Anbefalte innlegg

Fra en diskusjonstråd på Aftenposten.no:

Morten Braumeister Grønvold · Toppkommentator · Mekaniker hos Møller Bil

"VW hadde i en periode tilleggsvarmer som standard på enkelte av sine modeller, men gikk bort fra det da nye eu-regler regnet disse med i avgiftssystemet.

Audi har aldri hatt webasto som standard.

Såvidt jeg veit er den eneste forskjellen på tyske og norske biler pr dags dato størrelsen på batteriet."

 

Siden dette er en mekaniker hos Møller vil jeg tro han vet hva han snakker om. Men er virkelig slik at VW har kuttet ut Webasto på biler som hadde dette som standard for inntil ikke så lenge siden, som f.eks. Touran og Passat (05-)?

 

Kommet inn en ekstra elektrisk varmer i disse modellene nå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passat/golf/touran osv har ikke webasto orginalt lenger nei. Webastoen er bytta ut med ett varmeelement i varmeregisteret så du fortere får varme i kupè'en.

Kan selvfølgelig bestille webasto fra fabrikk fortsatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette betyr vel at motorslitasjen blir høyere enn hvis man har diesel-tilleggsvarmer (altså ikke nødvendigvis med kupevarmer), siden motoren blir (enda) senere varm? (varmen kommer ikke motoren tilgode?)

 

Jeg har sjekket temperatuen på min om vinteren når det er litt kaldt (jeg har "Weber"). Temp.måleren når 90 grader etter 15 km kjøring, men leser jeg av digitalt via klimaanlegget så er den bare ca 72. Og da har jeg brukt full Defa-pakke før jeg startet.... Må jo slite mer motor enn godt er?

 

Begynner å tvile litt på kombinasjonen diesel, Norge, vinter, CO2, NOx osv. På tide at pendelen svinger mot bensin igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynner å tvile litt på kombinasjonen diesel, Norge, vinter, CO2, NOx osv. På tide at pendelen svinger mot bensin igjen?

 

Velkommen etter. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreldrene mine har en 2010 Golf TDI solgt ny i Norge, og den har ingen dieseldrevet tilleggsvarmer ihvertfall. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreldrene mine har en 2010 Golf TDI solgt ny i Norge, og den har ingen dieseldrevet tilleggsvarmer ihvertfall. :)

 

Golf har vel ikke hatt det tidligere heller. Behovene blir vel mer i de større bilene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er vel sånn. Mener å huske at '09 Passat heller ikke hadde Webasto, ei heller Octavia/Superb fra samme år. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss.. har kjørt bilen min når det er under 15 minus.. og kan ikke si at jeg har noe problemer med at beina mine er kalde når jeg kommer hjem :P

 

Jeg har jo original webasto parkeringsvarmer også.. men denne går vel ikke på når jeg ikke setter den på fysisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss.. har kjørt bilen min når det er under 15 minus.. og kan ikke si at jeg har noe problemer med at beina mine er kalde når jeg kommer hjem :P

 

Jeg har jo original webasto parkeringsvarmer også.. men denne går vel ikke på når jeg ikke setter den på fysisk.

 

jo. Den starter opp automatisk hvis temperaturen er under 4 grader :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo. Den starter opp automatisk hvis temperaturen er under 4 grader :)

 

oi.. Da blir det jo utrolig mye av og på med denne ?

 

Mente at webastoen bør stå på minimum 20min pr gang jeg? litt dumt hvis jeg skal til butikken bare..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oi.. Da blir det jo utrolig mye av og på med denne ?

 

Mente at webastoen bør stå på minimum 20min pr gang jeg? litt dumt hvis jeg skal til butikken bare..

 

Derfor mange monterer fjernkontrollstyring av denne.

Har gjort det på pappa sin Volvo V70, da det sliter veldig mye å starte den hver gang, spesielt ved snarturer i butikken.

 

Kjøpte en enkel boks fra eBay med fjernkontroll, så er det bare å deaktivere hvis man vet at man skal på en kort tur.

Kjedelig når brenneren kokser tett!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Derfor mange monterer fjernkontrollstyring av denne.

Har gjort det på pappa sin Volvo V70, da det sliter veldig mye å starte den hver gang, spesielt ved snarturer i butikken.

 

Kjøpte en enkel boks fra eBay med fjernkontroll, så er det bare å deaktivere hvis man vet at man skal på en kort tur.

Kjedelig når brenneren kokser tett!

 

Har jo fjernkontroll og timer..

 

Men saken er at hvis jeg bare skal ned til butikken som er 10 min unna, så vil jo varmeren bare stå på i 10 min?

 

Kommer jo til å kokse tett fort denne da. Men jeg har passet på å kjøre den en halvtime _før_ jeg skal ut å kjøre, men trodde den ikke sto på mens jeg kjørte og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men den fjernkontrollen jeg snakker om er ikke på noen måte original.

Den har jeg koblet rett inn på hovedstrømmen til varmeren, slik at uansett hva bilen vil, så starter den ikke. Kan gjerne slå den på manuelt i bilen, med originalkontrolleren osv, men den starter ikke.

Dette at jeg gjort fordi det blir en del småkjøring med bilen, slik som du sier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.