Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd og søke litt her på forumet og nettet forøvrig for og finne litt informasjon om motoren jeg har i en Golf MK1 cab 81 mod.

Via Mekonomen så skal det være en motor som heter EM.

Noen som vet hva slags motor dette er ? I vognkortet så står det at det skal være en 1.6 liter. kom de i injection utgave eller finnes det bare 1.8i ?

Selv om dette er en cab så er den merket GTI og ikke GLI som de som ble solgt i Norge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.6 GTi har motorkode EG

EM finner jeg ikke som noen motorkode. med kan stå ME på toppen (mexico støpt)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rare greier den motoren. Kan det være skrivefeil i fra Mekonomens side tro eller er Mekonomen koblet opp til biltilsynets hidden ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bruker vel noe av samma hiddenbasen jeg, men den kan ikke stoles på :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mekonomens hiddenbase er ikke helt perfekt. De henter hidden fra Sverige, og der er det andre motorkoder enn i Norge pga andre krav til avgasser. Om jeg slår opp min '87 Coupe så sier Mekonomen at den har motor HY, selv om bilen faktisk har motorkode KV.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok en EG motor som står i den da hvis mekonomens sider ikke er helt til og stole på og det er orginalmotoren som sitter i :) Er det en bra motor eller noe som jeg ikke bør satse på i bruk i en av mine andre MK1ère ? Kjøpte cabèn som ren delebil egentlig, men får høre fra flere at den er for bra til og bli donorbil enda. Men uansett så blir det ikke gjort noe med den bilen før neste vår.

Takker så mye for hjelpen både til Dan stamnes og Per Henrik Lindgren for nyttig informasjon :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

EG-motoren er gøyal så lenge den er paret med femtrinnskasse FM eller FD som modellene etter 1979 hadde - gjerne i kombinasjon med hjul med litt mindre rulleomkrets. Den har ikke det samme momentet som en DX, så den må i større grad "kjøres", ikke ulikt 16V KR. Den er ikke noe dårligere enn DX og er strengt tatt like kurant som alle andre 8V-motorer. Det eneste som kan være litt sært er å få tak i ny LMM om den som er der ikke er helt god. Du kan bruke deler fra andre motorer med K-Jet, men den originale har litt annerledes utforming på trakta enn hva DX f.eks. hadde (og EG sin LMM ble faktisk brukt som oppgraderingsdel på DX sammen med styretrykksregulator og gasspjeld fra 5E-motor).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.