#1 Skrevet Oktober 19, 2011 Har kjøpt noen oppgraderte alu ventiler(forge kopier),lurer på om trykket skal inn på oppsiden av stempelet som orginalt eller på undersiden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 19, 2011 Var det ikke en tråd om akkurat det samme i går? Bruk søkefunksjonen og forvirret skal du bli 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 19, 2011 såg i en annen tråd at trykket skulle i bunnen,men hvorfor er det ulikt orginal ventilen?. Noen som har prøvd begge veier,og kan sei det var noe forskjell? fekk 2 stykk fjærer med utenom en rød og en gul.kan eg bruke den fjæra som står i ,eller bør eg bytte til ei kraftigere? (trykket er høyere en orginalt) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 19, 2011 Heisann, jeg har prøvd disse ventilene begge veier, og ja de virker begge veier. Ved trykk inn ifra siden bør du ha en svakere fjær, enn ved trykk inn i bunnen, grunnen er jo at da vil du få bare vacumet ifra innsuget som skal åpne resirken, ved trykk inn ifra bunnen trenger du heller ikke tung fjør, men du kan endre karakteristikken på lyden ved og bruke hardere fjær. Lyden vil også bli litt høyere når man kjører trykk inn i bunnen kontra siden. Forsøksbilen var en a4 1,8tq. Jeg endte opp med å kjøre trykk inn i bunnen. Forresten så spiller turbo trykk liten rolle når det gjelder fjør valg, iallefall i teorien, da trykket vil bli utlignet ovenfor og nedenfor stempelet i resirken pga slangen ifra innsuget, viktig at denne er tett og fin, typisk på biler som begynner og bli en 10 år er morkne slanger. Kjetil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 19, 2011 (endret) Takker for utfyllende svar:).Kraftigere fjær gjør vel berre at ventilen åpner litt seinere kanskje.Lyden er ikkje så viktig for meg:p , berre ventilen funker funksjonelt.Bør vel smøres dei ventilene,ka er best og bruke til det? Heisann, jeg har prøvd disse ventilene begge veier, og ja de virker begge veier. Ved trykk inn ifra siden bør du ha en svakere fjær, enn ved trykk inn i bunnen, grunnen er jo at da vil du få bare vacumet ifra innsuget som skal åpne resirken, ved trykk inn ifra bunnen trenger du heller ikke tung fjør, men du kan endre karakteristikken på lyden ved og bruke hardere fjær. Lyden vil også bli litt høyere når man kjører trykk inn i bunnen kontra siden. Forsøksbilen var en a4 1,8tq. Jeg endte opp med å kjøre trykk inn i bunnen. Forresten så spiller turbo trykk liten rolle når det gjelder fjør valg, iallefall i teorien, da trykket vil bli utlignet ovenfor og nedenfor stempelet i resirken pga slangen ifra innsuget, viktig at denne er tett og fin, typisk på biler som begynner og bli en 10 år er morkne slanger. Kjetil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 19, 2011 Trykk inn i bunn. Molykote er godstoff å bruke på dette, bør gjøres minimum 1 gang på år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 21, 2011 Hvis fjæra er for stram kan du få lugging når du slipper gassen på lavt turtall.Har en kamerat som har det sånn,blir plagsomt i lengden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 21, 2011 Lugging når eg slipper gassen på lavt turtall, har eg vært plaget med lenge.Plagsomt kan eg love deg at det er: mad :Det hadde eg med orginal ventilene og.Fortsatt samme feilen med de nye ventilene.eg tror det er lambda feil, siden eg har fått feilkoder på det.Vist det ikkje er enveis/vacum ventilen til resirk ventilene som kødder da..Merket at bilen lugget mye mindre når eg snudde orginal ventilene sånn som eg har de nye nå (trykket i bunn).Ingen anelse koffor det sko ha noe betydning:confused: Hvis fjæra er for stram kan du få lugging når du slipper gassen på lavt turtall.Har en kamerat som har det sånn,blir plagsomt i lengden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 23, 2011 Lugging når eg slipper gassen på lavt turtall, har eg vært plaget med lenge.Plagsomt kan eg love deg at det er: mad :Det hadde eg med orginal ventilene og.Fortsatt samme feilen med de nye ventilene.eg tror det er lambda feil, siden eg har fått feilkoder på det.Vist det ikkje er enveis/vacum ventilen til resirk ventilene som kødder da..Merket at bilen lugget mye mindre når eg snudde orginal ventilene sånn som eg har de nye nå (trykket i bunn).Ingen anelse koffor det sko ha noe betydning:confused: Resirken skal ha trykket i bunn sånn at det overflødige trykket(turbotrykket)presser opp stempelet i ventilen og luften får komme ut.Hvis ikke blir det treghet i det og da får du lugging.Derfor vil det vil også bli treghet hvis fjæra er for stram. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 23, 2011 Om det er forge kopi med o-ring nederst på stempelet må du for all del ikke kjøre trykket inn på siden. Prøvde en forge kopi av denne typen og skulle teste med å snu ventil å trykket inn på siden bare for forsøket sin skyld. Endte med at o-ringen fløy av og inn i turboen som endte med noen bøyde impellere på turbinen. Så aldri mere forge kopi med o-ring nederst på stempelet:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...