Isfri bil i vinter, kupevarmer + tidsur?

Anbefalte innlegg

Vel, carporten/garasjen er borte vekk, og jeg har IKKE lyst å stå å skrape is kl 06.45 i vinter. Tenkte om dette kunne løses enkelt med en kupevarmer og et tidsur?

 

DENNE i kombinasjon med DENNE

 

Siden jeg ikke har montert en kupevarmer før, går det greit å feste denne på siden av senter-konsollen (på siden av girstang f.eks) Tenker på dette med brann-fare o.l.

 

Hvor lenge bør den gå for å fjerne is fra rutene?

 

Tenkte å bare legge ledningen gjennom dør-åpningen, pakningen er vel myk nok til dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt defa wamup i et par kalde vintrer og det kan virkelig anbefales. Jeg ville like gjerne montert komplett pakke med motorvarmer og kupevarmer. Da får motoren ca 30c og kupe'en det samme :) det er utrolig deilig.

Jeg montere min på siden av midkonsollen og funket godt. tenkt litt igjennom at den ikke blir i veien for passasjerene som skal sitte på. Jeg kjørte den ca 1 time før avreise og da var tilogmed 5cm snø smeltet helt bort. Bruker å ha kampanjer på Møller i disse tider ferdig montert til ca 3500-4500 alt etter bil og størrelse på varmere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt defa wamup i et par kalde vintrer og det kan virkelig anbefales. Jeg ville like gjerne montert komplett pakke med motorvarmer og kupevarmer. Da får motoren ca 30c og kupe'en det samme :) det er utrolig deilig.

Jeg montere min på siden av midkonsollen og funket godt. tenkt litt igjennom at den ikke blir i veien for passasjerene som skal sitte på. Jeg kjørte den ca 1 time før avreise og da var tilogmed 5cm snø smeltet helt bort. Bruker å ha kampanjer på Møller i disse tider ferdig montert til ca 3500-4500 alt etter bil og størrelse på varmere.

 

Takk for veldig godt svar. Blir bare denne ene vinteren uten garasje, så blir ikke full pakke med motorvarmer nå ihvertfall. Er kun for å fjerne is på rutene. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da vil det i såfall fungere godt med disse du viser til her og! Brukte selv tidsur i stikkontakta. Funket supert det. Pass på at den tåler nok watt iallefall. Kan like gjerne kjøpe deg en litt rimligere og klumpete kupèvifte om det bare er for 1 år og. Termini modellene har keramikkvarmeelement og ikke varmetråder og er derfor litt smalere og dyrere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil heller gå for ein sånn timer

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=162137146

tåler litt kulde, digitale kan begynne å fuske ute i kulden.

 

kabel gjennom døra er ikkje å anbefalle, du kan skade kabelen og du får ein strømmføranes bil eller verstefall brann.

legg heller ein kabel via motorrom og ein plugg som du skjuler i fangeren evt via panser.

 

dei fleste viftane på markedet skal ha ca 30cm fra vifte til objekter.

eg har sjølv min på sida av midtkonsollen så langt inn eg kunne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nytt spm; Hvor mangen watt burde jeg ha på vifta for å klare å varme bilen nok opp til at den er isfri på rutene? Er en Passat 3bg stasjonsvogn. Ble plutselig usikker på om den vifta på 1350watt er stor nok?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nytt spm; Hvor mangen watt burde jeg ha på vifta for å klare å varme bilen nok opp til at den er isfri på rutene? Er en Passat 3bg stasjonsvogn. Ble plutselig usikker på om den vifta på 1350watt er stor nok?

 

Tror jeg holder i massevis, har selv en på 1300w og kupèen har god varme på morgenen.

 

Derimot lurer jeg på om du kan bli plaget med dugg på vinduene etter oppstart med kun vifte.

Luften fra varmeapparetet vil jo holde motortemperatur ved oppstart : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg holder i massevis, har selv en på 1300w og kupèen har god varme på morgenen.

 

Derimot lurer jeg på om du kan bli plaget med dugg på vinduene etter oppstart med kun vifte.

Luften fra varmeapparetet vil jo holde motortemperatur ved oppstart : klø :

 

Jeg satt på omluft de første 3-5 min med kjøring:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg satt på omluft de første 3-5 min med kjøring:)

 

Det går jo ann ja. Og da er jeg fremme på jobb også innen de 3-5 min. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nytt spm; Hvor mangen watt burde jeg ha på vifta for å klare å varme bilen nok opp til at den er isfri på rutene? Er en Passat 3bg stasjonsvogn. Ble plutselig usikker på om den vifta på 1350watt er stor nok?

 

er plenty det. bare til å sette på vifta 2-3 timer før du skal bruke bilen, så er den isfri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke motorvarmer? Du tenker kun på din egen comfort, og ikke at motoren skal dra rundt og pumpe opp olje med 20 minus grader rundt i motoren, seig og jævlig.... HVis du først skal bruke penger pådette hadde jeg montert motorvarmer også. Det sparer motoren utrolig mye... Jeg har kun motorvarmer på min (foreløpig), og det er varmt i coupe'n med en gang, fordi motoren er varm..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke motorvarmer? Du tenker kun på din egen comfort, og ikke at motoren skal dra rundt og pumpe opp olje med 20 minus grader rundt i motoren, seig og jævlig.... HVis du først skal bruke penger pådette hadde jeg montert motorvarmer også. Det sparer motoren utrolig mye... Jeg har kun motorvarmer på min (foreløpig), og det er varmt i coupe'n med en gang, fordi motoren er varm..

 

Er fullstendig klar over dette med motorvarmer, men som sagt tidligere, det er kun denne vinteren bilen må stå ute. Og det er heller ikke for comforten sin del, er bare for å slippe å skrape is. Er lat om morgen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du ha isolert Garasje da? Om ikke kan det være greit å ha det til senere når du skal starte opp i 20 blå. Koster ca 600kr og sparer det fort inn igjen i mindre slitasje på motor. Dette er jo ikke noe du merker, men du føler det på kroppen likevel :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med en topphatt er at den må være helt tørr før den montereser, hvis ikke fryser den fast til bilen. Har selv opplevd dette da det ofte skifter mellom +5 til -5 i løpet av kvelden og natta her jeg bor.

De 4 kr det koster pr dag med kupevarmer er det iallefall verdt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du kun kjøre bilen til og fra jobb med 3-5 min kjøring ville jeg uansett montert motorvarmer. Det vil spare deg vannvittig mye slitasje på motoren og ikke minst få ned drivstoff forbruket ditt. Kaldstart i 20-30 blå er nesten som å starte motoren uten olje. Dn pluggen koster deg uansett ikke mange kroner og vil i det lange løp spare deg startproblemer og øke mersalgsverdi på bien. Endog marginalt.

 

Mitt tips er motorvarmer, kupevarmer og batterilader. Ta det fra en som har hatt sin runde med defa og er forhandler ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du ha isolert Garasje da? Om ikke kan det være greit å ha det til senere når du skal starte opp i 20 blå. Koster ca 600kr og sparer det fort inn igjen i mindre slitasje på motor. Dette er jo ikke noe du merker, men du føler det på kroppen likevel :)

 

Garasjen ligger vegg-i-vegg med huset, er 20cm betong vegger, blir bolig over og det blir isolert port. Ca 2 meter av garasjen er "nedgravd" (er fyllt på masse rundt). Blir aldri 20 blå her. Har jo vært åpent tidligere (ikke port), men har vært ganske mildt i garasjen. Har aldri hatt problemer med frost i garasjen. Har f.eks gått fint med høytrykk-spyleren.

 

Men da kan du jo bare kjøpe en topphatt, og det er mye billigere enn elektrisk utstyr. Mer miljøvennlig er det også, og du slipper ekstra utgift på strømregningen. 169 kr på Biltema.

 

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Presenning/Topphatt-polyester/

 

Ser for meg at dette gjør mindre godt på lakken?

 

Problemet med en topphatt er at den må være helt tørr før den montereser, hvis ikke fryser den fast til bilen. Har selv opplevd dette da det ofte skifter mellom +5 til -5 i løpet av kvelden og natta her jeg bor.

De 4 kr det koster pr dag med kupevarmer er det iallefall verdt :)

 

Er mye de temperaturene her, men det bekymrer meg mer med å dra denne over lakken 2 ganger til dagen....... : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar denne opp igjen i stedet for å lage en ny tråd. Regner med det er noen her inne som har dratt kabel fra motor-rom inn til kupe på en 3bg. Hvor har dere dratt kabelen gjennom? Var jo ikke lange biten med kabel på kupevarmeren, så må koble i sammen ett eller annet.

 

Har ikke kjøpt kabelsett til varmeren siden jeg IKKE skal lage noe hull i fangeren til kontakten, så er i grunn ikke så farlig om det ikke ser godt ut. Bare det er trygt og funker er det godt nok.

 

Så planen min er å trekke opp en 3x1,5mm2 skjøtekabel og koble på han+hun. Stripse denne fast frem til nedre grill el.l. og da ha denne hengende der. Alt sammen på en slik måte at alt sammen kan fjernes uten spor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre deg hvorfor du er så imot å gå for en mer permanent og god løsning for bilen? Altså siden du dropper motorvarmer og skal lage en midlertidig strømklobling? Det er ikke akkurat at bilen din mister værdi ved ettermontering av en skikkelig Defa pakke, Tvert imot! Den blir mer attraktiv ved event. salg.

Jeg bruker alltid motorvarmeren min, selv om bilen er parkert i garasjen. Mitt tips er å gå for en skikkelig løsning. Ikke noe jalla :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville også gjort det skikkelig om det først skal gjøres.

 

Hvis ikke er Turtle Wax de-icer et alternativ om du ikke gidder å skrape. Og evt legge en matte (av typen liten gulvmatte) på frontruten, så slipper du også is.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke imot å montere motorvarmer. Men det blir ikke gjort nå ihvertfall.

 

Kupevarmer er allerede kjøpt. Kjøpte Defa, nettopp mtp å bygge ut til motorvarmer også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.