#1 Skrevet Oktober 14, 2011 (endret) Har kjøpt meg en a6 c4 1995mod 2.8 for under en uke siden. Den har nå begynt å feiltenne, var skikkelig troll i går og når samboer skulle reise på eu godkjenning i dag vil den ikke starte mere. Gikk over og fant en vacuum slange som var sprekt i går og skiftet denne. Gikk som ei klokke etter dette og ikke antydning til feiltenning eller noe fjusk. Symtomene nå er at når man vrir tenninga og skal starte den så feiltenner den og skyter noe voldsomt i eksosen for så å dø ut og stoppe. Noen som har noen tipps om hva dette kan være eller har vært borti liknende? Sitter 2 små diagnosekontakter i motorrom ved releene på denne for å hente ut blinkekoder, men fikk ikke til dette med den i går. Er det noen spesielle innstillinger man må sette bilen i for å få den til å blinke ut koder? Eller er det en OBD kontakt på ett lurt sted på disse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 14, 2011 Regner med det er samme plass som på 100 C4, da finner du diagnosekontakten i sikringsboksen framme i motorrommet. En svart og en hvit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 14, 2011 Du må ha en overgang for 2x2. Gå inn på obd2.no og søk etter varenummer 100071. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 14, 2011 Har funnet kontaktene, men fikk ikke hentet ut blinkekoder fra dem. Trodde dette var mulig på denne?? Har just nu kommet hjem og tatt av batterikablene for å se om det hjelper.... strax vært av i en halvtime nå... Ingen som har noen forslag til hva det er som feiler denne? Litt desperat etter bilen egentlig nå som jeg egentlig har satt inn golfen for vinteren.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 14, 2011 Ingen? Jeg tenkte kanskje å begyne med lmm, men er det noen som har noen verdier på ohm på denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 14, 2011 Lmm på 2,8 kan du bare koble fra. Da går den i nødmodus (forhåndsinstilte parametre), og du vil merke dette på gangen. Jeg har to stk lmm til 2,8 12V. Begge er ok, og du kan få en for 300.- + frakt. Mine er av hitachi type. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 15, 2011 Lmm på 2,8 kan du bare koble fra.Da går den i nødmodus (forhåndsinstilte parametre), og du vil merke dette på gangen. Jeg har to stk lmm til 2,8 12V. Begge er ok, og du kan få en for 300.- + frakt. Mine er av hitachi type. Min er av hitachi også, men jeg har prøvd å ta bort kontakten til denne uten noe særlig resultat. Ble bare enda værre å starte opp og saluttene forsatte og komme av eksosen på den.. Hva annet kan det være som gjør at den gir altfor mye bensin da? For det ryker noe voldsomt av den og lukter heller ikke noe godt av eksosen, svidd på en måte... Vanskelig å forklare men... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 15, 2011 Noen som kan si meg hvor tenningsmodulen sitter på disse? Plaget den på full gass nå for å se hva som skjer og eksosen ble så varm at hele anlegget under ble rødglødende. Så den stiller tenninga kav feil tydligvis.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 15, 2011 Er det disse motorene som er plaget med ventilheng? Et glødende eksosanlegg kan i såfall muligens komme av at åpen eksosventil gjør at uforbrent luft/bensin går rett i eksosanlegget og antennes der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 15, 2011 sjekket katalysatorene? de har en tendens til å tette seg på de motorene der 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 15, 2011 sjekket katalysatorene? de har en tendens til å tette seg på de motorene der Har ikke sjekket kattene nei, men vil det komme så pluttselig da? Og den er lei å få til å starte også.. Noen ganger flytter den tenninga også, så den slår voldomt tilbake.. Altså, motoren tverrstopper om du skjønner? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 15, 2011 sjekk kattene du. har innmaten løsnet og ligger å sperrer så er det null gjennomgang i eksosen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 15, 2011 Okei takk for tipps:) Men om det IKKE skulle være kattene, noen formening om hva jeg skal se etter da? Bare så jeg eventuelt kan gå videre med å sjekke ting... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 15, 2011 Tenningsmodulene sitter på torpedoveggen på høyre side av motoren. Hvis en av disse kødder, vil som regel ikke motoren skyte, men jukse. På min 2,8 skiftet jeg kattene 2 ganger, så det er ganske standard problem med denne motoren. (uheldigvis) Rødglødende eksos tyder på tette katter. Jeg fikk tak i katter på bilopphugger for 1200.- + frakt, begge ganger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 16, 2011 Tenningsmodulene sitter på torpedoveggen på høyre side av motoren.Hvis en av disse kødder, vil som regel ikke motoren skyte, men jukse. På min 2,8 skiftet jeg kattene 2 ganger, så det er ganske standard problem med denne motoren. (uheldigvis) Rødglødende eksos tyder på tette katter. Jeg fikk tak i katter på bilopphugger for 1200.- + frakt, begge ganger. Okei, men vil det bli rødglødende ETTER katten om den er tett? For det var røret midt under som ble rødglødende... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 16, 2011 Jeg hadde en A6 2.8q 30v som var helt ukjørbare, bare fusket og gikk helt elendig, der var det katalysatorene som var defekt og tette. Prøvde å demontere dem og kjøre en tur, og alt var fint igjen. Dessverre et helt "vanlig" problem på disse bilene med defekte katalysatorer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 16, 2011 Jeg hadde en A6 2.8q 30v som var helt ukjørbare, bare fusket og gikk helt elendig, der var det katalysatorene som var defekt og tette. Prøvde å demontere dem og kjøre en tur, og alt var fint igjen. Dessverre et helt "vanlig" problem på disse bilene med defekte katalysatorer.. Okei, på denne sitter det vel bare en kat på, der rørene går inn i hverandre om du skjønner.. Røret bak der igjen ble rødglødende i går, men kan vel hende det er katten alikevel ja.. Om jeg skal fjerne denne å prøve er jeg avhengig av å få dit en annen eller om jeg bygger om og gir blanke i kat og kjører uten kanskje. Venter bare på svar om å få lånt verksted og utstyr, for har ikke det jeg trenger her hjemme.. Må kappes ett par skruver og div også når disse er kav opprusta.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 16, 2011 Noen som har tenningsmoduler til overs? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 16, 2011 Bare *ikke* slå ut innmaten i katalysatoren - er den i orden blir den naturlig nok ødelagt av det, og er den kaputt vil en slik tom boks uansett lage en skrekkelig stygg skramlelyd på grunn av resonanser. Disse bilene passerer også sjelden avgasskontroll uten katalysator.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 16, 2011 Bare *ikke* slå ut innmaten i katalysatoren - er den i orden blir den naturlig nok ødelagt av det, og er den kaputt vil en slik tom boks uansett lage en skrekkelig stygg skramlelyd på grunn av resonanser. Disse bilene passerer også sjelden avgasskontroll uten katalysator.. Okei, men har fjernet katalysatoren nå og det hjalp nada. Sjekket litt nå når den var tregstartet igjen og den får ingen gnist, så jeg mistenker tenningsmodulen/styreenheten for tenningen.. Noen som har en sånn? Skal legge ut delenr på den snart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 16, 2011 Okei, nå gir jeg snart opp.. Fikk dratt sleda hjem igjen etter at den stoppet neidi veien for meg her. Da den stoppet ble det sjekket om den hadde gnist, noe den ikke hadde. Dro den så hjem, prøvde å starte den og den startet tvert. Lot den stå å gå litt for den har brukt å stoppe etter max 3 min på tomgang. Nå stod den å gikk i hvertfall en halvtime uten og stoppe. Testet den litt opp og ned veien her på godt pådrag for å se om jeg kunne fremprovosere noe, men like snill. Prøvde så å stoppe/starte den 6-7 ganger og den starter men en gang, ikke tregstartet nå. Har også bøyd og flyttet på noen ledninger i motorrom om det skulle være dårlig kontakt noen steder men uten resultat. Hva i blåsvarte hengemyra er det som feiler bilen???? Noen gode forslag?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 17, 2011 Prøvde å starte bilen nå, å nå var den litt tregstartet igjen og hadde noen feilslag.. Tenker at det kanskje kan være noe ledningsbrudd eller fortsatt tenningsmodul...? Noen her som har vært borti ledningsbrudd som har forårsaket noe liknende? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 30, 2011 Dette problemet var som jeg mistenkte en Tenningsmodul Noen som har en liggende? Bare låner en nå foreløpig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...