Anbefalte innlegg

Jeg synes det ser så stilig ut med bilder av bilen i fart. Så skulle jeg prøve dette i helga, men jeg fikk ikke den effekten med at hjula gikk rundt åsånn. Noen som vet hvordan man får dette?? Dreier seg om digitalkamera...

Sånn ble mitt:

Rado (35)d.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et brøkdels sekund lenger lukketid kanskje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør fortere : smil :

Hvis du velger en lengre lukkertid på kameraet vil du få fartstriper i bakgrunn, og hjulene få en rotasjonseffekt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke at jeg kan noe om å ta bilder å sånn men mener at det er noe med hvor lang tid linsen bruker på å lukke seg, altså du må kunne styre kamera hvor lang det skal bruke på å opne/lukke linsen

bare rett meg om jeg tar feil :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, ja, ser ut til at det er lukketid som er cluet her... Vet ikke hvordan jeg stiller dette, men det bør vel la seg gjøre å finne ut :)

Når det gjelder det med fart, så prøvde jeg i ulike hastigheter :D

Takk for hjelpen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gi et hint om hva slags kamera du har, så kan sikkert noen gi deg

tips om de har erfaring med dette.

Så legger du ut et resultat senere, og jeg flytter tråden til mediaforumet

for deg. OK? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gi et hint om hva slags kamera du har, så kan sikkert noen gi deg

tips om de har erfaring med dette.

Så legger du ut et resultat senere, og jeg flytter tråden til mediaforumet

for deg. OK? :)

Jeg finner sikkert ut av det.. Har ikke kameraet her, så husker ikke helt hva det heter :) Fint om du flytter tråden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke meninga å pirke, men sladd skiltene dine før du legger de ut da. :) Det er gratis, og skader ihvertfall ikke. ;)

Tror du kan få noen dritfeite bilder av bilen din, ser ut som et bra kamera du bruker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

oi ser den nesten ikke, men den så utrolig rå ut! den ur quattron da altså! : ja :: eek :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du har lang åpningstid må vel kamera holdes helt i ro for å få bra bilder men det er vel noe som er flinke med kameraer som kan si mer om dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kikka litt på mitt å det har egen knapp for bilder i fart! må teste denne så skal jeg legge ut bildet hær!!!

Det er foresten et cannon powershot 5 megapixler

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du har lang åpningstid må vel kamera holdes helt i ro for å få bra bilder men det er vel noe som er flinke med kameraer som kan si mer om dette.

Nei, du må følge objektet (i dette tilfellet bilen) som beveger seg - da blir den skarp, mens resten av bildet blir 'preget av fart' (panorere tror jeg det heter på fint :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det. Du må følge bilen, eller panorere som det heter, for å få bilen skarp og bakgrunnen med fartsstriper. Krever øvelse og maaange forsøk, men tilslutt så er det en eksponering som sitter. Eller ha kamera på stativ, men det er litt vanskelig når du skal ta bilde av bilen i fart. Med stativ kan du ta bilder med lukkertider på flere minutter(eller timer) som blir skarpe og fine.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det. Du må følge bilen, eller panorere som det heter, for å få bilen skarp og bakgrunnen med fartsstriper. Krever øvelse og maaange forsøk, men tilslutt så er det en eksponering som sitter. Eller ha kamera på stativ, men det er litt vanskelig når du skal ta bilde av bilen i fart. Med stativ kan du ta bilder med lukkertider på flere minutter(eller timer) som blir skarpe og fine.

Ja, det er skitvanskelig å få bra; et av mine bedre forsøk:

s2vssrt10.jpg

(Bilen tilhører Robert W her på forumet, og er tatt på Street Legal på Oppdal i sommer)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo ikke værre i dette tilfellet, hvor fotografen sitter i bil A eller sykler med tråsykkel ved siden, og man skal ta bilde av bil B enn at man kjører like fort, og holder kameraet i ro, samtidig som man bruker manuell lukkertid..

Har prøvd meg med panorering på en gokart ala det Ole Bendik fikk til, med langt værre resultat :D

Er vanskelige greier, spesielt når det er lite lys i tillegg : bråk :

Hvilket kamera har du forresten Ole? Ser du tar flere pene biler på forumet..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket kamera har du forresten Ole? Ser du tar flere pene biler på forumet..

Nikon D70.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Panorering er hvis man f.eks står i veikanten og følger en bil som passerer med kameraet.

Et kjørebilde som taes fra en bil i fart til en annen bil i fart er ikke panorering.

For å få snurr på hjula bør man ha så lang lukkertid man klarer å holde kameraet stødig for å få bilen skarp. Forutsetningene bedres kraftig ved å kjøre på så jevnt underlag som mulig, og ta bildet fra en bil med så myk fjæring som mulig.

Hvis man ligger ved siden av hverandre i ca 80 km/t fryses hjula hvis man kjører særlig kortere lukkertid enn 1/250-dels sekund.

Å ta bra fartsbilder er en treningssak, men noen ganger er man jo heldig :)

"Vanlig" kjørebilde:

v_2342.jpg

Panorering:

49577.jpg

Copyright: Arild Dyrkorn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje litt kort lukketid, men dog...

audisentrum 015.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder av biler i fart er kule. For biler skal jo være i fart liksom

Tok et fint bilde av gamle Audien til Keko på vei til treff i porsgrunn i høst. Det ble slik;

keko_audi1.jpg

Det er så skjeldent man klarer å ta så pass pene bilder (i alle fall når man bare tar bilder for gøy.. og ikke engang kan kalle seg amatørfotograf), så jeg velger å skryte litt av dette. Bildet er i 2005 kalenderen :D (stolt som fa*n)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er skitvanskelig å få bra; et av mine bedre forsøk:

s2vssrt10.jpg

(Bilen tilhører Robert W her på forumet, og er tatt på Street Legal på Oppdal i sommer)

Sinnsykt fett bilde! :tilber:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Panorering er hvis man f.eks står i veikanten og følger en bil som passerer med kameraet.

Et kjørebilde som taes fra en bil i fart til en annen bil i fart er ikke panorering.

For å få snurr på hjula bør man ha så lang lukkertid man klarer å holde kameraet stødig for å få bilen skarp. Forutsetningene bedres kraftig ved å kjøre på så jevnt underlag som mulig, og ta bildet fra en bil med så myk fjæring som mulig.

Hvis man ligger ved siden av hverandre i ca 80 km/t fryses hjula hvis man kjører særlig kortere lukkertid enn 1/250-dels sekund.

Å ta bra fartsbilder er en treningssak, men noen ganger er man jo heldig :)

"Vanlig" kjørebilde:

v_2342.jpg

Panorering:

49577.jpg

Copyright: Arild Dyrkorn

Måtte bare si at det var veldig bra bilder : ja ::tilber:

Må nok ut å øve litt for å få det til like bra som deg :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og her er et med laaang lukketid:)

S. E. X. Y.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg fått tatt noen ganske bra bilder i fart,men bildene er for store..hvordan forminsker jeg de??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan i allefall benytte deg av paint som du finner på tilbehør på startmenyen hvis du har Windows.

Åpne bildet

Trykk Ctrl + W, eller

Gå på "Bilde"

Velg "Strekk/forskyv"

Og velg ønsket størrelse i %.

Lagre bildet i jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.