Råest bak rattet På NRK1 nå, 18 okt 2011

Anbefalte innlegg

På nrk1 nå kan vi se brenpunkt, råest bak rattet.

Dokumentar over skadestattestikken med ungdommer bak rattet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset, glad for at jeg har PVR-boks nå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høyt intellektuelt nivå her...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På programmet du mener?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På folka vel...

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner jeg blir irritert og forbannet når de kommer med forslag på tiltak som feks. fartsperre på bilene, ikke love å kjøre med kammerater i helgene... Heia Norge! : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, det jeg trodde. Har ikke sett det enda, siden jeg hadde begynt på Garasjen, tok heller opp denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk glipp av denne, men NRK er flinke til å legge ut omtrent alt de lager på nett-tv, så regner med den dukker opp der, uten at jeg har sjekket sålangt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle de andre eppisodene av brennpunkt ligger ute på nett-tven dems, så denne kommer sikkert inn der om noen timer den også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den ligger ute nå, sitt å ser på. Blir for dumt når de begynne å babble om fartssperre og ikke ha med flere ungdommer en seg selv i bilen i helgene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner jeg blir irritert og forbannet når de kommer med forslag på tiltak som feks. fartsperre på bilene, ikke love å kjøre med kammerater i helgene... Heia Norge! : bh :

 

Greit nok det, men hva ville du gjort hvis du hadde litt makt og så at mange ungdommer døde i trafikken hvert år? Har ikke sett doku'en selv ennå, men hvis holdningen til enkelte ungdommer er å presse 240'en opp i 180 km/t i 70 sone, så hadde kanskje en fartssperre vært løsningen akkurat der, men er generelt ikke for kollektiv avstraffelse for alle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heldigvis har vi et demokrati som ikke skal undervurderes!

Mener å huske at Knut Storberget sa, med rak rygg at han var en stor fan av slike typer kontroll som foreksempel gjennomsnittsmåling, når det var diskutert etter ulykka i Eiksundtunellen. Vil tro at dette også gjelder fartsperrer, forbud mot 10-pakninger og annet tøys.

 

Det er påtide at folk stiller seg selv spørsmålet om vi virkelig vil ha denne kunstige kontrollen. Så lenge mennesket er på veien vil det skje ulykker, og veiene må bli tryggere å krasje på!

Det tryggeste er å bli hjemme, da skader du deg ikke på jobb heller.

 

Synes forresten det var svært passende med den etterfølgende dokumentaren med Axel Rosen om kommunist Albania og de grufulle historiene. Der var det ikke lov å eie bil engang. :) For en idyll.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det blir innført fartssperre blir det garantert noen måter å hacke denne på også...

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fartsperren blir sikkert lakt høyt, slik at det ikke har noen ulemper for for kjøring i hverdagen..

Si 120kmt? høyeste fartsgrense i norge er trossalt 100kmt, trenger ikke biler som går raskere!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten å helle bensin på bålet her...

Det smeller godt i 120 også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det er så mye å frykte, for dette koker bort i kålen som så mye annet. Hva kom Verdikommisjonen fram til i sin tid, forresten;)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fartsperren blir sikkert lakt høyt, slik at det ikke har noen ulemper for for kjøring i hverdagen..

Si 120kmt? høyeste fartsgrense i norge er trossalt 100kmt, trenger ikke biler som går raskere!

 

Da kan man jo like gjerne legge inn forbud mot å bruke bilen utenfor riksgrensen da...

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det man skulle gjort var å få opp fartsperrer på bilen som regulerer seg selv ut fra fartsgrensen på strekningen man kjører. Er det 50 sone så sperrer bilen på 75 km/t. Er det 100 sone så sperrer den på 145 km/t. Da sperrer bilen på grensen til førerkort beslag så man fortsatt kan gi på ved forbikjøringer.

Hvis jeg husker rett så mister man førerkortet på:

16 km/t over ved 30-40 sone

26 km/t over ved 50-80 sone

36 km/t over ved 90 sone

46 km/t over ved 100 sone.

Så setter man sperregrensen ved førerkort beslag blir det ingen farlige situasjoner der du trenger å gi gass og 99% av befolkningen vil aldri merke at sperren er der engang mens de som MÅ gi gass treffer sperren og blir hindret i å teste toppfert etc.

 

Så kan man jo legge inn fgor åpning av sperre sånn som på Skyline. Der fjernes jo sperren og bilen har fri fart så fort du kjører inn på en bane.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det man skulle gjort var å få opp fartsperrer på bilen som regulerer seg selv ut fra fartsgrensen på strekningen man kjører. Er det 50 sone så sperrer bilen på 75 km/t. Er det 100 sone så sperrer den på 145 km/t. Da sperrer bilen på grensen til førerkort beslag så man fortsatt kan gi på ved forbikjøringer.

Hvis jeg husker rett så mister man førerkortet på:

16 km/t over ved 30-40 sone

26 km/t over ved 50-80 sone

36 km/t over ved 90 sone

46 km/t over ved 100 sone.

Så setter man sperregrensen ved førerkort beslag blir det ingen farlige situasjoner der du trenger å gi gass og 99% av befolkningen vil aldri merke at sperren er der engang mens de som MÅ gi gass treffer sperren og blir hindret i å teste toppfert etc.

 

Så kan man jo legge inn fgor åpning av sperre sånn som på Skyline. Der fjernes jo sperren og bilen har fri fart så fort du kjører inn på en bane.

 

Man mister lappen på;

10-60 km/t - 26 km/t overskridelse

70-90 km/t - 36 km/t overskridelse

Motorvei klasse A, 90 og 100 km/t - 41 km/t overskridelse

 

Jeg hadde brukt mye energi på å sabotere denne sperren i min bil, uansett om den var satt høyt "nok". Du vet aldri når eller hvordan det kan oppstå en situasjon der du faktisk kunne trengt all tilgjengelig kraft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det merkelige ved det programmet der var at ingen nevnte noe særlig de dårlige norske veiene.....

Alltid pålegg,begrensninger,osv. osv., men det som politikerne virkelig har makt til å gjøre, nemelig å lage bedre og tryggere veier, det blir ikke vurdert som et mulig tiltak engang : rolleyes

 

Hva med flere baner som ungdom kan benytte? Tryggere enn landeveien skulle en tro? Er vel ikke det enkleste å få støtte til noe sånt tipper jeg.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel kanskje litt off topic, til tråden, men ikke til forum.

Så veldig ut som en Audi C4 det han karen hadde kjørt ut med...

 

On topic, uansett hva slags tekniske begrensninger myndighetene setter på bilene vil folk åle seg rundt det.

 

Ikke misforstå meg, men kanskje ulykkestallene så godt som har nådd bunn? Vi er jo best i verden.

Kanskje det er viktigere med midtrabbatt og autovern samt fjerning av trær langs veier som skal til?

Å begrense skadeomfanget ved ulykker.

For de fleste ungdommer vil ikke få en vekker med mindre de er innblandet i en ulykke.

Kanskje en simulert frontkollisjon under føreropplæringen hadde vert noe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel kanskje litt off topic, til tråden, men ikke til forum.

Så veldig ut som en Audi C4 det han karen hadde kjørt ut med...

 

On topic, uansett hva slags tekniske begrensninger myndighetene setter på bilene vil folk åle seg rundt det.

 

Ikke misforstå meg, men kanskje ulykkestallene så godt som har nådd bunn? Vi er jo best i verden.

Kanskje det er viktigere med midtrabbatt og autovern samt fjerning av trær langs veier som skal til?

Å begrense skadeomfanget ved ulykker.

For de fleste ungdommer vil ikke få en vekker med mindre de er innblandet i en ulykke.

Kanskje en simulert frontkollisjon under føreropplæringen hadde vert noe?

 

Jeg tror man fortsatt ha mye å gå på hvis man slutter med kollektiv avstaffelse og heller setter inn direkte tiltak mot ulykkessjåførene. Man vet at en stor andel av "dødsenglene" både er ruset og tidl. straffedømt, så hvorfor kan ikke UP ha en "hotlist" og passe litt ekstra på disse istedenfor å kun drive generell fartskontroll. Kontroller hvor man avskilter biler uten godkjenning og forsikring er også meget bra, mistenker mye, unnskyld uttrykket, "slitne" folk som kjører rundt i sin 94 Civic som ikke burde det.

 

Andre ulykkesårsaker er psykisk ustablitet, uegnethet pga alder og selvmord, de første 2 gruppene kan man også "bekjempe" målrettet gjennom legeordningen mv.

 

"Gatebil"-ungdom som kjører edru må rett og slett lære seg å kalkulere risiko på veien, ikke så enkelt å få til, men litt mindre pekepinger (fart er farlig, ojojoj) og litt mer gulrot (lavere forsikring hvis man kjører skadefritt, lavere avgifter og forsikring på nyere og sikrere biler (kanskje høyere avgifter på gamle vrak, litt usosialt, men kanskje nødvendig for å få vekk 1981 Volvo 240 som daily driver)) etc. La ungdom få teste litt, finne ut når bilen slipper på våt og tørr asfalt etc.

 

Mistenker at når UP står på TV og sier at det er livsfarlig å kjøre i 150 km/t på en rett tørr asfaltert vei, så skyver de kun ungdom fra seg, fordi det faktisk er feil og da tenker man "UP prater bare tull, så jeg ignonerer alt de sier". Hvis man kunne innrømme at det ikke er så farlig å kjøre fort sålenge forholdene tillater det, og fokusere mer på risikovurdering (hva skjer hvis det kommer en bil fra høyre her nå når jeg kjører i 120 km/t i 80 sona, rekker jeg å stoppe da?) så ville man få ungdom med seg istedenfor mot seg. Jeg mener UP nesten driver "brønnpissing" når de kjører fram og tilbake på 4 felts vei og fratar folk som kjører i 140 km/t lappen. Ikke det at man ikke kan få en bot, men la nå straffen følge overtredelsen og slutt med "tabell-bøtleggingen" som skjer nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Japan er fartsperra på 180 kortvarig. Før den går rolig ned til fartsgrensa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo også nevne for å ikke virke overlegen at jeg er den i gjengen som

har hatt det kraftigste krasjet, dengang var det moped det gikk i.

Lars

 

Bare en tanke, men kanskje derfor du kjører mer ansvarsfullt enn de 2 kompisene dine?

Du har jo selv følt på kroppen hva det vil si å krasje.. (vet ikke hvor mye og hardt du krasja, men..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.