Anbefalte innlegg

Er på jakt etter 5mm rørbøyetang. Har gått igjennom noen kataloger nå, Proffpartner, Tools, Ridgid, Biltema etc. Men finner kun samme dim hos de forskjellige. Ser ut som de fleste starter på 6mm, bortsett fra et par som er 3/16, men det blir etter mine kalkulasjoner 4,76mm. Noen forslag eller noen som vet hvor jeg får tak i 5mm. Antar at jeg bør ha riktig dim på tanga for best mulig finish.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, er lik den i link nr.2 jeg er på jakt etter.

Hadde vært kjekt å slippe å bestille fra USA, så slipper jeg ventinga men.

Da har jeg ihvertfall et alternativ. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Parker har jo avdeling på Åsen.

De kan helt sikker skaffe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis det er bremserørene du tenker på så er det ingen problem å bøye disse pent uten bøyetang ;) gjorde det selv på einseren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er for 5mm eller 4,76mm så har det fint lite og si på kobberrør. Hvis du måler røret du har på forskjellige plasser så tviler jeg på at tolleransene er så gode at den er 5mm over hele spekteret. 0,14mm er ikke akkuratt mye! Tviler på at du vil få ett bedre resultat av å bruke den tangen som er til 5mm kontra den som er til 4,76mm!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må sjekke den hoderegninga di en gang til Stian ;) Ridgid sin 4,76 passer ikke.

Vis det er bremserørene du tenker på så er det ingen problem å bøye disse pent uten bøyetang ;) gjorde det selv på einseren

Blir garantert ikke bra på min.. Ta deg en kikk på de gamle rørene mine..

Parker har jo avdeling på Åsen.

De kan helt sikker skaffe.

Nice.. Skal høre med dem :)

Edit: Hvor på Åsen ligger det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må liksom bøye røra "as you go" så då er det ikke alltid like lett å komme til med bøyetanga i tilegg til at det ikke alltid er like lett og beregne svingene, bommer du på svingene og må rette de ut å prøve på nytt er det og vanskeligt å få rørene gjevne, derfor ser eg for meg at det hadde blitt lettere for deg og bøye de manuelt. men nå har jo ikke eg sett på hvordan rørene ligger på Rallye:p lykke til uansett: smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye bøying under der, men tenkte å bøye de før jeg legger de opp, likt de gamle ;) Takk.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en slik, er ganske sikker på at jeg fant den på biltema!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har en slik 5mm? Vet at de selger 6mm, men har ikke sett mindre hos Biltema eller på nettkatalogen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tips på å bøye til bremserør fint:

Ta godt vare på det gamle ved demontering.

Spenn om mulig opp gammelt og nytt i en skrustikke eller lignende.

Begynn å bøy til i den ene enden og fest ferdig bøyd rør til gammelt rør med strips. (ca 10 cm mellom stripsene og foran/bak hver sving/bøy)

For å få perfekte svinger, finn noe rundt med samme radie og bøy etter.

Edit: Og hvis du skal ha orginal look på rørene så kjøp nye rør på Møller. (litt vanskligere å flense)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode tips Morten, det er original look jeg streber etter.

Er glad for at jeg tok vare på de gamle rørene nå.

Tenkte tidligere på å bruke en cola flaske ved bøying, spesielt mtp forskjellig dim på flaskehals.

Drar ut på Møller imorgen. Du vet ikke om de selger ferdig bøyde da?

Planen var i utgangspunktet å bestille fra Mekonomen da de kommer ferdig med flenser dog i kveil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får ikke kjøpt ferdig bøyde. eg brukte mekonomen sine de var lette å bøye og hadde grei lengde koster litt men. tror eg betalte ca 2000kr for alle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2000kr, alle mine med flenser koster 1300kr før rabatt. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm merkeligt bare de 2 lengste hos meg kom på 1000kr med rabatt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får de ikke ferdig bøyde nei. Driver med feil merke vi der. (div japse/koreanere kommer med ferdige rør)

Koster nok noe mere å kjøpe de på Møller da jeg mener meterprisen er godt over 100kr + flenser.

Men er jo mye finere å ha de i orginal look istedenfor kobber;)

Problemet med ferdig lengder er at det ikke stemmer så godt med virkeligheten, så det da evt må lages til en bøy eller to/evt fjerne en bøy eller to.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært på Møller. Det første jeg stusset på var at prisen var det samme som hos Mekonomen. Jeg spurte hvilket materiale de ble levert i, og fikk messing til svar. Han sa også at de var ferdig flenset. Videre fotalte han at de fikk bremserør levert fra Mekonomen. : rolleyes Da er de vel neppe messing men kobber sa jeg.. Mulig det sa han :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får be en dele ekspeditør med litt peiling om hjelp neste gang :)

Er orginaldelenummer på det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får be en dele ekspeditør med litt peiling om hjelp neste gang :)

Er orginaldelenummer på det.

Ja, vi satt med etka og fant riktige rør, men han sa det ble bestilt fra Mekonomen..

Syns det var veldig rart. Skal tilbake på torsdag å hente litt nye deler, skal høre med en av de andre da :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, vi satt med etka og fant riktige rør, men han sa det ble bestilt fra Mekonomen..

Syns det var veldig rart. Skal tilbake på torsdag å hente litt nye deler, skal høre med en av de andre da :)

Selges fra en stor kveil dette;)

Du får be han ringe Møller Bil på Gjøvik å få delenummeret hvis han ikke finner riktig på den i metervare.

Vet det er mange bilfirma'er som bruker de fra Mekonomen/Meca pga lettvindheten, men er ikke like pent da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.