#1 Skrevet April 2, 2005 Jeg kjøpte den 16.9.04 en 01 Passat 1,9TDI av MRauto. Så hadde jeg bilen på NAF test tidlig i mars. Der får jeg vite at det er olje i kjølevesken og at f****d topp / toppakning var reel årsak. Jeg har ringt MRauto og de er ikke villig til å fikse dette da de mente det kun var 3 MND garanti i følge kontrakten. Stemmer det ser jeg, men i henhold til kjøpsloven så har de uansett garantiansvar med mindre de kan bevise at dette ikke har skjedd etter at deres ansvar var ute. Dette i følge NAF sin advokat. Jeg har sendt ett brev til MRAUTO, men dette har de ikke svart på.. Er det noen som har noen forslag til hvordan jeg skal løse dette? Om dette er feilpostet så sorry, viste ikke noe bedre sted og poste dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 2, 2005 Føler med deg lasse, jeg har selv kjøpt min bil på Audi Import og må si meg litt skuffa av di folka også.. ikke at bilen er noe dårlig kjøp men servicen der suger.. Etter kun 3uker så røk en spylermotor og jeg dro ditt for å høre hva di kunne gjøre, siden di faktisk bruker Norsk Bildelesenter som tar seg av alle rep. og deler for di. Joa di fiksa det for meg men ødla mer en di fiksa.. vel jeg sa at jeg kunne gjøre jobben selv for det hørtes veldig dyrt ut all den plastikken som lagde sprekkelyder osv. Så var det avtalt at jeg skulle få 17" sommer hjul og jeg gledet meg vilt.. RS6 look felger og greier.. vel når tia var inne for å skifte (for noen dager siden) så holdt jeg på og kjøre av vegen.. Det bar rett ned på et dekk verksted for å høre.. jo først skulle di jo ha 500 kr for å sjekke.. og for å fortelle meg at 2 felger var så skjeive at det holt.. di la på 185gram med lodd og satte di på bak.. vel det er ikke noe komfort i di felgane for å si det sånn.. Vel jeg kontaktet Audi import og hva skjer jo.. Di LEGGER på røret.. .. Så til uka blir det en tur til lierskogen for å vise fram det nye balltreet mitt.... Ps.Lasse lovet di deg også alle deler på NBS til innkjøpspris hvis du kjøpte bil der?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 2, 2005 Vel jeg kontaktet Audi import og hva skjer jo.. Di LEGGER på røret.. .. Auau, kardinalsynd! Det der gjør man bare ikke Har selv kjøpt import av firma, og det begynner etterhvert å dukke opp feil her og der. Samt dekkene jeg fikk med var så gamle at de var på randen til å eksplodere, både sommer og vinter. Kontraktene importfirmaene her i Sverige opererer med går desverre 100% i selgers favør, da det står på dem at de fraskriver seg enhvert ansvar for feil, km-stand og trafikksikkerhet. Fant ut at min hadde vært kræsjet et par ganger i ettertid, men det er desverre ingenting å gjøre med det. Det er jo alltid en risk å handle import 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 2, 2005 Jeg kjøpte den 16.9.04 en 01 Passat 1,9TDI av MRauto. Så hadde jeg bilen på NAF test tidlig i mars. Der får jeg vite at det er olje i kjølevesken og at f****d topp / toppakning var reel årsak. Jeg har ringt MRauto og de er ikke villig til å fikse dette da de mente det kun var 3 MND garanti i følge kontrakten. Stemmer det ser jeg, men i henhold til kjøpsloven så har de uansett garantiansvar med mindre de kan bevise at dette ikke har skjedd etter at deres ansvar var ute. Dette i følge NAF sin advokat. Jeg har sendt ett brev til MRAUTO, men dette har de ikke svart på.. Er det noen som har noen forslag til hvordan jeg skal løse dette? Om dette er feilpostet så sorry, viste ikke noe bedre sted og poste dette. Hvordan vet NAF at det er toppakingen din ? Jeg bare undrer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 2, 2005 Jeg har også handlet bil av MRauto, og jeg er veldig fornøyd med dem. (så vet folk det også :-) Det er naturligvis synd at du får problemer, men det at du skriver 'det stemmer visst ser jeg' om 3 måneder garanti tyder vel på at du ikke har fulgt så veldig godt med når du handlet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 3, 2005 Hvordan vet NAF at det er toppakingen din ? Jeg bare undrer. NAF sier ikke at det er den, Men at den er en reell årsak. Altså det kan være toppakning, sprukket topp, noen har helt olji i kjølevesken for morro skyld... Det er selvfølgelig ikke mulig å vite uten og begynne å se litt på det. Og det er forsåvidt det jeg har bedt MRauto gjøre egentlig. Løse problemet. Ikke bytte toppakning. :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 3, 2005 Jeg har også handlet bil av MRauto, og jeg er veldig fornøyd med dem. (så vet folk det også :-) Det er naturligvis synd at du får problemer, men det at du skriver 'det stemmer visst ser jeg' om 3 måneder garanti tyder vel på at du ikke har fulgt så veldig godt med når du handlet? OK, feil formulert. stemmer det VET jeg er bedre skrevet :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 3, 2005 Jeg har også handlet bil av MRauto, og jeg er veldig fornøyd med dem. (så vet folk det også :-) Om ikke noen hadde vært fornøyde hadde det virkelig vært fare på ferde :-) Jeg har personlig ikke hatt annet enn problemer med de, Jeg var og kikket på bilen, avtalte pris, levering og signerte kontrakten. Jeg skulle da få med 4 16" RS (utseende) hjul på sommerdekkene og 4 vinterdekk på stålfelg med originale lokk. Og det skulle følge med 3 nøkler. 2 med fjernstyring og 1 "reserve". Når jeg kommer for å hente bilen er det satt på de 4 RS hjula, men med helt utslitte sommerdekk. JA det var slik det var fikk jeg beskjed om. Så skulle de finne fram vinterhjula, Det var tyske "helårsdekk" og alle vet jo hvor bra de er etter at de har gått noen sesonger på autobahn. I tillegg hadde de maks 2,5mm mønster. JEg kikket i grunnen ikke på felgene for de lå i poser, jeg bare kikket på gummien. Så fikk jeg NØKLEN. Ja for de var bare en nøkkel. De andre var sikkert hos de som hadde fraktet bilen. Kjos hos MR skulle Sjekke og komme tilbake til meg. Jeg purret etter en uke, Nei de hadde ikke fått noe svar av transportørene ennå, Han skulle purre de opp og kontakte meg. Slik har det fortsatt siden september. Jeg har fortsatt bare en nøkkel. Så når jeg skulle sette på dekkene så var det ingen lokk der. Telefon til MR. Nei, de hadde aldri sagt at det skulle være med lokk de. Det hadde de aldri hatt. Dette er min historie om hvor seriøse disse gutta der er. Nei jeg ble ikke lovet noe rabatt på NBS :-)¨ Lagt til "I påsken var jeg i danmark sammen med en kompis som har kjøpt 04/05 passat med Navi. Så kjørte vi nedover og min Navi og hans Navi var ikke helt sammstemte. Da skulle vi sjekke om vi hadde like plater da. Gjett hva det sto på min plate? Verbatim, og med håndskrift Scandinavia DX plate. j....g bra. nå er det såpass lenge siden at det kan jeg bare glemme og gjøre noe med, men allikevel. Er det mulig?" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 3, 2005 Litt ot men: Det er synd, men det er ofte sånn man lærer at neste gang en skal se på bil skal en være så sinnsykt nøye med hver eneste lille ting. Og for all del at man absolutt ikke må finne på å stole på at ting går i orden uten å følge det opp. Mange som glemmer det innimellom. Kjøpte en S4 for to år siden, av en privat selger. Har skrudd litt for mye på den. Og det hjalp ikke at jeg også fant en knapp som man kunne skru av speedometer og teller med under kjøring Svei litt det. Dette har selvfølgelig ingenting med MRAuto å gjøre, bare understreker at man ofte må være sinnsykt pirkete når en sjekker ting. Og følge opp alt. Skal jo ikke være sånn, men det er det desverre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 3, 2005 Må bare legge til min bil er IKKE imort, var en som ville ha en ny bil av dem og solgte sin der.. vel det med nøkklene som du nevner her, gjalt meg og.. men jeg fikk di heldigvis raskt... ehhh etter 3 uker ca. Ja er enig å sjekke nøye, skulle tatt slik Naf kjøpstest FØR man handlet bil. Forløbig er det ikke noen feil på min (ennå) *krysser fingre* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 3, 2005 3 MND garanti i følge kontrakten. Stemmer det ser jeg, men i henhold til kjøpsloven så har de uansett garantiansvar med mindre de kan bevise at dette ikke har skjedd etter at deres ansvar var ute. Hvis du skal få igjennom dette, så må du kunne bevise at dette problemet var oppstått innenfor garantitiden. Du kan ikke påberope et garantiansvar nesten 4 mnder etter at garantitiden er gått ut, og hvis du går til sak eller forliksråd med denne saken så blir det garantert påstand mot påstand. Men du har jo ikke fått bekreftet at det er noe som er røket på bilen din, bare en utalelse fra NAF. Og jeg har sett mange rare uttalelser fra NAF som overhodet ikke holder. Har du i denne perioden påvist at bilen bruker vann for eksempel, hvilket som ville være naturlig om det er noe galt med toppakning/sprukket topp. Men jeg syntes at kun tre måneders garantitid var lite på en såpass ny bil, men det er en annen historie... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 9, 2005 Jeg har også hatt en heller dårlig erfaring med disse gutta. Var innom og tittet på en bil. Prøvekjørte mens en av dem skulle ta en titt på min bil i forbindelse med innbytte.Var godt fornøyd med bilen jeg prøvde og skrev kontrakt som inkluderte en ferdig installert chip fra nbs. Dro hjem og gledet meg til å få den. MEN så ringte de en kveld og sa at de ikke kunne gjennomføre salget. Bilen var visstnok kommisjonsalg og da kunne de ikke ta innbytte allikevel. Jeg henviste til kontrakten vi hadde skrevet sammen men det hjalp ikke. Enden på visa ble at bilen ikke var SÅ fin så jeg droppet hele greia. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 9, 2005 Hvis du skal få igjennom dette, så må du kunne bevise at dette problemet var oppstått innenfor garantitiden. Dette stemmer, i ditt tilfelle er det DEG bevisbyrden ligger hos (desverre)... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 9, 2005 Sånne poster er en av grunnene til at jeg mener det er bedre å kjøpe norske biler av store og kjente forhandlere. Det er jo som regel noe med at man får hva man betaler for? Både kundebehandling (forhåpentligvis) og ikke minst sikkerhet vedrørende kjøpet? I din sak så ville jeg tatt en prat til med advokaten hos NAF, for å få noen råd for hvordan du bør angripe saken. Nå er det sånn i Norge at du stiller ganske sterkt så lenge du har kjøpt av et firma. Selv om garantien har gått ut, så har du uansett 5 ÅRS reklamasjonsrett, det kan ikke firmaet lure seg unna!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 9, 2005 Sånne poster er en av grunnene til at jeg mener det er bedre å kjøpe norske biler av store og kjente forhandlere. Det er jo som regel noe med at man får hva man betaler for? Både kundebehandling (forhåpentligvis) og ikke minst sikkerhet vedrørende kjøpet? Vi har vel en del eksempler her inne på "store og kjente" forhandlere også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 9, 2005 Sånne poster er en av grunnene til at jeg mener det er bedre å kjøpe norske biler av store og kjente forhandlere. Det er jo som regel noe med at man får hva man betaler for? Både kundebehandling (forhåpentligvis) og ikke minst sikkerhet vedrørende kjøpet? I din sak så ville jeg tatt en prat til med advokaten hos NAF, for å få noen råd for hvordan du bør angripe saken. Nå er det sånn i Norge at du stiller ganske sterkt så lenge du har kjøpt av et firma. Selv om garantien har gått ut, så har du uansett 5 ÅRS reklamasjonsrett, det kan ikke firmaet lure seg unna!!! 5 års reklamasjonsrett, joda, men tror du virkelig du får gjennomslag for noe sånt på en bruktbil? Selv om du kjøper av et stort og kjent firma... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 9, 2005 Jeg har ringt MRauto og de er ikke villig til å fikse dette da de mente det kun var 3 MND garanti i følge kontrakten. Stemmer det ser jeg, men i henhold til kjøpsloven så har de uansett garantiansvar med mindre de kan bevise at dette ikke har skjedd etter at deres ansvar var ute. Dette i følge NAF sin advokat. Jeg har sendt ett brev til MRAUTO, men dette har de ikke svart på.. Hvis du har NAF sin advokat med deg på dette er det vel bare å kjøre på. ? Ingen kostnad for DEG da vel.? Personlig synes jeg saksgrunnlaget var tynt, men- Lykke til. MRauto burde uansett svart på hendvendelser, Positive/negative , er vel ikke særlig bra med "offentlig uthenging" på vårt lille forum heller? Som sagt - Lykke til! Geir- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 1, 2006 Blir litt betenkt jeg nå når jeg hører dette, skal se på en bil hos Audi Import, som er på vei til Norge nå. Tror jeg skal tenke meg om et par ganger da ja, nå er dette en 2004mod a4 som skal ha gått 40000km, så kan vel ikke være all verden med feil men men.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 2, 2006 Blir litt betenkt jeg nå når jeg hører dette, skal se på en bil hos Audi Import, som er på vei til Norge nå. Tror jeg skal tenke meg om et par ganger da ja, nå er dette en 2004mod a4 som skal ha gått 40000km, så kan vel ikke være all verden med feil men men.... Bare bruk sunn fornuft og ta og sjekk bilen nøye. Følg nøye med på hva di skriver som ekstra utsyr og sjekk at dette er virkelig med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...