MYE asfalt på Audi a4. Trondheim. tips? hjelp?

Anbefalte innlegg

Tok med meg bilen til svigerfar for å vaske den å knippse noen bilder da den skal

selges.

Viste seg det var ekstremt mye asfalt på den. Har ikke sett det så mye før.

 

Prøvde på en flekk bak skjærmen med clay bar. (leire) som mange har annbefalt.

Men dette ble det riper av: bh :

Finnes det noe annet å bruke får å få det av? eller har noen nå bra tips til meg?

 

Eventuelt noen i trondheim som tar på seg jobben. Rens av lakk og en skikkelig polering?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort fjerner dette. Deretter går du på med clay, hvis nødvendig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort? hva er det da? å hvor kjøper jeg det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mekonomen har. Petroliumsbasert avfetting som funker gull på asfaltflekker;) Også sett det på div Statoil stasjoner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en type Avfetting som er veldig bra mot asfaltprikker :)

 

sist jeg sjekka får man tak i den på Bilxtra, men finner den ikke på hjemmesiden dems nå.. ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok men da satser jeg på det tar det.. Men det var ekstremt mye å da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare kjør på med en god runde, la det stå på i 5 minutter. For så å ta en runde til! da er nok veldig mye borte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kanskje litt dumt spørsmål i å me at det er til bil, men det er ikke skadelig for lakken? må jeg vokse etterpå?

holder det med å vaske av etter påføring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om ikkje det hjelper har du både diesel og lampeolje (parafin). Og høyres ut som bilen har godt av ein runde med polering og voks. Ikkje mykje vits med å legge på voks utan at du polerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kanskje litt dumt spørsmål i å me at det er til bil, men det er ikke skadelig for lakken? må jeg vokse etterpå?

holder det med å vaske av etter påføring?

 

Nei, nei og ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kanskje litt dumt spørsmål i å me at det er til bil, men det er ikke skadelig for lakken? må jeg vokse etterpå?

holder det med å vaske av etter påføring?

 

Ikke skadelig for lakken nei.

 

Men du bør la det stå på for så å skylle det godt av med høytrykk, se om det er nødvendig å bruke clay.

For så å gå over og vaske bilen etter. Når du bruker prickbort så fjerner du alt som heter voks på bilen - akkurat som alle andre avfettinger.

 

Så du bør nok gå over med litt beskyttelse etterpå (voks eller lignende).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker så mye for kjempe gode svar.. er så gla jeg er med i denne klubben;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort tar voksen ja, så du bør peise på med noe god voks etterpå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

CarPro Iron X anbefales på det sterkeste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

CarPro Iron X anbefales på det sterkeste.

 

å det får du kjøpt hvor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iron X funker best på metallpartikler. Når det gjelder asfaltflekker så er det Prickbort som er tingen.

Spray prickbort på tørr bil og la det virke lenge. Du ser til slutt at asfalten løser seg opp. Bør vaske bilen etter en slik behandling

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller billigvarianten, Biltema kallavfetting. (Microavfettingen funker ikke noe særlig på asfaltflekker..) Brukes på samme måte som prickbort. Høyttrykksspyler er et must, eller skyll av og gjenta forsiktig med en svamp på de verste flekkene. Jeg bruker autoglym, og denne avfettingen tar ikke hverken polish eller 'extra gloss protection' som jeg bruker. Husk å vaske etterpå med godt med vokssjampoo, personlig synes jeg Turtle Zip wash funker bra. Fåes på Europris til en billig penge. (Biltema sin funker også bra, forresten..)

Skal du selge bilen, ville jeg ått over med en lett voks for syns skyld, og for all del; kjapp motorvask med Autoglym 'Rubber and vinyl care' sprayet over etterpå!!! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort fjerner på ingen måte voks. Det er tvert imot en av de mildeste avfettingene man kan bruke på vokset bil.

Som Arne skriver etpar hakk over, så er de forskjellige typene avfetting best på forskjellige ting. Selv bruker jeg primært disse;

Prickbort - mot asfaltflekker, den gjør fint lite med alt annet

Surfex HD i 1:10 - mot generell dritt og "roadgrime", spesielt effektiv på plast og gummi (også dekksider)

Iron X - mot rester av bremsestøv og pigger (fra piggdekk) som setter seg fast i lakken

 

Av disse tre er det Iron X som er hardest mot voks, men det gjør ingenting for det er stort sett bare etpar ganger i året man har bruk for den, på en jevnlig pleiet bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort.. er bevist gang på gang med denne!

 

Voks etterpå er å anbefale ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.