Apu motor bruker olje, hvor kan den forsvinne? (ingen synlige lekasjer)

Anbefalte innlegg

Jeg har en 99 a6 med chippet APU motor.

 

Jeg sliter med at motoren bruker litt olje men det er ingen synlige lekasjer som ser ut som slike mengder... (litt svetting ved oljeåndinga ved turbo bare)

Så det ser ut til og være en indre lekasje. Er det bare ventiltetningene som er aktuelle, eller er det noen andre mulige syndere?

 

Bilen går som en kule og har ny turbo...

 

Noen som har tips til hva som kan være galt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikkje peiling på din motor, men sjekk veivhusventilasjonen din. viste den er tett, så vil oljen bli presset gjennom simmringer og tetninger i motor osv....Du enkelt finne det ut med og ta av olje påfyllings lokket mens motor går,Vist du holder handa di over der mens motor går, så ska det ikkje være noe trykk oppover der.Du kan feks legge et ark eller lignende over der,blåser det vekk så har du et trykk som ikkje ska være der.Siden du har ny turbo,så kan me vel utelukke den som en potensiel feilkilde.men kor mye forbuk er det snakk om da ?

Jeg har en 99 a6 med chippet APU motor.

 

Jeg sliter med at motoren bruker litt olje men det er ingen synlige lekasjer som ser ut som slike mengder... (litt svetting ved oljeåndinga ved turbo bare)

Så det ser ut til og være en indre lekasje. Er det bare ventiltetningene som er aktuelle, eller er det noen andre mulige syndere?

 

Bilen går som en kule og har ny turbo...

 

Noen som har tips til hva som kan være galt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det manglet et par liter nå og jeg fyllte på for ca 4 månder siden...

 

Skal sjekke den veivhusventilasjonen etterpå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket veivhusventilasjonen i dag og den var helt åpen.

Det var en ødelagt slange på veivhusventilasjonen ved innsuget men den har vel ikke noe med at olja forsvinner?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan ser plugger og stempel topper ut? Kan være stempelringene begynner å takke for seg og olje blir forbrent. Om du fylte for 4 månder siden har ingenting å si, hvor langt har du kjørt på 4 månder? om du har kjørt 200.000 km på 4 månder eller 500 km har litt å si ;)

 

Ta å regn ut hvor mye olje du bruker på per 1000 km, så ser du hvor stort problemet er.. Ventildekselpakning og kjedestrammer pakning er tett? Olje åndingsrøret under insuget er helt? Simmerring forkant/bakkant motor er tett? Bunnpanna har ingen sprekker? Den nye turboen er tett? Ta av en turbotrykkslange og se etter større manger olje i ladetrykkssystemet.

 

Hvis du skal finne ut om det er stempelringer som begynner å bli slitt, så må du ta en kompresjons test og en sylinderlekkasje test... Vanligvis skal man utføre dette på varm motor, men når det gjelder stempelringer så kan de tettere når det er varm motor og slippe forbi masse olje når de er kalde. Så hvis man ikke får noe resultat på varm motor, så prøv å sjekke ved kald motor.Dette pleier sjeldent å være et stort problem med 1,8T.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.