Michelin X-Ice XI2 Vw Caddy ufyslige å kjøyre på.

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nye vinterdekk i dag til 2011 modell caddyen.

Dette var virkelige ufyslige dekk å kjøyre på.

Det var veldig lite støy så det var deilig, men totalt upresise!

Svingte hardt unna ein gjennstand i veibanen. Det føltes som bilen fortsatte rett fram og plutslig dro til riktig retning eg svingte.

Prøvde dette fleire ganger og er noko av det verste eg har opplevd.

Nokon andre som har dette problemet?

 

Kjører med 2.5 bar i dekka. 195/65-15

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror eg ville forsøkt med litt mindre trykk i dekka, det bør vel være nok med 2- 2,2bar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da vil jo det bli enda værre. Problemet er at stammen er altfor myk. Om du ser feks nokian og michelin så skjønner en at dette funker dårlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å få i pose å sekk, til bedre barmarksegenskaper vinterdekk har til dårligere vinteregenskaper har de, om det dekk er best i test er ikke det sikkert dekket passer deg og din kjøring. Når dekket er halvslitt er egenskapene du sikter til helt annenledes......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Johnny så du meiner det vil bli bedre ettervert ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jo ikke 195/65r15 vinterdekk kombinert med en Vw Caddy akkurat oppskriften på sporty styrerespons da..:)

I tillegg skal vel en Caddy ha XL-dekk med load index 95, ikke 91 som Xi2 har, det kan være en sammenheng med dette også.

Generelt sett har Michelin-dekk en mer stabil stammekonstruksjon enn de fleste andre produsenter, så at stammen er mykere enn andre nordiske vinterdekk har jeg liten tro på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Johnny så du meiner det vil bli bedre ettervert ?

 

Ja, mye mønsterdybde er mere gele å kjøre på enn lite/mindre

 

Vår caddy trenger ikke mere enn li91 hvertfall....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LI 91 er godkjent.

Andreas du har vist ikkje sett eller tatt i stammen til Michelin?

Eg la dem på sjølv, og når du tar tak i dekket i stammen er det så du kan vrenge stammen over dekket!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg la dem på sjølv, og når du tar tak i dekket i stammen er det så du kan vrenge stammen over dekket!

 

Hva har du gjort?

Jeg kjører 195/65 15 X-Ice på 80'n min nå. Helt nye. Supre dekk selv på våt asfalt mener jeg. Klarer du å vrenge dekket for hånd er det ikke godkjent, er jo hold i sidene. Byttet mine nokian pga punktering og nettopp det at siden av det ene dekket var ødelagt. Mulig du er sterk da. Type jævlig sterk:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LI 91 er godkjent.

Andreas du har vist ikkje sett eller tatt i stammen til Michelin?

Eg la dem på sjølv, og når du tar tak i dekket i stammen er det så du kan vrenge stammen over dekket!

 

Joda, jeg har kjent på utallige Michelin-dekk og det stemmer som du sier at de er myke i sidene. Men en fleksibel stamme må ikke forveksles med en myk/ustabil stamme.

Ellers tror jeg nok du får litt bedre grep når dekkene er kjørt inn noen hundre mil, det er ikke bare piggdekk som har godt av litt innkjøring for å yte maks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da vil jo det bli enda værre. Problemet er at stammen er altfor myk. Om du ser feks nokian og michelin så skjønner en at dette funker dårlig.

 

LI 91 er godkjent.

Andreas du har vist ikkje sett eller tatt i stammen til Michelin?

Eg la dem på sjølv, og når du tar tak i dekket i stammen er det så du kan vrenge stammen over dekket!

 

dette er på grunn av michelin sin "Variable Contact Patch - VCP" dette er rett og slett for å få bedre grep på veibanen så er gummien mykere enn vanlig

 

ref michelin

 

Det variable kontaktfeltet (Variable Contact Patch - VCP) gir større gummiflate mot bakken når diagonalreaksjonene (svinger) øker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ser det vel dessverre ut som at det skal være slik. Men passer da deffinitivt ikkje på caddyen.

Ikkje umulig at desse blir til salgs. Godt 17 km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.