Råd til valg av nye dempere, bilstein?

Anbefalte innlegg

Hei,

 

i sommer monterte jeg senkefjærer på min 200, hvor det ble oppdaget en slapp høyredemper og en tom venstredemper bak, så det ble bestilt nye dempere pronto ifra den lokale Meca-butikken. Ankom to flonka nye KYB gassdempere og jobben ble gjort.

Dempere foran ble aldri bytta.

 

Men jeg føler litt at den kunne trengt noe mer stas. Sett flere steder at bilstein-dempere i kombinasjon med H&R-fjærer har blitt anbefalt til de grader, på flere bilplattformer.

 

Så jeg tok et søk og på min dukker Bilstein B6 opp, samt Bilstein B8.. Her stoppet min forståelse for forskjellen opp..

 

 

Hjelp? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var kyb på min da jeg fikk den, noe gåene riktig nok, men bytta til bilstein og er igrunn veldig fornøyd :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Bilstein på min '90 A10q. Skal aldri ha noe annet igjen, såfremt det er å få tak i :)

Bilstein B8 Sprint om jeg ikke husker feil. Fungerer fett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer litt på forskjellen imellom B6 og B8 jeg da, mulig jeg formulerte meg litt dårlig på første posten..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

B8 er vel 20 mm kortere elns :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

B8 er kortere enn B6 ja. Ment for senkede biler, funker fett på 40mm H&R senk hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt bilstein B8 dempere og eibach fjærer på vento og polo,kan ikke si noe annet enn at jeg har vært storfornøyd med det,passelig sportslig og komfortabelt.Blir nok det igjen på gti'n :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilstein!

 

Som de sier, B8 er kortere og ment på senka biler. Som jeg fikk svar på når jeg leita, så trenger man egentlig bare B8 om man skal senke 50-60mm eller mer.

 

Edit:

Delenr jeg bestilte til min 200.

Foran : P36-0369 - B8 Sport 14mm

Bak : P46-2065 - B6 Sprint 12mm

 

Jeg vet 200 10v skal ha en annen demper bak, som er 10mm istedetfor, men jeg byttet hele opphenget til demperen fra noe som satt på en 20v. Foran er 10v og 20v like.

 

Edit2:

Ser ut som Bilstein har byttet delenr, limer inn fra 2011 katalogen:

Audi 200 (44, 44Q)

B8 Bak M12: 24-020664

B8 Foran: 34-003695

 

B6 Bak M12: 24-020657

B6 Foran: 34-003701

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hvertfall kun gode erfaringer med Bilstein. Kvalitet. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, da er det B6 jeg trenger å gå for da, iom. min ikke er mer senket enn 40mm.

 

Men forskjellen imellom Sport og Sprint er stivheten?

Edit: Sport er til biler uten senk, sprint er til biler med senk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilstein!

 

Foran : P36-0369 - B8 Sport 14mm

Bak : P46-2065 - B6 Sprint 12mm

 

Jeg vet 200 10v skal ha en annen demper bak, som er 10mm istedetfor, men jeg byttet hele opphenget til demperen fra noe som satt på en 20v. Foran er 10v og 20v like.

 

Dette er ikke helt korrekt.

200 20v og V8 har alltid 12 mm bak. 100/200 10v kan ha 12 mm bak dersom de har sportsunderstell. Min 100 Sport Exklusiv har 12 mm bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: vinke : Kan jeg lure inn et lite spm? Prøver meg. Har selv en Audi 200 20V avant 91- mod. som jeg trenger nye fjærer og dempere på. Bilen er helt original høydemessig (tror 20V er litt senket fra fabrikk, er ikke særlig høy ihvertfall) og ønsker å beholde den sånn. Er det Bilstein B6 jeg bør gå for da og H&R fjærer? Søkte på sistnevnte litt forskjellige steder og da står det at de er for biler som er senket opp til 40 mm. Kan jeg, eller rettere sagt bør jeg bruke disse på en vanlig bil som ikke er senket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: vinke : Kan jeg lure inn et lite spm? Prøver meg. Har selv en Audi 200 20V avant 91- mod. som jeg trenger nye fjærer og dempere på. Bilen er helt original høydemessig (tror 20V er litt senket fra fabrikk, er ikke særlig høy ihvertfall) og ønsker å beholde den sånn. Er det Bilstein B6 jeg bør gå for da og H&R fjærer? Søkte på sistnevnte litt forskjellige steder og da står det at de er for biler som er senket opp til 40 mm. Kan jeg, eller rettere sagt bør jeg bruke disse på en vanlig bil som ikke er senket?

 

På min 100 Sport Exklusiv som har sportsunderstell originalt fra fabrikk (20 mm lavere enn normalunderstellet) har jeg B8 Sprint. Fungerer meget bra. Jeg hadde gått for B8 Sprint var jeg deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen! Undersøkte på ebay og tenkte å bestille B8 Sprint dempere som anbefalt, men fikk da følgende tilbake: "Welches Gewinde hat der Dämpfer an der Hinterachse ? M10 oder M12 ?"

 

Noen som vet om jeg har M10 eller M12? Hvordan finner jeg ut dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som skrevet tidligere;

 

200 20v og V8 har alltid 12 mm bak. 100/200 10v kan ha 12 mm bak dersom de har sportsunderstell (originalmontert). Min 100 Sport Exklusiv har 12 mm bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

B8 er kortere enn B6 ja. Ment for senkede biler, funker fett på 40mm H&R senk hvertfall.

 

Betyr det at B6 vil fungere bra til orginale fjærer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betyr det at B6 vil fungere bra til orginale fjærer?

 

Jepp;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løsningen ble Bilstein B8 Sprint både foran og bak :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.