Beste motoren å sette i Audi 80 2.0E Quattro?

Anbefalte innlegg

Nettopp hentet meg en Audi 80 Quattro, å fant ut at 2.0E ikke var så sprekt som jeg hadde håpt. Så da kommer tanken på å bytte til sprekere motor. Prøver finne ut hvilken motor som er enklest å bytte med, da jeg har begrenset peiling på motor.

 

Vil ikke ha en bil som sluker alt for mye bensin da jeg blir student neste år, og har ikke alt for mye cash å legge i dette. Tenker 2.2 eller 2.3, aller helst med noen form for turbo, men trenger ikke 300 hest, bare nok til at den er gøy. Ut fra hva jeg har lest meg til skal 2.3E være ok, muligens bygge om til 7A topp eller noe slikt, men som sagt, jeg kjenner ikke til Audi fra før av, da jeg er vandt med store 4x4 biler.

 

Håper jeg kan finne en motor jeg kan hente hos høggeren å pusse opp over vinteren og bytte om etter vinterstider.

 

Setter pris på all hjelp jeg kan få.

 

Er forresten en 89mod B3 =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

audi har vell flere 2.0 motor. husker den som sto i gamle coupen til fruen. gikk omtrent like godt som 2,8 jeg hadde i en audi 100.

 

du får jo tak i 2.0 med 150 hk. går bra, bruker lite guffe. 2,3 bruker endel mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med og få tak i en motortype 6A(Audi 2.0 16v) eller 9A(VW 2.0 16v) og turbokonvertere denne? Ser du har motorkode 3A fra før, så disse alternativene skal passe rett på motorfester, girkasse og slikt. enklere blir det ikke.

Komplette turbokit til disse får du kjøpt mange steder til en grei pris.

Hvis jeg ikke tar helt feil er 3A , 6A og 9A i prinsippet like fra bunnen, men 6A og 9A har 16v topp

Så hvis du f.eks får tak i en VW Corrado G60 motor(9A), så behøver du ikke bygge om blokka, men bare turbokonvertere denne tror jeg. Nå er ikke jeg noen ekspert, så hvis jeg tar feil på dette så må de som vet dette sikkert korrigere meg på dette:) Går fint og få greitt med effekt ut av 2.0 16vt oppsett

Uansett lykke til med bygging av bil: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for feedback alle sammen. Skal se om jeg kan få tak i en 9A motor, da det høres ut som et gøy alternativ. Hadde ikke vært dumt å funnet en slik med lader i stedet for turbo =) Er det bare Corradoen som bruker denne 9A motoren, eller er det andre biler som bruker samme utgangspunkt? Da jeg regner med det ikke blir så lett å oppdrive motor fra denne bilen, høres ihvertfall ut som et kurant prosjekt som selv jeg kan klare. Regner med jeg trenger ledningsnett og alt tilhørende til 9A motoren ved et bytte.

 

Lurer bare på om det ikke er mulig å bare bytte til turbo topp 16/20v topp på blokka jeg har, da jeg essensielt bytter motor til omtrent samme motor som står i nå :P

 

Takk, satser på dette blir et bra prosjekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener at Golf G60 bruker 9A også, og passat har denne.

Vet ikke om bunndelen på en original 3A vil tåle det, men jeg tviler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for feedback alle sammen. Skal se om jeg kan få tak i en 9A motor, da det høres ut som et gøy alternativ. Hadde ikke vært dumt å funnet en slik med lader i stedet for turbo =) Er det bare Corradoen som bruker denne 9A motoren, eller er det andre biler som bruker samme utgangspunkt? Da jeg regner med det ikke blir så lett å oppdrive motor fra denne bilen, høres ihvertfall ut som et kurant prosjekt som selv jeg kan klare. Regner med jeg trenger ledningsnett og alt tilhørende til 9A motoren ved et bytte.

 

Lurer bare på om det ikke er mulig å bare bytte til turbo topp 16/20v topp på blokka jeg har, da jeg essensielt bytter motor til omtrent samme motor som står i nå :P

 

Takk, satser på dette blir et bra prosjekt.

 

Går du for turbo har jeg en eksos manifold og haltech e6x hiddensprut til en billig penge!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Corrado G60 har ikke 9A, den har PG som er 8v med G-lader.

9A kan hentes fra Corrado 16v og Passat 16v.

 

Men billigst blir det å hente en 1.8T fra Audi A4 eller annen langstilt bil.

Koster MYE å turbo konvertere en motor. Bare hidden sprut koster 5k++ og så kommer manifold, innsug, turbo, IC, dyser og Mapping...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener at Golf G60 bruker 9A også,

 

Øhhh...? 9A er en 2.0 16V sugemotor. Hvordan kan du da forklare at Golf G60 bruker denne? G60 er, som kjent, en 8V kompressormotor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, begynner å bli avansert dette :P Så på bilder av motor rom på corrado, og der er jo motoren motert sidelengs, mens på audi 80 er den motert bent. Så ble litt skeptisk der. Men hvis den skal være bolt on på audi 80 quattro, og girkasse og alt passer, så hører jeg på dere.

 

Ser for meg at 2 literen vil ha en del mer moment enn en 1.8T, eventuellt at man bør tune 1.8T og ha i større turbo muligens. Og hva er ulempene med en 1.8T, vil se for meg at den har mye mer elektrisk som kan skape problemer, da det er en nyere motor.

 

Ikke vet jeg, så bare for meg at det burde være mulig å få ordnet 200-300hk for 10-20 000,- ved å bytte motor og litt små fiks. Men er mulig jeg er litt optimist her kansje.

 

Kjekkeste hadde vært en motor med lader eller kompressor, da jeg savner det fra min Mini Cooper S :P

 

Er ikke mulig å bare bytte topp på 3A motoren til 16 eller 20v og konvertere til turbo da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten, er ikke en god ide å kjøpe motor i tyskland og reise ned å få den byttet om i samme slengen? Vil tro at man da sikkert får en motor som er i bedre stand enn en man kjøper her for samme pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å si det enkelt så blir det mer eller mindre trøbbel med både eksos og innsugs side vis du skaffer deg en tverrstilt motor.

Enkleste sånn eg ser det vis det er oppimot 300hk som er ideen vil vere 1.8T (20v) fra A4-A6, med større turbo (GT28), tilhørende større dyser, IC og software oppgradering. Startsperren må fjernes i hjernen men det koster ikke mange kronene vis du uansett skal ha software tilpasset ny turbo og dyser.

 

ALLE suge motorer du får fatt i krever andre stempler når det skal turbo konverteres (fort 5k). Og i de fleste tilfeller behøver en hidden sprut og bare mappingen koster 10k+ men vanlig software til større turbo på 1.8T koster 6k.

 

Tyskland eller sverige er ikke dumt vis en tenker på skaffe ny motor, men 1.8T ligger på mange hoggere etterhvert.

 

Men kjøp deg en sprekere bil vis du skal sette bort hele jobben, det kommer til å bli grisedyrt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan eventuelt bygge om til 2.3 20v, det gir deg 170hk. Men krever bytte av girkasse +++

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørres ut som 1.8T er veien å gå da, få den til å funke i bilen først, så tune opp motoren etterpå. Burde vel være ok å oppgradere turbo og kam++ mens den står i bilen.

 

Eneste er vel da det faktum at software må fikses i forhold til startsperre, og kan vel ikke programere om hjernen for større turbo og fjerne startsperre før det er større turbo.

 

Da er spørsmålet om det er noe spesiell modell av 1.8T A4/A6 som man burde ta fra, eller alle er samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det uansett blir en del tilpassinger så kan du like greit gjøre alt samtidig.

Kam er ikke noe å tenke på før godt over 200hk.

Bruk heller pengene på et skikkelig grenrør.

 

Ta kontakt med din lokale tuner så får du prisene på å fjerne startsperren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, supert =) Skal prøve å sjekke opp litt da,blir spennende dette, og langt i fra det siste dere hører fra meg =)

 

Bare krysse fingrene for at jeg ikke må fikse for mye bremser og annet stæsj for å ha det lovlig ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal ha dette godkjent så kan det jo hende du ser på en helt annen liste med ting som må fikses. :pTommelfingerregelen er vel at bilen ikke kan ha større motor enn det største som ble levert originalt på samme modell(fabrikkgodkjent). Hvis ikke må du vel få spesielle godkjenningspapirer som tillater dette.: bh :

 

80'n ble vel levert med 2.8(176hk) som største motor så i det tilfellet har du jo litt ekstra effekt å leke med. Problemet da er vel at denne motoren ikke ble introdusert før i 92 elns. Sikkert andre her som vet om det spiller noen rolle.: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øhhh...? 9A er en 2.0 16V sugemotor. Hvordan kan du da forklare at Golf G60 bruker denne? G60 er, som kjent, en 8V kompressormotor.

 

Der ser du:) Skrev jo over her at jeg på ingen måte er noen ekspert, og at det jeg skrev gjerne må korrigeres hvis det er feil. Så da lærte jeg noe nytt idag også, så da og begynne og forklare at golf g60 bruker denne? Det har da du gjort for meg siden du vet at den ikke gjør det.

Og jeg skrev at jeg TROR eller MENER at G60 bruker 9A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom B3 med noe mer enn 136hk da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viss du absolutt skal ha større motor hadde jeg solgt bilen og kjøpt en bil med større motor :) Det blir minst jobb, Iallefall om det skal være godkjent. B3 kom jo med 2.3 20v 170 som du nevner. Den har motorfester i rammevangene kontra i traversen som på firesylindret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, blir spennende dette. Bytte bil vil jeg ikke, da jeg hentet denne i helga og liker den veldig godt. Og litt av tanken med bilen er at jeg skal omsider lære meg litt mer om motor, siden jeg hovedsaklig kan oppheng, elektrisk og diverse aent om bil.

 

Får vel sende en mail til biltilsynet å høre hva de sier, men regner med et dårlig svar som alltid, typisk kom med tegninger og styr og stell så kan de vurdere det :P

 

Dere vet ikke om det er noen som har bygd om til 1.8T og fått det godkjent allerede tilfeldigvis? Vil ikke gjøre noe som ikke har blitt gjort før og jeg kan føle meg trygg på at vil gå greit.

 

Vet det er noen Audi 80 med 2.8i som har fått det godkjent, å burde jo være "mer" kraft i den enn en 1.8T :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,8T i 80 går greit det, men det er litt plunder og heft med motorstyring, motorfester, IC-rør mm. Alt kan løses, men skal du gå for noe som er plug and play bør du ta en komplett motor fra Audi 80 med motorstyring.

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=135384&highlight=1%2C8t+b3+quattro Min gamle bil. 80 med 1,8T/2,0T godkjent

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=112864&highlight=tord+audi+80 Tor Gjøran sin 80 med 1,8T. (jeg har skrevet en del i den tråden)

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk folkens, ser jo relativt lovende ut dette, hvis jeg får komt til enighet med biltilsynet anngående bytte. Virker rimlig kurant å bytte ut fra trådene til dere som har gjort det før. Fant noen av de trådene tidligere i dag, og takk for enda mer linker =)

 

Eneste jeg tror blir litt styr er å lære hvordan/hva som må til med ledningsnettet og hele det rukla, men er heldigvis elektrisk jeg er best på =)

 

Fikk solgt gamle bilen i dag, så da er jeg et steg nærmere å kunne kjøpe en motor og begynne forberedelsene. Men må studere godt først, da planen er å klare å bytte å ha bilen på veien igjen i løpet av 4-5 dager :P Kansje litt optimistisk, men lever i troen =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Muligens jeg kan få tak i en S4 V6 Biturbo, men det er vel umulig å få godkjent vil jeg tro :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.