#1 Skrevet November 12, 2011 (endret) '91 Audi S4 2.2tq. AAN Bilen min stoppa helt plutselig igår kveld når jeg var på vei hjem. Hadde kjørt litt over 1 time nonstop uten problemer. Jeg bremsa ned ifra 80 til 50 sone, og når jeg skulle gire ned gikk clutchpedal i bunn og motor døde. Jeg nappa ut igjen clutch pedal, og det kjennes ut som den er normal igjen. Jeg klarte å renne ned på en parkeringsplass, men fikk ikke feilsøke så mye uten verktøy. Ingen lekasjer rundt i hverken motor eller girkasse/clutch system. Starteren og motor går rundt men motor tenner ikke. Hadde ute pluggene idag, og syl 1 og 4 var helt tørre og hvite. Syl 2, 3 og 5 var normale litt brunaktig. Fikk ikke testa om det var gnist i pluggene. Noen spesiell måte å teste dette på? Det som slår meg er at den ikke får bensin!? Eller at en sensor/giver har takket for seg. Bensinpumpe byttet jeg ifjor sommer ( 10k km siden ) Jeg skal måle og feilsøke litt mer når jeg får henta hjem bilen. Hvorfor gikk plutselig clutchpedal i bunn og måtte dras ut igjen? Byttet dette for litt over 1000km siden og ikke hatt problemer før nå : Slavesylinder Svinghjul Lamell Trykkplate 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 13, 2011 Kan høres ut som hallgiver er gåen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 19, 2011 Har tatt ut pluggene nå og dem ser fine ut. Men kommer ikke gnist. Da tyder det vel på hallgiver!? Hvor sitter denne? Er vel i forbinnelse med kammene? Har lest at eldre typen AAN har den i bakkant av motor iom. at jeg har 91 modell? ? Tok noen bilder ; Jeg tror det kan være denne som sitter bak dysene og går inn på kamakselen!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 19, 2011 Stemmer det.På nyere modeller sitter den bak kamhjulet,men på din sitter den inni den`fordeleren` 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 19, 2011 Flott! Da skal den bestilles. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 19, 2011 sjekket den lille 5amp sikringen bak styre-enheten, hvis den har röket- No spark:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 19, 2011 kamaksel sensor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 20, 2011 veivposisjonsføler eller pinne på svinghjulet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 20, 2011 Her var det mye forskjellige svar Får sjekke sikringene først da! Hvor finner man kamaksel sensor på denne motoren da? Kanskje pinne på svinghjul kan være årsaken. Motoren døde og clutchpedal gikk i bunn samtidig. Kanskje det har skjedd noe der!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 20, 2011 Kamakselsensor = hallgiver. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 20, 2011 Da får jeg begynne å sjekke sikringer imorgen. Mulig bestille hjem ny hallgiver også hvis jeg ikke finner noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 20, 2011 pinnen på svinghjulet er på baksida av svinghjulet,mot blokka...i noen tilfeller knekker den...tar du ut starteren og snur motoren ser du om den er der... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 21, 2011 Takk for tips! Skal sjekke ut det også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 22, 2011 Har nå sjekket sikring og testet med en annen hallgiver, men er ikke tegn til tenning. Da er vel det neste å sjekke pinnen på svinghjulet. Kan bensinpumpa ha noe med dette å gjøre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 22, 2011 Kan legge til at min AAN går uten hallgiversignal. DVS at du må ha hallgiver for å starte motoren, men du kan rykke av kontakten når motoren går. Men ECUen er avhengigig av begge sensorene på svinghjulet som står mellom motor og gir på førersiden. Dem har forskjellig delenummer men er samme sensor. Hivis en av dem fusker stopper motoren. Dem finnes på Ebay til en rimelig penge, dog ikke original. (orginal er dem dyr) Lest feilkoder, der skal dem isåfall komme opp? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 22, 2011 Ein anna ting det kan være er bakstykke på tenningslåsen. Hadde akkurat samme opplevelsen på min bil i sommer, null gnist og 3 av pluggene var tørre. Byttet bakstykke og bilen malte som ein katt igjen. Koster eit par 100 lapper på Møller, kjem lett til om du tar ut speedoen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 22, 2011 Har ikke vagcom og kjenner ingen i nærheten som har der, så sliter med å få lest ut feilkoder... Jeg har også tenkt på sensorene mellom motor og gir. Har du noe navn på dem slik at jeg kan søke litt? Tenningslåsen er jo ett alternativ ja. Får undersøke litt der også! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 22, 2011 034905381 - Giver for tenningtidspunkt 034905381A - Giver for motorturtall Identisk sensor, bare forskjellig farge på kontakten. Ebay-link 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 22, 2011 034905381 - Giver for tenningtidspunkt034905381A - Giver for motorturtall Identisk sensor, bare forskjellig farge på kontakten. Ebay-link kan også fortelle at den ene koster mellom 700 og 800 kr,den andre var over 1000 så kan vurderes å kjøpe 2 av de billigste... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 22, 2011 kan også fortelle at den ene koster mellom 700 og 800 kr,den andre var over 1000 så kan vurderes å kjøpe 2 av de billigste... På møller? Isåfall var jo det overraskende billig.. Dem selger den her og: http://www.ecstuning.com/Search/034905381/ES273567/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 22, 2011 På møller? Isåfall var jo det overraskende billig.. Dem selger den her og: http://www.ecstuning.com/Search/034905381/ES273567/ mener det var det jeg ga på møller her oppi ja..?.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 22, 2011 Hvis du vil lete på skroten etter en slik sensor er det nok å lete etter Kopierte listen fra iBay Year Make - Model KW HP cc 07.92 - 12.94 AUDI 80 (8C, B4) 2.6 110 150 2598 11.91 - 11.92 AUDI 80 (8C, B4) 2.8 128 174 2771 09.91 - 12.94 AUDI 80 (8C, B4) 2.8 quattro 128 174 2771 03.94 - 05.95 AUDI 80 Avant (8C, B4) RS2 quattro (P1) 232 315 2226 07.92 - 01.96 AUDI 80 Avant (8C, B4) 2.6 110 150 2598 09.91 - 01.96 AUDI 80 Avant (8C, B4) 2.8 128 174 2771 08.89 - 07.91 AUDI 90 (89, 89Q, 8A, B3) 2.0 20 V 118 160 1994 04.90 - 07.91 AUDI 90 (89, 89Q, 8A, B3) 2.3 E 20V 123 167 2309 04.90 - 09.91 AUDI 90 (89, 89Q, 8A, B3) 2.3 E 20V quattro 123 167 2309 08.88 - 07.91 AUDI 90 (89, 89Q, 8A, B3) 2.3 E 20V 125 170 2309 06.88 - 09.91 AUDI 90 (89, 89Q, 8A, B3) 2.3 E 20V quattro 125 170 2309 08.86 - 11.90 AUDI 100 (44, 44Q, C3) 2.2 E Turbo quattro 121 165 2226 08.86 - 11.90 AUDI 100 (44, 44Q, C3) 2.2 Turbo 121 165 2226 01.90 - 11.90 AUDI 100 (44, 44Q, C3) 2.5 TDI 85 115 2461 09.92 - 06.94 AUDI 100 (4A, C4) 2.6 110 150 2598 04.92 - 06.94 AUDI 100 (4A, C4) 2.6 quattro 110 150 2598 12.90 - 06.94 AUDI 100 (4A, C4) 2.8 E 128 174 2771 12.90 - 06.94 AUDI 100 (4A, C4) 2.8 E quattro 128 174 2771 12.90 - 06.94 AUDI 100 (4A, C4) 2.4 D 60 82 2370 11.91 - 06.94 AUDI 100 (4A, C4) 2.5 TDI 85 115 2461 08.86 - 11.90 AUDI 100 Avant (44, 44Q, C3) 2.2 Turbo 121 165 2226 03.92 - 06.94 AUDI 100 Avant (4A, C4) 2.6 110 150 2598 07.92 - 06.94 AUDI 100 Avant (4A, C4) 2.6 quattro 110 150 2598 05.91 - 08.92 AUDI 100 Avant (4A, C4) 2.8 E 128 174 2771 05.91 - 06.94 AUDI 100 Avant (4A, C4) 2.8 E quattro 128 174 2771 12.90 - 06.94 AUDI 100 Avant (4A, C4) 2.4 D 60 82 2370 12.90 - 06.94 AUDI 100 Avant (4A, C4) 2.5 TDI 85 115 2461 08.86 - 11.90 AUDI 100 Avant (44, 44Q, C3) 2.2 Turbo 121 165 2226 01.90 - 11.90 AUDI 100 Avant (44, 44Q, C3) 2.5 TDI 88 120 2461 08.85 - 09.91 AUDI 200 (44, 44Q) 2.2 Turbo 121 165 2226 02.88 - 12.90 AUDI 200 (44, 44Q) 2.2 Turbo 147 200 2226 01.95 - 11.00 AUDI A4 (8D2, B5) 2.6 110 150 2598 01.95 - 11.00 AUDI A4 (8D2, B5) 2.6 quattro 110 150 2598 09.95 - 07.97 AUDI A4 (8D2, B5) 2.8 128 174 2771 01.95 - 07.97 AUDI A4 (8D2, B5) 2.8 quattro 128 174 2771 02.96 - 09.01 AUDI A4 Avant (8D5, B5) 2.6 110 150 2598 01.96 - 09.01 AUDI A4 Avant (8D5, B5) 2.6 quattro 110 150 2598 03.96 - 09.96 AUDI A4 Avant (8D5, B5) 2.8 128 174 2771 01.96 - 09.96 AUDI A4 Avant (8D5, B5) 2.8 quattro 128 174 2771 06.94 - 10.97 AUDI A6 (4A, C4) 2.6 110 150 2598 06.94 - 10.97 AUDI A6 (4A, C4) 2.6 quattro 110 150 2598 06.94 - 10.97 AUDI A6 (4A, C4) 2.8 128 174 2771 06.94 - 10.97 AUDI A6 (4A, C4) 2.8 quattro 128 174 2771 06.94 - 10.97 AUDI A6 (4A, C4) S6 Turbo quattro 169 230 2226 06.94 - 10.97 AUDI A6 (4A, C4) S6 4.2 quattro 213 290 4172 01.95 - 10.97 AUDI A6 (4A, C4) 2.5 TDI 84 114 2461 06.94 - 10.97 AUDI A6 (4A, C4) 2.5 TDI 85 116 2461 08.94 - 10.97 AUDI A6 (4A, C4) 2.5 TDI 103 140 2461 10.95 - 10.97 AUDI A6 (4A, C4) 2.5 TDI quattro 103 140 2461 06.94 - 12.97 AUDI A6 Avant (4A, C4) 2.6 110 150 2598 06.94 - 12.97 AUDI A6 Avant (4A, C4) 2.6 quattro 110 150 2598 06.94 - 12.97 AUDI A6 Avant (4A, C4) 2.8 128 174 2771 06.94 - 12.97 AUDI A6 Avant (4A, C4) 2.8 quattro 128 174 2771 06.94 - 12.97 AUDI A6 Avant (4A, C4) S6 Turbo quattro 169 230 2226 06.94 - 12.97 AUDI A6 Avant (4A, C4) S6 4.2 quattro 213 290 4172 01.95 - 12.97 AUDI A6 Avant (4A, C4) 2.5 TDI 84 114 2461 06.94 - 12.97 AUDI A6 Avant (4A, C4) 2.5 TDI 85 116 2461 08.94 - 12.97 AUDI A6 Avant (4A, C4) 2.5 TDI 103 140 2461 07.95 - 12.97 AUDI A6 Avant (4A, C4) 2.5 TDI quattro 103 140 2461 07.95 - 03.96 AUDI A8 (4D2, 4D8) 2.8 120 163 2771 07.95 - 03.96 AUDI A8 (4D2, 4D8) 2.8 quattro 120 163 2771 03.94 - 03.96 AUDI A8 (4D2, 4D8) 2.8 128 174 2771 03.94 - 03.96 AUDI A8 (4D2, 4D8) 2.8 quattro 128 174 2771 06.95 - 07.96 AUDI CABRIOLET (8G7, B4) 2.0 16V 103 140 1984 06.93 - 08.00 AUDI CABRIOLET (8G7, B4) 2.6 110 150 2598 11.92 - 08.00 AUDI CABRIOLET (8G7, B4) 2.8 128 174 2771 08.89 - 07.91 AUDI COUPE (89, 8B) 2.0 20 V 118 160 1994 08.89 - 07.91 AUDI COUPE (89, 8B) 2.0 20 V quattro 118 160 1994 10.92 - 12.96 AUDI COUPE (89, 8B) S2 quattro 169 230 2226 08.90 - 09.96 AUDI COUPE (89, 8B) S2 quattro 162 220 2226 08.90 - 07.91 AUDI COUPE (89, 8B) 2.3 20V 123 167 2309 05.90 - 12.96 AUDI COUPE (89, 8B) 2.3 20V quattro 123 167 2309 08.89 - 07.91 AUDI COUPE (89, 8B) 2.3 20V 125 170 2309 11.88 - 07.91 AUDI COUPE (89, 8B) 2.3 20V quattro 125 170 2309 11.91 - 09.96 AUDI COUPE (89, 8B) 2.6 110 150 2598 08.92 - 12.96 AUDI COUPE (89, 8B) 2.6 quattro 110 150 2598 09.91 - 12.96 AUDI COUPE (89, 8B) 2.8 128 174 2771 08.91 - 12.96 AUDI COUPE (89, 8B) 2.8 quattro 128 174 2771 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 22, 2011 har ikke røket ei fjær el noe må trykkplate da? i å med a clutch var rar også ? så den måtte ut og inn igjen får å få bygget opp trykk igjen!, også har den delen som eventuelt har ryki slått sundt følern på veiva ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 22, 2011 har ikke røket ei fjær el noe må trykkplate da? i å med a clutch var rar også ? så den måtte ut og inn igjen får å få bygget opp trykk, også har den slått sundt følern på veiva ? da trur jeg det burde ha kommet en lyd som tilsa at svinghjulet kom ut av clutchhuset på girkassa.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 22, 2011 har vert borti mye rare ting inni clutch hus som har laget slike feil, men det ser man jo i allefall fort om man tar ut følern ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...