bremse problemer bak på audi 100. 2wd. samt abs problemer

Anbefalte innlegg

Jeg holder på og skru litt på bilen til min søster og fikk på eu kontrollen ugjevn bremse og håndrekk på samme aksel på mere en så og så mangen prosent. nå er skiver og klosser byttet og calipper bak på fører siden byttet. da jeg var ute på etter kontroll nesten alt bra. men fikk omtrent 0 i utslag på bremsen på fører siden. passasjersiden funket som gull. jeg tenkte med meg selv om jeg hadde glemt og vaske av noe fett eller noe og føk hjem igjen og vasket og styrte på. for ut igjen og samme driten en gang til. jeg har luftet til den store gull medalje og pøst gjennom nesen en liter med bremseveske. ikke noe luft og registrere. noen ide hva som kan være? bremse last ventilen hang litt i det jeg senket bilen nedpå men tok på den så løsnet den igjen.

 

også abs lyset. det er periodisk. kommer plutselig på og blir på. men kan like fort forsvinne igjen. når abs lyset er slukket og jeg trår til på bremmsen så er det ikke noe futt i abs'n. hva skal event omen ligge på om jeg tar ut og måler sensorene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

glideboltene som henger igjen litt?

 

evt lastventilen som ikke slipper igjennom på den kretsen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

glideboltene som henger igjen litt?

 

evt lastventilen som ikke slipper igjennom på den kretsen :)

glideboldene har vært av og ble smurt opp igjen samtidig som calipper ble byttet. de gikk veldig lett begge to. men på naf sa de det var tilnærmet 0 kraft. han hadde problemer med og registrere noe på den aktuelle siden. jeg mistenker litt bremselast regulatoren men i og med at det kommer olje gjennom når jeg lufter så vet jeg ikke helt :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kan komme væske, men om den henger, så er det ikke sikkert det kommer nok når trykket skal være der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kan komme væske, men om den henger, så er det ikke sikkert det kommer nok når trykket skal være der :)
har nå satt trykkluft på bremsevæske beholder med 0.8 bars trykk. da jeg lirket i lasteventilen kunne jeg opservere at det kom olje ut av den. ikke mye men svettet en del. fikk ristet kraftig i ventilen og opserverte at jeg fikk bevegelse i stempelet på calipper. men hvor mye kraft jeg får ut på stempelet vet jeg ikke. jeg bytter nå lasteventilen og ser litt hva som skjer. håper det er der problemet ligger. men var litt rart at det var stor forskjell på sidene? er vel sepperat regulering men styres av samme regulator arm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fulgte du monteringsanvisningen som mest sannsynlig fulgte med den nye caliperen da du monterte den? Det er en prosedyre som må følges for å få selvjusteringen til å ta riktig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

då var bremselast ventilen byttet. nå ser bremsene ut til og fungere utmerket. ventilen lakk venske mye og bar tydlig preg på årene den har hatt på bilen. pakningen var dårlig og sikkert kommet rusk og drit inni. var forøvrig en 4 timers kamp og få av de gamle rørene. når det gjelder abs'n sliter jeg. Jeg har målt alle sensorene de ligger på 1249 ohm. feilen er der forsatt. forsøkte og bytte hjernen til abs'n som ligger under baksetet men samme problemene enda. jeg oppdagen da jeg holdt på at når tenningen på bilen sittes på tenner ikke abs lyset men etter 3-4 sek kan man se at det gløder veldig svakt. starter jeg bilen er det forsatt det samme. bare gløder. trykker jeg på abs knappen er det ingen funksjon i den lengre. normalt kan man slå på og av systemet og det syns med at abs lampen tenner og slukker. men det er ikke noe som skjer. når jeg dro ut kontakten på hjernen var det svart i abs lyset som det normalt ville vært. jeg så på pumpen og på min a6 har jeg en litt anderledes pumpe med en kontakt på selve pumpen. men denne audi 100'n går ledningen fra pumpen og inn i bilen. noen som vet om denne går helt bra til hjernen da eller om det ligger noe form for kontakt på insiden? noen tips og råd til hva jeg bør gjøre event gå fram? jeg har tro på en form for jordfeil eller noe. de feilene som har oppstått har kommet etter at blien sto i ro i lengre tid uten strøm. litt fustrerende da dette er siste pungtet på mangel lappen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du forsøkt å teste ABS under kjøring? Hard oppbremsing? :) Kan fremdeles være jordfeil i instrument da disse har en tendens til å leve sitt eget liv etter noen år! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager, ser du har forsøkt oppbremsing i første post :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har nok det. ikke tendenser til at det er liv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag har jeg jobbet litt videre med abs'n. egentlig ikke kommet noe lengre. har testet rele'ne som sitter på abs pumpen. de virket fint. målte spenning inn på pumpen og det var det. eneste jeg har oppnådd i dag uten og egentlig vite hva jeg gjor var og få lyset tilbake med full styrke i abs lampen. Jeg har forsøkt med diagnose men vet ikke hvor avansert det er på de bilene her i forhold til den. eneste var at jeg fikk opp en feilmelding at det ikke fikk kontakt med modulen. om det er pga at det er gammal bil og slik diagnose ikke støttes eller om det skyldes noe mer vet jeg ikke.

 

en liten oppsumering på hva jeg har gjort sålangt

 

målt alle abs sensorene. samtlige lå på 1249 ohm i snitt.

byttet jordingskabel fra ramme til abs motor. Var tendenser til tæring på den.

målt og testet rele'ne på abs pumpen. 2 stk. (de er ok)

hatt av kontakt og målt spenning på kabel som går inn til abs pumpen.

var strøm på 2 ledere (røde) som jeg antar er strøm til pumpen blandt annet. de andre målte jeg ikke.

byttet hjerne på abs'n den under baksete.

målt samtlide sikkringer inni bilen på siden av dashbordet. alle ok

 

same greiene enda.

noen ide på hva jeg skal gå videre på ? ligger det noen andre rele'r andre steder? event sikkringer?

 

tips og råd motas med stor takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.