Startproblemer på Audi 100 2.3 Q

Anbefalte innlegg

Hei, har en 1990 Typ44 Audi 100 Avant Quattro med en 2.3 liters femmer som jeg nå sliter med å få start på.

 

Når den er kald må man dra starteren en stund. Den starter, men dør av ganske kjapt, og om man prøver å trykke inn gassen stopper den med en gang. På tredje forsøk får man start og da må man vente med å gasse, for visst ikke så dør den.

 

Så begynte jeg å kjøre et lite stykke til den fikk litt temperatur, da kubbet den nok en gang, men når den er varm nekter den å starte, eneste som skjer er at den begynner å poffe og smelle fra eksosen, uten noen som helst anntydning til tenning :confused:

 

Har noen av dere noen forslag til i hvilken ende jeg burde begynne å se? Kanskje noen har hatt lignende erfaringer?

 

Mvh. Jan Tore

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får prøve å måle kompresjon på sylindrene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekka tomgangsregulatoren ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tomgangsregulatoren er ny, og jeg får vel nesten bare ta å sjekke kompresjonen.

 

Takker for svar! :)

 

Bare komme med flere gode forslag!

 

Jan Tore

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kaldstartsventilen er sjekket, og det kom bensin i glasset da jeg dro på starteren. Hadde dog ikke mulighet til å se hvordan strålen såg ut da det bare var meg.

 

Hvor ligger oppvarmingsventilen forresten? greide ikke å se denne.

 

Sjekket alle tennkablene isted, og guess what? den ene ledningen var helt irret av, så da jeg dro den opp, var bare ledningsstumpen igjen i kappen, et under at denne har gått :P

 

Om det ikke blir en ordning med nye kabler blir vel det å sjekke dyser og bensinpumpe.

 

Hva annet enn det som er nevnt kan være verdt å sjekke?

 

Mvh. Jan Tore

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk for falskluft (den store gummibelgen og air shroud-slangen kan ha en tendens til å morkne). Sjekk også temp-giveren til ECU, den topolte på vannflensen framme på toppen. Skal være ca 250 ohm ved 90 grader og 3-4000 ohm ved 20 grader. Bilen din har KE3-Jet, derfor ingen oppvarmingsventil som du kaller det (varmkjøringsregulator).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, Tusen takk Hermann :D

 

Har en dårlig haynes manual der dette stod litt uklart, derfor jeg lurte :)

 

Mvh, Jan Tore

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:)

Sjekk også gummislangen for veivhusventilasjon, den som er festet i plastflensen nede på blokka. Denne også har en tendens til å morkne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det ha noe å si at lambdasonden er koblet av? innmaten i katalysator er også tatt ut, derfor den ble koblet av.

 

Edit: litt forskjellige deler fra autohausaz er nå bestillt, så det blir værtfall en uke uten noen serlig fremgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren skal starte like lett uten lambdasonde, husk dennee er ikke i bruk rett etter oppstart (eller ved full gass).

Sjekket nøye etter falskluft? Kontrollert bensintrykket inn til mengdefordeleren? Målt strøm til DPR når motor går?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke fått noen videre progress da jeg trenger nye tennkabler da en av disse var rett og slett irrett i stykker.

 

Vet ikke hvordan leveringstiden er fra autohausaz er jeg, men det var værtfall derifra det ble bestillt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar akkurat en uke fra autohausaz fra det blir sendt, hvis du velger UPS.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde hatt et nytt sett til R5 liggende som du kunne ha fått kjøpt billig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar akkurat en uke fra autohausaz fra det blir sendt, hvis du velger UPS.

 

Tok den billigste fraktmåten..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde hatt et nytt sett til R5 liggende som du kunne ha fått kjøpt billig...

 

Ahh, det var synd at jeg ikke nevnte det før! : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At ikke lambdasonden er koblet inn har ingen ting å si, da motorstyringen ikke bruker lambdasonden før etter en liten stund uansett. Er ikke lambdasonden koblet inn etter motorstyringen skal ta den i bruk, skal den gå på et forhåndsprogrammert program. Du vil da få en feilkode.

 

Jeg ville først og fremst gått over alle store og små slanger for å finne lekkasjer, siden K-/KA-/KE-Jetronic er utrolig følsomt for vakuumlekkasjer. Det som skjer når det trekkes umålt luft forbi målespjeldet er at motoren går magert, og går den for magert vil den ikke starte i det hele tatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det er dyser som kødder pga rust i tank, om du drar ut dysene fra innsuget og tjuvkobler bensinpumpe rele (tror det er merket med 262) og demonterer belgen fra innsug/k jet så kan du løfte "tallerkenen" på k jeten, da vil dysene åpne og du kan sammenligne bensinmengden dysene gir:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet til nye tennkabler, rotor, og fordelerlokk i går. Og det virker som at problemet er løst foreløpig altså! :D Bilen gikk uten problemer og viste ikke antydning til å stoppe, i tillegg startet den med en gang! :)

 

Veldig fornøyd med resultatet vi fikk med de enkle jobbene :)

 

Mvh. Jan Tore Visnes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting er at å koble fra lambdasonden er dumt, da motoren aldri vil gå i "closed loop" og regulere riktig når den er driftsvarm. Om katalysatoren er tilstede eller ikke har ingen betydning i den sammenhengen. Kobler man inn igjen lambdaen vil bilen trolig gå noe bedre og bruke mindre bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt sant, ECU leser verdier fra lamdba alt 30 sekunder etter oppstart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det er ingen forskjell på lamdasonden om man har innmat eller ei i katalysator? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, den leser eksosen før katalysatoren uansett. Det er bare nyere biler som har lambda etter katalysator for å oppdage feil med den. Å ha lambdasonden frakoblet er utelukkende negativt for ytelse og forbruk, så sett i kontakten. Kan hende det lønner seg å skifte sonden også, det er forsåvidt en slitedel som fungerer dårligere etter mange titusen kilometer. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, da blir det nok ny lambda også etterhvert! :) Ytrolig kjekt med så masse gode forslag :))

 

Jan Tore

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.