Rust på nav og hjulinnfesting på 2011 Audi A5.

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en 2011 Audi A5 Sportback. I går skulle jeg skifte fra sommerdekk til vinterdekk, for her i nord er snøen rett om hjørnet..: klø :

Jekket opp og løsnet alle boltene på venstre dekk fremme, men dekket satt som støpt! Leste litt på nettet om dette og at det ikke var helt uvanlig. Vell, jeg gikk på dekket og fikk det av til slutt.

Men når dekket kom av møtte dette synet meg :confused: :

IMG_0637.jpg

 

 

Kan dette være normalt på en såpass ny bil? den er nå kjørt 26000km..

På forhånd takk for hjelpen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uh... så jo ikke pent ut da... Vært på Johnsen bil og prata med dem?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rent stål ruster!

Det du kan gjøre er å pusse litt, ha på ferobet eller en annen rustfjerner, og dusje med sinkspray.

Bør holde en stund.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo,ringte de i dag, men de får nok ikke sett på den før over helgen siden jeg er på jobb til 15.30..:S Og har også postet dette på dcn.no og der mener endel folk at det er normalt med rust der, men at det ser ut som litt mye på min. Så vet ikke om det er noe Johnsen vil gjøre noe med på garanti, så vet ikke om det er noe jeg kan gjøre noe med selv? Skal iallefall ha noe form for middel på felgene i fremtiden for å unngå at hjulene sitter fast neste gang det er hjulskift...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipsene John-Arne! FÅr høre hva merkeforhandler sier så jeg bare bruker noe de sier er greit så det ikke skulle gå utover evt garanti senere..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må vel innrømme at jeg ikke helt ser problemet, alt bart stål ruster, spesielt i norge :) Men for all del, du bør sjekke opp garantien

Tar du lakk på kontaktflata mellom felg og nav/skive kan du risikere ta ting blir bitte litt skjevt.

 

du kan evt ta noe kobberfett på kontaktflata istedenfor...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar du lakk på kontaktflata mellom felg og nav/skive kan du risikere ta ting blir bitte litt skjevt.

 

du kan evt ta noe kobberfett på kontaktflata istedenfor...

 

Dette er jeg ikke enig i.

Kobberfett bygger mer enn ett strøk med sinkspray.

Ser du på navet så er det dusja med en eller annen guffe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig, men siden du sier det såpass bastant. Har du målt? :P

Men poenget er at du ikke skal legge noe av nevneverdig tykkelse der. Kobberfett har den egenskapen at det ikke blir hardt i det minste. selv om et tynt lag med sinkspray muligens ikke blir nevneverdig tykt det heller.

 

Jeg har nok desverre ikke sett hva det er dusja med, men re det feks anodisert så er det ekstremt tynt fremfor lakk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der hadde ikke jeg funnet meg i på en helt ny bil. Min er 21 år gammel, og ser ikke i nærheten så ille ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tidligere brukt Hammerite for å male over rusten.

Ikke at det hjelper, for det har rustet like ille igjen til neste gang.

Ikke har jeg opplevd ubalanse ved å gjøre det på denne måten heller, men når det ikke funker er det liksom ikke mye vits.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig, men siden du sier det såpass bastant. Har du målt? :P

Men poenget er at du ikke skal legge noe av nevneverdig tykkelse der. Kobberfett har den egenskapen at det ikke blir hardt i det minste. selv om et tynt lag med sinkspray muligens ikke blir nevneverdig tykt det heller.

 

Jeg har nok desverre ikke sett hva det er dusja med, men re det feks anodisert så er det ekstremt tynt fremfor lakk

 

Har ikke nøyaktig mål på hvor mye sinkspray bygger i forhold til fett, men har jo en viss erfaring med bruken av dette. Lakk ligger på 1-2/100 mm og ett fettlag som fungerer ligger på 5-10/100mm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, hvis laget er såpass tynt så er vel sikkert ikke noe problem, men dette gjelder vel ikke lakker som feks hammerite?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjer dette på grunn av at man har aluminiumsfelger i kontakt med bart stål? Kontakt mellom aluminium og stål er vel ikke helt heldig med tanke på korrosjon? Hvis det er tilfelle, hvorfor bruker ikke Audi aluminium eller ett annet metall som ikke reagerer med aluminium på deler som har direkte kontakt med hverandre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hovedproblemet er at det kommer vann inn bak senterkoppen på felgen når man vasker bilen, dette renner ikke ut igjen, men fordamper saaakte slik at det ligger fuktighet inni der omtrent konstant, og da ruster det ganske friskt slik som på bildet.

 

Helt normalt og ingenting å bry seg om, men et lite lag fett forhindrer mesteparten av dette. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt normalt, spesielt på en bil som har vært gjennom én vinter.

 

Ingenting å bekymre seg for, og spesielt ikke noe å dra til verksted for.

 

Bremseskiva er brukt opp innen det er for mye rust der uansett. Navet er såpass tjukt at du bare kan børste det litt med en stålbørste, for å hindre at det blir trangt mellom felg og nav.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle svar folkens! Har vært hos forhandler og de sa det samme som mange av dere sier; at det ikke er noe å bekymre seg over, selv om det er mye. De byttet samtidig dekk da jeg ikke har tilgang på plass/verktøy for å få løs hjulene. Når det gjaldt middel for å hindre at de setter seg fast igjen hadde de ingen spesifikke anbefalinger så jeg får bare kjøpe noe til neste gang jeg skal bytte dekk.. Takk igjen for alle svar på emnet! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.