6 trinns vs 5 trinns manuell gir.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å kjøpe en A6 avant 1,9tdi 2003 mod.

Denne har 6 trinns manuell kasse,hvordan er dette i forhold til min gamle 5 trinns 2000 mod.

Har lest på nettet at denne versjonen gir 310 nm ved 1750 omd. 5 trinns gir 285 nm ved samme omd.

Er dette riktig?. Ser at på denne årgangen 2003 brukes både 5 trinns og 6 trinns kasse.

Har også hørt at de gamle femtrinns kassene er mer driftsikker?: klø :

Hva ville dere valgt?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øh, beklager at jeg ikke helt skjønner spørsmålet ditt. Men det er motoren som lager momentet ikke girkassen.

Når du snakker om 285 og 310 nm så er det 115hk du mener? Trodde alle var 100hk eller 130hk i manuell A6 i 1.9tdi.

6 trinns kassa er til 130hk og er en bra gir kasse, ikke noe bedre eller være en 5 trinns. Litt høy i 6 gir og 70-80km/t kjøring og kanskje litt høyere i revers som kan gjøre rygging med stor camping vogn ubehagelig. Men en liten omprogrammering av motor så går 130hk'n i 60km/t i 6 uten problem :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Øystein,takk for svar. Det er helt riktig som du sier at dreiemomentet blir laget i motoren.

Min gamle 2000 mod var oppgitt til 110 hk, 2003 mod 1,9tdi er oppgitt til 131 hk.

Grunnen til mitt spørsmål, var at 131 hk leveres både med 5 og 6 gir.Det som jeg da har hørt er at 6 girs føles kjappere,

ved normal kjøring opp til 60-80 km/t. Det må jo i så tilfelle være pga av at utvekslingen i girkassen er forskjellig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

6-trinnskassen er betydelig mer solid, og det er derfor tatt ut mer moment av motoren enn 5-trinnskassen som ikke er glad i noe særlig over 300 Nm over tid. :) Clutchen er i tillegg sterkere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Eyvind,dette var hyggelig lesning for meg,hadde faktisk trodd at den gamle 5 trinns var mest solid.

Ellers har jeg også funnet litt mer ut av mitt innledende spørsmål.

I mai 2003 ble iflg nettstedet cars-hidden.com ble 6 trinnskassen introdusert på den til da sterkeste 1,9 tdi 310 nm 1900omd. (pumpedyseteknologi)

Denne er motoren er oppgitt til til 130 (131) hk, men kan med chip komme opp mot 180hk.

Her følger litt klipp og lim : Audi A6 Avant 1.9 TDI 130hp

Engine

Cylinders: 4, in line

Valves per cylinder: 2

Capacity: 1896 cm3

Bore x stroke: 79,5 x 95,5 mm

Compression: 19,5:1

Max power: 96 kW (130 hp)

Max power RPM: 4000 rpm

Max torque: 310 Nm

Max torque RPM: 1900 rpm

Fuel system: pompverstuiver

Engine type: ohc

Turbo: yes, with intercooler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

6-trinnskassen for FWD med langsmontert motor er et derivat av 01E-kassen som sitter i stort sett alle quattro-bilene med litt motor, som S4, S6, RS2, RS4 og så videre. :) Lettest å kjenne igjen på at revers er opp til venstre. (gjelder IKKE biler med tverrstilt motor)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.