#1 Skrevet November 4, 2011 (endret) ENDRING !! Det var ikke dieselpumpen som var gåen. Det var reima til pumpa som hadde tatt kveld. Fikk tak i ny idag, og drev å kødda og fant ikke ut hvordan jeg skal stramme reimen? Virker som jeg kun for stilt vridningen på pumpa. Som jeg seffølgelig gjorde så nå må tenningen stilles også. Men reima er sååå slakk at jeg er redd det samme vil skje igjen om jeg ikke får stramt opp. Noen som vet hvordan dette kan gjørs? er jo ikke strammehjul til reima. Og har hørt du skulle gjør d med pumpa eller no. Kan se ut som det er 2 skruer på branketten pumpa henger i det gjøres, men kommer jo ikke til di :-/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 4, 2011 noen som har tegninger over diverse merker jeg skal gå etter ved bytte av montering av den reimen? det går jo på kam så regner med det er godt nok å sette svinhjulet i posisjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 4, 2011 Du trenger måleur med adapter som passer i pumpa for å justere "slaget" på pumpa eller fortenning om du vil kalle det det. Du trenger også mothold for tannreimshjulet på kamakselen. Svinghjul på merket, kamaksel på merket, dieselpumpa på 0.97 - 1.03 mm slag. "Merket" på kamakselen finner du ved å ta av tannhjulet til dieselpumpereima. Enden av kamakselen har et spor tvers over. Dette er ikke helt sentrert, så det blir på en måte to halvmåner i bakkant av kamaksel. Den minste halvmånen skal peke oppover og sporet skal ligge jevnt med skjøten til topp-toppdeksel. Da er kamakselen riktig innstilt. Pumpa har et hakk i siden av reimhjulet, på den siden som peker mot pumpa. Dette hakket skal peke mot et hakk i dieselpumpebrakettens fremkant. Da er pumpa i nærheten av å sprøyte inn til syl 1. Sett på tannhjulet på kamakselen og reima igjen, men ikke stram til tannhjulet. Skru det bare inntil slik at det fortsatt dreier på kamakselen uten å dra den med rundt. Pass på at kaldstart/choke er skrudd av. Måleuret skal monteres i senter av alle dyserørene. Ta ut bolten som sitter mellom rørene. 12 eller 13mm. Mener denne har en liten kobberring som tetning så pass på å ikke miste den. Uret forspennes så 2-3 mm. Når pumpehjulet beveges litt frem og tilbake, skal uret nå stå stille.Dette forutsatt at du hadde pumpa på merket i stad. Nullstll nå måleuret. Så dreier du pumpehjulet, dieselpumpereima og tannhjulet på kamakselen i motorens omdreieningsretning til uret viser 1 mm slag og holder det stille der. Nå skrur du til tannhjulet på kamakselen såpass at hjulet ikke lenger dreier fritt. Nå skal uret fortsatt vise 1 mm slag ( 0,97 - 1.03 ). Hender man må dreie litt mer i utgangspunktet pga slakken i reima. Prøv deg evt. litt frem. Tannhjulet på kamakselen skrues så fast med 120 nm. Da må du holde igjen med mothold på kamhjulet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 6, 2011 Hei tusen takk for bra svar! men viste seg å være reimen til pumpen som røyk. Har endret første post nå. der jeg lurer på hvordan jeg får strammet denne reimen?? Den var og er jo sinnsykt slakk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 6, 2011 (endret) Hvis du legger inn et bilde så er det sikkert noen som kan fortelle deg hvilket hjul som er stramme-mekanismen. Hvis problemet er at du har funnet den men ikke får strammet nok så kan det hende du har fått en rem som er en tann eller to for kort. Mvh Steinar. Forøvrig, husk at noe av det viktigste med forumet er andres muligheter til å søke i gamle tråder. Det er derfor ikke meningen at man skal fjerne sin første post bare fordi det dukker opp nye momenter i saken. Når første post endres så totalt så medfører det ofte at gode svar lengre ned i tråden blir meningsløse, derfor skal man heller legge til den nye teksten fremfor å erstatte all den gamle. Jeg har derfor i det minste forbedret overskriften din slik at Bent Owes glimrende forklaring skal kunne finnes gjennom å se overskriften. Mvh Moderator. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 6, 2011 det er ikke strammehjul. så mener på den skal strammes på pumpebraketten, men kommer ikke til så vil ikke prøve for mye før jeg er sikker på det er det. Tenkte ikke på det når jeg endret første post, men skal huske på det til senere anledning ;-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 6, 2011 Hvilken motorkode er det? Siden du sier at det ikke er noe strammehjul, mener du at dieselremma kun løper på hjulet på pumpa og hjulet på kammen og ingen flere hjul? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 6, 2011 AAB. Jepp det stemmer. og det virker som om den skal strammes på festebranketten til pumpa. men di skruene kommer jeg ikke til pga det er så trangt bak pumpa der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 6, 2011 Har sjekket litt. Remma di skal ha 77 tenner. Det er ingen andre hjul inne på remma slik du sier. Remma strammes ved å løsne tre stk bolter med 17mm nøkkelvidde, slik at du kan skyve hele braketten rett opp og ned i ovale hull i forhold til blokka. Jeg vet ikke om det er mulig å komme til de to øvre boltene re nedsiden når pumpa er montert. På 2,5tdi er det omtrent likt utseende brakett/pumpe og der er det ikke mulig med vanlig verktøy å komme til de to øvre boltene når pumpe er montert. Mulig det finnes noen spesiell fastnøkkel? Men på 2,5tdi er det eget strammehjul. I værste fall må du ta av pumpa fra braketten, løsne de to øverste boltene til braketten, montere pumpe med rem, løsne nederste bolt og stramme rem, tighte nedre bolt, av med pumpe, tighte de to øvre skruene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 6, 2011 Hehe var det jeg var redd for... kan prøve å slipe en fastnøkkel smalere å se om det kanskje går på skrått inn :-) viss ikke får jeg prøve som du sier, å ta av pumpen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 6, 2011 Lurt å telle antall tenner først, så du er helt sikker på at remma er korrekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 6, 2011 ja skal gjøre det neste helg (er bare hjemme i helgene), men tror jeg fikk rett da det sto motorkode der. og det er sikkert pga reima har vært så slakk den har røket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 13, 2011 det var di to skruene på braketten bak pumpa som var stramminga. nå går bilen endelig igjen. måtte få tak i ny pumpe også for den lekte diesel ut den gass akslingen. fikk tak i en ny og monterte og den lekte jo enda mer fra samme plass. men fikk tak i enda en som fungerte skikkelig heldigvis :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...