220V omformer, øke effekten på de?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et spørsmål i helgen som jeg tror jeg vet svaret på men er litt usikker.

Om man kjøper tre eller flere omformere som gir 220/230V ac ut fra 12V dc, er det da mulig å paralellkople utgangene på disse for å øke effektuttaket?

Jeg selv tviler på at dette blir noen suksess, men må jo spørre for å få endelig svar..

Når det er sagt så var dette en tanke i forbindelse med et ønske om å kople en vanlig 230V mikrobølgeovn til et bil-nett. Så det er jo et annet spørsmål her, er eb slik mikrobølgeovn drevet av 230V, eller sitter det en trafo inni disse som har en annen type spenning inn på selve kretsen til ovnen? Om det er trafo og likeretter inni de så kan det kanskje la seg gjøre å operere en slik for å gjøre ting litt enklere og billigere.

Ja det finnes mikroer beregnet på vertfall 24V, men for en brukendes utgave av disse så blir prisen ganske stiv også.

Håper på litt rådslagning her nå :-)

På forhånd takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan nok ikke parallellkoble invertere. Hvis det skulle ha fungert så må 50Hz'en være helt synkronisert slik at en ikke får kortslutning mellom de.

Aner ikke hva slags spenninger/omformere det er i en mikrobølgeovn, men et kjapt google søk ga meg dette:

http://www.ehow.com/info_8507154_internal-voltage-levels-microwave-ovens.html

Jeg vil anta at 24V mikroen du nevner har en slags inverter innebygd i seg.

Jeg har sett at Elfa og andre inne i mellom har tilbud på større invertere i 600-1000W klassen. Det kan jo være noe å sjekke ut?

En annen ting er at vanlige/billige invertere har 50Hz firkantpuls (ikke sinuskurve slik som i stikkontakten hjemme hos deg), det kan visstnok føre til mer varmeutvikling i enkelte typer apparater/utstyr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Var blant annet dette med å få kurvene til å gå i fase som var mitt største ankepunkt også.

Skal sjekke linken når jeg kommer på pc igjen, men om invertere opptil 1000w er billig et sted så blir det nok en slik.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, tusen takk Terje, med den fra maritim.no så er man vel så og si i boks tenker jeg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lykke til! Må vel ha ekstremt tykke ledninger rett fra batteriet for å kunne lage 1000W 24V? Blir rundt 40A, pluss tapet i inverteren?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere invertere kan kobles i parallell og 3-fas. Båten jeg jobbet på før hadde 3 stk 2500W sinus invertere koblet i paralell på 24V. Disse var igjen koblet på en batteribank med strøm nok for 2 døgn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De eldre microene har trafo 220V/2000V. De nye har et annet oppsett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.