#1 Skrevet Oktober 31, 2011 (endret) Hei, har en 1990 Typ44 Audi 100 Avant Quattro med en 2.3 liters femmer som jeg nå sliter med å få start på. Når den er kald må man dra starteren en stund. Den starter, men dør av ganske kjapt, og om man prøver å trykke inn gassen stopper den med en gang. På tredje forsøk får man start og da må man vente med å gasse, for visst ikke så dør den. Så begynte jeg å kjøre et lite stykke til den fikk litt temperatur, da kubbet den nok en gang, men når den er varm nekter den å starte, eneste som skjer er at den begynner å poffe og smelle fra eksosen, uten noen som helst anntydning til tenning Har noen av dere noen forslag til i hvilken ende jeg burde begynne å se? Kanskje noen har hatt lignende erfaringer? Mvh. Jan Tore 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 31, 2011 Du får prøve å måle kompresjon på sylindrene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 31, 2011 Har du sjekka tomgangsregulatoren ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 1, 2011 Tomgangsregulatoren er ny, og jeg får vel nesten bare ta å sjekke kompresjonen. Takker for svar! Bare komme med flere gode forslag! Jan Tore 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 1, 2011 Sjekk kaldstartventilen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 1, 2011 Kaldstartsventilen er sjekket, og det kom bensin i glasset da jeg dro på starteren. Hadde dog ikke mulighet til å se hvordan strålen såg ut da det bare var meg. Hvor ligger oppvarmingsventilen forresten? greide ikke å se denne. Sjekket alle tennkablene isted, og guess what? den ene ledningen var helt irret av, så da jeg dro den opp, var bare ledningsstumpen igjen i kappen, et under at denne har gått Om det ikke blir en ordning med nye kabler blir vel det å sjekke dyser og bensinpumpe. Hva annet enn det som er nevnt kan være verdt å sjekke? Mvh. Jan Tore 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 1, 2011 Sjekk for falskluft (den store gummibelgen og air shroud-slangen kan ha en tendens til å morkne). Sjekk også temp-giveren til ECU, den topolte på vannflensen framme på toppen. Skal være ca 250 ohm ved 90 grader og 3-4000 ohm ved 20 grader. Bilen din har KE3-Jet, derfor ingen oppvarmingsventil som du kaller det (varmkjøringsregulator). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 1, 2011 Okei, Tusen takk Hermann Har en dårlig haynes manual der dette stod litt uklart, derfor jeg lurte Mvh, Jan Tore 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 1, 2011 Sjekk også gummislangen for veivhusventilasjon, den som er festet i plastflensen nede på blokka. Denne også har en tendens til å morkne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 3, 2011 (endret) Kan det ha noe å si at lambdasonden er koblet av? innmaten i katalysator er også tatt ut, derfor den ble koblet av. Edit: litt forskjellige deler fra autohausaz er nå bestillt, så det blir værtfall en uke uten noen serlig fremgang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 4, 2011 Motoren skal starte like lett uten lambdasonde, husk dennee er ikke i bruk rett etter oppstart (eller ved full gass). Sjekket nøye etter falskluft? Kontrollert bensintrykket inn til mengdefordeleren? Målt strøm til DPR når motor går? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 4, 2011 Har ikke fått noen videre progress da jeg trenger nye tennkabler da en av disse var rett og slett irrett i stykker. Vet ikke hvordan leveringstiden er fra autohausaz er jeg, men det var værtfall derifra det ble bestillt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 4, 2011 Tar akkurat en uke fra autohausaz fra det blir sendt, hvis du velger UPS. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 4, 2011 Hadde hatt et nytt sett til R5 liggende som du kunne ha fått kjøpt billig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 4, 2011 Tar akkurat en uke fra autohausaz fra det blir sendt, hvis du velger UPS. Tok den billigste fraktmåten.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 4, 2011 Hadde hatt et nytt sett til R5 liggende som du kunne ha fått kjøpt billig... Ahh, det var synd at jeg ikke nevnte det før! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 4, 2011 At ikke lambdasonden er koblet inn har ingen ting å si, da motorstyringen ikke bruker lambdasonden før etter en liten stund uansett. Er ikke lambdasonden koblet inn etter motorstyringen skal ta den i bruk, skal den gå på et forhåndsprogrammert program. Du vil da få en feilkode. Jeg ville først og fremst gått over alle store og små slanger for å finne lekkasjer, siden K-/KA-/KE-Jetronic er utrolig følsomt for vakuumlekkasjer. Det som skjer når det trekkes umålt luft forbi målespjeldet er at motoren går magert, og går den for magert vil den ikke starte i det hele tatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 4, 2011 Tipper det er dyser som kødder pga rust i tank, om du drar ut dysene fra innsuget og tjuvkobler bensinpumpe rele (tror det er merket med 262) og demonterer belgen fra innsug/k jet så kan du løfte "tallerkenen" på k jeten, da vil dysene åpne og du kan sammenligne bensinmengden dysene gir:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 10, 2011 Byttet til nye tennkabler, rotor, og fordelerlokk i går. Og det virker som at problemet er løst foreløpig altså! Bilen gikk uten problemer og viste ikke antydning til å stoppe, i tillegg startet den med en gang! Veldig fornøyd med resultatet vi fikk med de enkle jobbene Mvh. Jan Tore Visnes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 10, 2011 En annen ting er at å koble fra lambdasonden er dumt, da motoren aldri vil gå i "closed loop" og regulere riktig når den er driftsvarm. Om katalysatoren er tilstede eller ikke har ingen betydning i den sammenhengen. Kobler man inn igjen lambdaen vil bilen trolig gå noe bedre og bruke mindre bensin. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 10, 2011 Helt sant, ECU leser verdier fra lamdba alt 30 sekunder etter oppstart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 11, 2011 Så det er ingen forskjell på lamdasonden om man har innmat eller ei i katalysator? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 11, 2011 Nei, den leser eksosen før katalysatoren uansett. Det er bare nyere biler som har lambda etter katalysator for å oppdage feil med den. Å ha lambdasonden frakoblet er utelukkende negativt for ytelse og forbruk, så sett i kontakten. Kan hende det lønner seg å skifte sonden også, det er forsåvidt en slitedel som fungerer dårligere etter mange titusen kilometer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 20, 2011 Okei, da blir det nok ny lambda også etterhvert! Ytrolig kjekt med så masse gode forslag ) Jan Tore 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...