urquattro: identifisere girkasse og mellomaksling, samt dim på orginal mellomaksling?

Anbefalte innlegg

Er litt uviss på type girkasse som sitter i urquattroen, noen som kan bekrefte om det er 01E eller 016?

 

Bilen er en 1988 med TorSen, WX motor, ALZ bakdiff og ASX 5trinns girkasse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm..om du legger ut endel bilder av bilen og endel mer info skal det nok være mulig å finne ut av det: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Delenummeret på ASX kassa starter på 016.

Delenummeret på kasse fra A6 2,5tdi Q begynner på 01E.

Jeg tipper det betyr at din er en 016 kasse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er litt uviss på type girkasse som sitter i urquattroen, noen som kan bekrefte om det er 01E eller 016?

 

Bilen er en 1988 med TorSen, WX motor, ALZ bakdiff og ASX 5trinns girkasse.

 

Alle urquattro hadde 016 kasse orginalt, fra 88 fikk de 016 kasse med torsen senterdiff.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott, takk for svar Steinar og Jan Brede!

 

Det nærmeste jeg kom var en girkalkuleringsmatrise på nettet som fortalte litt delenummer på drevene.

Der stod det 016 på 5-giret. men kan jo ikke stole blindt på alt heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppfølgerspørsmål:

Hvordan er byggemålene på en 016 kontra 01E?

Det jeg skal frem til er om det er lik mellomaksling uavhengig av de to, da Frank Andre har litt småtteri som frister.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, disse kassene er like lange. Orginal mellomaksel vil passe. Drivaksler passer ikke.

 

Husk på at orginalkasse og diff har 3.89 utveksling, mens 01E kassa har 4.11

Du må også bytte til 4.11 bakdiff

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en annen ting å huske på om du skal ha 01e kasse i ur quattro er å bytte svinghjul, 01e har opplagring i svinghjul mens ur quattro har i veiv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen plan å bytte girkasse osv, men å få inn en av disse mellomakslene Frank Andre har tilgang til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, disse kassene er like lange. Orginal mellomaksel vil passe. Drivaksler passer ikke.

Så det er samme lengder, like splines/fester på mellomaksling for 016 som 01E, altså ombyttbart dem imellom?

 

Nå finner jeg ikke igjen stripset jeg målte diameteren med, men kan det stemme at original aksling er rundt 50mm/2" diameter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det er samme lengder, like splines/fester på mellomaksling for 016 som 01E, altså ombyttbart dem imellom?

 

Nå finner jeg ikke igjen stripset jeg målte diameteren med, men kan det stemme at original aksling er rundt 50mm/2" diameter?

 

Ja, drivaksling fra S2 med 01E kasse er like lang og har likt boltmønster på knutene i hver ende. Om splines er lik vet jeg ikke, men man bytter jo som regel hele akselen med knutene på.

 

Mulig det er 50mm som er den tynne akselen, har ikke målt på min men den har den tykke akselen, og mener den er betydelig større enn 50mm. Tykk og tynn går om hverandre meg bekjent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, drivaksling fra S2 med 01E kasse er like lang og har likt boltmønster på knutene i hver ende. Om splines er lik vet jeg ikke, men man bytter jo som regel hele akselen med knutene på.

 

Mulig det er 50mm som er den tynne akselen, har ikke målt på min men den har den tykke akselen, og mener den er betydelig større enn 50mm. Tykk og tynn går om hverandre meg bekjent.

Takk Ole! Da får jeg ta prat med Frank Andre og høre litt hva som finnes.

Hadde jo ikke vært så dumt på "Gr A med overladning", sammen med annen eksos.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Ole! Da får jeg ta prat med Frank Andre og høre litt hva som finnes.

Hadde jo ikke vært så dumt på "Gr A med overladning", sammen med annen eksos.

 

Den akselen du har er da mer enn solid nok :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel 5-trinns langkasse du har til din originalt Ole?

 

Ved sjekk av den originale Audi Sport skissa finner jeg også 016 som referanse på det meste for 6-trinns kortkassa med Torsen til rally Sport Quattro. Med andre ord burde det kunne gå an å lappe sammen en 016 basis som byr på 6 gir..?

Det er vel også kun typ 44 som har hatt denne 016 girkassa utenom urquattro hvis jeg forstår det rett, men der er det vel kun 5-trinns også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.