#1 Skrevet November 10, 2011 Har en S4 93mod som har en 6 trinns kasse fra S6 etter hva jeg har hørt. Problemet er at jeg av og til ikke klarer å få den i 1 gir, brukte 10min i garasjen for å få den i gir i går. 2 gir er like vansklig når den først ikke vil i 1 gir. Og når jeg kjører sent, så vil den ikke skikkelig i 2 gir virker det som. Må bruke makt og smelle den i 2 gir. Og hører da en del lyd fra tannhjul som møtes. Noen som har noe anelse hva det kan være? Klutsjen tar helt inne, så må trykke ganske hardt for å koble ut clutsjen. Fyllte på bremseveske i går, da denne var under minimum og bremsene var veldig harde. Men dette hjalp ikke på clutsj/gir. Akkurat kjøpt bilen, og suger å plutslig stå parkert i kryss fordi jeg ikke får den i gir 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 10, 2011 Er det like vanskelig å få den i gir om du stopper motoren og prøver mens den ikke går? Om det blir lettere da løser ikke clutchen helt ut. Forresten ble S4 også levert med 6-trinns, ingen automatikk i at en S4 med 6-trinns har S6-kasse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 10, 2011 Er nok både i far og stillestående. Er stilleståande som gjør meg irritert når jeg ikke får den i gir så jeg kan kjøre, så tvinger den inn i 1 gir mens den ruller før kryss og slikt. 2 gir må jeg smelle den inn i uansett hastighet mener jeg på. Det visste jeg ikke, men det ble påstått at det var en S6 kasse, men har ingen dokumentasjon på noe som helst av det som er gjort med bilen. Så blir nok en gang i fremtiden å krype rundt bilen å prøve å finne dele nummer og slikt så jeg vet hva jeg har. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 10, 2011 Ikke fart og stillestående, men med motor i gang og ikke i gang. Stopp motoren mens bilen triller og se om det hjelper noe på hvordan det går. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 10, 2011 Okey, skal prøve senere i dag og se hva som skjer. Mener på at det er samme når bilen er av og står i ro. Men skal sjekke og oppdatere. Takk så langt =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 10, 2011 Siden clutchen tar veldig langt inne kan det høres ut som problemet kan ligge der, men samtidig er bøyde skiftegafler i girkassen ikke ukjent på disse kassene om den har vært hardt brukt med røsk-og-riv-giring og lignende.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 10, 2011 Okey, clitchen er vel hydraulisk her og går på samme reservoir som bremsene. Denne var under min frem til i går, så bremsene ble bedre nå, men ingen forandring i clutch. Denne må bunnes helt ut for at den skal løses ut. Er det noe måte å "stramme opp" clutsjen på? Så den tar tidligere? Snakket med en på jobb som sa det gikk ann å lufte den hvis den er hydraulisk. Skiftegaflene ligger vel inne i girkassen, så da må man av med kassen for å skifte i så tilfelle? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 10, 2011 Ja, den kan luftes. Kan være luft der, nippelen sitter oppå kassen, forholdsvis grei å komme til fra motorrommet. Ingen justering utover det om ingen har vært og rotet med pedaljusteringen, men det er vel relativt lite sannsynlig. Ja, bøyde gafler betyr som oftest i praksis at man bytter girkasse.. Dessverre en typisk feil når bilen har vært brukt litt mer enn det som godt er, da de bøyes av at man røsker og river bilen inn og ut av gir. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 10, 2011 Okey, så i utgangspunktet skal jeg finne nippelen på clutsjen fre oversiden av motor rommet da? Hørres jo kurant ut å gjøre da. Hmm, høres ut som noe jeg virklig håper ikke har skjedd. Men må nesten forvente et mulig girkasse skifte da med andre ord. Og burde vel helst prøve å få tak i lik, slikt at jeg kan bruke den forsterkede clutchen og pressplata. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 10, 2011 de pleier å være vanskelige å lufte...ett lite tips er å sette trykk på bremsevæskebeholderen...=o) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 10, 2011 Okey, så ikke nok å bare pumpe på clutchen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 10, 2011 Etter jobb i dag, var bilen litt bedre å få i gir. Virker ikke som det er noe forskjell på om motor er i gir eller ei. Men må ligge veldig jevnt på cirka 2000-2500rpm for å få den relativt greit i 2 gir i fart. Første er kukete fortsatt. Og 2 må fortsatt tvinges inn når man står i ro. Noen ganger når jeg setter den i fri, så er den i fri men stikka står ganske fast mellom 1 og 2 gir. Må jokke og riste en del, av og til inn og ut av gir for at den skal bevege seg fritt sideveis. Men selv om stikka "står fast" så er den i fri Klutsjen virker som tar litt før bunn, så er nok ikke klutsjen som gjør det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 10, 2011 Har den alltid vært slik i ditt eie, eller skjedde dette over natta? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 10, 2011 Har eid den i to dager, så ja Men tror forrige eier og hadde det, han hadde den i 6 uker. Noe før det kjenner jeg ikke til desverre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 10, 2011 Men må ligge veldig jevnt på cirka 2000-2500rpm for å få den relativt greit i 2 gir i fart. Dette er fordi du "matcher" hastigheten på motoren og girene, og de treffer hverandre med hjelp av synkroniseringen. Dette kan du greie uten å røre clutchen. For meg høres det ut som om clutchen ikke frikobler fullstendig. Hvordan oppfører det seg på de andre girene? Spesielt revers når du står stille, men også 3/4/5/6? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 10, 2011 Jeg tipper du har dette problemet her: Min egen er og treg i første gir, men bare når den er kald, fikk byttet gearolje for ett halvår siden uten at det hadde noe særlig for seg. Jeg tror ikke det er bøyde skiftegafler, for det har jeg på bmw`n i første gir, der har den en tendens til å sprette ut av gir, merkelig nok stort sett bare når den er kald og. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 10, 2011 Joakim Forge eiger sa til meg at han har justert (strammet inn) giroverføringen.. mulig du kan slakke litt på denne.. eg hadde aldri noe problemer med å få den i gir... den er bare jæv...tigth.. Eg har og skiftet servoolje og Bremse/clutch olje på den og luftet "slaven" som sitter på toppen av girkassa som de refererer til ovenfor (dette ble gjort med trykkluft) så det kan jo hende det ligger en luftlomme i røren ned til slaven. fordet om eg tviler på det. Kjøp deg en enmanns lufteverktøy på mekonomen.. koster 150kr og er verdt millioner når du står alene å kødder med det .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 11, 2011 Christian, dette så ikke dumt ut, må bare lære meg å overhale girkasse nå med andre ord Ser ut som det er dette som er alternativet hvis det viser seg at jeg ikke kan fikse det med overføringa. Genial video, setter pris på dette. Skal få den opp på bukk neste uke og ha en kompis som kjører løp og bygger sine egne biler til å sjekke overføringa. Så finner ikke han ut av noe, og ikke klarer få det bedre, så blir det stor jobb. Men krysser fingrene for at det bare er overføringa som må trikses litt med, da det blir dyrt hvis ikke. Regner egentlig med at forrige eiger da strammet den inn av samme grunn egentlig, men man vet jo aldri. Blir spennende å se hva man finner ut av ;-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 11, 2011 Per henrik, 3-6 gir oppfører seg helt fint, ikke anntydning til noe galt. Revers er litt bedre enn 1 gir, men hender den er litt tricky og, men ikke på langt nær så mye som 1 og 2 gir. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 4, 2011 Vi venter i spenning ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 4, 2011 Dette gjorde jeg på min 5trinns s4 kasse også for en stund siden. Det er ikke mer som skal til enn at du begynner i første gir og drar på, røsker den i andregiret, men er litt for tidlig med å slippe clutsjen så du får ei salig bomgiring. Da var det nermest umulig å gire mellom 1. Og 2. Giret, var lettest i sakte fart som du sier. Er 99,9% sikker på at du må bytte sjaltemuffa som den kalles i ETKA. Det er den som er forklart på filmen over her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 5, 2011 er det samme "problemet" på 5trins også? har 5tr. i min og den funker gull selv med aktiv kjøring 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 5, 2011 Akkurat samme problemet. Bare du er nogenlunde forsiktig mellom 1. Og 2. Giret så varer kassa lenge 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 5, 2011 Er nok trolig sjaltemuffa og synkro ringer som er gone. Hadde den inne og de prøvde dytte den i gir under bilen, men ikke sjangs, så er ikke overføringen. Satser på jeg får tak i ny kasse på nyåret når pengene strekker til :-( 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Desember 5, 2011 Giroverføringa er så simpel at du hadde ikke trengt å gå under bilen, fordi at hvis du finner revesj og du finner 3. giret, så MÅ 1. og 2. giret være mellom. uansett, her er delene du trenger for å fikse problemet. Det passer alle 01E kasser, ikke bare dem som er listet opp der http://jhmotorsports.com/shop/catalog/01e-speed-minimal-repair-kit-for-shift-collar-problemoem-p-236.html?cPath=21_56_60_102_26&osCsid=52595afa1d7b7fe61254e79821169c48 Det er en lørdagsjobb å fikse kassa på et verksted med luftverktøy, hyd-presse (5-20tonn). Du trenger ei stor tesj også, jeg kjøpte den største til biltema, du trenger blåselampe / steikovn når et av lagrene skal på, og aller helst en fryseboks å legge akslingen i før montering. Da er du sikker på at du ikke knuser dette lageret. (jeg brukte ikke fryseboks) Ellers er det vel vanlig verkstedverktøy, og du kommer langt med god fantasi. Den DVDen som jhm har laget er helt genial å se på mens man holder på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...