kan eg kjøre 16" foran og 18" bak audi s4

Anbefalte innlegg

Hei vi skal over fjellet og fare for glatte parti.. eg ønsker å ta med meg minst mulig dødvekt og lurte på å bare ta med 2 vinterdekk... kan eg kjøre på 16 tomms vinterdekk forann og 18tomms sommer bak ? om eg må skifte dekk oppå vidda? audi s4 med s6 kasse fordelinga er 60/40?

 

Mvh

Jonny

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke bytte til vinterdekk før du kjører. Uansett ikke sessong for sommerdekk nå vel??

 

Torsen systemet er vel ikke glad i rulleforskjell på mer enn 6kmt mellom hjulene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eine dekket er egentlig punktert trur eg! og så skal vi kjøre om få strakser!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå legger vi vist på vinterdekk så får vi håpe det holder tett! men så¨tar eg med meg to sommer dekk tilfelle rottefelle :) dette går bra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp me deg ein boks me skum;) fåes kjøp på din nærmeste bensinstasjon og funker utmerket:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

16" forran og 18" bak ender vel i lite fornøyd midtdiff...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

16" forran og 18" bak ender vel i lite fornøyd midtdiff...

 

Diameter på felg betyr jo lite i grunn, er rulleomkretsen på dekket som må legges til grunn. Bare for å pirke. ;)

 

205/55-16 + 225/45-17 f.eks er ingen problem (Passaten min er levert med 225/45-17 sommer og 205/55-16 reservehjul, er 4Motion = quattro)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diameter på felg betyr jo lite i grunn, er rulleomkretsen på dekket som må legges til grunn. Bare for å pirke. ;)

 

205/55-16 + 225/45-17 f.eks er ingen problem (Passaten min er levert med 225/45-17 sommer og 205/55-16 reservehjul, er 4Motion = quattro)

 

Får vertfall problem om han blir stoppa:) me 16" og 18"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vertfall problem om han blir stoppa:) me 16" og 18"

 

Stemmer, men det er noe helt annet. Ville bare presisere at det gjør ingenting å kjøre med 16"+18" på en quattro. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir aldri noe problem om man blir stoppet med noe sånt så lenge det er f.eks. pga. en punktering og det virker troverdig.. ;)

 

Forresten er det ingen C4-biler som har 60/40-fordeling uansett, alle har 50/50 i utgangspunktet. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir aldri noe problem om man blir stoppet med noe sånt så lenge det er f.eks. pga. en punktering og det virker troverdig.. ;)

 

Forresten er det ingen C4-biler som har 60/40-fordeling uansett, alle har 50/50 i utgangspunktet. ;)

 

Denne har s6 kasse den har vel 60/40?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok da er det bare rulleomkretsen som er avgjørende ja det er jo forsåvidt selvforklarende! ;)

Men turen på 100 mil ++ gikk bra med en spiker i dekket :) . fant ut jeg hadde en 16" reservejul så jeg tok kjangsen.

Takk for gode svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne har s6 kasse den har vel 60/40?

 

Nei, fortsatt 50/50. 60/40 kom vel ikkje før med RS4 B5 trur eg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, fortsatt 50/50. 60/40 kom vel ikkje før med RS4 B5 trur eg?

 

 

Hmm trudde alle audi kom med 25/75 Eller 60/40.. trudde 50X50 var et subaru/suzuki fenomen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her må dere lese dere litt opp på quattro systemet skjønner jeg.. ;)

 

Første generasjon

Brukt fra 1980 til 1987 i Audi Quattro, Audi 80/90 og Audi 100/200. Dette systemet hadde åpen differensial, foran, bak og i girkassa. Både senter- og bak-differensialen kunne låses manuelt med vribrytere i midtkonsollen.

 

Andre generasjon

Brukt fra 1988 til 1994 på Audi Quattro inntil den gikk ut av produksjon, Audi 80/90, Audi Coupé, Audi S2, Audi RS2, Audi 100 og Audi S4(1991-1994). Dette systemet hadde åpen differensial foran og bak, og en Torsen differensial i girkassa som mekanisk fordeler motorkraft til det hjulparet som har mest grep. Kraftfordelingen er 50/50, men opptil 75% av motorkraften kunne sendes enten forover eller bakover. Bak-differensialen kunne også låses manuelt med en bryter i midtkonsollen.

 

Tredje generasjon

Kun brukt i Audi V8 fra 1990 og ut og var på modellene med manuelt gir nesten likt andre generasjons quattro, men med en Torsen differensial bak og. I bilene med automatgir var det en elektronisk styrt senter-differensial og en Torsen differensial bak.

 

Fjerde generasjon

Dette sytemet kom i 1995 og ble brukt i Audi A4/S4(1997/2008)/RS4, Audi A6/allroad/S6/RS6 og Audi A8/S8. Det fikk en ny type Torsen differensial og åpne differensialer foran og bak med elektronisk styrt differensialsperre (Electronic Differential Lock, EDL) som går på ABS/ESP-systemet. Den nye Torsen differensialen kan ikke fordele mer enn 67% av motorkraften til et hjulpar, mens vanlig kraftfordeling er 50/50.

 

Femte generasjon

Brukt i Audi S4 (fra 2008), og vil bli brukt på nye Audi modeller med langstilt motor. Den har fått en ny Torsen senter-differensial som har en 40/60 "front-bak" kraftfordeling, og kan sende opp til 70% av kraften forover eller 85% av kraften bak. Både for- og bak-differensial er åpne og utstyrt med EDL systemet.

 

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Quattro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite optimalt med vinter dekk kun framme, det kan jeg sverge på. Eksen var med i en bilvelt i en Impreza WRX STi som følge av samme situasjon. Pigg fremme og sommer bak. Gjennom sving fikk litt sleng, og endte opp med fishtailing siden det ikke var sjangs å få rumpa til å sette seg igjen med sommer bak. Snurra og velta bilen, så nei, ville aldri vurdert vinter på bare ene akslingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge utvendig hjuldiameter er lik, er det ingen problemer for differensialen. Jeg er bekymret for kjøreegenskapene. Det blir veldig understyrt på asfalt. Og enda mer overstyrt på glatta. Hvor bilen blir farlig ustabil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.