Tung førstestart om morgenen 2.5 TDI

Anbefalte innlegg

I senere tid har bilen trengt 3-5 sekunder med tenning før den starter om morgenen.

Dette er kun første start om dagen og resten så river den i gang umiddelbart.

Ble skiftet batteri og starter på nyåret, og da startet den umiddelbart med et brøl hver morgen.

 

Hva kan dette komme av?

Er selvfølgelig ikke et problem men er litt irriterende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diesel må som regel glødes litt før de starter når det er kaldt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den får selvfølgelig gløde seg ferdig før jeg starter den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, burde det ikke komme feilmelding da ?

Skiftet forresten også dieselpumpe i tanken i vinter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme symptomer på min R5 2,5tdi. Hadde ikke feilmelding på glødeplugger, men de hadde fortsatt dårlig virkning..ble mye bedre med nye:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren vil gradvis trenge et sekund eller to lengre tid på å starte etterhvert som den blir mer slitt. Litt dårligere kompressjon, pumpa blir litt dårligere til å holde på grunntrykket, pumpa vil trenge litt lengre tid på å bygge opp innsprøytningstrykk, dysene har dårligere forstøving som gjør at drivstoffet tenner senere, osv.

I tillegg kommer forhold som har med serviceintervaller slik som at en glødeplugg eller tre kan ha tatt kvelden, rem-justeringene kommer mer ut av stilling, gammel olje bidrar til dårligere smøring og sylindertetting, kammene slites, osv. Hvis den raskt har blitt slik eller du må file for mange sekunder så bør man mistenke noe feil.

 

Da jeg kjøpte Allroaden min hadde den seks defekte glødeplugger, så den ble en del mer lettstartet da jeg fikk inn nye, og i tillegg hadde nye kammer og nye remmer.

 

Jeg hadde samme symptomer på min R5 2,5tdi. Hadde ikke feilmelding på glødeplugger, men de hadde fortsatt dårlig virkning..ble mye bedre med nye:)

 

Det kommer ingen feilmelding på defekte glødeplugger verken på R5 eller V6 2,5tdi. Det kan således være at du har hatt flere defekte plugger, og da er det ikke rart om det blir bedre med nye.

Eller kontrollerte du at alle de gamle glødet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm ja jeg tenkte på det, men et vel også en gyllen regel å holde en tråd per problem?

 

Uansett, litt overraskende at det ikke er noen varselmekanisme på gløderene. Er det noen enkel måte å sjekke det eller burde jeg brumme bort til Audi å få de skiftet/sjekket ?

 

Kan dette henge sammen med tomgangen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket retur diesel slangene? Min 2,5 V6 TDI var vanskelig å starte når det var kaldt (under 5 grader) nye glødeplugger å alt, viste seg å være slangene mellom dysene på ene toppen som var dårlige. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm ja jeg tenkte på det, men et vel også en gyllen regel å holde en tråd per problem?

 

Uansett, litt overraskende at det ikke er noen varselmekanisme på gløderene. Er det noen enkel måte å sjekke det eller burde jeg brumme bort til Audi å få de skiftet/sjekket ?

 

Kan dette henge sammen med tomgangen?

 

Det er en ennå gyldnere regel å beskrive alle symptomer og informasjon som kan være relevante i tråden;)

 

Glødeplugger kan enkelt sjekkes slik:

Av med koblingen, mål motstand fra midtleder mot jord. Husker ikke motstand i hodet men hvis det er brudd så er pluggen defekt.

Eventuelt så kan du skru ut pluggene og teste dem ved å sette spenning på, da skal de bli rødglødende i tuppen ila 3-5 sek. En fordel med å skru dem ut er at du også kan få en indikasjon på andre forhold ved å se på sotningsgraden på de ulike pluggene. Dessuten er det ingen ulempe å skru disse ut av og til, slik at de ikke setter seg dønn fast.

 

Defekte glødeplugger henger neppe sammen med en plutselig forhøyet tomgang. Der har jeg mer tro på at hjernen får noen feil signaler fra en plass. Det kan feks være at den tror at motoren nettopp har startet i 15 minusgrader, at AC pumpa går, eller at gasspedalen er trykket ned.

 

Morkne returslanger er jo en klassiker ift dårlig startvillighet slik Kenneth sier. Husk å bruke den typen som har stoff-mantel, andre slanger har en tendens til å lekke når gummien blir varm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren vil gradvis trenge et sekund eller to lengre tid på å starte etterhvert som den blir mer slitt. Litt dårligere kompressjon, pumpa blir litt dårligere til å holde på grunntrykket, pumpa vil trenge litt lengre tid på å bygge opp innsprøytningstrykk, dysene har dårligere forstøving som gjør at drivstoffet tenner senere, osv.

I tillegg kommer forhold som har med serviceintervaller slik som at en glødeplugg eller tre kan ha tatt kvelden, rem-justeringene kommer mer ut av stilling, gammel olje bidrar til dårligere smøring og sylindertetting, kammene slites, osv. Hvis den raskt har blitt slik eller du må file for mange sekunder så bør man mistenke noe feil.

 

Da jeg kjøpte Allroaden min hadde den seks defekte glødeplugger, så den ble en del mer lettstartet da jeg fikk inn nye, og i tillegg hadde nye kammer og nye remmer.

 

 

 

Det kommer ingen feilmelding på defekte glødeplugger verken på R5 eller V6 2,5tdi. Det kan således være at du har hatt flere defekte plugger, og da er det ikke rart om det blir bedre med nye.

Eller kontrollerte du at alle de gamle glødet?

 

Glødelampe blinker vel når det er en eller flere plugger med brudd..Eller tar jeg feil? Har hvertfall opplevd at den blinket når det var noe galt med de..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glødelampe blinker vel når det er en eller flere plugger med brudd..Eller tar jeg feil? Har hvertfall opplevd at den blinket når det var noe galt med de..

 

Skal ikke være 100% påståelig, men jeg kan ikke huske at min Allroad 2003 mod eller A6 99 mod blinket da flere glødeplugger var defekte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var denne blinkinga jeg hadde på CDI motoren jeg hadde før, ville jo tro at en A8 hadde noe slikt også, er tross alt ingen traktor :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har oppdaget at jeg har et lite svømmebasseng i motorrommet..

Markert på bildet hvor det er mye vann.

 

2445vs6.jpg

 

Kan dette være roten til problemene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar opp igjen denne,

det er nok riktig som nevnt over at det er dieselslangene som er problemet.

 

Ser at de har blitt lappet på korrekt måte tidligere....

Er det noe man kan gjøre selv å få dette bedre eller burde det gjøres på verksted?

 

2aainiq.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin skjøt ;) hehe

 

Slik jeg ser det er du bedre ut med å få kjøpt nye slanger fra filter og til pumpen :) Da vet du det holder + at du har 3 års garanti på delene om de skulle begynne å lekke igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva koster noe sånt?

Er det vanskelig å skifte?

De skulle ha ca 4500 kr hos Audi for å fikse dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.