S6 AAN går ikke som den skal, 2,0-2,1 i (display) ladetrykk

Anbefalte innlegg

Hvilket ladetrykk får du med

- Lest ut feilkoder, og slett.

1) WG og N75 tilkoblet

2) N75 frakoblet (ta ut kontakten til N75)

3) slange til WG frakoblet (sett en M8? bolt i slangen, og stram til med en slangeklemme)

 

Da fikk jeg testet dette, diplay trykk:

 

1) WG og N75 tilkoblet 2,0

2) N75 frakoblet (ta ut kontakten til N75) 1,3

3) slange til WG frakoblet (sett en M8? bolt i slangen, og stram til med en slangeklemme) 1,9 med N75 tilkoblet og 2,0 med N75 frakoblet.

 

Dette var med orginal wg fjær og umbracoen i wg lokket skrudd 2-3 turn.

 

Er det riktig at dette betyr at N75 virker som den skal?

Skal den ikke egentlig gå i nødmodus når N75 er avkoblet og trykkslangen til wg er blokkert?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det riktig at dette betyr at N75 virker som den skal?

Skal den ikke egentlig gå i nødmodus når N75 er avkoblet og trykkslangen til wg er blokkert?

 

N75 virker som den skal.

Du kan risikere at bilen går i nødmodus, dvs frakobler N75, når den ser at N75 ventilen ikke reagerer.

 

Du for slapp WG-fjær. Den gir bare 0,3bar grunntrykk. Hadde egentlig trodd at dette vil gi mer en 1,0bar ladetrykk.....

edit: Så over formel for MAX.ladetrykk ihht til WGF.fjærtrykk....0,3bar WGF gir ca 1,05bar ladetrykk, så da stemmer det jo.

 

For de som lurer på hvordan formlen er;

WGF.grunntrykk[bar] x 3,5 / eksosbaktrykk.vs.ladetrykk = MAX.ladetrykk, for små ladetrykk er eksosbaktrykk.vs.ladetrykk = 1

 

0,3bar.WGF x 3,5 / 1 = 1,05bar.MAX,

en normal WGF er ca 0,4bar => 1,4bar.MAX ladetrykk

0,5bar.WGF => 1,75bar.MAX denne verdien er nok litt høy, siden eksosbaktrykket nå trolig er større en ladetrykket.)

........ OBS! dette er bare en formel som gir et grovt estimet.........

 

Du bør nok ha 0,4 - 0,6 bar grunntrykk ( 1,4 - 1,6 i displayet). Hva som er korrekt grunntrykk, kommer ann på hvilken chip du har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

N75 virker som den skal.

Du kan risikere at bilen går i nødmodus, dvs frakobler N75, når den ser at N75 ventilen ikke reagerer.

 

Du for slapp WG-fjær. Den gir bare 0,3bar grunntrykk. Hadde egentlig trodd at dette vil gi mer en 1,0bar ladetrykk.....

edit: Så over formel for MAX.ladetrykk ihht til WGF.fjærtrykk....0,3bar WGF gir ca 1,05bar ladetrykk, så da stemmer det jo.

(For de som lurer på hvordan formlen er; WGF.grunntrykk[bar] x 3,5 / eksosbaktrykk.vs.ladetrykk = MAX.ladetrykk, for små ladetrykk er eksosbaktrykk.vs.ladetrykk = 1)

( 0,3bar.WGF x 3,5 / 1 = 1,05bar.MAX, en normal WGF er ca 0,4bar => 1,4bar.MAX......0,5bar.WGF => 1,75bar.MAX denne verdien er nok litt høy, siden eksosbaktrykket nå trolig er større en ladetrykket.)

(OBS! dette er bare en formel som gir et grovt estimet.)

 

Du bør nok ha 0,4 - 0,6 bar grunntrykk ( 1,4 - 1,6 i displayet). Hva som er korrekt grunntrykk, kommer ann på hvilken chip du har.

 

Takker så mye :)

 

Har på vei en 1,9 bar fjær i posten som skal prøves.

 

Men den blir vel gjerne for stiv den? Burde vel sikkert hatt en ny orginal fjær.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste chipper er laget for original, eller litt stivere enn original WGF (f.eks. 0,6bar = 1,6bara). Da vil en 1,9bara fjær være for stiv ja, chip/N75 vil ikke klare å begrense ladetrykket nok (dvs under ca 1,5bar som ofte er max for chippene).

Men igjen, dette kommer ann på hvordan ladetrykksreguleringen i chippen er.

Du kan jo alltids bruke 1,9bara WGF og Mekanisk BoostController, da må du ha N75 (eller en motstand/last på ca 45 ohm) elektrisk tilkoblet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde nå med 1,9 bar wg fjær. Føltes mer responsiv når jeg kjørte motor varm, så jeg trodde ladetrykket skulle gå i taket. Prøvde meg litt forsiktig frem.

 

Resultat:

 

1,2 bar med kontakten til N75 tilkoblet

0,8 bar med kontakten til N75 frakoblet

 

Så det ble mer trykk med stivere fjær, men skulle vel vært mere? Var rimelig biff denne 1,9 bar fjæren i forhold til den originale.

 

Fatter ikke hva som har skjedd siden den ladet 1,4 bar etter at jeg byttet ut råtne katalysatorer, også plutselig etter en uke eller to så falt trykket til 1 bar...

 

Kan det være et tenningsproblem dette? Hadde oppe coilene igjen etter motorvask, da det fjusket godt pga vann i tennplugghull #1. Ordnet seg etter jeg hadde blåst det tørt igjen. Så på coilene, litt småsprekker i isolasjon på ledninger og coilstavene hadde sikkert ikke hatt vondt av å bli byttet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt merkelig dette, men jeg mistenker turboen.

Du har nå utført, Min.ladetrykk og Regulert.ladetrykk, da gjestår MAX.ladetrykk (se testen i innlegg #51...punkt 3 ).

OBS OBS....vær nå forsiktig, normalt sett skal ladetrykket nå gå rett i taket, og det kan skje meget fort.

 

Hvorfor denne testen?

- For å finne ut om det er turboen, eller chippen som begrenser ladetrykket. Nå skal den lade det turboen klarer, dvs den skal lade over 2 bar (du vil ikke se mer enn 2.5 i displayet).

- Så gi deg når du ser 2.4 i displayet (1,4 bar ladetrykk).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt merkelig dette, men jeg mistenker turboen.

Du har nå utført, Min.ladetrykk og Regulert.ladetrykk, da gjestår MAX.ladetrykk (se testen i innlegg #51...punkt 3 ).

OBS OBS....vær nå forsiktig, normalt sett skal ladetrykket nå gå rett i taket, og det kan skje meget fort.

 

Hvorfor denne testen?

- For å finne ut om det er turboen, eller chippen som begrenser ladetrykket. Nå skal den lade det turboen klarer, dvs den skal lade over 2 bar (du vil ikke se mer enn 2.5 i displayet).

- Så gi deg når du ser 2.4 i displayet (1,4 bar ladetrykk).

 

Da har jeg prøvd med å ta av slange som går til wastegate og plugget den igjen, får MAX 1,2 bar(2,2 diplay) trykk : klø:

 

Vil det si at turboen er på randen da? Eller kan det være wastegaten som ikke klarer å lukke skikkelig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det er turboen som er sliten, siden grunntrykket er omtrent som forventet og MAX & regulert ladetrykk er likt.

Kan selvfølgelig være noe annet......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det er turboen som er sliten, siden grunntrykket er omtrent som forventet og MAX & regulert ladetrykk er likt.

Kan selvfølgelig være noe annet......

 

Ok, takker så mye for hjelp :)

Hvilke andre ting kan det være ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, jeg vil si turboen.

Pga.

- Du har kat erstattere => ubetydelig eksosbaktrykk

- Du fikk korrekt (min / regulert / max) ladetrykk med 0,3bar WGF

- Du får ikke stort mer ladetrykk med 0,9bar (1,9bara) WGF.....her max'er du trolig turboen.

 

Jeg har tatt feil før og kommer til å gjøre det igjen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, jeg vil si turboen.

Pga.

- Du har kat erstattere => ubetydelig eksosbaktrykk

- Du fikk korrekt (min / regulert / max) ladetrykk med 0,3bar WGF

- Du får ikke stort mer ladetrykk med 0,9bar (1,9bara) WGF.....her max'er du trolig turboen.

 

Jeg har tatt feil før og kommer til å gjøre det igjen ;)

 

Vel, får vel bare begynne å kjøpe inn litt pakninger og diverse til bytte av turbo og manifold som jeg har liggende ;)

 

Det er et symptom til som kanskje kan være del av problemet, litt vanskelig å forklare. Men, feks ved 60kmt i 6 gir når jeg gir forsiktig på, så kommer det en slags lav suse lyd fra fremme på høyre side(hører det bedre når vinduet er åpent på høyre side og jeg kjører inntil et fjell/gjerde som reflekterer lyden). Lyden forsvinner når jeg går av gassen og øker litt ved gasspådrag, men ved full gass så forsvinner den helt over ca 2000rpm. Ganske irriterende og. Kan det være en ødelagt eksos turbin?

 

Ser og at jeg har montert biltema resirken feil vei i forhold til orginalt, men mener jeg leste at trykket skulle i bunn : klø :

 

Men hvis jeg har forstått rett her, så skulle turboen hylt godt hvis jeg hadde en form for lekkasje en plass med de testene jeg har utført?

Resirkventil.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Suselyden kan skyldes resirkventilen.

Resirkventilen skal normalt ha trykket inn på siden og ut i bunn, for da vil ladetrykket forsøke å stenge resirkventilen. Mange monterer resirkventilen feil (dvs trykket inn i bunn), dette kan føre til redusert og ustabilt ladetrykk... ;)

- ved delgass har du vakuum i innsugsmanifolden, og dette vil føre til at resirk ventilen åpner. Du kan montere en stivere fjær i resirkventilen, da vil resirkventilen lukke tidligere, som igjen gir mindre suselyd.

 

Hvis du hadde hatt en lekasje på trykksiden, som reduserte max ladetrykk til 1,2bar ( med WG frakoblet ), da ville turboen ha hylt...det ville du ha hørt (siden da klarer å høre suselyden).

 

Så hvis du har trykket inn i bunn på biltema resirkventilen, da kan det være svaret på alle problemene dine, inkl redusert ladetrykk.....monter denne korrekt vei ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Suselyden kan skyldes resirkventilen.

Resirkventilen skal normalt ha trykket inn på siden og ut i bunn, for da vil ladetrykket forsøke å stenge resirkventilen. Mange monterer resirkventilen feil (dvs trykket inn i bunn), dette kan føre til redusert og ustabilt ladetrykk... ;)

- ved delgass har du vakuum i innsugsmanifolden, og dette vil føre til at resirk ventilen åpner. Du kan montere en stivere fjær i resirkventilen, da vil resirkventilen lukke tidligere, som igjen gir mindre suselyd.

 

Hvis du hadde hatt en lekasje på trykksiden, som reduserte max ladetrykk til 1,2bar ( med WG frakoblet ), da ville turboen ha hylt...det ville du ha hørt (siden da klarer å høre suselyden).

 

Så hvis du har trykket inn i bunn på biltema resirkventilen, da kan det være svaret på alle problemene dine, inkl redusert ladetrykk.....monter denne korrekt vei ;)

 

Blitt så gale no at jeg har begynnt å ønske meg "enkle" feil ser det ut som! Jeg hadde montert ventilen riktig med trykket inn på siden : dum :

Kan uansett prøve med hakket stivere fjær i ventilen, er den slappeste der nå, kanskje suselyden forsvinner hvertfall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsøkte med en orginal hjerne...

 

Får 0,6 i ladetrykk, har et kort øyeblikk med 0,7 bar. Var ikke dette litt lite? 0,8 bar til 1,1 med overboost er vel vanlig?

 

N75 frakoblet = 0,3 bar. Trykkslange til WG plugget = 1 bar...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsøkte med en orginal hjerne...

 

Får 0,6 i ladetrykk, har et kort øyeblikk med 0,7 bar. Var ikke dette litt lite? 0,8 bar til 1,1 med overboost er vel vanlig?

 

N75 frakoblet = 0,3 bar. Trykkslange til WG plugget = 1 bar...

 

Jeg vil påstå at dette er et normal resultat, tatt i betraktning at WGF kun er på 0,3 bar.

Noe som igjen betyr at ladetrykket kan ligge mellom MIN.ladetrykk = 0,3 bar og MAX.ladetrykk = 1 bar.

 

Så hvorfor får du ikke korrekt ladetrykk (som er ca 0,8 - 0,9 bar, overboost til 1,1bar) ?

- Dette skyldes at reguleringen (duty-cycle pulsene) av N75, vanligvis har et avgrenset område å jobbe på. F.eks. 50% - 80% duty-cycle (her: 100% duty-cycle = helt lukket).

Chippen vil forsøke å regulere ladetrykket, men ved f.eks. 80% duty-cycle har den ikke mer å gå på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil påstå at dette er et normal resultat, tatt i betraktning at WGF kun er på 0,3 bar.

Noe som igjen betyr at ladetrykket kan ligge mellom MIN.ladetrykk = 0,3 bar og MAX.ladetrykk = 1 bar.

 

Så hvorfor får du ikke korrekt ladetrykk (som er ca 0,8 - 0,9 bar, overboost til 1,1bar) ?

- Dette skyldes at reguleringen (duty-cycle pulsene) av N75, vanligvis har et avgrenset område å jobbe på. F.eks. 50% - 80% duty-cycle (her: 100% duty-cycle = helt lukket).

Chippen vil forsøke å regulere ladetrykket, men ved f.eks. 80% duty-cycle har den ikke mer å gå på.

 

Skjønner :)

 

Kan problemet her også komme av sprekk/kokset wastegate, sånn at den ikke klarer å lukke skikkelig? Eller ville det krasjet med noen av symptomene jeg har?

 

Noen som vet hvor man kan få tak i(link på ebay) orginal/tilsvarende wg fjær?

Klarte også å miste ene mutteren til wg, men de har ikke delenummer i etka ser det ut som?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defekt/sprukket/kokset WG....tviler på det, men ikke umulig.

 

Du kan jo modifisere 1,9bara fjæren til å bli en 1,5 - 1,6 bara fjær.

- Varme den opp og klemme den litt kortere.

- Kappe av litt av fjæren.

- Lage dypere feste for WGF i toppen av WG.

...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke funnet problemet her enda.. Har nå montert ny manifold, en brukt turbo som skulle være grei stand. Den gamle manifolden hadde en god sprekk nesten hele veien rundt røret til sylinder 5. Håpet dette var grunnen til manglende trykk. Men jeg får fremdeles bare 1bar ladetrykk med 1,9 bar fjør.. og selv om jeg plugger slangen til wastegate fra n75. Frustrert nå.. Kan denne turboen være dårlig og, synes den suser en god del mer enn den orginale? Håper noen har råd eller vet om noen som er god på 20vt i bergensområdet som kan se på den før Våler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plukka du i stykker WG når du hadde den av? Har du fått trykktestet membranen skikkelig? Sliter med akkurat samme problemet selv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plukka du i stykker WG når du hadde den av? Har du fått trykktestet membranen skikkelig? Sliter med akkurat samme problemet selv...

 

Plukket den ikke helt fra hverandre nei. Så bare at det ikke var sprekker eller kokset under og at stempelet gikk fint. Har vakumtestet membranen fra nippelen på wg lokket og den er tett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

To forskjellige turboer med identisk feilforløp, er vel heller lite sannsynelig.

Har du trykktestet, etter turbo, med ca 2bar lufttrykk ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

To forskjellige turboer med identisk feilforløp, er vel heller lite sannsynelig.

Har du trykktestet, etter turbo, med ca 2bar lufttrykk ?

 

Ikke trykktestet etter turbo, bare inn på turbo. Skal prøve dette i dag med 2 bar(er ikke det mye?). Men trykktestet i går inn på turbo og det virket mistenkelig tett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja inn på turbo burde gi samme resultat det.

Du må trykkteste med høyere trykk enn ladetrykket du ønsker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig ladetrykk: smil : Trykktestet fra turbo ut istedenfor med resirk ventilen tilkoblet. Resirk ventilen lakk det rett igjennom, den hadde hengt seg opp:o Pillet fra hverandre biltema ventilen, vasket og smurte den opp med vaselin.

Tusen takk for all hjelp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.