Standaloneløsning til haldex?

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har noen her vært borti standaloneløsning til haldex?

Eller har tips til hvor jeg kan få noe hjelp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du spesifisere litt mer om va du trenger hjelp til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, beklager. Kanskje ikke så bra skrevet.

 

Altså, tanken er hiddensprut til motor, å standaloneløsning til hadexen, men(!) akkurat det med haldexen er jeg helt blank på.

Hva må jeg gjøre/kjøpe for å få firehjulstrekken til å fungere optimalt? Hva som er den lureste måten å gjøre det på, med tanke på både slitasje og "lekefaktor".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, beklager. Kanskje ikke så bra skrevet.

 

Altså, tanken er hiddensprut til motor, å standaloneløsning til hadexen, men(!) akkurat det med haldexen er jeg helt blank på.

Hva må jeg gjøre/kjøpe for å få firehjulstrekken til å fungere optimalt? Hva som er den lureste måten å gjøre det på, med tanke på både slitasje og "lekefaktor".

 

Har dessverre inget bra svar til dej, men hvis du klarer at koble opp sprutet til motor så får du til at koble opp et standalone system til Haldexen. Er ikke mange kabler og kontakter der. Orginalt har haldexsystemet en oljetempføler som kutter vid før høy diffoljetemp. Ser at de fleste standalonesystem har en display der du har full kontroll på temperatur. Ellers så er det vel ikke så mye at tenke på om slitasje, regna me at du ska ha dej litt futt i motor når du går før et sprut og da er vel diffen det minste du tenker på:P

 

Sorry før et bingosvar:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dessverre inget bra svar til dej, men hvis du klarer at koble opp sprutet til motor så får du til at koble opp et standalone system til Haldexen. Er ikke mange kabler og kontakter der. Orginalt har haldexsystemet en oljetempføler som kutter vid før høy diffoljetemp. Ser at de fleste standalonesystem har en display der du har full kontroll på temperatur. Ellers så er det vel ikke så mye at tenke på om slitasje, regna me at du ska ha dej litt futt i motor når du går før et sprut og da er vel diffen det minste du tenker på:P

 

Sorry før et bingosvar:p

 

Hehe, spørs det ja.

Har hørt litt av hvert om haldex, hvordan man kan manipulere osv, men har ikke blitt helt klok på det enda.

Okei, får se litt på det da, er ikke noe bråhast helt enda med det, men greit å få ting klart.

Sant det, kommer nok ikke til å være diffen jeg tenker på mest :P

 

Det går bra, glad for de fleste svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan manipulere Haldexen mye ja, har ikke prøvd dette sjøl enda men blir til neste sesong.

 

Håper du kan få noe mer fornuftig svar her me noen anna da:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT. Men er det en R32 motor du har planen om hiddensprut? Kommer muligens kunne selge et komplett turbokitt til denne motoren til vintern inklusive motorledningsnett;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du litt mer om controllerene du får kjøpt til å manipulere signalene med:

 

 

http://www.hpamotorsport.com/haldex.htm

 

"OEM" controllers dette som fortsatt bruker Canbus signaler, noe han vil få problemer med hvis han har tenkt at bruke et hiddensprut til motorn sin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her f.eks...skulle tro den saken der til 210€ skulle gjøre jobben :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT. Men er det en R32 motor du har planen om hiddensprut? Kommer muligens kunne selge et komplett turbokitt til denne motoren til vintern inklusive motorledningsnett;)

 

R32 ja :)

Hmm, ja, høres jo forsåvidt interessant ut det! Men ser mørkt på R32 elnett i S3'n.. Spørs hvor forskjellig elnettene er da? Ser mørkt på arbeid på det elektriske egentlig:o

Komplett turbokitt, hva innebærer det da? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

R32 ja :)

Hmm, ja, høres jo forsåvidt interessant ut det! Men ser mørkt på R32 elnett i S3'n.. Spørs hvor forskjellig elnettene er da? Ser mørkt på arbeid på det elektriske egentlig:o

Komplett turbokitt, hva innebærer det da? :P

 

Tar ju på dej mye mer jobb med det elektriske hvis du går før et sprut;)

 

Har alt unntatt IC(min vil ikke passe på en S3) hvis ja får en god pris, hvis ikke så kan ja hive det inn i min S3 den dagen ja får tak i en motor til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, sant det da :P

 

Okei, så det vil i teorien bli bare å montere alt det du har, så er motoren "ferdig"? Innmat i motor osv?

Hadde jo egentlig desidert vært best å kjøpe alt av deg da.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor får du stå før sjøl, og va du gjer med den er opp til dej;) Men kommer at bytte ut så mye ting til neste år at det kanskje er bedre før min del at selge et komplett kitt og kjøpe/bygge nytt av det ja sjøl trenger.

 

D.v.s. at ja har;

 

ECU med C2 programvare+ komplett ledningsnett

4" MAF hus+ 2 LMM(1 heilt ny i eske)

Bosch 550 cc dyser

044 pumpe

"HGP" innsug

Tial 38mm wastegate

Turbonetics turbo som gått 10000 km (uten tegn til slitasje)

EIP grenrør, 3" downpipe, 3" videre frem til bakre travers

Ny Greddy resirk(noe ja mangla tidligere)

 

+ litt rør og silikonslanger mm av ønske;)

 

Meget godt fungerende kitt og på 1.2-1.3 bars ladetrykk vil du nå 450 hjulhester.

 

Kommer ikke legge dette ut før salg, så hør av dej den dagen du blir intressert så blir vi enig om pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor får du stå før sjøl, og va du gjer med den er opp til dej;) Men kommer at bytte ut så mye ting til neste år at det kanskje er bedre før min del at selge et komplett kitt og kjøpe/bygge nytt av det ja sjøl trenger.

 

D.v.s. at ja har;

 

ECU med C2 programvare+ komplett ledningsnett

4" MAF hus+ 2 LMM(1 heilt ny i eske)

Bosch 550 cc dyser

044 pumpe

"HGP" innsug

Tial 38mm wastegate

Turbonetics turbo som gått 10000 km (uten tegn til slitasje)

EIP grenrør, 3" downpipe, 3" videre frem til bakre travers

Ny Greddy resirk(noe ja mangla tidligere)

 

+ litt rør og silikonslanger mm av ønske;)

 

Meget godt fungerende kitt og på 1.2-1.3 bars ladetrykk vil du nå 450 hjulhester.

 

Kommer ikke legge dette ut før salg, så hør av dej den dagen du blir intressert så blir vi enig om pris.

 

Okei :)

Da vil du nok høre av meg iløpet av vinteren. Varsle før du får alt for lyst til å ha det nedi S3'n din da, så jeg ikke spør forsent :P

 

Hvilken innmat i R32 motoren er det du har?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei :)

Da vil du nok høre av meg iløpet av vinteren. Varsle før du får alt for lyst til å ha det nedi S3'n din da, så jeg ikke spør forsent :P

 

Hvilken innmat i R32 motoren er det du har?

 

Har alrede alt før mye lyst at hive det nedi:) Kom på at av den lista her oppe er det kun grenrør ja trenger videre så må vel lage et nytt så har ja alt komplett liggendes. Har også rattstammen med teningslås liggendes, så da trenger man ikke ens kode om noe nøkkler så lenge man kan leve med forskjellige nøkkler til dører og start. R32 instrument finns også, går sikkert at modde inn i dashen på S3. Specliste på min motor ligger sikkert på min prosjekttråd, hvis ikke så tar vi det når du ska begynne på det;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her f.eks...skulle tro den saken der til 210€ skulle gjøre jobben :)

 

Denne typen er ikke særlig egnet på en gatebil eller banebil. Blir bare enten eller. Har du skrudd den til maks drift på bakhjula. Vil bilen understyre i svinger, da det blir som å kjøre med sperre på senter diff. Og om du setter den til 10% f. eks vil du aldri få full glede av 4wd. I tillegg om den er inne med maks hele tiden vil du bremse 50-50 som kan skape en del skumle situasjoner. Denne typen egner seg bare på dragbiler, og muligens på en isbil hor bilen settes opp i hver sving.

 

Jeg selv har tenkt å lage min egen controller basert på TPS signalet og koblet til bremsepedalen for å skru av ved brems. Med manuell bryter funksjon for iskjøring.

 

Eller så er jeg også i dialog med Vidar Strand for å finne en løsning for styring av haldex med Autronic. Noe som er gjort før. Blant annet av en kar som kaller seg Lugnuts.

 

Kenneth Mellingen har kjøpt en ferdig standalone haldexcontroller. Ikke helt problemfritt.

 

Det beste alternativet for de med nyere motorstyring som S3 er å bruke orginal motorstyring med Eurodyne software.

http://www.eurodyne.ca/eurodyne_maestro_tuning_suite.php

 

Denne softwaren lar deg styre motronicen som et hiddensprut. Med MAF-less program osv. Støtte for store gasspjel, dyser og turboe. Meget egnet for Big turbo prosjekter. Da kan fortsatt CAN styre haldexen.

 

Men for oss som ikke har. ME7, elektrisk gasspjel, ABS sensorer, aks sensor, rattutslagsensor, ABS enhet og CAN så er standalone eller custom eneste løsning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har alrede alt før mye lyst at hive det nedi:) Kom på at av den lista her oppe er det kun grenrør ja trenger videre så må vel lage et nytt så har ja alt komplett liggendes. Har også rattstammen med teningslås liggendes, så da trenger man ikke ens kode om noe nøkkler så lenge man kan leve med forskjellige nøkkler til dører og start. R32 instrument finns også, går sikkert at modde inn i dashen på S3. Specliste på min motor ligger sikkert på min prosjekttråd, hvis ikke så tar vi det når du ska begynne på det;)

 

Hehe, Uten å oppfordre så mye til å bygge nedi S3'n din, så hadde vær sykt med to R32T da! En S3 og en Golf.

Okei, så grenrøret fra golfen går ikke nedi S3'n?

Kanskje det hadde vært en mulighet ja, liker forsåvidt R32instrumentet bedre enn S3'n sitt. To nøkler er jo ikke det største problemet heller :)

 

 

Denne typen er ikke særlig egnet på en gatebil eller banebil. Blir bare enten eller. Har du skrudd den til maks drift på bakhjula. Vil bilen understyre i svinger, da det blir som å kjøre med sperre på senter diff. Og om du setter den til 10% f. eks vil du aldri få full glede av 4wd. I tillegg om den er inne med maks hele tiden vil du bremse 50-50 som kan skape en del skumle situasjoner. Denne typen egner seg bare på dragbiler, og muligens på en isbil hor bilen settes opp i hver sving.

 

Jeg selv har tenkt å lage min egen controller basert på TPS signalet og koblet til bremsepedalen for å skru av ved brems. Med manuell bryter funksjon for iskjøring.

 

Eller så er jeg også i dialog med Vidar Strand for å finne en løsning for styring av haldex med Autronic. Noe som er gjort før. Blant annet av en kar som kaller seg Lugnuts.

 

Kenneth Mellingen har kjøpt en ferdig standalone haldexcontroller. Ikke helt problemfritt.

 

Det beste alternativet for de med nyere motorstyring som S3 er å bruke orginal motorstyring med Eurodyne software.

http://www.eurodyne.ca/eurodyne_maestro_tuning_suite.php

 

Denne softwaren lar deg styre motronicen som et hiddensprut. Med MAF-less program osv. Støtte for store gasspjel, dyser og turboe. Meget egnet for Big turbo prosjekter. Da kan fortsatt CAN styre haldexen.

 

Men for oss som ikke har. ME7, elektrisk gasspjel, ABS sensorer, aks sensor, rattutslagsensor, ABS enhet og CAN så er standalone eller custom eneste løsning.

 

Tusen takk for bra svar! :)

Blir vell mest sannsynlig at jeg kjøper fra Jimmie, så da ordner det seg :) Om han ikke hiver det ned i sin egen S3: faint :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, så grenrøret fra golfen går ikke nedi S3'n?

 

Joda, det passa perfekt det. Det ja meina va at grenrøret er det eineste ja har bruk før videre på mitt prosjekt, men bygger nytt til mej sjøl og selger et så og sei komplett kitt inkl grenrør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, det passa perfekt det. Det ja meina va at grenrøret er det eineste ja har bruk før videre på mitt prosjekt, men bygger nytt til mej sjøl og selger et så og sei komplett kitt inkl grenrør.

 

Åja, sånn ja :)

Må bare si at den golfen din er så utrolig feit altså!! Misunner deg :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gammel tråd, men er det noen som har kommet noe lengre med dette ? Lurer på alternative løsninger for bil med 1.8T og Haldex når jeg har lyst på hiddensprut..

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg ser så bør ikke dette være et problem, pumpa i Halden trenger et pwm signal som autronic støtter, trenger også hastighetsignal som også autronic støtte, dermed burde det være en relativt enkel sak å programmere dette med masse fine finesser. Frigjøring ved bruk av brekk, brems osv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er for å kommunisere bla med Esp og abs, på en bane bil så er vel ikke dette akkurat prioriterte ting? Jo høyere trykk du får på pumpe i Haldexen jo mer kraft klarer den å overføre, og ser du på de stand alone typene som finnes så er det vel ikke akkurat mye canbus på de? Trenger ikke å gjøre det mer avansert en nødvendig, men jeg vet ikke, har ikke gjort det selv, men utifra hva jeg har sett på dette systemet så bør dette la seg gjennomføre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Olje trykket til haldex clutchen kommer fra en oljepumpe som går konstant når haldexenheten er på, via en mekanisk nåleventil styrt av en stepper motor. Såvidt jeg vet er den eneste muligheten å påvirke haldexen elektrisk utenom CAN signaler, å koble seg rett på stepper motoren. Da må man ha en stepper drive. Autronic har også mulighet for stepper utgang, men denne er primært for tomgangs spjel. Jeg vet at "Lugnut" i statene brukte autronic til å styre haldex på en Golf. Jeg har hørt meg litt rundt om i norge ift å programmere steppermotoren i haldexen, men ikke funnet noen som tar dette på strak arm.

 

En annen mulighet er å lage et av og på system, ved å sette en ren av og på ventil (hydraulisk) bak der haldex elektronikken sitter. Alternativt et slowstart system hvor man kortslutter hele hydraulikkretsen og bare styrer hydraulikkpumpa med et 12v signal.

 

Den orginale enheten har også innebygget en mekanisk sikkerhet, ved ventilen som åpnes av en stepper, mekanisk vil lukkes av fjærpress hvis strømmen blir borte.

 

Her er selfstudy blekka for de som vil skjønne mere:

http://www.audiaddict.net/images/guides/HALDEX.pdf

 

Jeg har også en haldexstyring jeg har demontert og sjekket en del rundt for å styre stepperen direkte, om noen vil ta over stafettpinnen.

 

DSC00635%20%28Large%29.JPG

 

DSC00636%20%28Large%29.JPG

 

Her er et skjema jeg lagde for å styre stepperen:

stepper%20skjema%20web.JPG

 

Tanken var å styre stepperen med TPS signalet, og koble ut med bremsesignal lengre enn 1s. I tilegg et manuellt potmeter for lek.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.