S6 AAN går ikke som den skal, 2,0-2,1 i (display) ladetrykk

Anbefalte innlegg

Dagens utfordring starter i post 24 http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=2475520post2475520

Driver å feilsøker 96 mod s6 aan, gått 227k km.

Starter og går helt fint, men virker lat og den får ikke skikkelig turbo trykk i følge kjøre computer, merker antydning til småfjusk over 4000rpm og den nøler i stedenfor å jage mot rødmerkingen som andre 20vt jeg har prøvd. Lader maks 1,6-1,8(bara) i kjørecomputer. Skal lade rundt 2,4. Virker som trykket kommer jevnt opp ved pådrag.

Brukt en god del timer i 20vt samletråden og SJMAutotechnik og prøvd en del ting, men har ikke funnet ut av hva det er sålangt.

Var veldig optimistisk på at dette skulle ordne seg lett siden det finnes utrolig mye bra info her om disse motorene :(

Sjekket, byttet og testet:

Annen N75, prøvde og å nappe av og plugge slange fra WG til N75.

Ny Biltema resirk ventil

Prøvd annen hjerne MTM ABY

Coilrekke

Trykktestestet fra innsug slange turbo, til innsug, har også tatt av trykkslange til innsug plugget og trykktestet. Fant en liten lekkasje på vakuum bend til bakkant toppdeksel, byttet bend.

VAG COM. Ingen feilkoder, atm press ligger på 1012mbar, air temp varierer fra 38 til 50 grader, vanntemp 87 grader.

Nye tennplugger, NGK for 20vt.

Blir ujevn tomgang og kveles nesten ved gass når LMM kontakt er koblet fra.

Sjekket WG fjør. Sugd i slangen til WG, virker tett.

Minimal slakk i turbo, må ta litt i for å kjenne noe i det hele tatt, litt svetting på utblås rundt trykkslange

Ingen blårøyk eller hvit røyk fra eksos

Nytt luftfilter.

Mistenker, prøve videre feilsøking:

Plugger, skal prøvde Bosch F5DPOR, men tror ikke det er det som er feilen.

Tette katter, hvordan sjekke det?

WG membran, skulle hatt en hånd vakuum pumpe for å teste nippel på topp av WG, noen som vet hvor det kan skaffes til en grei pris?

Er en svak suse/suge lyd ved innusug, mistenker lekkasje en plass, men har ikke klart å finne lekkasje.

Kan det være høyde sensor som tuller seg(står 1012 mbar i vagcom, leste at hjernen kunne dra ned trykket hvis denne ikke var frisk?

Liten trykklekkasje i IC eller trykkslanger, ville det gitt sånne symptomer? Plukke ned front og trykkteste med leakfinder?

Kommentarer til det som er gjort og tips til videre feilsøking mottas med stor takk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har riktig nok gjort mye mer enn det jeg gjorde men jeg opplevde samme feilen og der endte det med at jeg byttet begge cattene og da gikk den bra igjen regner med du har en bolt som står ned i downpipen rett bak turboen. hvis du måler om det er noe trykk der ( jeg hadde 0,3 bar mener jeg og huske ) så har du jo feilen der

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har også fått beskjed om at og kjøre noe annet enn orginal plugger på disse motorene er og be om fusk, uten at jeg husker hvilket merke orginal pluggene er:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har riktig nok gjort mye mer enn det jeg gjorde men jeg opplevde samme feilen og der endte det med at jeg byttet begge cattene og da gikk den bra igjen regner med du har en bolt som står ned i downpipen rett bak turboen. hvis du måler om det er noe trykk der ( jeg hadde 0,3 bar mener jeg og huske ) så har du jo feilen der

Takk for tips :) hva brukte du for å måle trykk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har også fått beskjed om at og kjøre noe annet enn orginal plugger på disse motorene er og be om fusk, uten at jeg husker hvilket merke orginal pluggene er:P

Bosch F5DPOR er orginal plugger:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips :) hva brukte du for å måle trykk?

jeg var en tur hos en i horten som er på forumet her. han hadde et manometer med slange ( lik som du tester kompresjon med ) på som vi fikk satt ned i hullet startet motor og holdt litt turtall

den plastikk nippelen som vi trykte ned i gjengene på downpipen smeltet jo men vi fikk målt hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg var en tur hos en i horten som er på forumet her. han hadde et manometer med slange på som vi fikk satt ned i hullet startet motor og holdt litt turtall

den plastikk nippelen som vi trykte ned i gjengene på downpipen smeltet jo men vi fikk målt hehe

Da får jeg prøve å få til noe sånt ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

en annen veldig enkel men litt dyrere måte og sjekke det på er og få et verksted til og måle avgass på bilen kom jeg på nå :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

for og sei det sånn,så hadde motoren din slitt med og komt opp i turtall vis cattene dine var tette.sjekket coiler?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det står i topicen at han har gjort det ihvertfall :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

for og sei det sånn,så hadde motoren din slitt med og komt opp i turtall vis cattene dine var tette.sjekket coiler?

Har vært med å feilsøkt på en bil med tette/dårlig flow i kattene før. Da var det sånn at motoren slet ikke direkte med å komme opp på turtall. Symptomene var sent ladetrykk og lite drag, men da var det faktisk ikke for lavt ladetrykk. Har prøvd en annen coilrekke uten at det ble noen forbedring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som waste gate holder vakuum fra topp nippelen.

Prøvde å sette litt trykk på slangen som går inn til hjernen. Kom en suselyd fra en blank liten plastikk sylinder. Hvilken funkskjon har den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som waste gate holder vakuum fra topp nippelen.

Prøvde å sette litt trykk på slangen som går inn til hjernen. Kom en suselyd fra en blank liten plastikk sylinder. Hvilken funkskjon har den?

Det er et filter til ladeluften som går inn til hjernen, hvis slangen ikke er tett inn til hjernen vil den ikke registrere trykket og gå dårligere. Du får håpe det er det da, billig fiks :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

krysser fingra for deg her nå :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et filter til ladeluften som går inn til hjernen, hvis slangen ikke er tett inn til hjernen vil den ikke registrere trykket og gå dårligere. Du får håpe det er det da, billig fiks :P

Vet ikke om det er lekkeasje eller om det bare er luften jeg hører som går gjennom filteret. Får prøve å ta det vekk å se om det blir noen forskjell. Men mistenker sterkt en lekkasje en plass, for det er en svak suselyd i kupeen på høyre side fremme ved forsiktig pådrag i oppoverbakke på lavt turtall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

krysser fingra for deg her nå :P

Takker : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker : smil :

Tror det bare er luften jeg hører som går gjennom filteret. Hører luften kommer inn i innsuget. Regner med det er normalt? Eneste jeg kan sette fingen på er den ene lille trykkslangen som sitter bak på innsuget var ganske løs, selv om den lille slangeklemmen var skrudd i bunn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men åpnet du opp hjernen? det burde vell være mulig og kjenne en svak trekk med fingre eller høre en lekasje hvis du åpner hjernen? har hørt at map sensoren har en svakhet som kan gjøre at den begynner og lekke luft, cattene var ok?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men åpnet du opp hjernen? det burde vell være mulig og kjenne en svak trekk med fingre eller høre en lekasje hvis du åpner hjernen? har hørt at map sensoren har en svakhet som kan gjøre at den begynner og lekke luft, cattene var ok?

Har prøvd to forskjellige hjerner, så tror ikke det er map sensoren som lekker. Men takk for tips :)

Ikke fått sjekket katalysatorene enda, må skaffe meg et manometer.

Prøvde å kjøre uten strøm på N75. Da gikk den enda dårligere, så N75 gjør noe riktig hvertfall :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig fått feilsøkt mere på dette. Den lille trykkslangen fra innsuget til hjernen er tett og måleren i computeren virker som den måler riktig trykk.

Jeg har prøvd å måle mottrykket i eksosen ved å skru ut den lille bolten etter lamdasonden på DP. Manometeret jeg brukte er ment til kompressjonstest så det begynner på 3 bar. Men nålen spratt opp mot mot "c" i kg/cm2. For meg ser det ut som rundt 1 bar.. Dette skjedde ved hard gassing og mye turtall i fri. Ved konstant gass fikk jeg ikke noe målbart med dette verktøyet. Men det virker som det var len del trykk som ville ut. Vært greit å vite hva som er normalt.

Det er vel tette katter dette?

54318d8f-78cc-a28c.jpg54318d8f-78e2-7180.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må oppdatere denne. Byttet katter og da ble det 1,4 i trykk. Da ble det turboskyv igjen : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må oppdatere denne. Byttet katter og da ble det 1,4 i trykk. Da ble det skikkelig turboskyv : smil :
Monterte du orginale katter? Helt nye?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Monterte du orginale katter? Helt nye?

Fikk tak i noen brukte orginale fra S4 i god stand. Innmaten var løs og blokkerte eksosen i de gamle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var kjempeglad for at det gikk som det skulle, men må ta opp igjen denne da det ble kortvarig med fullt trykk : mad :

Jeg får ikke 1,4 i trykk lenger. I følge displayet går den med lavere trykk igjen, maks 2,1 (1,1) bar i måler i 3' og 4' gir, går ned til 1,7-1,6 på høyt turtall, 2' gir hadde jeg 2,4 før nå får jeg 1,8-1,9 maks 2,0 av og til i oppoverbakke, trykket synker fort opp på turtall. Merker det ikke er like mye skyv som det var.

Prøvde å blende slangen fra N75 til wastegate. Ikke mer trykk, ble bare ekstremt varmt rundt turbo virket det som etter en liten tur. Konkluderer med at N75 virker som det skal. Tviler på det er turboen som har tatt kveld, har ikke tatt av innsugs slangen for å kjenne på den, men den virket helt fin for ikke lenge siden, tilnærmet ingen slakk i akslingen.

Trykktestet igjen, alt virker tett, selv om jeg egentlig håpet på en liten lekkasje...

Sjekket mottrykket i downpipen igjen ved å ruse motoren og det var ikke så mye mot trykk som før, for jeg klarte ikke få noe målbart med samme verktøy som sist. Noen forslag til verktøy for å måle dette bedre, og evt. hvor mye mott trykk det skal være i orginal eksos? Kunne tenkt meg å sjekke det på den enkle måten først :o

Alle forslag til feilsøking og inspill ellers mottas med stor takk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan det være wastegaten er for slakke, vist den synker fort opp på turtallet

Var kjempeglad for at det gikk som det skulle, men må ta opp igjen denne da det ble kortvarig med fullt trykk : mad :

Jeg får ikke 1,4 i trykk lenger. I følge displayet går den med lavere trykk igjen, maks 2,1 (1,1) bar i måler i 3' og 4' gir, går ned til 1,7-1,6 på høyt turtall, 2' gir hadde jeg 2,4 før nå får jeg 1,8-1,9 maks 2,0 av og til i oppoverbakke, trykket synker fort opp på turtall. Merker det ikke er like mye skyv som det var.

Prøvde å blende slangen fra N75 til wastegate. Ikke mer trykk, ble bare ekstremt varmt rundt turbo virket det som etter en liten tur. Konkluderer med at N75 virker som det skal. Tviler på det er turboen som har tatt kveld, har ikke tatt av innsugs slangen for å kjenne på den, men den virket helt fin for ikke lenge siden, tilnærmet ingen slakk i akslingen.

Trykktestet igjen, alt virker tett, selv om jeg egentlig håpet på en liten lekkasje...

Sjekket mottrykket i downpipen igjen ved å ruse motoren og det var ikke så mye mot trykk som før, for jeg klarte ikke få noe målbart med samme verktøy som sist. Men virket litt som eksosen valgte korteste veien ut av det lille hullet. Noen forslag til verktøy for å måle dette bedre, og evt. hvor mye mott trykk det skal være i orginal eksos? Var litt styr å skru ned katalysatorene for å se på de, så kunne tenkt meg å sjekke det på den enkle måten først :o

Har en teori om at det har skjedd noe med katalysator innmaten når jeg slo ut de fastrustede boltene og pakningene, eller at det har kommet eksos monterings pasta inni'? Innmaten i katalysatorene som ble montert nå så helt flett ny ut i forhold til de gamle som stod på: klø :

Alle forslag til feilsøking og inspill ellers mottas med stor takk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.