Noen som kjenner til 1,6,101hk?

Anbefalte innlegg

har sett litt på en bil nå, den har en 1,6 101hk motor.noen som kjenner til de motorene? noe men bør være oppmerksom på? går det veldig dårlig??osv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde den motoren i en A4 B5 engang, gikk ikke veldig bra nei. Den bruker så og si det samme som en 1.8T på bykjøring, men på langkjøring bruker den 0.56 :)

Motoren er en bra motor, det er veldig mange med høy km stand på finn, så det bør jo være et godt tegn.

Min hadde gått 260K når den ble solgt.

 

Sjekk at den ikke jager når du starter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok.denne har bare gått 206. var det jeg egentlig fryktet,att den går dårlig. hmmm

takk for svar hvertfall.dette er en vento,veit ikke om den feks er lettere enn a4?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har slikk motor i min golf 3 variant. den har rusla litt over 270 tusen nå å virker bra enda. ligger på ca 0,55 på langjøring. litt lav giring på disse synnes jeg så kan være litt plagsom på motorvei. Synnes vel den går helt greit til å være så liten motor. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, ikke hatt noen problem med den heller?takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, ikke hatt noen problem med den heller?takk

 

Nei ikke noe spesielt ennå har bare hatt den siden juni. Men er stor fornøyd siden den er så billig å kjøre med.. enneste er starteren som begynner å bli litt sliten.. men må jo regne med litt slite deler på km standen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse motorene er noe av det beste VAG har konstruert og produsert.

Kjenner flere mekanikere som skryter av disse motorene at det aldri er noe tull med de.

Jeg har en Golf4 med denne motoren som ikke akkurat har fått TLC men går og går.

Passer ikke i en bil med vekt over 12-1300 kg så en Golf eller Vento går akkurat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det noe man kan gjøre for og få litt mere fres i de?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en 1.6 i min A4 B5, det er en helt kurant motor sånn sett. Ikke mye effekt men det holder til vanlig bruk. Største problemet jeg hadde var at den av og til jaget litt på turtall på vinterstid.

 

Bytta filter og eksos og det hjalp litt, men ellers er det ikke noe å hente ut av de motorene uten å legge ned masse penger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det noe man kan gjøre for og få litt mere fres i de?

 

Jepp, men mye jobb.

Røsten Performance dro ut ca 180 sugehester med 16v topp og "litt" mods her og der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får chip til de som gir 10hk på papiret :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville sagt at effekthenting i en 1.6 er bortkastet av den enkle grunn at det finnes A4, Golf, Passat der ute som har blitt levert med 1.8 20V 125hk som mellomsteg til 1.8T - da er det bedre å vente til man finner en slik bil for salg.

 

Uansett er jo en 1.6 8V mer komfortabel å bruke fremfor 16V versjonen, sistnevnte har det også blitt byttet topper på i både 1.4 og 1.6 utgavene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel bedre å bruke en 2.0l 8v eller 16v da fra gti. å det er jo fult mulig å få godkjent i en vento å vil jeg tippe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville sagt at effekthenting i en 1.6 er bortkastet av den enkle grunn at det finnes A4, Golf, Passat der ute som har blitt levert med 1.8 20V 125hk som mellomsteg til 1.8T - da er det bedre å vente til man finner en slik bil for salg.

 

Uansett er jo en 1.6 8V mer komfortabel å bruke fremfor 16V versjonen, sistnevnte har det også blitt byttet topper på i både 1.4 og 1.6 utgavene.

 

Nå var det en Vento han spurte om, så da kan han vente lenge for å finne en 125-hk 20V... Det eneste reelle alternativet i VEnto er 1.8/90 hk. Noe eldre motor, bruker litt mer bensin, men har omtrent samme futten. Det finnes naturligvis også 2.0 men de er faktisk forholdsvis sjeldne her i landet. Og så har man jo også VR6 og diverse dieseler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De gamle 1.8 motorene i golf mk3 og vento hadde 90 hk og 145 nm ved 2500 omdr,de var seig og dro helt greit,1.6 med 101/100 hk har 135/140 nm fra 3500/4400 omdr,så de må piskes litt mer på turtall får å holde momentet oppe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt riktig, det er ikke det samme bunndraget i 1.6/100 som en den eldre 1.8/90

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ikke engang vurdert tanken på å handle en Passat/A4 med 1.6 strikk motor....

Noe så dødt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ikke engang vurdert tanken på å handle en Passat/A4 med 1.6 strikk motor....

Noe så dødt.

 

Men nå er det snakk om en Vento. :)

Brodern har denne motoren i sin 97mod Seat Cordoba, og der syns jeg faktisk den passer utrolig godt til bilen. Samme lave giring på den der, så du får litt turtall på den og den er lettkjørt og fin.

Den bilen har gått snart 200k og har null problemer med motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse er levert med en litt "spesiell" løsning på innsuget, via et spjeld går innsugsluften gjennom en lang passasje på lavt turtall og en kort på høyere turtall.

Merkbar endring i akselerasjon ved ca. 4000rpm..

Mer turtallsvillig enn eks. 1,8, men som nevnt over er momentet plassert lengre ut i registeret.

Til normal kjøring er ikke dette noe en merker noe til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt ålreit motor å kjøre med, mener nå jeg. Så lenge man ikke har quattro, så ser jeg null poeng med masse futt og røyk fra forhjula ut av lyskryss. Lavt forbruk, nok av HK og NM til å akselere i akserelasjonsfelt, og rimelig solide motorer så vidt jeg vet. De går selvfølgelig ikke veldig bra, og er vel kjipe å dra ting med. Men skal man ha en A til B bil, så er det like greit med liten motor med lavt forbruk. I tillegg er jo sjansen for å miste lappen eller få fartsbøter mindre når man kjører en bil som det er "umulig" å kjøre gris med :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.