Videreutvikling av Wiki'en

Anbefalte innlegg

Hei alle:)

 

Jeg har nå fått den ære og glede av å videreutvikle Wiki'en vår: http://wiki.vwaudi-club.no

Link til gammel tråd om Wiki: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=189807

Til dere som har jobbet med Wiki'en hittil vil jeg bare si at dere har gjort en kjempegod jobb frem til nå! Dette gjelder både de som har utviklet siden og til dere som har bidratt med å legge inn informasjon der:)

 

For de av dere som enda ikke har vært inne på denne siden så kan dere finne oppskriften for å logge inn i den gamle tråden som jeg linka til litt lenger oppe her.

 

Det første jeg ønsker at dere skal gjøre før dere begynner å bruke siden er å lese det som står i Wiki retningslinjene.

 

Målet med Wiki'en vår er at vi skal få en plass å samle informasjon på en oversiktelig måte.

Vi har foreløpig følgende kategorier: Reparasjonsguider, Modellinfo og VCDS (VAG-COM).

Det er flere underkategorier, så gå gjerne inn og kikk litt:)

Her kan dere selv legge inn informasjonen, redigere det dere eller andre har skrevet tidligere, rette på feil eller skrivefeil osv.

Det er en perfekt side for feks DIY'er! Istedet for at de skal ligge uoversiktelig i en gammel tråd her på forumet vil de altså ligge lett tilgjengelig under reparasjonsguider i Wiki'en.

 

Det kunne med fordel vært flere som la inn informasjon i Wiki'en. Jeg syns derfor at vi skal prioritere utviklingen av en kategori av gangen, men jeg vil gjerne at resten av dere medlemmer skal få bestemme hvilken vi skal prioritere først!

Dette vil kanskje få dere alle mer motivert til å komme med deres bidrag:)

 

Om et par dager lager jeg en ny tråd med avstemning over kategorene vil har. Imens kan dere komme med forslag til andre kategorier som dere gjerne savner i Wiki'en. Forslagene kan postes her i denne tråden.

Jeg har allerede fått ett forslag og det er Kjøpsguider!

 

Den prioriterte kategorien skal da jeg og alle dere andre fylle opp med masse god informasjon:)

Det skal selvfølgelig være lov til å legge inn info i andre kategorier også, men vi må ha et sted å begynne!

 

Denne tråden vil være åpen for diskusjon, forslag og spørsmål rundt wiki'en:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til dere som har jobbet med Wiki'en hittil vil jeg bare si at dere har gjort en kjempegod jobb frem til nå! Dette gjelder både de som har utviklet siden og til dere som har bidratt med å legge inn informasjon der:)

 

Støttes. Det er allerede lagt inn en god del info der og spesielt vil jeg nevnte Arild V som har gjort en utmerket jobb med å legge inn mye. :)

 

Selv har jeg begynt litt i sandkassen for å få inn litt i fingrene.

Deretter gikk jeg til "hjelp" siden, og forbedret den litt: http://wiki.vwaudi-club.no/index.php/Hjelp:Innhold

(et tips i den sammenheng er å gå til den eksterne mediawiki-siden, og hente/oversette bruksanvisning derfra)

Ved å starte med å fikse på hjelp-siden så lærer jeg litt selv, og bidrar til å skape en bedre bruksanvisning på vår egen wiki, slik at det hjelper deg raskere i gang.

 

Forøvrig er det et interessant medium med mange spennende funksjoner hvis man bare tar seg tild til å klå litt der inne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra! :)

 

Det er nok viktig at hjelp-siden er så bra og oversiktelig som mulig! Det gjør det jo enklere å bruke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er avstemningen avsluttet og det ligger ingen tvil om at dere ønsker å prioritere reparasjonsguider i wiki'en:)

 

Jeg ønsker da at så mange som mulig bidrar med å legge inn informasjon der. Et meget godt sted å begynne er å hente ut DIY'ene på denne siden. Hvem som helst kan overføre disse, det MÅ ikke være den aktuelle trådstarter.

Det er allerede blitt lagt inn en del bidrag og jeg håper dere fortsetter:) Jeg skal selvfølgelig også bidra vel så mye!

 

Jeg har også lagt inn kategorien kjøpsguider, så da er det fullt mulig å starte på den også:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra Steinar!

 

Jeg foreslår at vi lager malen slik at det er enkelt å bare klippe/lime fra malen inn i redigeringsboksen. Da blir det enklere å legge inn info:)

I tillegg foreslår jeg også at vi lister opp modellene slik det er gjort under modellinfo.

Se i sandkassen for mitt forslag. Har dog ikke tatt med eksemplene dine i malen.

http://wiki.vwaudi-club.no/index.php/Sandkasse

 

Jeg syns forøvrig at malen er ganske så komplett innholdsmessig. Jeg ser ikke hva annet man bør ha med seg enn det du allerede har listet opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har vi fått en flott WIKI logo oppe til høyre på forumet (man kan trykke på den også: smil :)! Mye bedre enn den der facebook greia som var der før:D

 

Stor takk til Bjørn Badowski som har fikset det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se i sandkassen for mitt forslag. Har dog ikke tatt med eksemplene dine i malen.

http://wiki.vwaudi-club.no/index.php/Sandkasse

 

Jeg syns forøvrig at malen er ganske så komplett innholdsmessig. Jeg ser ikke hva annet man bør ha med seg enn det du allerede har listet opp.

 

Supert, da blir det enkelt å starete en ny kjøpsguide basert på malen, når man bare kan klippe rett ut. Jeg har kopiert ditt forslag over til selve kjøpsguider siden.

Enig i at eksemplene mine ikke har noe i en mal å gjøre, var bare noe jeg skrev for å sortere tankene litt da jeg jobbet med malen.:P

 

Spørsmålene til ALLE er da:

  • Er det flere typer opplysninger du kunne tenke deg om en aktuell biltype du ikke kjenner godt men vurderer å kjøpe?
  • Er det flere typer opplysninger du tror andre ville hatt av deg om din biltype, når andre vurderer å kjøpe slik bil du har?

 

Gå inn og se på malen, kom med forslag til forbedringer ved å gjøre redigeringer direkte der.

http://wiki.vwaudi-club.no/index.php/Kjøpsguider

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi ønsker en liten tilbakemelding fra alle på innholdet i Kjøpsguider på Wiki'en.

 

Kan alle ta en titt her: http://wiki.vwaudi-club.no/index.php/Kj%C3%B8psguider

...og gi oss en tilbakemelding på om det er noe dere savner av informasjon?

 

 

NINJAEDIT: Hahaha, Steinar kom meg visst i forkjøpet:p

 

EDIT 2:

Supert, da blir det enkelt å starete en ny kjøpsguide basert på malen, når man bare kan klippe rett ut. Jeg har kopiert ditt forslag over til selve kjøpsguider siden.

Enig i at eksemplene mine ikke har noe i en mal å gjøre, var bare noe jeg skrev for å sortere tankene litt da jeg jobbet med malen.:P

 

Var ikke så ille at eksemplene var der! Syns bare det var bedre uten eksemplene når jeg laget malen som en kopier/lim inn greie.

Jeg kan prøve å få laget en kjøpsguide på S3 8L ganske kjapt, så kan man bruke den som eksempel i starten:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint at noen tar tak i å samle info, men hvorfor blir det ikke samkjørt med utvikling av den "nye" nettsiden? Det må jo være mye mer ryddig å legge denne informasjonen på "hovedsiden", når den eventuelt blir klar?

 

Det virker som alle drar i hvert sitt tau uten et felles mål. Hvem er høvding for avgjørelser på dette?

 

Ps. Hva gjør denne tråden i Teknisk, Mekanisk, Elektrisk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint at noen tar tak i å samle info, men hvorfor blir det ikke samkjørt med utvikling av den "nye" nettsiden? Det må jo være mye mer ryddig å legge denne informasjonen på "hovedsiden", når den eventuelt blir klar?

 

Det virker som alle drar i hvert sitt tau uten et felles mål. Hvem er høvding for avgjørelser på dette?

 

Ps. Hva gjør denne tråden i Teknisk, Mekanisk, Elektrisk?

 

Enig i det du sier her. Wikien er jo litt "konkurrerende med forumet også... på en måte. .

 

Uansett, det kan være greit å legge en tekst under WIKI-logoen hvor det står kunnskapshiddenbase eller noe lignende. Er ikke alle som automagisk kobler WIKI med kunnskap...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan ser du for deg at slik informasjon skulle vært organisert på de nye hovedsidene? En wiki er jo laget for å organisere informasjonen på en bra måte. I tillegg, så er hele poenget med en wiki at alle kan bidra med å legge inn informasjon.

 

Ettersom at vi har så mange kunnskapsrike og dyktige medlemmer her så syns jeg det er viktig at sisnevnte mulighet er til stede. Dessuten så ser jeg ikke for meg at noen enkeltperson verken har tid eller lyst til å putte inn så mye info alene.

 

Medlemsmassen har også hatt muligheten til å si sin mening om Wiki'en i godt over 1 år nå og det virker som om de aller fleste er positive til siden.

 

Informasjonen i Wiki'en er jo teknisk, så derfor ligger tråden i "Teknisk, Mekanisk, Elektrisk". DIY tråden ligger jo også her...

Nå er ikke jeg noen høvding og ei heller var det min avgjørelse å starte en Wiki, men dette er mine synspunkt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg tenkte var at det kanskje er mer nærliggende å ha wikien tilknyttet hovedsidene enn forumet.

Da vil det være lettere for personer som ikke bruker forumet å både finne og bidra med informasjon.

 

Hvordan ser du for deg at slik informasjon skulle vært organisert på de nye hovedsidene? En wiki er jo laget for å organisere informasjonen på en bra måte. I tillegg, så er hele poenget med en wiki at alle kan bidra med å legge inn informasjon.

 

Ettersom at vi har så mange kunnskapsrike og dyktige medlemmer her så syns jeg det er viktig at sisnevnte mulighet er til stede. Dessuten så ser jeg ikke for meg at noen enkeltperson verken har tid eller lyst til å putte inn så mye info alene.

 

Medlemsmassen har også hatt muligheten til å si sin mening om Wiki'en i godt over 1 år nå og det virker som om de aller fleste er positive til siden.

 

Informasjonen i Wiki'en er jo teknisk, så derfor ligger tråden i "Teknisk, Mekanisk, Elektrisk". DIY tråden ligger jo også her...

Nå er ikke jeg noen høvding og ei heller var det min avgjørelse å starte en Wiki, men dette er mine synspunkt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint at noen tar tak i å samle info, men hvorfor blir det ikke samkjørt med utvikling av den "nye" nettsiden? Det må jo være mye mer ryddig å legge denne informasjonen på "hovedsiden", når den eventuelt blir klar?

 

Det virker som alle drar i hvert sitt tau uten et felles mål. Hvem er høvding for avgjørelser på dette?

 

Ps. Hva gjør denne tråden i Teknisk, Mekanisk, Elektrisk?

 

Spørsmål og diskusjon om dette er dokumentert i teknisk/webgruppe, så ytterligere detaljer finner du der Hans Petter.;)

 

Men spørsmålene er gode, så til informasjon for alle:

 

Bakgrunn:

Web/teknisk-gruppen diskuterte i mai 2010 nytteverdien av en Wiki sammen med forumet og hovedsider. Konklusjonen ble at klubben skulle satse på Wiki i tillegg til forumet og nye hovedsider.

 

Wiki er utprøvd og satt i drift, historikk her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=187851

Innledningsvis var teknisk miljø aktive og pushet på inntil plattformen var rimelig stabil, Yngve H var primus motor. Etterhvert fikk vi Arild V til å ta ansvar for å få igang mer engasjement blant medlemmene og få inn mer informasjon.

Innlegging av informasjon har aldri tatt helt av, men en del er gjort.

 

Nå-situasjonen:

Arild har meldt at han ikke har tid til å være primus motor for videre innlegging.

Det var naturlig å revurdere satsningen på Wiki, enten måtte vi fornye innsatsen eller skrinlegge prosjektet. Jeg har derfor stilt spørsmålet til Web/teknisk gruppen om følgende:

- Aadne, hvordan passer Wiki inn ift nye nettsider? Har vi bruk for Wiki, eller bør vi kun ha hjemmesider og forum?

- Har vi fortsatt tro på at en Wiki med litt innhold etterhvert kan fenge, slik at medlemmene vil bidra?

 

Svaret fra Aadne i hovedstyret, som nå også er ansvarlig for utviklingen av nettdisene var entydig:

Jeg mener at vi absolutt burde bygge videre på wiki :)

 

Også Bjørn B som har ansvaret for forumet er enig. Ingen i Web/teknisk gruppen har ytret seg negativt.

 

Utviklingen er dermed koordinert, velsignet og ønsket av de som har ansvaret for nettsider og forum, så det vi trekker nok i det samme tauet, i samme retning.:).

 

Deretter er det også informert om i web/teknisk gruppe (uten at det har kommet negative kommentarer) at jeg har gitt Robin følgende mandat:

 

Oppdrag

Robin har fått følgende mandat og frie tøyler av meg:

  • finne ut hvilken informasjon som egner seg å starte med
  • motivere og oppfordre andre til å delta mer aktivt enn den jevne medlem, når vi først har litt info der inne så er det lettere å oppfordre almuen senere
  • gi retningslinjer for bruken, og hvordan informasjonen bør organiseres. Stikkordet her er å lage litt maler slik at informasjononen som er beslektet organiseres likt
  • det er ingen altså ingen andre som er pådrivere eller styrer noe med dette så her kan du nærmest gjøre hva du vil.

 

 

 

Etterhvert som Wiki blir mer enn DIY/guider som først var tenkt på så er det muligens naturlig å flytte tråden til 'VACN Web & Forum teknisk - Brukerstøtte / Forslagskasse'.

 

Det jeg tenkte var at det kanskje er mer nærliggende å ha wikien tilknyttet hovedsidene enn forumet.

Da vil det være lettere for personer som ikke bruker forumet å både finne og bidra med informasjon.

 

Enig, men inntil nye hovedsider er oppe og går så har vi ikke noe å knytte Wiki til.

Og i den fasen vi er i nå med behov for å utvikle Wikien hvor medlemmene må bidra, så treffer vi flest medlemmer her for øyeblikket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg tenkte var at det kanskje er mer nærliggende å ha wikien tilknyttet hovedsidene enn forumet.

Da vil det være lettere for personer som ikke bruker forumet å både finne og bidra med informasjon.

 

Enig, men inntil nye hovedsider er oppe og går så har vi ikke noe å knytte Wiki til.

Og i den fasen vi er i nå med behov for å utvikle Wikien hvor medlemmene må bidra, så treffer vi flest medlemmer her for øyeblikket.

 

Vil det bli mulig å knytte Wiki'en til hovedsidene senere? Jeg syns også det er en god i idé å knytte dem dit når det er klart. Det gjør jo tilgjengeligheten større, i og med at det er medlemmer som ikke bruker forumet.

 

Kanskje vi i det minste kunne lagt ut Wiki-logoen på den eksisterende hovedsiden nå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Har tilbudt min assistanse flere ganger, blitt spurt om å bidra og har tilogmed purret for å kunne bidra et par ganger. Det er tydeligvis mange som vil og kan, setter i gang, men det blir aldri fullført. Nettsiden er et lappeteppe. Blir spennende å se om det noen gang blir sydd sammen ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Robin / Steinar; Jeg har ikke lagt noe ut på wiki'n noen gang, så hvordan dette gjøres vet jeg ikke. Det jeg tenkte på, er om det er noen enkel måte å få infoen fra dokumentene jeg lager i DENNE TRÅDEN over på wiki'n? Kan det brukes klipp og lim på noen måte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Robin / Steinar; Jeg har ikke lagt noe ut på wiki'n noen gang, så hvordan dette gjøres vet jeg ikke. Det jeg tenkte på, er om det er noen enkel måte å få infoen fra dokumentene jeg lager i DENNE TRÅDEN over på wiki'n? Kan det brukes klipp og lim på noen måte?

 

 

 

Det går fint å kopiere over tekst fra det enkelte hiddenblad, her har jeg forsøkt, se under "Kopi fra Freddys": http://wiki.vwaudi-club.no/index.php/Steinars_nye_side#Test_av_kopi_fra_Freddys

 

Men jeg kan heller ikke så mye om hvordan formatteringen virker ennå.:o

Mulig noen andre vet noen måte å få det til å se penere ut uten å gå for mye manuelt gjennom det?

 

Du kan jo prøve litt selv i sandkassen: http://wiki.vwaudi-club.no/index.php/Sandkasse

Her er en enkel hjelp-side, nederst på den finner du link til MediaWiki hvor du kan finne allverdens avanserte formatteringer: http://wiki.vwaudi-club.no/index.php/Hjelp:Innhold

Mulig du kan finne ut noe, og gjerne samtidig utvikle vår egen hjelp-side?

 

Mulig det er diskutert opphavsrett tidligere, og at det ikke er noen form for opphavsrett på dokumentene. Uansett er vel hiddenene i seg selv ingen opphavsrett på så lenge man ikke kopierer formatet, tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Robin / Steinar; Jeg har ikke lagt noe ut på wiki'n noen gang, så hvordan dette gjøres vet jeg ikke. Det jeg tenkte på, er om det er noen enkel måte å få infoen fra dokumentene jeg lager i DENNE TRÅDEN over på wiki'n? Kan det brukes klipp og lim på noen måte?

 

Det er ikke så vanskelig egentlig, det krever at en setter seg litt inn i kodene etterhvert som du skriver bare.

Bruk forhåndsvisningen mye når du skriver og se i andre innlegg dersom du lurer på en kode til noe:) (velg rediger på den siden du ser oppsettet du vil ha så ser du hvilke koder som er brukt)

Ellers bruker du Hjelp i Wiki'en.

 

All tekst kan kopieres og limes inn ja. Men du mister alt av tekststørrelse, fet, kursiv og understreket tekst, eventuelle tabeller osv... Kun ren tekst blir med.

De tingene du mister må du legge inn manuelt i teksten etterpå. Tabeller må du lager selv, men gå inn på feks denne og/eller denne siden og se hvordan tabellen er laget ved å trykke på rediger-fanen.

 

Men husk på det med copyright osv... Ser at du henter informasjonen i pdf'ene rett fra Autohidden, vet ikke hva som gjelder der angående kopiering av teksten?

 

Og er det noe du lurer på så er det bare å spørre i denne tråden eller på PM:) Samme gjelder hvis det er noen koder du savner på Hjelp-siden jeg linket til, så kan jeg få lagt det inn.

 

 

EDIT: Steinar var før meg igjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EDIT: Steinar var før meg igjen...

 

Hehe..:)

 

Tråden er vist 369 ganger nå.

 

Etter tips fra Hans Petter så er den nå flyttet fra 'teknisk, mekanisk og elektrisk' til ' VACN Web & Forum teknisk - Brukerstøtte / Forslagskasse'.

Håper den blir vist like mye der.....slik at folk fatter interesse for det festlige medium som Wiki er.:)

Hvis ikke får vi flytte den tilbake igjen.

 

EDIT: Forslagskasse/brukerstøtte er ikke synlig for ikke-medlemmer. Derfor er den flyttet tilbake til teknisk, så de kan se tråden og bli nyskjerrige på vår nye flotte Wiki. Tilgang har de ikke uten å logge seg på og dermed kan det også være medlemsrekrutterende idet de får lyst til å se Wiki, få nytte av den og bidra selv. Tråd vist 473 ganger idet jeg flyttet den tilbake igjen. Plasseringen har dermed lite å si for antall visninger, det som trolig teller mest er at det dukker opp nye innlegg i den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(tråd vist 410 ganger)

 

Se her har vi fått vårt første skikkelige produkt en reparasjonsguide, alle ære til Terje TT som har kommet i gang: http://wiki.vwaudi-club.no/index.php/Kontrollere_og_justere_bensintrykk_10vT_1B/2B_og_MB

: rock :: rock :

 

 

Enkelt å følge med litt på dette via "siste endringer" for hele Wikien: http://wiki.vwaudi-club.no/index.php/Spesial:Siste_endringer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk:) Godt jobba Terje TT:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror dette står ett annet sted på forumet, men det er kanskje greit å ta det opp i en fersk tråd også.

 

Hvordan kommer man inn på wikien? Jeg har, til tross for at jeg ser på meg selv som relativt oppegående på internet og hiddenmaskiner, aldri fått logget meg inn.

 

Det står at man skal bruke samme brukernavn og passord som forum/hovedsider, men det virker ikke for meg. Noen "glemt passord"-funksjon har jeg heller ikke funnet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du noen feilmelding? Hva står det når du prøver å logge inn?

 

Det var et par utfordringer i begynnelsen med tanke på innlogging, men de skal være i orden nå...: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme brukernavn/passord som på forumet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.