S6 AAN går ikke som den skal, 2,0-2,1 i (display) ladetrykk

Anbefalte innlegg

Da kan det være wastegaten er for slakke, vist den synker fort opp på turtallet

 

Mulig det : klø : Men trodde turbo kunne lade uendelig eller bypasse wastegaten hvis man blendet slangen fra N75 til wastegate?

 

boostcontrol.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja trykket ska gå til max når den er blendet ja:), så sant ikkje eksos trykket klarer og åpne pga fjæra er for slakk eller noe.Men er sikkert ikkje det som er problemet då.Mistenker du cat igjen, så kan du jo ta de vekk for eg se om den lader mer da, eller løsne downpipe osv...:).ellers så har du en stor lekkasje en plass som burde høres:)

Mulig det : klø : Men trodde turbo kunne lade uendelig eller bypasse wastegaten hvis man blendet slangen fra N75 til wastegate?

 

boostcontrol.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker også som ladetrykket kommer sent. Topper seg på måleren på ca 3500rpm. Bygger seg oppover fra ca 2000rpm. Hva er beste måten å teste hvor mye trykk wastegate fjæren klarer å holde på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er litt enklere med intern wastegate, der du ser når stangen går utifra wastegate actuatoren når du setter trykk på.Ekstern som du har er mer lukka system, så da er det ikkje så godt .Går muligens ann og se det her og uten at eg vet,men opplegget er hvertfall og sette trykk på wastegaten ,så ser du da hvor høyt trykkk du må ha for og åpne selve ventilen i wastegaten.Du må da ha en reg ventil og manometer, så du har kontroll på sakene:).Ville kanskje inspisert /demontert wastegate, for og se at alt er helt,sjekke om fjæra er veldig slakk og.Og evntuelt byttet fjær til ei strammere.

Virker også som ladetrykket kommer sent. Topper seg på måleren på ca 3500rpm. Bygger segg oppover fra ca 2000rpm. Hva er beste måten å teste hvor mye trykk wastegate fjæren klarer å holde på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er litt enklere med intern wastegate, der du ser når stangen går utifra wastegate actuatoren når du setter trykk på.Ekstern som du har er mer lukka system, så da er det ikkje så godt .Går muligens ann og se det her og uten at eg vet,men opplegget er hvertfall og sette trykk på wastegaten ,så ser du da hvor høyt trykkk du må ha for og åpne selve ventilen i wastegaten.Du må da ha en reg ventil og manometer, så du har kontroll på sakene:).Ville kanskje inspisert /demontert wastegate, for og se at alt er helt,sjekke om fjæra er veldig slakk og.Og evntuelt byttet fjær til ei strammere.

 

Takker for hjelp :) Skal teste dette.

Andre må gjerne komme med inspill erfaringer også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan og være turboen har tatt skade pga catalysatoren var tett, sjekk at det ikkje er unormal slakke her.Trykktest er heller ikkje dumt

Takker for hjelp :) Skal teste dette.

Andre må gjerne komme med inspill erfaringer også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig fått og montert cat erstattere :) Men det ble en skuffelse. Ikke noe bedre respons eller ønsket turbotrykk. Virket kanskje som den ble litt friskere på turtall, men det er uansett ikke det skyvet som var når måleren viste 2,4.

 

Trykket kommer også sent syns jeg. På 3000 har jeg 1,9-2,0 i måleren i 3 gir, bikker innom 2,1 på 4 gir på samme turtall.

 

Testet wastegate,virker som den åpner på oppunder 1 bar trykk, stemmer det?

 

Prøvde å blende slangen som går fra N75 til wastegate, men ingen mer trykk. Så noe butter vel i mot her?

 

Ønsker forslag/råd til videre feilsøking..: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Les ut feilkoder.

Trykktest.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Les ut feilkoder.

Trykktest.

 

Feilkoder lest ut, får bare 65535 - Internal control module memory error, men lest meg til at denne er ganske vanlig? Trykktestet fra innsuget til turbo til innsug, og det virker tett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved pådrag i 3 gir på flat mark, øker trykket til 2,0 i digital måler ved ca 3100 rpm, etter 4000 rpm daler trykket ned til 1,6 over 6000 rpm.Er det noe jeg kan logge i vag com som kan hjelpe med å se hva som gjør den holder igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har logget drag først i 3 gir så i 2 gir. Legger ved filen her, noen som ser noe unormalt?

Tenker mest på ignition timing, jeg vet ikke hvilke verdier som skal være, men mener jeg har lest at man kan se om ecu holder eller trekke tilbake tenning hvis noe er gale?

Også stusser jeg litt over at ambient atmos pressure ligger konstant på 1025,2 : klø : Kan det være noe med altitude sensoren? Får prøve å måle den hvertfall.

 

Har også prøvd å bytte med en annen orginal wg fjær, men var hvertfall litt slappere enn den jeg hadde så.. Testet ikke mye, men virket som den kanskje ladet 0,1 mindre i måleren med denne fjæren. Må se om jeg får tak i en 1,9 bar fjær for å teste.

 

Neste blir å skaffe bedre utstyr til å måle mot trykk i eksosen, evt prøve med fri eksos.

 

Forferdelig irriterende når det virker bare 70% : bh : Alle forslag mottas med takk :)

aan log 05 mars.xlsx

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Testet wastegate,virker som den åpner på oppunder 1 bar trykk, stemmer det?

 

Prøvde å blende slangen som går fra N75 til wastegate, men ingen mer trykk. Så noe butter vel i mot her?

 

Ønsker forslag/råd til videre feilsøking..: klø :

 

1) Ved å fjerne slangen til WG (original WG), så vil du få MAX ladetrykk ihht til WG-fjæren din.

- Original WG-fjær gir ca 0,4bar grunn-/minimums-trykk (1,4bar i display), og ca 1,4bar MAX trykk(2,4bar i display).

- Hvis du ikke får ladetrykk når du tar av slangen til WG, sjekk følgende:

WG-fjæren / WG-stempelet (for eksoslekkasje)

Turboen

Trykklekasje (her vil turboen hyle som en stukket gris)

 

2) Original WG-fjær begynner å åpner WG meget tidlig, og lenge før 1bar.

Eksosbaktrykket + ladetrykket åpner WG ;)

 

3) Tennings verdiene ser ok ut ihht til belastning, dvs du har mye fortenning og lav belastning.

- Har du sjekket AFR, ser at dysene har en duty-cycle på max 70% (ser ofte 100% ved chipping).

 

Når du legger ut test hidden, er det lurt å legge ut råformat (txt-fil), og ferdig behandlet (pdf-format).

I tillegg kan du regne ut :

Duty-cycle for dysene = rpm x oppe.tid.ms / 120.000

Derfra kan grovt regne ut Nm og hk:

Meget grovt estimat av hk.for.femmer = duty-cycle x dyse.cc

Meget frovt estimat for Nm.for.femmer = 7024 x hk / rpm

 

Et eksempel på AAN motor, K24, MTM303 @ 1,4bar (2,4bar i display), stivere WG-fjær, mindre restriksjoner før turbo, originale katter, SS catback.

S6.AAN.MTM303.pdf

TPS på kun 82° pga gulvmatte ;) har minimal betydning kontra WOT (90-100% TPS).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også noe av det samme problemet med at den ikke er helt frisk utover registeret. Den drar godt frem til du kommer til 3000rpm så dør den litt ut og du har et ok drag mot slutten.

Jeg har alt originalt utenom chip og boostcontroller. Kjører på 1,2 - 1,3bar.

 

Btw, hvor kjøpte du kat erstatterne?

 

Følger med og krysser fingrene for deg;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1) Ved å fjerne slangen til WG (original WG), så vil du få MAX ladetrykk ihht til WG-fjæren din.

- Original WG-fjær gir ca 0,4bar grunn-/minimums-trykk (1,4bar i display), og ca 1,4bar MAX trykk(2,4bar i display).

- Hvis du ikke får ladetrykk når du tar av slangen til WG, sjekk følgende:

WG-fjæren / WG-stempelet (for eksoslekkasje)

Turboen

Trykklekasje (her vil turboen hyle som en stukket gris)

 

2) Original WG-fjær begynner å åpner WG meget tidlig, og lenge før 1bar.

Eksosbaktrykket + ladetrykket åpner WG ;)

 

3) Tennings verdiene ser ok ut ihht til belastning, dvs du har mye fortenning og lav belastning.

- Har du sjekket AFR, ser at dysene har en duty-cycle på max 70% (ser ofte 100% ved chipping).

 

Når du legger ut test hidden, er det lurt å legge ut råformat (txt-fil), og ferdig behandlet (pdf-format).

I tillegg kan du regne ut :

Duty-cycle for dysene = rpm x oppe.tid.ms / 120.000

Derfra kan grovt regne ut Nm og hk:

Meget grovt estimat av hk.for.femmer = duty-cycle x dyse.cc

Meget frovt estimat for Nm.for.femmer = 7024 x hk / rpm

 

Et eksempel på AAN motor, K24, MTM303 @ 1,4bar (2,4bar i display), stivere WG-fjær, mindre restriksjoner før turbo, originale katter, SS catback.

[ATTACH]170824[/ATTACH]

TPS på kun 82° pga gulvmatte ;) har minimal betydning kontra WOT (90-100% TPS).

 

Tusen takk for grundig og lærerikt svar :)

 

1) Hvordan sjekker jeg om wastegaten har eksoslekkasje?

Har sjekket at membranen i wg er tett og jeg har trykktestet.

 

2) Jeg må få testet eksosbaktrykket.

 

3) Jeg har ikke målt AFR. Jeg må vel ha bredbåndslamda da, eller kan det leses ut i vagcom? At dysene gir 70% kan vel stemme med at ladetrykket ikke er så høyt som det skal være?

 

Råformatet jeg får ut fra vagcom, er en csv. fil. Kan legge den ut også senere.

 

Regnet litt, legger ved filen. 247hk @ 6000rpm og 370 NM @ 3400 rpm i 3 gir hvis jeg har fått det riktig :o Kan jo virke noenlunde riktig, for etter ladetrykket er det omtrent som orgianlt.

 

Med TPS mener du Throttle angle ? :)

aan log 05 mars.xlsx

råformat.txt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også noe av det samme problemet med at den ikke er helt frisk utover registeret. Den drar godt frem til du kommer til 3000rpm så dør den litt ut og du har et ok drag mot slutten.

Jeg har alt originalt utenom chip og boostcontroller. Kjører på 1,2 - 1,3bar.

 

Btw, hvor kjøpte du kat erstatterne?

 

Følger med og krysser fingrene for deg;)

 

Kat ertstterne kjøpte jeg fra http://www.ultimot.com/. Masse snadder der, seriøse å hande med :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TPS er Throttel angle (Throttel Position Sensor).

 

Jep tipper at AFR er korrekt, siden:

- du har lavt ladetrykk.........lite luft

- lav duty-cycle på dysene.....lite bensin

- mye fortenning...............lav belastning

- lav Load index................lav belastning

Alt dette sier meg at du skal ha lav effekt og merkbart lavere moment enn en chippet motor.

Antar da at de målte verdiene er korrekte.

Pluggene sier utrolig mye om en motors tilstand, farge og misdannelser....

 

Jeg ville ha koblet ifra slangen til WG, og testet med stiver WG-fjær.

Hint; du kan bruke en 50mm standard fjær (billig på ebay) utenpå den du har, skru at WG lokket, så ser du hva jeg mener.

 

For å sjekke om WG holder tett, må du nesten ta den ut. Kan være koksdannelse, sprekker, ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Demontere lokk på wastegate (pass på for den spretter av, må holdes igjen) shims opp fjær og se om dette hjelper, evnt fjern plombering på toppen av lokket og skru umbrako skruen et 2 omdreininger ned, se om dette hjelper, ikke unormalt med at fjær blir slakk over tid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker :) Skal prøve med en strammere fjær/evt stramme wg lokk og samtidig ta ut en plugg for å se hvordan det står til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare fått prøvd et annet wg lokk som skulle være strammet litt på, men ble ikke noe mer trykk. Prøvde å skru mer, men det var satt inn med noe gult greier som jeg sikkert må ha varme på. Er den skrudd mye på bilde?

ImageUploadedByTapatalk1331764696.589346.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ganske urørt ut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ganske urørt ut

 

Takker :) Da skal jeg prøve en omdreining eller to.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde et par turn på wastegateskruen, men får fremdeles bare 1 bar.

Men ser ut som det har vært rimelig varmt på downpipen her?

 

4d11e456-9c89-54ac.jpg

 

Sjekket slakk i turboen igjen, helt fin, tok et bilde også, ser vel rimelig greit ut?

 

4d11e456-9c67-b154.jpg

 

Skal få låne meg et manometer som kan se 0-10 psi sånn at eg kan teste eksostrykket.

I følge http://www.sjmautotechnik.com skal det være ikke mer enn 1-2 psi på 4000rpm når bilen står i ro og max 4-7 psi under fullt pådrag i 3 gir.

 

Noen som har hatt ødelagte potter bakover i eksosen? Har bare lest om folk som har hatt tette katalysatorer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok en runde med comptest for å ha gjort det og. Skal ligge mellom 9-13, så det er friskmeldt :)

Syl1: 11,5

Syl2: 11,3

Syl3: 11,2

Syl4: 11,5

Syl5: 10,5

 

Målte eksostrykket i downpipen @ 4000 rpm var ca 0,8 psi.

 

Tennpluggene så bra ut? Sylinder 1 helt til høyre.

5431b1aa-5185-9bb0.jpg

5431b1aa-51b6-6aff.jpg

 

Neste blir vel å skru av wastegaten og sjekke hvordan den er under.

 

Kan turboen bli sliten uten at det merkes på slakk eller oljeforbruk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

- Lest ut og slett feilkoder.

Hvilket ladetrykk får du med;

1) WG og N75 tilkoblet

2) N75 frakoblet (ta ut kontakten til N75)

3) slange til WG frakoblet (sett en M8? bolt i slangen, og stram til med en slangeklemme)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.