Problemer med overlading 1.9TDi AFN

Anbefalte innlegg

Hei,

Ja, jeg vet det er et vanlig problem, og mange som har vært borti det før, men jeg sliter fortsatt med å finne løsningen på problemt.

Har da en 1.9TDi som overlader ganske mye. Skal gå igjennom min egen lille Q & A ..

Q: VNT Mekanisme på Turbo?

A: Har vacum på klokka på tomgang, som gjør at den da lader mest mulig, og jeg har spool på turboen. Drar jeg av slangen hører man turbo slakker av, og jeg får nesten ikke ladetrykk når jeg kjører til vanlig. Konkluderer da med at denne er OK.

Q: N75 - ventil ?

A: Kjøpte ny i dag, monterte, ingen forskjell.

Q: Slanger?

A: Sjekket alle slanger, og dobbeltsjekket at alle står riktig osv.

Q: Feilkoder?

A: Ingen feilkoder annet enn, "Intake manifold pressure difference" eller noe i den duren.

Kjører jeg med VAG-COM åpent logger den likt trykk som den eksterne ettermonterte turbotrykksmåleren. Så vil da anta at mapsensor i hjernen er ok, siden den viser reelt trykk.

N75 ventilen forandrer stilling når jeg tar inn og ut kontakten av den, så regner med også ledningen her er OK.

Har fjernet EGR men problemet var der før den blei fjernet.

En og annen sjelden gang, så klarer den faktisk å regulere ladetrykket, men så går det over..

...såååå ... Nå er jeg drit lei.. Forslag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen ? .. Begynner å bli rimelig desperat siden jeg skal på Rudskogen i morgen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overlader den ved alle turtall da?... Jeg har hatt tidvis problem med overlading på min - men det viser seg at det bare er ved veldig lave turtall, typ 1700-2000. Leste noe (et sted) om at ved sånne symptomer så måtte staget fra klokka og til mekanismen måtte justeres, så den ikke begynte å lade på så lave turtall.

Også har du vel ikke maks vakum på klokka på tomgang?......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den skal jo ikke gi mye vakuum på klokka på tomgang.

Vakuum slanger sjekker man ikke, de bytter man. Er ikke alltid like lett å finne en lekkasjepunkt før en knekker og bøyer på dem og det koster så lite å bytte og vips så er du garantert at du har luket ut dette.

Har du prøvd å bevege aktuatoren for vnt mekanismen fram og tilbake, enten med vakuum pumpe eller for hånd? Tipper det er her problemet ligger (igjenkokset, fastsotet vnt mekanisme)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overlader den ved alle turtall da?... Jeg har hatt tidvis problem med overlading på min - men det viser seg at det bare er ved veldig lave turtall, typ 1700-2000. Leste noe (et sted) om at ved sånne symptomer så måtte staget fra klokka og til mekanismen måtte justeres, så den ikke begynte å lade på så lave turtall.

Også har du vel ikke maks vakum på klokka på tomgang?......

Jo mer vacum jeg har på klokka, jo mer lader den.

Den overlader stort sett over hele registeret.

Den skal jo ikke gi mye vakuum på klokka på tomgang.

Vakuum slanger sjekker man ikke, de bytter man. Er ikke alltid like lett å finne en lekkasjepunkt før en knekker og bøyer på dem og det koster så lite å bytte og vips så er du garantert at du har luket ut dette.

Har du prøvd å bevege aktuatoren for vnt mekanismen fram og tilbake, enten med vakuum pumpe eller for hånd? Tipper det er her problemet ligger (igjenkokset, fastsotet vnt mekanisme)

VNT-mekanismen har jeg mer eller mindre utelukket pga hvis jeg tar av slangen til VNT klokka har jeg nesten ikke ladetrykk i det hele tatt, mao skovlene har jo da skiftet stilling.

Vacum-slanger og N75 er nå byttet uten noe som helst forskjell..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VNT-mekanismen har jeg mer eller mindre utelukket pga hvis jeg tar av slangen til VNT klokka har jeg nesten ikke ladetrykk i det hele tatt, mao skovlene har jo da skiftet stilling.

Vacum-slanger og N75 er nå byttet uten noe som helst forskjell..

Ikke utelukk denne, er veldig liten vandring på tomgang fordi den ikke trenger å gå lenger for å oppnå ønsket ladetrykk fra ECU. Hvis den lader endel på tomgang/lavt turtall så kan skovlene være låst i en for lukket posisjon som vi gi for høyt ladetrykk høyere oppe på registeret. Sjekk hele vandringen for hånd så kjenner du om det henger noen plass eller ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva om friluft tilkoblinga til N75'en er delvis blokkert?... En viss overpendel av ladetrykk vil en jo ha når man går fra cruising til fullt pådrag.

Men hvis den først overlader, og ikke klarer å kvitte seg med vakumet, så vil jo det gi samme symptomet som fastlåste skovler?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva om friluft tilkoblinga til N75'en er delvis blokkert?... En viss overpendel av ladetrykk vil en jo ha når man går fra cruising til fullt pådrag.

Men hvis den først overlader, og ikke klarer å kvitte seg med vakumet, så vil jo det gi samme symptomet som fastlåste skovler?

Det er vel den eneste slangen jeg ikke fysisk har byttet, men jeg klarer å suge fint igjennom den hvertfall.. Men kan jo prøve å koble den av på N75-ventilen og sjekke.

Tenkte jeg skulle prøve å få mekket en liten film så får dere sett og hørt litt hvordan den oppfører seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.