Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til å finne ut hva som kan være problemet med min Audi 80 2,3.

 

Jeg har tidligere hørt en liten kakkelyd fra under panseret, men ikke trodd det var noe stort problem enn at det var ei vifte som kom borti noe. Men i dag var lyden veldig høy og jeg bestemte meg for å finne ut hva det var. Det viste seg at det er stemplene som slår oppi ventilene. Fikk et tips om at det kunne være reg. reima som måtte byttes, noe jeg også har en god knapp på. Men siden det er hydrauliske løftere så vil jeg ikke utelate at det også kan være disse som kan være problemet.

Grunnen til at jeg er skeptisk er at bankingen ikke kommer før rundt 2000rpm, og jeg må holde meg der i rundt 3-4 sekund før det begynner å banke. Den forsvinner igjen med en gang motoren har kommet til tomgangsnivå.

 

Noen som har vært borti dette problemet før og har lyst til å dele løsningen med meg? :)

 

Etter tips og triks fra ivrige forumbrukere fikk jeg løst problemet, som viste seg å være vakuumpumpa på motoren, ut med støtstanga og lyden var borte :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres mer ut som rådebank (rådelager) eller skjørtebank..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliten/gåen oljepumpe? Har du kontrollert oljetrykket? For lite olje? for tynn olje?

 

Bare noen ting jeg kom på. Siden den ikke banker hele tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ikke no advarsel om oljetrykk og har nok olje.

 

Kjører på 5-40 olje. Hadde tenkt å ta et oljeskift straks da den har gått 10k på den olja som er på nå. I tillegg til at den drikker litt så den har fått påfyll av ca en liter på de siste 7k.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden lyden begynner ved 2000 rpm ville jeg begynt med det aller enkleste, ta vekk støtstanga i vakuumpumpa!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste denne, så tror vakuumpumpe blir første steg grunnet denne setningen:

OBS! OBS!! Det er mulig å feilplassere ventiler i vakuumpumpa.

Resultat er manglende vakuum, noe som går ut over bremsene - en hardere og til tider "stum" bremsepedal vil ofte oppleves.

 

Opplever faktisk at bremsepedalen er meget hard.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er litt snodig, for det er en gjengs oppfatning at vakuumpumpen er overflødig på disse bilene. Kjenner en som har samme bilen som deg, som fjernet støtstanga pga støy, og han sier han ikke har hatt noen problemer med hard pedal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med har pedal kan også ha noe å gjøre med at jeg har en defekt kalipper høyre side bak :P men det passa så fint sammen.

 

Googlet en del anngående den vakuumpumpen og har sjønt det slik at den egentlig er ubrukelig? Skal prøve å ta ut støtstangen i morgen, så får vi se om det fikser problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter også teorien om Støtstanga på vakuumpumpa :) Hadde en 2.3 som tikka/slo til tider uavhengig av turtall , og fant ut at det var dette som var årsaken :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selve motoren er omtrent uslitelig om den ikke har gått titusener uten oljeskift og ellers uten noen form for vedlikehold, så holder en knapp på den støtstangen i vakuumpumpen ja. Få den ut, så tenker jeg lyden er borte.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjernet støtstangen i vakumpumpen selv på en 2,3E jeg hadde. Er som nevnt overflødig da bremsekraftfortserkeren får vakuum fra innsuget uansett.

Husker jeg kun merket hard pedal en gang, og det var på isbane med full gass og full brems om hverandre så det er jo ikke til sammenligning til normal (+) bruk av en bil.

 

btw, Hvis stemplene slår oppi ventilene vil ventilene bli skjeve, og motoren vil ikke fungere skikkelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter tips og triks fra ivrige forumbrukere fikk jeg løst problemet, som viste seg å være vakuumpumpa på motoren, ut med støtstanga og lyden var borte :D

 

Men siden denne pumpen tydeligvis er ubrukelig, finnes det en type "block-off" plate til denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes såvidt jeg vet ingen plate, da motorene i biler som ikke har denne rett og slett ikke har åpningen utfrest i toppen. Må evt. lage noe selv, burde ikke være alt for mye jobb.. :) Ellers gjør det ingenting om pumpen sitter der uten støtstang. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har forøvrig en brukt pumpe som ikke laget ulyd liggende etter en bil jeg har hogget, hvis du vil ha dette i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

unnskyld meg, men omfg... Hvordan i all verden fant du ut; "Det viste seg at det er stemplene som slår oppi ventilene." hvis det viste seg at det var vakuumpumpa? Regna med at du faktisk fysisk hadde sjekka at det var merker i stempla...

Er jo tross alt ikke noe uvanlig at vakuumpumpa på disse motorene pleier å lage lyd :)

 

Men den vakuumpumpa er bare å fjerne, du kan evt bare ta bort staget mellom pumpa og kammen så er lyden borte. Vil du ha blockoff-plate så bare lag deg en. Det går også å justere klaringa mellom kam-stag-pumpe... skrur du av pumpa så ser du hvor dette gjøres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

unnskyld meg, men omfg... Hvordan i all verden fant du ut; "Det viste seg at det er stemplene som slår oppi ventilene." hvis det viste seg at det var vakuumpumpa? Regna med at du faktisk fysisk hadde sjekka at det var merker i stempla...

Er jo tross alt ikke noe uvanlig at vakuumpumpa på disse motorene pleier å lage lyd :)

 

Men den vakuumpumpa er bare å fjerne, du kan evt bare ta bort staget mellom pumpa og kammen så er lyden borte. Vil du ha blockoff-plate så bare lag deg en. Det går også å justere klaringa mellom kam-stag-pumpe... skrur du av pumpa så ser du hvor dette gjøres.

 

Sto i veikanten og hørte på lyden med panseret åpen, så kom det en mekaniker forbi som belyste det for meg. Jeg er ingen motorekspert, så jeg slukte det han sa ganske rått da den kakkle-lyden var såpass høylydt som den var. Men etter litt research og tips herfra ser jeg jo å dumt det egentlig var å tro no slikt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

unnskyld meg, men omfg... Hvordan i all verden fant du ut; "Det viste seg at det er stemplene som slår oppi ventilene." hvis det viste seg at det var vakuumpumpa? Regna med at du faktisk fysisk hadde sjekka at det var merker i stempla...

Er jo tross alt ikke noe uvanlig at vakuumpumpa på disse motorene pleier å lage lyd :)

 

Men den vakuumpumpa er bare å fjerne, du kan evt bare ta bort staget mellom pumpa og kammen så er lyden borte. Vil du ha blockoff-plate så bare lag deg en. Det går også å justere klaringa mellom kam-stag-pumpe... skrur du av pumpa så ser du hvor dette gjøres.

 

omfg, roflmao...

 

Helt teit at han ikke skjønte med en gang at det var vakuumpumpa da? ALLE veit jo at det er den;)

 

:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poenget var ikke at man burde skjønne at det potensielt kan være vakuumpumpa som er synderen, men hvis man ønsker hjelp så er det kanskje litt dumt å påstå at motoren har ventilbank på grunnlag av at det kommer en eller annen lyd fra motorn. Samma om det er en snåsamann av en mekanikker som påstår han vet både det ene og det andre om motoren kun etter å ha hørt på den.

 

Det er lett å la seg lure av "ekspertene" med tittel mekaniker hvis man ikke vet bedre selv, så jeg ser den :) Såkalte fagfolk, innenfor mange grener, har en desverre en stygg tendens til å påstå mye rart uten å vise en eneste form for tvil selv om de i sannheten ikke har peiling. Men mulig enklete rett og slett ikke vet bedre og tror at bare fordi de engang hørte en slik lyd fra en motor og det slumpa til å være ventilbank, så må det være det nå også. En mekaniker bør virkelig vite bedre :)

 

 

Øyvind, hvis du leser det jeg skrev så ligger poenget i følgende påstand; "Det viste seg at det er stemplene som slår oppi ventilene." Dette betyr for de fleste av oss at man fysisk har sjekka og er helt sikker, fremfor at det er en snåsamann av en mekaniker som gjetter så det holder. Men kanskje mekanikere tolker denne påstanden anderledes enn resten av befolkningen iom. at det virker som at det gikk også deg husforbi? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har i hvertfall JEG lært at det er noe som heter vakuumpumpe på en Audimotor og at sansynligheten for at stemplene slår i ventilene er ytterst små hvis motoren enda går uten større problemer(Burde jeg egentlig ha visst på forhånd også). Så da har jeg fått dummet meg ut og lært litt av det i samme slengen. Håper i det minste at denne tråden kan hjelpe andre som også har denne lyden, men som ikke har snøring på hva det kan være. Så jeg takker igjen for hjelpen til de som klarte å dekryptere feilsymptomene og påstandene mine til at jeg fikk reparert rett del :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry, var for all del ikke meninga å henge deg ut. Var litt mer en generell syting om konkrete påstander som ikke er godt nok begrunnet. Det blir så vanskelig å prøve å hjelpe da :)

 

Men lyden er nå borte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poenget var ikke at man burde skjønne at det potensielt kan være vakuumpumpa som er synderen, men hvis man ønsker hjelp så er det kanskje litt dumt å påstå at motoren har ventilbank på grunnlag av at det kommer en eller annen lyd fra motorn. Samma om det er en snåsamann av en mekanikker som påstår han vet både det ene og det andre om motoren kun etter å ha hørt på den.

 

Det er lett å la seg lure av "ekspertene" med tittel mekaniker hvis man ikke vet bedre selv, så jeg ser den :) Såkalte fagfolk, innenfor mange grener, har en desverre en stygg tendens til å påstå mye rart uten å vise en eneste form for tvil selv om de i sannheten ikke har peiling. Men mulig enklete rett og slett ikke vet bedre og tror at bare fordi de engang hørte en slik lyd fra en motor og det slumpa til å være ventilbank, så må det være det nå også. En mekaniker bør virkelig vite bedre :)

 

 

Øyvind, hvis du leser det jeg skrev så ligger poenget i følgende påstand; "Det viste seg at det er stemplene som slår oppi ventilene." Dette betyr for de fleste av oss at man fysisk har sjekka og er helt sikker, fremfor at det er en snåsamann av en mekaniker som gjetter så det holder. Men kanskje mekanikere tolker denne påstanden anderledes enn resten av befolkningen iom. at det virker som at det gikk også deg husforbi? :P

 

Du får ikke ta alle "de dumme" mekanikerne under samme kam nå da, mr verdensmester;)

 

Han skriver også at han trodde det kunne være noe annet, for eks ventilløftere, mulig du ikke så det.

 

Men feilen er funnet, og problemet løst, så gidder ikke diskutere med deg, du har vel rett uansett:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får ikke ta alle "de dumme" mekanikerne under samme kam nå da, mr verdensmester;)

 

Han skriver også at han trodde det kunne være noe annet, for eks ventilløftere, mulig du ikke så det.

 

Men feilen er funnet, og problemet løst, så gidder ikke diskutere med deg, du har vel rett uansett:)

 

Jeg skjønner at din yrkesstolthet ble såra av min uttalelse, og det er synd at du føler det slik.

 

Men det er bra du ser at jeg har rett og ikke ønsker å "diskutere" dette videre, fordi såvidt jeg kan se så har ikke akkurat du bidratt til noe nevneverdig fornuftig i forhold til topic i denne tråden uansett ;)

 

Så får vi satse på at det var/er vakuumpump da dette er lett å fikse selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry, var for all del ikke meninga å henge deg ut. Var litt mer en generell syting om konkrete påstander som ikke er godt nok begrunnet. Det blir så vanskelig å prøve å hjelpe da :)

 

Men lyden er nå borte?

 

Lyden er nå borte ja :)

Alt som er igjen av lyd er litt standard tikking fra en gammel motor som har gått langt og sårt trenger et oljeskift, pluss litt skriking fra noen reimer som vil bli skiftet ila kort tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner at din yrkesstolthet ble såra av min uttalelse, og det er synd at du føler det slik.

 

Men det er bra du ser at jeg har rett og ikke ønsker å "diskutere" dette videre, fordi såvidt jeg kan se så har ikke akkurat du bidratt til noe nevneverdig fornuftig i forhold til topic i denne tråden uansett ;)

 

Så får vi satse på at det var/er vakuumpump da dette er lett å fikse selv.

 

Kunne sikkert gjort det like enkelt som deg, å gjenta det flere andre har skrevet før meg. Men tenkte det holdt med de som allerede hadde skrevet det;)

 

Nok OT fra min side:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne sikkert gjort det like enkelt som deg, å gjenta det flere andre har skrevet før meg. Men tenkte det holdt med de som allerede hadde skrevet det;)

 

Nok OT fra min side:)

 

For å et edelt valg av deg da....: rolleyes

Dette er et forum og det skader på ingen måte at flere sier det samme da gir mer grunnlag for å tro at utsagnet stemmer.

Så nok OT fra din side har det vel vært siden du skrev ditt første innlegg i denne tråden...:)

 

hvis du leser det jeg har skrevet så er jeg den eneste som har nevnt at det går å justere dette staget. Dette skrev jeg som følge av bekymringa for å fjerne vakuumpumpa og evt. følger dette vil ha mtp. bremsene.

 

Selv har jeg fjernet vakuumpumpa og har ikke hatt noen problemer med det, hverken på bane eller normal bruk. Men du må jo klemme bremsepedalen gjennom gulvet på disse bilene for at det skal skje noe, så jeg har også valgt å oppgradere bremsekraftforsterkeren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.