#1 Skrevet November 7, 2011 Hallo! Jeg har støtt på et problem med min VW Jetta II. Det går ut på at drivakslingen på førersiden er for lang med den høyden bilen har nå. Den står da ca rett i forhold til på en ikke-senken bil da akslingen står på skrå. Dermed blir den altså for lang og dytter på lokket inn mot girkassa og etter kort tid blir dette totalt ødelagt og det kommer girolje ut i den indre drivknuten og mansjetten. Noen her på forumet foreslo å forsøke med Golf 3-aksling da denne skulle være litt kortere. Men det var ikke tilfelle. Fikk tak i en og sammenlignet med den jeg hadde og da var Golf 3-akslingen faktisk litt lengre enn 2er-akslingen. Så mulig vedkommende husket å ha gjort omvendt, brukt 2-er-aksling på 3-er..? Jeg mener da det må være flere enn meg som kjører med ca denne høyden på bilen. Jeg kjører med KW var 2 coilovers og har igjen 6cm gjenge under justerings-muttrene på framdemperne. Dette er akkurat passe høyde når jeg nå kjører med 195/45-15. Uansett, er det flere som har vært borti dette problemet? Noen som har forslag til hvordan dette kan løses? (Uten å heve bilen igjen!) På forhånd takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 28, 2011 Ingen..? Vil MK1-aksling passe? Hvor lang er en slik en i forhold til MK2-aksling? Skrik ut hvis noen vet noe rundt dette! Trenger sårt tips..! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 28, 2011 Golf 1 akslingen skal være litt kortere ja. Hadde Golf 2 girkasse med tilhørende akslinger på en golf 1 for mange år siden, og der knuste jeg innere ledd pga at akslingene er for lange. Skiftet til Golf 1 akslinger og alt ble bra:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 28, 2011 Nå har jeg aksellageret mitt i det nye, gamle huset i Skien, så jeg får ikke målt. Men jeg husker fra jeg monterte 16V-motoren i PL-Golfen at venstre 16V-aksel var 5 mm kortere enn den originale til 1,5. Den høyre var derimot 1,5 cm lenger enn den til Einser. Løsninga ble en tur til Unicardan på Karihaugen. Etter dette holdt de indre leddene og jeg fikk ikke lenger bruk for det svarte beltet i bytting av simmerring på medbringeren;). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 28, 2011 Golf 1 akslingen skal være litt kortere ja.Hadde Golf 2 girkasse med tilhørende akslinger på en golf 1 for mange år siden, og der knuste jeg innere ledd pga at akslingene er for lange. Skiftet til Golf 1 akslinger og alt ble bra:) Ok, vet du hvor mye kortere evt..? Eller har du en som du kunne målt for meg? Kanskje du har en liggende jeg kunne kjøpt også du? Trenger vel bare den venstre såvidt jeg kan skjønne..! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 28, 2011 Nå har jeg aksellageret mitt i det nye, gamle huset i Skien, så jeg får ikke målt. Men jeg husker fra jeg monterte 16V-motoren i PL-Golfen at venstre 16V-aksel var 5 mm kortere enn den originale til 1,5. Den høyre var derimot 1,5 cm lenger enn den til Einser. Løsninga ble en tur til Unicardan på Karihaugen. Etter dette holdt de indre leddene og jeg fikk ikke lenger bruk for det svarte beltet i bytting av simmerring på medbringeren;). Aha.. nå vet ikke jeg hva de driver med. Men fikk du den korta ned og balansert på nytt? Er litt kjett å måtte drive å bytte disse lokka og alt mulig hele tida bare for at bilen skal være akkurat så lav ja.. Vil ikke heve den heller ama.. Akkurat fått behandla hjulbuer og diverse for at jeg skulle få den såpass lav så da..! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 28, 2011 Ok, vet du hvor mye kortere evt..? Eller har du en som du kunne målt for meg? Kanskje du har en liggende jeg kunne kjøpt også du? Trenger vel bare den venstre såvidt jeg kan skjønne..! Har det liggende jeg, så kan få målt de bare jeg husker det: flau : Er med 90mm innere ledd du skal ha? Du får masse på meg;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 28, 2011 Hadde en Jetta II som spiste indre drivledd som drops..... Jeg vurderte å få tak i en aksling å korte den inn,men sikkert like greit å få tak i en som er litt kortere. KW Var. 1 som var skrudd i bunn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 28, 2011 Vil nå vel gjøre skade om bilen er senket eller ikke det der? Ved fullt fjærutslag i dumper eller vil nå akslingene gjøre det samme som når bilen er senket mye... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 28, 2011 Vil nå vel gjøre skade om bilen er senket eller ikke det der? Ved fullt fjærutslag i dumper eller vil nå akslingene gjøre det samme som når bilen er senket mye... Coilovers er ofte lavere enn det vanlige dempere vil tillate. Foreksempel derfor man ofte må kjøpe nye dempere hvis man skal senke mer enn en 40-50mm. De gamle vil stoppe i bånn såfort du smyger over en dump. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 28, 2011 Har det liggende jeg, så kan få målt de bare jeg husker det: flau :Er med 90mm innere ledd du skal ha? Du får masse på meg;) Det hadde vært knall! =) Hmm, vettu det er jeg ikke sikker på, men dette er snakk om helt vanlig Jetta II GL m 1,8 l 90hk..! Har ikke målt diameter på drivleddet.. Men en kamerat mente leddene skulle være like på "vanlig" einser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 29, 2011 Coilovers er ofte lavere enn det vanlige dempere vil tillate. Foreksempel derfor man ofte må kjøpe nye dempere hvis man skal senke mer enn en 40-50mm. De gamle vil stoppe i bånn såfort du smyger over en dump. Her var det snakk om drivakslinger... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 29, 2011 Her var det snakk om drivakslinger... Joda, det er klart at akslingene heveger seg jo inn og ut når bilen spretter opp og ned. Men når bilen er såpass senket så står drivakslingene konstant i denne noe uheldige posisjonen. Så da "maskinerer" de hull i dette lokket som sitter der.. Med originale dempere/fjærer så skal det vel noe til at den kommer så langt ned at akslingene blir stående rett, og det er hvertfall ikke lenge om gangen i såfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 29, 2011 Kan i alle fall måle en Einser-aksel jeg har til helga, så får du noe å sammenligne med. Om Morten husker det er han vel enda kjappere på labben;). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 29, 2011 Kan i alle fall måle en Einser-aksel jeg har til helga, så får du noe å sammenligne med. Om Morten husker det er han vel enda kjappere på labben;). Litt kjappere en det skal jeg få til:) Har målt en aksling jeg har liggende som jeg tror er til energolf. Den er ca 46cm fra akseltappen på innereledd side til anlegsflaten på yttere drivledd. (den flaten som ligger inntil hjullageret) Håper du skjønner hva jeg mener: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 29, 2011 Litt kjappere en det skal jeg få til:) Har målt en aksling jeg har liggende som jeg tror er til energolf. Den er ca 46cm fra akseltappen på innereledd side til anlegsflaten på yttere drivledd. (den flaten som ligger inntil hjullageret) Håper du skjønner hva jeg mener: klø : Hehey, det var da fort gjort! Ja jo jeg tror jeg skjønner! ;p Mener det var der vi målte også. Stelte akslingen på enden nedi en plastpose på gulvet og målte fra der og opp til det jeg mener et anleggsflaten som du snakker om. Men husker ikke heelt hvor mye det var der.. Skal sjekke på nytt i helga og kanskje prøve å få tatt et bilde.. Kunne jeg evt. fått lånt med den akslingen og sammenligna kanskje, Morten? Vært så greit å hatt begge ved siden av hverandre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 29, 2011 går nok bra det;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 29, 2011 Genialt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 5, 2011 Da har jeg sammenlignet den originale akslingen med den jeg fikk lånt av Morten og de er akkurat like lange! Så da kom jeg ingen vei der.. Noen andre som vet om det finnes akslinger som passer og er kortere enn original..? Kjem utover att med akslingen din en dag Morten! Sender på ei melding..! =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 5, 2011 Det hjelper kanskje ikke mye, men du får ikke flytta motoren en cm til siden da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 5, 2011 På min 16V har jeg aldri vært borti dette problemet. Så jeg vet ikke om det kan være forskjeller på akslingene innad i G2 familien? Kansje det kan være noe i det Andreas skriver under her? Nå har jeg aksellageret mitt i det nye, gamle huset i Skien, så jeg får ikke målt. Men jeg husker fra jeg monterte 16V-motoren i PL-Golfen at venstre 16V-aksel var 5 mm kortere enn den originale til 1,5. Den høyre var derimot 1,5 cm lenger enn den til Einser. Løsninga ble en tur til Unicardan på Karihaugen. Etter dette holdt de indre leddene og jeg fikk ikke lenger bruk for det svarte beltet i bytting av simmerring på medbringeren;). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 5, 2011 Det hjelper kanskje ikke mye, men du får ikke flytta motoren en cm til siden da? Hmm, kanskje det er en mulighet..? =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 5, 2011 På min 16V har jeg aldri vært borti dette problemet. Så jeg vet ikke om det kan være forskjeller på akslingene innad i G2 familien?Kansje det kan være noe i det Andreas skriver under her? Ja det spørs det.. Men usikker på om 5mm kortere er nok, kan godt hende det holder også..! =) Noen som i såfall har en 16v-aksling som kan måle den bare for å vite det helt sikkert? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...