#1 Skrevet Oktober 28, 2011 (endret) har kjøpt meg vinterbil, en audi a8 d2 2.8 quattro og lurer på om noe har noen tips om hva jeg bør gå over før jeg tar den i daglig drift.. bilen har blitt startet ganske ofte og tatt en tur med på tunet men kun kjør 150 mil med siden 2003 så jeg lurer litt på om det er noe jeg bør gå over. bare ta en vanlig service? har skiftet skiver på den da de var rustne som f. mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 28, 2011 Ville spesielt sjekket bensin-slanger. Kjipt om disse er morkne og sprekker under kjøring = brann. Ville sjekket andre ting også som kan ha blitt dårlig etter lagring (slanger, batteri, bremsevæske, kjølevæske, dekk) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 28, 2011 Alle vesker, Olje, vann, girkasse olje, diff, klima gass... Plugger, filtere, dekk, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 28, 2011 Har denne registerreim? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 28, 2011 Alle oljer og væsker, sjekk registerrem, det er tid for å bytte den etter 7 år uansett kilometerstand. AC-gass trenger ikke å skiftes, det er et forseglet system uten kontakt med atmosfæren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 28, 2011 Alle oljer og væsker, sjekk registerrem, det er tid for å bytte den etter 7 år uansett kilometerstand. AC-gass trenger ikke å skiftes, det er et forseglet system uten kontakt med atmosfæren. Er altid et lite tap av AC-gass selv om det er et lukket system. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 28, 2011 Itilegg til det som er nevnt ville jeg nok trykktesta AC systemet. Etter 7år er nok O-ringene såpass morkne at all gassen er borte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 28, 2011 på en vinter bil er vel ac funksjonen lite nødvendig, så trenger vel ikke starte med å "overhale" det akkrurat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 28, 2011 Ville overhalt AC systemet med tanke på at kompressoren kan gå til skogs.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 28, 2011 Er altid et lite tap av AC-gass selv om det er et lukket system. Jaha? Blir det borte, er det en lekasje. Enkelt og greit. Et kjølesystem skal være hermetisk lukket. Mange artige folk som sier det må etterfylles en gang i året, men da er det vel ikke mye tett eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 28, 2011 Det oppstår bakterier i systemet over tid som vil gi dårlig lukt i bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 28, 2011 AC-gassen siver faktisk ut av systemet over tid. Når man skal utføre arbeid på ac-anlegget, evt. bare fylle gass, så tapper man av den gamle gassen, tar en trykktest(suger vacuum), og fyller på gass igjen Blir det oppdaget lekkasje, vil ikke maskinen fylle på gass igjen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 28, 2011 AC-gassen siver faktisk ut av systemet over tid. Når man skal utføre arbeid på ac-anlegget, evt. bare fylle gass, så tapper man av den gamle gassen, tar en trykktest(suger vacuum), og fyller på gass igjen Blir det oppdaget lekkasje, vil ikke maskinen fylle på gass igjen.. Enig i at AC på bil er noe drit å holde tett pga dårlige pakninger, vibrasjoner osv. Men er ikke dermed sagt at det skal være sånn.. Blir gassen borte på varmepumpa di? Mer om dette lærer du når du skal gjennom "regelverk for miljøfarlige F-gasser" med en avsluttendes eksamen. Da blir du sertifisert og har lov til å drive med det. http://www.returgass.no/Hovedmeny/F-gass%20forordningen/Bilbransjen.aspx 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 28, 2011 takk for mye info og forslag...bilen er skikkelig god og kjøre.men dugger lett inni den hvis jeg skrur av klimaen og lukter litt kjøleveske.kan kanskje være litt lukt siden kupefiltrene er fjernet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 28, 2011 takk for mye info og forslag...bilen er skikkelig god og kjøre.men dugger lett inni den hvis jeg skrur av klimaen og lukter litt kjøleveske.kan kanskje være litt lukt siden kupefiltrene er fjernet? Dugg og kjølevæskelukt kan også tyde på lekkasje i varmeregisteret. Et par ekstra tips: Sjekk kjølevæskens frysepunkt. Ikke at den forringer seg så mye, men i tilfelle det skulle være fylt for svak blanding ved en reparasjon. Sjekk om bremseslangene er morkne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 28, 2011 burde den ikke bruke vann da a? kjenner alle lukter utenifra skikkelig godt inni bilen uten pollenfiltrene så jeg lurer på om jeg skal se om det blir bedre med dee montert.kjenner lukta godt utenifra så det kan hende varmeapparatet drar med seg lukt inn kanskje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 29, 2011 Er kupéfiltrene fjernet ville jeg fått dem inn igjen ASAP. Å kjøre uten gjør at alt smårusk, skitt og lignende trekker lengre inn i systemet og legger seg på AC-fordamperen og hindrer luftstrømmen. Et bil-AC-anlegg kan fort lekke, men i utgangspunktet skal det ikke lekke. Om anlegget skulle lekke og gå tomt for gass ødelegger det ikke kompressoren, da den ikke vil starte dersom det blir for lite gass på systemet. Om anlegget står lenge kan O-ringene få sprekkdannelser og gi lekkasjer, så beste måten å unngå AC-problemer på er å sørge for å kjøre kompressoren mest og oftest mulig, altså ikke bare når det er varmt. FIrmaer som påstår at man trenger "AC-service" hvert år er bare ute etter å tjene ekstra penger. Den vonde lukten man kan få skyldes bakterievekst på fordamperen - dette er IKKE i kjølekretsløpet, men utvendig på fordamperen der luften på vei inn i kupeen passerer. Lukter det kjølevæske er det nok mest sannsynlig lekkasje i varmeapparatregister, og det er dessverre på de fleste biler en ganske omfattende jobb. Det skal så lite til før det lukter og dugger at man i mange tilfeller ikke merker det på kjølevæskenivået. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 30, 2011 aha..takker for infoen..hva skulle jeg gjort uten gjengen her inne sier jeg bare ass:tilber: skal skjekke litt nermere nå ang registeret.hva skal jeeg se etter? jeg har hatt bilen litt mere i bruk nå og duggingen er så og si borte men vil at ting skal være tipp topp så er det noen tips der ute? eller om jeg bare bør helle litt kanel eller lignende og satsee på at det fikser lekkasjen som jeg ikke håper jeg har hehehee 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...