#1 Skrevet November 1, 2011 Har kjøpt meg 01mod a4 b6 1.8tq.. Så holder jeg på å ta ut motoren for å bytte cluch.. Men skal samtidig bytte register, vannpumpe, termostat og oljepumpe.. Lurer å på hvilket timing kit fra 034 som passer på min AVJ motor.. Fant ikke min motorkode på noen av kittene.. Så tenker jeg å kanskje bytte rådene mens jeg har motoren ute.. Så lurer da på om jeg må av med toppen for å bytte rådene? Eller går det å koble dem fra stempla fra undersiden? Og så ta dem ut å sette inn di nye rådene.. Å bare bytte rådelager.. Eller burde jeg bytte veivlageran å? Å hvordan får jeg løsna di siste boltene på undersiden på motor\girkasse? Traversen er jo ivegen for å komme til.. Må jeg kanskje løfte motoren for å få klaring eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 1, 2011 Det letteste blir nok å ta av toppen når du skal bytte råder. Jeg går ut ifra at med h-profilråder så planlegger du å hente ut litt effekt, og da kan det være en fordel med nyhonet blokk, nye stempelringer og ny toppakning, og når du først har av toppen, så kan det være en fordel å overhale den også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 1, 2011 Har ikke skrudd 1,8t før, men vil ikke tro det er fysisk mulig å trekke stemplene rett ned, men at de må oppover. Om det hadde gått an, så ser jeg ikke helt hvordan du skulle klare å komprimere stempelringene slik at du får dem inn i sylinder igjen, annet enn fra en plan overflate med plass rundt slik det er oppe. Teleskopiske krysspinner man folder sammen slik at man kan la stempel stå igjen i blokka mens råde tas av er vel foreløpig ikke tilgjengelig;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 1, 2011 Det letteste blir nok å ta av toppen når du skal bytte råder. Jeg går ut ifra at med h-profilråder så planlegger du å hente ut litt effekt, og da kan det være en fordel med nyhonet blokk, nye stempelringer og ny toppakning, og når du først har av toppen, så kan det være en fordel å overhale den også Ja, vet jeg blir å vil ha mere ettervert.. Så da tenkte jeg å bytte rådene siden di er svakheten på 1.8t.. Men egentlig så skal den vær bruksbil.. Så vet ikke hvor mye penger jeg skulle orke å bruke på den.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 1, 2011 Har ikke skrudd 1,8t før, men vil ikke tro det er fysisk mulig å trekke stemplene rett ned, men at de må oppover. Om det hadde gått an, så ser jeg ikke helt hvordan du skulle klare å komprimere stempelringene slik at du får dem inn i sylinder igjen, annet enn fra en plan overflate med plass rundt slik det er oppe. Teleskopiske krysspinner man folder sammen slik at man kan la stempel stå igjen i blokka mens råde tas av er vel foreløpig ikke tilgjengelig;) Hahaha Du har så rett.. hehe Tenkte meg egentlig ikke helt om.. Får se hva jeg orker å gjøre da.. hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 1, 2011 Men noen som vet hvilket timing kit fra 034 som passer på min AVJ motor.. Fant ikke min motorkode på noen av kittene.. Er jo 5 forskjellige kitt. Men ingen til AVJ.. Å hvordan får jeg løsna di siste boltene på undersiden på motor\girkasse? Traversen er jo ivegen for å komme til.. Må jeg kanskje løfte motoren for å få klaring eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 1, 2011 Løsne de 2 bakre boltene til forstillinga og løsne girkassefeste. Da tipper motoren bakover og da klarer du å ta den med et par lange forlengere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 1, 2011 Men noen som vet hvilket timing kit fra 034 som passer på min AVJ motor..Fant ikke min motorkode på noen av kittene.. Er jo 5 forskjellige kitt. Men ingen til AVJ.. Å hvordan får jeg løsna di siste boltene på undersiden på motor\girkasse? Traversen er jo ivegen for å komme til.. Må jeg kanskje løfte motoren for å få klaring eller? Leste feil. Ta å jekk opp bakkant på girkassa. Da skal du greie å komme til? Da må du seffølgelig løsne girkasse feste først 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 1, 2011 Løsne de 2 bakre boltene til forstillinga og løsne girkassefeste. Da tipper motoren bakover og da klarer du å ta den med et par lange forlengere. Skal gå ut å prøve det med en gang hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 2, 2011 Leste feil. Ta å jekk opp bakkant på girkassa. Da skal du greie å komme til?Da må du seffølgelig løsne girkasse feste først Ja, det høres mere rett ut.. hehe For det du sa først funka ikke.. Så skal prøve det da.. Trur jeg prøver å løfte motoren litt å.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 2, 2011 Men noen som vet hvilket timing kit fra 034 som passer på min AVJ motor??? Fant ikke min motorkode på noen av kittene.. Er jo 5 forskjellige kitt. Men ingen til AVJ.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 3, 2011 MÅ det være fra 034? Finner 2 stk kit på seekpart.. http://seekpart24.com/audi/a4-8e2-b6-00/1-8-t-quattro-11601/timing-belt-set-100405 Bl.a SKF sitt for en god pris Frakta er ikke allverden fra seekpart heller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 3, 2011 MÅ det være fra 034? Finner 2 stk kit på seekpart..http://seekpart24.com/audi/a4-8e2-b6-00/1-8-t-quattro-11601/timing-belt-set-100405 Bl.a SKF sitt for en god pris Frakta er ikke allverden fra seekpart heller Nei, treng ikke være derifra.. Synes det er dårlig respons fra dem uannsett.. Er 2 dager siden jeg sende dem mail, men har enda ikke fått nå svar.. Men hvilket av alle kittene passer min motor? Fant 2 av kittene som hva til AVJ motor, å di hva i powergrip.. Hvilken av skf kittene passer? Må få kjøpt vannpumpe, thermostat, register og oljepumpa på samme plass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 3, 2011 De svarer aldri på mail.. Alt i linken er til AVJ. Ta et kit som er inkl vannpumpe (er iaff 2 kit inkl vannpumpe der) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 4, 2011 Fått løsna kassa:)? For å løsne de 2 øverste skruene på girkasse ved toppen funka det fint for meg når jeg fikk løsna girkassefeste + skru ut 2 boltene som holder traversen. For å ta de 2 nederste foran traversen funker det fint om du har en kompis som kan hjelpe deg med å dra ned girkasse ned i bakkant. Da kan du skru dem ut med en fastnøkkel. Men du må vel løsne mellomakslingen først for å få dratt den langt nok ned tenker jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 4, 2011 Fått løsna kassa:)? For å løsne de 2 øverste skruene på girkasse ved toppen funka det fint for meg når jeg fikk løsna girkassefeste + skru ut 2 boltene som holder traversen. For å ta de 2 nederste foran traversen funker det fint om du har en kompis som kan hjelpe deg med å dra ned girkasse ned i bakkant. Da kan du skru dem ut med en fastnøkkel. Men du må vel løsne mellomakslingen først for å få dratt den langt nok ned tenker jeg. Er jo 3 store bolter på øversida på motor\girkassa.. Å di hva ikke noe problem å skru ut.. Behøvde ikke løsne girkassa eller noe sånt for det.. Men problemet er di 4 boltene som er nede på motor\girkassa.. Men skal prøve imorra med å løfte opp motoren så jeg kommer til di siste boltene.. Er jo helt idiotisk laget.. menmen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 4, 2011 De svarer aldri på mail.. Alt i linken er til AVJ. Ta et kit som er inkl vannpumpe (er iaff 2 kit inkl vannpumpe der) Det er jo veldig dårlig av dem.. Hvordan skal man da få snakka med dem? Ja, ska ha med vannpumpe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 5, 2011 Hvis du skal ut med motor så er det vel lettere å ta den ut med kassa på? Skru av AC-registeret forran radiator, ned på gulvet med det, ut med lykter, av med fanger, løsne frontplate helt på passasjerside og svinge ut hele fronten. Da kan du LETT ta ut motor og girkasse i en go Kult å se at noen endelig skal skru på AVJ! Har samme motor selv, med alt det medfører av fordeler og ikke minst ulemper (svakere motorblokk, 19mm wristpins osv). Vil anbefale å se over veivhusventilasjonen på maskina et par ganger ekstra når du har motoren ute. Blir veldig fine med skikkelig custom map og større turbo på AVJ, justerer seg veldig fint selv. Egil på ES tuning likte å mappe, for motoren gjorde akkurat det han ba den om uten noe protester 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 17, 2011 Hvis du skal ut med motor så er det vel lettere å ta den ut med kassa på? Skru av AC-registeret forran radiator, ned på gulvet med det, ut med lykter, av med fanger, løsne frontplate helt på passasjerside og svinge ut hele fronten. Da kan du LETT ta ut motor og girkasse i en go Kult å se at noen endelig skal skru på AVJ! Har samme motor selv, med alt det medfører av fordeler og ikke minst ulemper (svakere motorblokk, 19mm wristpins osv). Vil anbefale å se over veivhusventilasjonen på maskina et par ganger ekstra når du har motoren ute. Blir veldig fine med skikkelig custom map og større turbo på AVJ, justerer seg veldig fint selv. Egil på ES tuning likte å mappe, for motoren gjorde akkurat det han ba den om uten noe protester Har tatt ut motoren uten kassa.. fronten å alt det er demontert.. Løftet motoren litt, så jeg kom til di 4 boltene under som traversen er ivegen for.. Er 06 blokkene svakere en 058 blokkene? Hmm Kan veivhusventilasjonen være tett mener du? Sjekka oljesila, å der hva det meget lite greier inni.. Så trur ikke jeg orker å bytte oljepumpa.. Virker som den ikke har hatt long life service på olja.. Ja, ser jo at den har bredbåndlambada å vanlig lambada til ecuen, så den justerer seg sikkert bra sjøl.. Tenker på unitronic gt28-gt2871r map fra dem.. Trur det blir bra.. Hva har du gjort med din motor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 18, 2011 GT28RS eliminator her. ES mappa den til 315 i motor, men sliter litt med litt lotterifølelse på når den trekker skikkelig. Føles som den går bedre når motoren ikke har blitt skikkelig varm ennå. Mulig det er noe med holdetrykksventilen på oljefilterhusinga, for den klaprer og slår noe jævlig på mellomgass på lavt turtall. Burde vel skifte driten, heh Dobbel lambda ja, men den etter cat er jo kun for å fortelle SAI-systemet at cat'en har oppnåd arbeidstempereatur og fungerer optimalt. Avgasskrav... Angående svakere blokk har jeg sett noen bilder av sprukne motorblokker på 06 pga litt tynnere gods. Med riktig mapping uten for voldsom momentpeak på spoolup burde det ikke være noe problem. Egil på ES har mappa ei 06 blokk på 1.8T til borti 400 gamp uten oppgradert innmat, og den holdt visst fint pga at hestene ble tatt ut på turtall i stedet for voldsomt maksmoment. Alt går 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 18, 2011 GT28RS eliminator her. ES mappa den til 315 i motor, men sliter litt med litt lotterifølelse på når den trekker skikkelig. Føles som den går bedre når motoren ikke har blitt skikkelig varm ennå. Mulig det er noe med holdetrykksventilen på oljefilterhusinga, for den klaprer og slår noe jævlig på mellomgass på lavt turtall. Burde vel skifte driten, heh Dobbel lambda ja, men den etter cat er jo kun for å fortelle SAI-systemet at cat'en har oppnåd arbeidstempereatur og fungerer optimalt. Avgasskrav... Angående svakere blokk har jeg sett noen bilder av sprukne motorblokker på 06 pga litt tynnere gods. Med riktig mapping uten for voldsom momentpeak på spoolup burde det ikke være noe problem. Egil på ES har mappa ei 06 blokk på 1.8T til borti 400 gamp uten oppgradert innmat, og den holdt visst fint pga at hestene ble tatt ut på turtall i stedet for voldsomt maksmoment. Alt går Mulig det er noe med holdetrykksventilen på oljefilterhusinga, for den klaprer og slår noe jævlig på mellomgass på lavt turtall. Burde vel skifte driten, heh Hva er dette?? Aldri hørt om.. Det kan jo ikke ha nå med hvordan bilen går eller? Har du rett/jevnt turbotrykk? Hvor mye ladder du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 19, 2011 Turbotrykket er der det. Ladder peak på 1.4 ellerno, ellers 1 bar i snitt utover mot sperra. Holdetrykksventilen er den dingsen som bestemmer om olja skal via filteret eller ikke, alt etter oljetrykket. Står skrudd inn i sia på oljefilterbraketten på AVJ, et fjærbelasta stempel som jeg mistenker at fjæra har brekt ellerno i på min. Klaprer noe jævlig i allefall! Jeg og klarer ikke helt å se hvorfor bilen skal oppføre seg sånn pga den. Har litt tro på at PCV-ventilen som står i veivhusåndinga under innsuget ikke holder tett igjen også. Disse ventilene er noe forbanna herk. Skal slippe oljeånding inn til innsuget på vakum, og holde tett på overtrykk. Alle ventilene jeg har prøvd lekker litt på overtrykk. Drit. Men for all del, bilen flekker vel det meste av 1.8T i området fordi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...