Lufting av servo etter slangebytte?

Anbefalte innlegg

Skal bytte slangen/røret mellom servopumpe og tannsatang på en Golf III. Må jeg lufte etterpå (i så fall hvordan?), eller er det bare å etterfylle olje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bare å bytte slange det.

Så fyller du på olje

så vrir du rattet fult ut begge veier noen ganger

Etterfyll olje hvis nødvendig

Så kan du starte bilen og gjøre det samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen vits i å gjøre dette med motoren av! ventilene åpnes vedtrøkk dermed må motoren gå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble rådet til å jekke opp begge forhjulene, før jeg "luftet" Vet ikke sikkert hvorfor, men det var slik det skulle være : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble rådet til å jekke opp begge forhjulene, før jeg "luftet" Vet ikke sikkert hvorfor, men det var slik det skulle være : rolleyes

 

 

He he he.. Javel, kunne han fortelle deg grunnen da? Det hadde vært spennende å høre den. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

grunnen til å jekke opp bilen er at det skal være minst mulig motstand på hjulene, så pumpa ikke må jobbe så hardt pga at det kan komme luft inn i pumpa og de skivene på pumpehjulet tåler ikke å jobbe uten olje.

 

Har erfaring fra større pumper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tips! Det stod også i rephåndboka til Caravellen at man først skulle starte motoren og så stoppe umiddelbart, etterfylle, og gjenta dette til det ikke synker. Deretter fortsette med oppjekket front og fulle svingutslag. Vitsen er vel uansett å sikre at det ikke suges inn luft ovenfra, som på bremseveskelufting. Er det forresten noen forskjell på servoolje? Billig på Biltema, VW-spesifikasjon eller hva?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

grunnen til å jekke opp bilen er at det skal være minst mulig motstand på hjulene, så pumpa ikke må jobbe så hardt pga at det kan komme luft inn i pumpa og de skivene på pumpehjulet tåler ikke å jobbe uten olje.

 

Har erfaring fra større pumper.

 

Ta og tenkt litt før du skriver noe så vanvittig.

 

Hvor står servo pumpa hen? Og hvor står servo-olje tanken, og hvordan går slangene? Og i hvilken retning strømmer oljen hen? Og hvordan strømmer oljen, har du hørt om sirkulasjon?

 

Hvis du har erfaring, som du jo sier at du har, hvorfor klarer du ikke og se at det ikke kommer luft inn i systemet med mindre du kjører oljetanken tom? Hvorfor skal du da feilinformere en stakkar som ikke har erfaring eller vet virkningsmåten? Hvorfor skal du da lage en sånn vanskelig greie ut av noe så enkelt som servo-olje?

 

Det handler ikke om hukuspokus, det handler ikke om noe trylleformel som du og andre skal ha det til at det er, men det handler om ren og lett mekanikk, enkel fysikk for og si det sånn.

 

Har du bytta en slange, så er det jo bare og etterfylle olje i tanken, påse at den er opp til maks merke før du starter opp bilen, så starter du bilen, sjekk at det er olje nok i tanken etter at du starta bilen, snurr på rattet til høyre/venstre, og når du har gjort det sjekker du på ny at det er olje nok, så er du ferdig.. (Det har ikke stått noen trylle-fe over deg med staven og sagt hokuspokus nå, så vet du det liksom)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for kritikk Sigmund.

 

Har ikke sagt det skal gjøres slik, bare en forklaring på ett spm lengere opp. Jeg har for 2 uker siden sett havari av en servopumpe hvor nettop tannstanga ble skiftet og når slangene rant tom for olje, så klarer ikke pumpa å pumpe luft og det resulterte havari av splitter ny pumpe.

 

Mulig pumpen var defekt som ny.

 

Men, ingen har sagt at noen må følge mine råd, var bare en opplysning som man kan velge å rettlede seg etter, og svar på ett spørsmål lengere opp på siden.

 

Ser også at håndboka til Caravelle skriver dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved bytte av tannstag ville til og med jeg ha hatt hjulene oppe første gangen jeg starter opp ja, men her var det snakk om og kun bytte en slange, og da er det ikke nødvendig og gjøre det så komplisert. No hard feeling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant så sant. Fyll bare litt olje i slangen før du skrur den fast i pumpa, så er det bare tut å kjør uten å løfte opp bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet med å gjøre ting ordentlig, når de først gjøres. Hvis det står i boka at jeg skal jekke opp forrhjulene, så gjør jeg det. Selv om noen verdensmestere synes det er unødvendig. Gjør det etter oppskriften, så blir resultatet oftere bra... Min servopumpe fungerer hvertfal utmerket etter bytte....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjentar et spørsmål som ingen har sagt noe om: Er det noen forskjell på servoolje? Billig på Biltema, egen VW-spesifikasjon eller hva?

Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til den bilen du har så har ikke servooljen noe og si, den Biltema servo oljen holder kravene og vel så det til din bil, så bare fyll på og kjør du.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjentar et spørsmål som ingen har sagt noe om: Er det noen forskjell på servoolje? Billig på Biltema, egen VW-spesifikasjon eller hva?

Terje

 

 

KJØP ORGINALT!!! Det koster ikke veldig mye mere enn biltema osv, også slipper du at pakninger å sånn sprekker etter kort tid pga feil olje...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du vise meg en pumpe der du kan vise til at pakningene har gått til H#"¤ pga bruk av Biltema olje? Vet du hvem Biltema kjøper oljen av og hvem som raffinerer div olje? Tror du Biltema sitter på kjøkkenbenken og blander i hop noe? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du vise meg en pumpe der du kan vise til at pakningene har gått til H#"¤ pga bruk av Biltema olje? Vet du hvem Biltema kjøper oljen av og hvem som raffinerer div olje? Tror du Biltema sitter på kjøkkenbenken og blander i hop noe? :)

 

 

Nei jeg kan ikke vise deg noe pumpe med dårlige pakninger..

 

Men jeg kjøper heller sånne ting orginalt når det ikke koster stort mere. og da vet jeg hva jeg får.. Så dum er jeg.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stikk på stasjonen! kjøp en liter olje eller 2 å luft servon! går det an å krangle om hvordan lufte en servo??? det er jo bare å starte bilen å drei rattet fram og tilbake noen ganger! SHEZAS : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk jeg byttet høyttrykksslangen fra servopumpe til tannstag. Det var VELDIG trangt og fiklete ved tannstanga, men det gikk da til slutt uten annen demontering.

Fulgte også "boka" og

- jekket opp begge forhjul

- fylte opp olje

- startet motor, stoppet, etterfylte olje

- startet, et par fulle hjulutslag til begge sider, etterfylte olje

og alt ser bra ut.

Brukte også VW-servoolje G 002 000 eller hva den nå heter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.