#1 Skrevet Oktober 16, 2011 Hei, jeg vurderer å kjøpe en A6 avant 1,9tdi 2003 mod. Denne har 6 trinns manuell kasse,hvordan er dette i forhold til min gamle 5 trinns 2000 mod. Har lest på nettet at denne versjonen gir 310 nm ved 1750 omd. 5 trinns gir 285 nm ved samme omd. Er dette riktig?. Ser at på denne årgangen 2003 brukes både 5 trinns og 6 trinns kasse. Har også hørt at de gamle femtrinns kassene er mer driftsikker? Hva ville dere valgt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 16, 2011 Øh, beklager at jeg ikke helt skjønner spørsmålet ditt. Men det er motoren som lager momentet ikke girkassen. Når du snakker om 285 og 310 nm så er det 115hk du mener? Trodde alle var 100hk eller 130hk i manuell A6 i 1.9tdi. 6 trinns kassa er til 130hk og er en bra gir kasse, ikke noe bedre eller være en 5 trinns. Litt høy i 6 gir og 70-80km/t kjøring og kanskje litt høyere i revers som kan gjøre rygging med stor camping vogn ubehagelig. Men en liten omprogrammering av motor så går 130hk'n i 60km/t i 6 uten problem :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 18, 2011 Hei Øystein,takk for svar. Det er helt riktig som du sier at dreiemomentet blir laget i motoren. Min gamle 2000 mod var oppgitt til 110 hk, 2003 mod 1,9tdi er oppgitt til 131 hk. Grunnen til mitt spørsmål, var at 131 hk leveres både med 5 og 6 gir.Det som jeg da har hørt er at 6 girs føles kjappere, ved normal kjøring opp til 60-80 km/t. Det må jo i så tilfelle være pga av at utvekslingen i girkassen er forskjellig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 18, 2011 6-trinnskassen er betydelig mer solid, og det er derfor tatt ut mer moment av motoren enn 5-trinnskassen som ikke er glad i noe særlig over 300 Nm over tid. Clutchen er i tillegg sterkere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 22, 2011 Hei Eyvind,dette var hyggelig lesning for meg,hadde faktisk trodd at den gamle 5 trinns var mest solid. Ellers har jeg også funnet litt mer ut av mitt innledende spørsmål. I mai 2003 ble iflg nettstedet cars-hidden.com ble 6 trinnskassen introdusert på den til da sterkeste 1,9 tdi 310 nm 1900omd. (pumpedyseteknologi) Denne er motoren er oppgitt til til 130 (131) hk, men kan med chip komme opp mot 180hk. Her følger litt klipp og lim : Audi A6 Avant 1.9 TDI 130hp Engine Cylinders: 4, in line Valves per cylinder: 2 Capacity: 1896 cm3 Bore x stroke: 79,5 x 95,5 mm Compression: 19,5:1 Max power: 96 kW (130 hp) Max power RPM: 4000 rpm Max torque: 310 Nm Max torque RPM: 1900 rpm Fuel system: pompverstuiver Engine type: ohc Turbo: yes, with intercooler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 22, 2011 6-trinnskassen for FWD med langsmontert motor er et derivat av 01E-kassen som sitter i stort sett alle quattro-bilene med litt motor, som S4, S6, RS2, RS4 og så videre. Lettest å kjenne igjen på at revers er opp til venstre. (gjelder IKKE biler med tverrstilt motor) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...