S4 2.2t som dør ved kløtsjing, tomgang.

Anbefalte innlegg

Problemet er spesielt tydlig ved stort pådrag og bilen får ladet mye trykk, når jeg da clutsjer så kveles bilen umiddelbart. Skjer av og til når man kjører rolig på lavt turtall.

 

Er en 2.2t med stor IS, og 280 chip. Turboen er justert ned til 1.1-1.2 bar. Står en dumpventil på fra tidligere eier. Skal bytte den ut med resirkulerings ventil og håper dette hjelper. Noen som har noen andre forslag eller ideer til hva det kan være. Noen som snakket om at bilen fikk negativt trykk når dumpventilen dumper all luft og da muligens skaper negativt trykk, som gjør at bilen mater på med enda mer bensin. Er vi helt på jordet eller kan vi væære inne på noe? Lurer på om det muligens kan hjelpe å øke turbo trykket litt og da chippen sikkert er programert for høyere trykk.

 

Er livredd når jeg kjører bilen, ble sendt rett over i feil veibane uten bremseforsterker og servo når det skjedde i 70-80kmt første gang, og stoppet midt i stavangers største rundkjøring. Så er rimlig nervøs når jeg kjører nå. Er nok muligens litt rot i el nettet og, da jeg har funnet litt ledninger som jeg ikke vet hva hører til som ligger løst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan filter har du da? om du har åpent og det ligger slik til at lufta kommer rett for filter kan det lage sånt tull.

Sett en plate foran filter og prøv med det, er bare så lufta ikke skal komme rett i filter om du skjønner.

Sett også på resirk ventil. den på tema funker fint, men sett den på feil vei slik at trykket kommer inn på siden og ikke inn i bunn av ventilen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bilen åpen dumpventil er dette "normalt", da åpen dumpventil IKKE funker på disse bilene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk stjålet en resirk ventil av en kompis sin saab 95, av typen skikkelig fra en av tuning sjappene her nede. Hev i den gamle originale som stod ved turboen min i bilen hans. Satt på hans resirk ventil der dump ventilen stod ved manifoilen, og slange rett inn på røret mellom turbo og IC. Stemmer dette eller bør den stå med turboen? Og bør jeg snu den så røret på siden i resirk ventilen går inn i IC røret ved manifoil og den på bunn går til slangen til røret mellom IC og turbo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, åpne KN filter eller hva type det er ligger helt fremme bak hovedlykta inntil sideskjermen, med en plate blikk som fungerer som varmeskjold. Så er det bra da?

 

Justerte forresten tommgangen opp til cirka 1000rpm med å stramme opp på gass wiren, så da dør den ikke lenger foreløpig, kvitt problemet så langt. Så tipper det er en god kombinasjon av å få bort dump ventil, få på plass resirk og justere tomgang =) Men virker som den fortsatt får litt mye bensin... Kan det være fordi jeg kjører på 1.1-1.2 bar trykk på turbo? Burde jeg justere det opp litt muligens for å få rett blanding?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker resirk av typen Forge 007.

Den har jeg plassert slik :

Ser den til høyre lykta.

 

DSC02886.jpg

 

Jeg bruker også åpent filter, og har varmeskjold mellom filter og turbo.

Jeg opplever at turtallet faller noen ganger, men det skjer ikke så ofte. Hvis det skjer så kommer det somregel bare under nedbremsing i kryss ol.

Jeg setter den av og til i nøytral og gir ett lite trykk på gassen så stopper den ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde akkurat samme problemet på min 2,2t aan. blei livsfarlig å kjøre..

jeg testa mye før problemet blei borte... åpen dump til resirk, ny mapping av bilen, div feilsøking på verksted, nye plugger, lambda, ny luftmengdemåler, filter, silikonslanger, vakumslanger osv...

 

det jeg tror blei løsningen var nye slangene i motorommet, falskluft..blei som en drøm å kjøre etter de var skifta... har aldri stoppet etter det.. men kan jage seg ned litt av og til når jeg clutcher, pga jeg har for dårlige slangeklemmer, dem løsner litt etter ei stund, strammer til dem så er den gull igjen... men jeg kunne spart med en haug med penger hvis jeg hadde sjekka for falskluft først....:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tommy, ser ut som du har den der den originale resirk ventilen min stod. Men hvor går retur lufta til da? Jeg kjører jo egentlig bare lufta fra motor siden av intercooleren min og tilbake til turbo siden av intercooleren... Er det helt feil? Skal muligens returen tilbake i turboen eller manifoilen? Ut fra bilde så står din innpå slangen/røret mellom turbo og IC, og da med siden inn i IC slangen og bunnen til returen. Men det har vel ikke noe å si da det er ikke noe lukking mellom bunn og siden...?

 

Skal poste bilder så snart jeg kan av macgyver fixingen min i dag, dere kommer til og le, men var desperat etter en bil som var mindre farlig å kjøre :S

 

Bent-Arne, tror jeg kommer til å gå over alle slanger på motoren etterhvert uansett. Da jeg vil ha 100% kontroll og rydde litt opp i diverse =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Returen skal tilbake FØR turboen, mellom luftfilter og turbo. Å stramme på gasswiren er bare en provisorisk løsning, på denne måten vil motorstyringen aldri regulere tomgangen, da gasspjeldet ikke får returnert til tomgangsposisjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå står recirk ventilen på intercooler røret rett ved innsuget, bunnen av recirk inn i røret her. Returen går fra siden av recirk ventilen og tilbake til der recirk ventilen originalt står, mellom luft filter og turbo. Vacum slangen i toppen av recirk ventilen går inn i innsuget. Er cirka 1m med slange fra recirk tilbake til mellom luftfilteret og turboen. Er dette riktig og kurrant?

 

6333559419_ebcb6401e3_b.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BTW, kan noen si meg om det ser ut som en original turbo? Jeg synes ikke den ser så veldig uoriginal ut :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der ser ganske riktig ut ja. :)

 

Turboen er vanskelig å se slik, men det er er ihvertfall rimelig sikkert en KKK-turbo. Om du klarer å se typeskiltet på baksiden og den heter K24-7000 er det en originalturbo, er det en K24-7200 er det en RS2-turbo. Det ser også veldig ut som bilen har original S2/S4/S6 eksosmanifold hvor rørene fra sylinder 1 og 5 går inn "over" de fra sylinder 2, 3 og 4, på RS2-manifolden går alle rørene inn i samme plan, men det er litt vrient å se nøyaktig på dette bildet.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert, da har jeg litt å sjekke ut =) Skal se om jeg klarer å finne ut hva som står på turboen. Fikk med en downpipe som skal monteres og eksosen må sveises, da det er bare trikset til noe provisorisk ned til 3" eksosen. Håper å få pris på å få fikset dette neste uke hvis det ikke er for dyrt.

 

Tror muligens jeg vil flytte recurk ventilen ned mellom turbo og IC for å få en litt kortere slange mellom ventilen å returen. Tror kansje det kunne vært bedre, hvis ikke varme er et problem da, siden lufta ikke går gjennom eksosen først da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en påstand om at når ingeniørene på fabrikken har konstruert motorrommet slik det er er det med en viss tanke, og jeg tror også de har bedre peiling på hvordan man skal gjøre det en en eller annen garasjemekker i Norge, så om du flytter resirkuleringsventilen over på andre siden der den sitter originalt sånn som vist på et annet bilde her blir det nok bra. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i det =) Må bare få sveiset feste på IC røret på den siden og sveist igjen på andre siden =) Så blir det nok bra =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.