Setevarme kun på førersiden - feilsøking?

Anbefalte innlegg

En eller annen gang i løpet av de siste dagene har setevarmen sluttet å fungere på passasjersiden i Golfen, men er godt og varmt på førersiden. Såvidt jeg kan se, og som også virker logisk, så er det felles sikring på disse, så det må være noe annet...

 

Er det noen åpenbare ting jeg burde sjekke, eller som kan være feil? Det er egenting ikke en så viktig ting at jeg vet om jeg setter bilen på verksted kun for dette... Innser at dette kanskje er som å spørre dere om å finne nåla i høystakken, men om noen har vært borti lignende ting før så rop ut ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problem med min Ford Mondeo, vel og merke på førersiden.

Her mistenker jeg at varmetrådene i setet er brudd i. Muligens etter at gamle eier har satt kneet i setet ved støvsuging etc.

Napp ut pluggen under setet og mål med et voltmeter om du har spenning der. Hvis du har det, og setet likevell ikke funker må du nok regne med at setet må enten byttes eller repareres. Dette kan repareres ved å ta av trekket på setet og få fikset der det er brudd. Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset Thomas, skal finne frem multimeter og sjekke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør det du :) Ellers kan du feilsøke på selve bryteren som styrer varmesetet. Forhåpentligvis er det bare en fille ting;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På A100'n jeg hadde før i veden, var det brudd i den delen av elementet som er i ryggen. Når dette er seriekoblet med sitteputen, så ble det lite guff.

I det setet, tror det er på alle VAG igrunn, er det 6 ledere som benyttes, 2 for temp-sensor for termostaten, 2 for rygg og 2 for sete.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Standard feil at "trådene" i sitteputen sliter på Golf 4, skjer om du f.eks setter kneet i puten. Sist jeg sjekket dette opp kostet det ca 7000 og fikse (husker ikke helt).

 

Edit: Du kan jo først sjekke om kontakten under setet er i :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg holder på med det samme på Golfen (III).

Jeg skulle ha en liten del til rygglenejusteringen, og endte opp med å ta med et helt sete hjem fra hoggern for å prøve meg fram litt også mht setevarme.

Har tatt ut begge elementene fra dette setet, og begynt å måle.

1. Måler motstanden i ryggelementet, og får null motstand. Det får jeg ikke til å stemme. Skal ikke motstanden være kvadratet av spenningen delt på effekten, dvs f.eks (12Vx12V)/24W = 6 ohm? (eller i den størrelsesorden, er vel kanskje mer effekt men samtidig seriekobling (motstandssummering) mellom sete og rygg). Det er 2 ledere til ryggelementet.

2. Måler motstanden i seteelementet, og får samme måling (null motstand) mellom 2 av lederne (her er det 4 ledere, mot 2 i ryggen). Mellom de to andre er det en motstand som varierer avhenging av temperaturen, så antar jeg at det er en termostat? (Litt motstand ved null grader i lufta, uendelig i romtemperatur)

 

Hva slags motstand skal jeg forvente å måle på elementene?

 

Det går 4 ledere inn til setet fra "sentralt hold". En av disse er jord, men hvorfor er det mer enn 1 leder til? Går "termostat-info" opp til varmejusteringen?

Hva slags spenning skal jeg forvente inn til setet mellom jord og disse 3? Jeg ville forvente 12V mellom jord og en av de hvis styrken står på max, eller vil termostaten i setet påvirke dette? Hvis jeg skal feilsøke på "innkommende strøm" så må jeg helst vite dette? Er en av de fast 12V for å drive releet? Gjenstår allikevel nr 4?

 

Av disse 4 går en direkte videre til elementene (antar det er felles minus/jord), mens de tre andre går til releet under setet, hvor det er totalt 6 pinner, så det går tre ledere videre. 2 av disse er vel da termostaten, mens den tredje er "varmestrømmen", så her tror jeg at jeg har oversikten.

 

Jeg ser at varmelementene er seriekoblet, så enten virker begge eller ingen.

 

Takknemlig for all hjelp før jeg begynner å måle på bilen og setet der. Jeg mangler forøvrig varme i begge setene, men den forsvant ikke samtidig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikset nettopp dette på vår Golf IV. Var brudd i en tråd på ytre lårstøtte. Garantert pga kne.

 

Bare å pelle ut setet og plukke av trekkene til du finner brudd i ledningen. Var lett å se på min da det var svartsvidd i området rundt.

 

Litt loddetinn er alt du trenger for å fikse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg holder på med det samme på Golfen (III).

Jeg skulle ha en liten del til rygglenejusteringen, og endte opp med å ta med et helt sete hjem fra hoggern for å prøve meg fram litt også mht setevarme.

Har tatt ut begge elementene fra dette setet, og begynt å måle.

1. Måler motstanden i ryggelementet, og får null motstand. Det får jeg ikke til å stemme. Skal ikke motstanden være kvadratet av spenningen delt på effekten, dvs f.eks (12Vx12V)/24W = 6 ohm? (eller i den størrelsesorden, er vel kanskje mer effekt men samtidig seriekobling (motstandssummering) mellom sete og rygg). Det er 2 ledere til ryggelementet.

2. Måler motstanden i seteelementet, og får samme måling (null motstand) mellom 2 av lederne (her er det 4 ledere, mot 2 i ryggen). Mellom de to andre er det en motstand som varierer avhenging av temperaturen, så antar jeg at det er en termostat? (Litt motstand ved null grader i lufta, uendelig i romtemperatur)

 

Hva slags motstand skal jeg forvente å måle på elementene?

 

Det går 4 ledere inn til setet fra "sentralt hold". En av disse er jord, men hvorfor er det mer enn 1 leder til? Går "termostat-info" opp til varmejusteringen?

Hva slags spenning skal jeg forvente inn til setet mellom jord og disse 3? Jeg ville forvente 12V mellom jord og en av de hvis styrken står på max, eller vil termostaten i setet påvirke dette? Hvis jeg skal feilsøke på "innkommende strøm" så må jeg helst vite dette? Er en av de fast 12V for å drive releet? Gjenstår allikevel nr 4?

 

Av disse 4 går en direkte videre til elementene (antar det er felles minus/jord), mens de tre andre går til releet under setet, hvor det er totalt 6 pinner, så det går tre ledere videre. 2 av disse er vel da termostaten, mens den tredje er "varmestrømmen", så her tror jeg at jeg har oversikten.

 

Jeg ser at varmelementene er seriekoblet, så enten virker begge eller ingen.

 

Takknemlig for all hjelp før jeg begynner å måle på bilen og setet der. Jeg mangler forøvrig varme i begge setene, men den forsvant ikke samtidig.

 

Noen som har noen bidrag her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.