Råest bak rattet På NRK1 nå, 18 okt 2011

Anbefalte innlegg

Tanken har slått meg ja, men tror faktisk ikke det har så veldig stor sammenheng.

Var ikke så stor ulykke, og minimalt med personskade. Farten var veldig lav, men når man møter en stillestående bil med moped blir man noe rysta uansett.

Etter ulykken han andre kompissen min hadde sa han vell ca 100 ganger at han skulle begynne å kjøre så pent å være mere forsiktig bak rattet. Snurringen over i motgående kjøreflt satt et veldig støkk i han. Problemt var jo bare at et parr dager senere var alt glemt, og han fortsatte like gris.

Så mange av dagens ungdommer ser nokk ikke helt risikoen og skadeomfangen ved en eventuel skade desverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen vidunderløsning på noe, men noe som hjelper mye: Innfør gradert førerkort. Forby "ferskingene" å kjøre bil med passasjerer på kveld/natt hvis ikke minst en edru person på minst 25 år befinner seg i bilen. Statistikken viser at de aller fleste grove ungdomsulykkene skjer nettopp på kveld/natt, spesielt i helgene, bilen har passasjerer som også ofte er alkoholpåvirket selv om fører er edru. Kutter man denne muligheten vil det gjøre utslag. Det er rett og slett slik at 99% er ikke modne nok til å ha ansvaret ved et fullt førerkort i starten.

 

Forskning viser også at hjernen ikke er utviklet ferdig før bortimot 25 år. Fører før dette har ofte stor tro på egne evner/ferdigheter og mangler mye på risikovurderingsbiten, og det er biologisk betinget. Tekniske ferdigheter har liten til ingen betydning for hvor sikker fører man er i denne aldersgruppen, det gjør seg først gjeldende hos eldre bilister.

 

Gjør også gjerne noe som gjør det mindre attraktivt å eie/kjøre eldre biler, spesielt med stor motor. Kollisjonssikkerheten til en bil laget etter år 2000 er *dramatisk* mye bedre enn en bil fra tidlig 90-tall. Biler med stor motor har mye større skadepotensiale - å få bestemors Corolla opp i 160 går også, men først når veien er snorrett mange kilometer. En bil som f.eks. en S4 eller tilsvarende klarer dette mye raskere, og når risikovurderingen er helt fraværende og de dritings kameratene sitter i bilen er man nesten garantert at det går galt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen vidunderløsning på noe, men noe som hjelper mye: Innfør gradert førerkort. Forby "ferskingene" å kjøre bil med passasjerer på kveld/natt hvis ikke minst en edru person på minst 25 år befinner seg i bilen.

 

Dette hadde jeg mildt sagt brydd meg lite om skjønner du.

 

Vil MYE heller at venner/venninner skal komme seg trygt hjem i helgene enn at en eller annen apekatt raner/voldtar dem. Og alle som bor på østlandet vet hvor vanskelig det er å få drosje i 2-3-tiden om natta i Oslo.

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen vidunderløsning på noe, men noe som hjelper mye: Innfør gradert førerkort. Forby "ferskingene" å kjøre bil med passasjerer på kveld/natt hvis ikke minst en edru person på minst 25 år befinner seg i bilen.

 

Ble ikke overrasket når jeg så at du var 30 år :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det hadde vært flott om man GPS-merket bilene til folk som blir tatt for meget uaktsom kjøring, grove fartsovertredelser, osv.. Hadde vært en fin måte å få tatt gjengangerne om igjen og om igjen. Til slutt kan man igrunn bare nekte dem å ha få tilbake lappen resten av livet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er som med alt annet i samfunnet - noen ødelegger for alle de andre. Gradert førerkort er et virkemiddel som faktisk *virker*. Det har vært utprøvd i USA i mange, mange år med gode resultater, tallet på ungdomsulykker sank drastisk. Selvfølgelig vil folk flippe totalt av at noe sånt blir innført, men noen ganger må man ta upopulære avgjørelser. Aldersgruppen 18-22 er ekstremt overrepresentert i ulykker, og gjengangerne er helg, kveld/natt, eldre bil, manglende bruk av sikkerhetsbelte, passasjerer i samme aldersgruppe og ofte høy fart.

 

Fartssperre er derimot en dårlig løsning, det er for det første ikke teknisk mulig på eldre biler, for det andre vrient i forhold til kjøring utenlands, for det tredje vanskelig å kontrollere og for det fjerde er det mye tullete man kan finne på under 100/120 km/h også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvordan skal de da gjøre det om det blir innført? Skal de ta inn ALLE som er under 24 år da, og endre på biler, fikse førerkort osv? Jeg synes også at dette blir helt bak mål ettersom flere har jobber som foregår om natten, da eksempelvis meg! Jeg har en helgejobb, som også brer seg ut over natten (nei, jeg snakker ikke om pirattaxi). Jeg er enig i fartssperre, det kunne ha funket, men da måtte det vært slik at man mister den toppfarten, men ikke akselerasjon, fordi den trengs ved en eventuell situasjon der man trenger den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endre på biler er jo uaktuelt, fartssperre er bare tull etter min mening. Ikke teknisk gjennomførbart heller, heldigvis. Det vil koste enormt og ha liten effekt.

 

Pr. i dag får man ikke jobbe som yrkessjåfør før man er 20 selv om man kan ta CE-førerkort når man er 18 - unntaket er om man er lærling i transportfag. Disse vil jo da være fritatt uansett, men uansett snakker jeg ikke om generelt kjøreforbud på natt/helg, kun forbud mot å ha med passasjerer under 25 uten at det er en edru person på minst 25 år med i bilen.

 

Dessuten, skulle noe sånt blitt innført hadde det ikke fått tilbakevirkende kraft uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan diskuteres til døden.

 

Hva skulle konsekvensen for å ikke følge dette vært da? Miste lappen? Da tenker jeg det hadde blitt Oslo a la Paris.

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er så utrolig mye dumt som blir foreslått i dette landet. Seff er det greit med å foreslå sånne regler, de som foreslår dette er jo alle over 24 år. Kan ikke dra alle over en kam. Jeg mener at vi kan ikke leke barnehage lenger. De pakker inn røyk i butikkene som det var snakk om atomavfall. Altså jeg røyker ikke selv, å da røyken sto framme så ble jeg ikke fristet. Dette er ett valg DU som menneske må ta selv. Og det gjelder bilen også. Hvordan du kjører er helt opp til deg selv. Skader du andre og de dør/ikke dør eller andre dør så er det du som må leve med dette hele livet ditt. En annen ting er at de skal slå så hardt ned på 18 åringer i trafikken. Altså hvis de mener du ikke kan ha bil når du er 18 hvorfor da la folk få lappen når de er 18? Syns de fører dobbelt moral hele veien her. SÅ foreslår de at du ikke skal kjøre etter det er mørkt, ikke ha med passasjerer osv hvis du er mellom 18 og 24, men de er så jævla dumme å sier det at "nei vi har ikke flere bussjåfører, kanskje vi skal la 18 åringer bli bussjåfører" så da er det plutselig greit at 18 åringer kan styre en buss med 50 mennesker i til alle døgnets tider men ikke kjøre bil selv etter mørkets frembrudd. Dette er så latterlig de foreslår så utrolig mye dumt. Fins dessuten en haug av hønsehjerner bak rattet som er eldre enn 24år også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men innimellom kommer det jo idioter som dette som sette kjepper i hjula på alle andre som nettop har fått lappen.

 

http://www.rb.no/bil/article5814611.ece

 

Skjønner ikke hva det går av sånne folk. Og i beruset tilstand i tillegg.

Noen er og blir dumme, slik vil det alltid være.

 

Har sett noen gode forslag tidligere i tråden her, likte spesielt godt Runar sitt innlegg på side 2.

 

Tekniske begrensninger ser jeg ikke på som en god løsning, er lett å unngå og dessuten er det dyrt.

Dette blir også problematisk med unge som låner foreldrenes biler.

 

Nei, jeg tror det ville gitt resultater at det å "kollidere" skulle bli en del av føreropplæringen.

For eksempel et simulert sammenstøt i 50 kmt. Tror nok det ville skremt mange unge fra å kjøre fort.

Det er jo ikke så lett å se for seg all massen og alle kreftene som er i bevegelse i "the heat of the moment" men hvis man har noe slik som en tidligere kollisjonserfaring å tenke tilbake på så kanskje man holder litt tilbake på farten.

 

Dessuten synes jeg det skulle vært flere lukkede områder der ungdom kunne "herje" fra seg litt.

Få opp litt fart, sladde litt osv. Teste grensene litt utenfor trafikkbildet. På eget ansvar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke hva det går av sånne folk. Og i beruset tilstand i tillegg.

Noen er og blir dumme, slik vil det alltid være.

 

Har sett noen gode forslag tidligere i tråden her, likte spesielt godt Runar sitt innlegg på side 2.

 

Tekniske begrensninger ser jeg ikke på som en god løsning, er lett å unngå og dessuten er det dyrt.

Dette blir også problematisk med unge som låner foreldrenes biler.

 

Nei, jeg tror det ville gitt resultater at det å "kollidere" skulle bli en del av føreropplæringen.

For eksempel et simulert sammenstøt i 50 kmt. Tror nok det ville skremt mange unge fra å kjøre fort.

Det er jo ikke så lett å se for seg all massen og alle kreftene som er i bevegelse i "the heat of the moment" men hvis man har noe slik som en tidligere kollisjonserfaring å tenke tilbake på så kanskje man holder litt tilbake på farten.

 

Dessuten synes jeg det skulle vært flere lukkede områder der ungdom kunne "herje" fra seg litt.

Få opp litt fart, sladde litt osv. Teste grensene litt utenfor trafikkbildet. På eget ansvar.

 

har du prøvd den stolen som vegvesenet har som simulerer en crash test i 3?km/h?..merker den i massevis,så 50km/h trur jeg kommer til å ende opp med en del vonde kroppsdeler...men dere prater om at nye sjåfører må bli flinkere til å vurdere risiko,for å få de til å tenke risiko må de se utfallet av diverse ulykker,allerhelst så stygge bilder som mulig for å skjønne at det er alvor...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å huske det er 10 km/t man oppnår på det opplegget til vegvesenet. Ville ikke testa lignende i 50 ;/

 

Det man skulle gjort var å få opp fartsperrer på bilen som regulerer seg selv ut fra fartsgrensen på strekningen man kjører. Er det 50 sone så sperrer bilen på 75 km/t. Er det 100 sone så sperrer den på 145 km/t. Da sperrer bilen på grensen til førerkort beslag så man fortsatt kan gi på ved forbikjøringer.

 

Jeg er 23 år, jeg har kræsja som ung sjåfør, men jeg er uansett 100% med på dette forslaget!

Har du en fartsperre på 140 kmt så greier du deg bra, selv på autobahn!!

Slik teknologi fins helt sikkert, og det er realistisk å iverksette(på biler der dette er mulig).

 

Ser det er flere som nevner det at det er drøss av tilfeller der du må ha motor så du kan akselere opp i fart for å ungå ulykker og farlige situasjoner... Har kjørt bil i mange år nå, og kommer ikke på så veldig mange ganger jeg har "redda livet" pga gassing med høyrefoten!?!

 

- Magnus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du en fartsperre på 140 kmt så greier du deg bra, selv på autobahn!!

Slik teknologi fins helt sikkert, og det er realistisk å iverksette(på biler der dette er mulig).

 

- Magnus

 

Da vet jeg hva jeg skal begynne å jobbe med for å tjene meg rik...:)

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes det programmet var bra, men synes det er litt rart at det ikke blir etterspurt flere baner o.l?

 

For min egen del så hadde jeg helt klart syntes det hadde vært veldig urettferdig å fått forslaget til bratli tredd nedover hodet. Har ikke vært borti noe siden jeg fikk lappen, og at jeg da skal straffes for at andre har gjort feil, blir ikke rett, men det hadde jo helt klart gidd god effekt om det hadde blitt innført. Det er det ikke noe tvil om, det jeg etterlyser oppi dette er mangelen på å spille litt på lag med ungdom, og bil-interessert ungdom. Egentlig så er det ikke ofte jeg er enig i ting AP kommer med, men han der AUF lederen ble intervjuet i forbindelse med denne saken som emne, og synes han summerte med mange gode tiltak sånn som f.eks flere baner med gratis kjøring på faste dager. Hadde de fått opp et sånn tilbud her i nærområdet mot at det ble litt restriksjoner på det jeg kunne gjøre på helg hadde det vært OK for min del, selvfølgelig måtte de som trengte lappen i yrkes sammenheng fått fritak ifra ordningen, men alle tiltakene i forslaget til hu kjerringa er jeg ikke enig i, og ja jeg synes det er et idiotisk forslag, som bevitner om mangel på hjerneceller hos enkelte, blir jo litt som når tolldirektøren gikk ut offentlig med mikrofonene sine, når de selv sier ifra til offentligheten på denne måten hvor lite det egentlig går irundt oppi sin egen topp etasje, hvorfor får de fortsette i toppstillinger?

 

I USA er det graderte sertvifikat i enkelte del stater ja, men så får de jo lappen allerede som 16 åringer også..

 

Gulrot er jo også en fin ting, her tror jeg forsikrings selskapene kan gjøre MYE, hva med f.eks en ordning der du som ungdom betaler blod (full) pris, men ved skadefri kjøring i ex 5år får igjen xx antall %. Ordningen med bonus som er idag blir jo litt som det samme, men det lønner seg altså ikke nok.

 

Det argumentet med at veiene er skyld i alt vondt er vel heller ikke sant, det er vi som sjafører som er ansvarlige. Er veien, eller føret for dårlig til og holde fartsgrensa, ja da må man avpasse farta, enkelt og greit, men at bedre veier forårsaker færre ulykker har vel vist seg i mange tilfeller..

 

Egentlig så har jeg vel ikke stemmerett engang her, da jeg er innenfor "risiko gruppa" gammel bil, stor motor og under 24år. Ikke er hjernen utviklet seg noe siden ungdomskola heller, ung og dum, bra bratsli er der og passer på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere selskaper refunderer en gitt sum ved skadefri kjøring over lengre tid.

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, isåfall er det ikke godt kjent, hverken jeg, eller noen jeg kjenner har hørt om. Vi hadde en diskusjon om dette i messa sist jeg var ute på jobb, da vi nettopp hadde sett dette programmet. 12 menn, og ingen hadde hørt om det du forteller om, det var et av tiltakene vi kom frem til ville hatt god effekt. Noe mer infor om hvilke selskaper dette er?

 

Kjetil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjensidige betaler tilbake penger ved skadefri køyring fram til du fyller 23. 1500kr per år så er ikkje store summen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du prøvd den stolen som vegvesenet har som simulerer en crash test i 3?km/h?..merker den i massevis,så 50km/h trur jeg kommer til å ende opp med en del vonde kroppsdeler...men dere prater om at nye sjåfører må bli flinkere til å vurdere risiko,for å få de til å tenke risiko må de se utfallet av diverse ulykker,allerhelst så stygge bilder som mulig for å skjønne at det er alvor...

 

Fikk testet den stolen under føreropplæringen ja, mener det er 7kmt der går i.

Det er derfor jeg mener at man burdte ende opp med noen vonde kroppsdeler for å kjenne på kreftene.

Dette må jo såklart ikke gå utover nakke og andre kroppsdeler som tar varig skade.

50 kmt er riktignok litt drøyt men jeg tenker det skal kjennes.

Dessuten må det være en alvorlig stemning rundt den testen.

Da jeg tok førerkort var den testen bare sånn "hihi nå skal du få sitte i den morsomme stolen der", det hjalp ikke akkurat.

Man har uansett en lang vei å gå for å klare å komme igjennom til unge og faktisk få dem til å innnse at dette ikke bare er noe som skjer noen andre, kollisjon kan skje hvem som helst, det skal så lite til.

 

Flere selskaper refunderer en gitt sum ved skadefri kjøring over lengre tid.

 

Fabian

Prøvde selv å ordne dette da jeg skulle forsikre A6'en min i våres. De eneste som tilbudte meg noe slik var gjensidige, og det tilbudet var at jeg fikk igjen rundt 5000 kr etter 3 år satt at jeg betalte den årlige forsikringen på nesten 30000 kroner. hmm betale 90000 å få igjen 5000........what to do

 

Hehe, ikke helt relevant men fortsatt morsom sak:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10031944

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det man får refundert er ungdomstillegget, det er (var ihvertfall for noen år siden) på 1500,-/år. At forsikringen generelt er vesentlig dyrere for yngre førere er en annen sak, så der får man ikke igjen noe.

 

Hadde man kræsjtestet folk i 50 km/h hadde det vært rett på intensivavdelingen og rehabilitering etterpå, så det er nok en særdeles dårlig ide.

 

Fartssperre er ikke teknisk gjennomførbart på annet enn nyere biler, og det er ikke disse bilene ungdommer fleste kjører. Dessuten hadde jeg vært særdeles lite interessert i at den norske staten skulle legge seg opp i om jeg velger å kjøre i 100 eller 200 på Autobahn i Tyskland..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjensidige betaler tilbake penger ved skadefri køyring fram til du fyller 23. 1500kr per år så er ikkje store summen.

 

Det er uansett humbug. Jeg sa opp forsikringene mine da jeg var i militæret, og det medførte at jeg ikke fikk igjen en krone. Man måtte ha forsikringene hos dem sammenhengende helt til man ble 23 for at man skulle få refundert noe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

flott jeg byttet ett halvt år for tidlig da.. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere selskaper refunderer en gitt sum ved skadefri kjøring over lengre tid.

 

Fabian

 

..og selskapet jeg bruker har en vettug politikk; de høyner ikke forsikringspremien for unge førere, men den dagen man kræsjer påløper kr 1500 på egenandelen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Terra, og de har denne ordningen. :)

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.