Lakkering av støtfanger - hva vil dette havne på?

Anbefalte innlegg

Vurderer litt om jeg skal kjøpe ny frontfanger til bilen som vinterprosjekt som kan være klart til våren, men aner ikke hva en slik lakkeringsjobb vil koste : klø :

 

Er det noen som kan gi meg noen hint om hva noe slikt vil havne på? Det gjelder da frontfanger til Scirocco inkl noen deksler som da må lakkeres i sort perlemetallic (regner med at lakktypen spiller inn på pris?).

 

Hvis noen har anbefalinger til flinke folk i Oslo-området hadde det vært fint. Kan selvfølgelig bevege litt på meg også om nødvendig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg betalte 5600 for front og bakfanger, men det var god pris.

fikk pris på 6500 på bakfanger når det var snakk om at motparten skulle betale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, når det er snakk om en motpart som er involvert forundrer det meg ikke at man ikke får en særlig rabattert pris. Prisen du fikk på front- og bakfanger høres jo ut som en god pris ja!

 

Andre med innspill?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Listeprisene det opereres med ved taksering etter forsikringsskade og slikt er like helsprø som listepriser på dekk, det er "ingen" som betaler så mye. Lakkering er dessverre kjempedyrt, så det gjelder å finne noen som ikke går etter "takseringsboka" når prisen skal fastsettes, men gir en vettug pris basert på hvor mye jobb det faktisk er..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du kommer med løse deler kan jeg ordne deg en bedre pris på lakkering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Listeprisene det opereres med ved taksering etter forsikringsskade og slikt er like helsprø som listepriser på dekk, det er "ingen" som betaler så mye. Lakkering er dessverre kjempedyrt, så det gjelder å finne noen som ikke går etter "takseringsboka" når prisen skal fastsettes, men gir en vettug pris basert på hvor mye jobb det faktisk er..

 

prisene er nok ikke så helsprø, starttid i perioder er jo allerde satt for løse deler vs hel bil og periodene er også satt for hver enkelt del, om den er ny eller gammel. dette er det jo web dbs`en/ forsikringselskapet som bestemmer. dette er for å ha en "mal" som kan følges av enhver,selvom man kan gå over antall perioder noen ganger eller under andre ganger, man må tenkte på at en lakkerer skal drifte en boks + lakk, slipeutstyr,alt fra maskeringsteip til tynner. Realiteten ved skift av deler osv er at man ofte får for få perioder enn det det tar og skifte den nevnte delen,men igjen så er også dette perioder som er fastsatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg har sett den oversikten og prisene er for å si det rett ut helsprø sammenlignet med den reelle kostnaden. Greit at det er dyrt med boks og alt det der, men det er jammen ikke gratis å drive et verksted heller, og der er prisene på et helt annet nivå selv om det også der er dyrt. Lakkering av nye, løse deler som ikke trenger særlig preparering er det *vanvittig* fortjeneste på. Bare det at det koster 1500-2000 for å blande lakk (eksl. lakken i seg selv) sier jo det meste - det tar ikke mange minuttene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg har sett den oversikten og prisene er for å si det rett ut helsprø sammenlignet med den reelle kostnaden. Greit at det er dyrt med boks og alt det der, men det er jammen ikke gratis å drive et verksted heller, og der er prisene på et helt annet nivå selv om det også der er dyrt. Lakkering av nye, løse deler som ikke trenger særlig preparering er det *vanvittig* fortjeneste på. Bare det at det koster 1500-2000 for å blande lakk (eksl. lakken i seg selv) sier jo det meste - det tar ikke mange minuttene..

 

Oversikten i perioder og priser er 2 forskjellige ting. Nesten ingen lakkverksteder jobber på samme timepriser. når man drar for å få en takst så er jo ikke prisen eks lakken,men ink. det samme gjelder jo å drive et vanlig verksted, materialkostnaden er jo allerede satt på forhånd slik den er i lakk sammenheng. at det koster 1500-2000 kroner å blande lakken eks lakk er vell å dra det en anelse langt da startiden er på rundt 85-86 perioder på en løs del,men man kan jo kanskje lete etter en lakkerer som jobber på 1800.- i timen eks lakk vis man vil betale en slik sum.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1800,- i timen er jo nesten det dobbelte av omtrent der de fleste bilverksteder opererer, og det er horribelt..

 

De som har "kompispris" på lakkering betaler jo ingenting i forhold, og det er vel få som er så kompis at de går direkte i minus på å gjøre ting for andre.. ;) Det virker som lakkeringsverkstedene skor seg så fett på forsikringsoppdrag at de har muligheten til å gjøre "kompisjobber" til under kostpris fordi de har så mye å gå på på grunn av at prisene ikke er i nærheten av realistiske på forsikringsoppdragene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1800,- i timen er jo nesten det dobbelte av omtrent der de fleste bilverksteder opererer, og det er horribelt..

 

De som har "kompispris" på lakkering betaler jo ingenting i forhold, og det er vel få som er så kompis at de går direkte i minus på å gjøre ting for andre.. ;) Det virker som lakkeringsverkstedene skor seg så fett på forsikringsoppdrag at de har muligheten til å gjøre "kompisjobber" til under kostpris fordi de har så mye å gå på på grunn av at prisene ikke er i nærheten av realistiske på forsikringsoppdragene..

 

er vell strengt tatt ingen som jobber på en slik pris,men kompispris er jo en ting. man kan ikke forvente at alle kan ta det svart. men personlig er jeg helt enig med deg at de tjener for mye,ihvertfall i forhold til en oppretter og mekaniker,ville bare dra det frem fra nøytralt standpunkt om ossen det med timespriser funker=) at det er faktorer som ikke dem får gjort noe med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi, her fikk jeg et lite innblikk i lakkens verden :)

Ut fra hva jeg leser her kan pris på lakkjobber tydeligvis variere en del avhengig av diverse faktorer.

 

Nå har jeg fått tilbud om lakkering fra personen jeg skal kjøpe fangeren av, noe jeg kommer til å gå for. Full lakkering av frontfanger for 200 euro, som virker å være ganske rimelig. Håper kvaliteten er bra, men det finner jeg jo ut.

 

@Marius: Takk for tilbudet! Har notert deg bak øret i tilfelle lakkjobben ikke skulle stå til forventningene :)

 

Edit: Ikke $, men euro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.