#1 Skrevet November 13, 2011 Som topic sier, dersom man senker bilen, kan dette gi sliteskader fortere? Hvordan er det når man skal bytte inn bilen med senk? Er det noe kjøpmann stusser på? Skal bytte inn bilen min etterhvert, og da er dette litt greit å vite, sånn så jeg vet om det eventuelt er fornuftig å bytte tilbake til standard fjærer før innbytte Del gjerne erfaringer her også! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 13, 2011 kommer jo an på hvor mye en senker da... men med en bra hjulstillingskontroll og litt påpass så trur jeg det kommer til å fungere... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 13, 2011 Må i hvert fall ta hjulstillingskontroll etter at senking er montert. Sjansen for å skjeivslite dekka hvis man ikke gjør det er rimelig stor. Annet enn det kommer ikke jeg på, bortsett fra at du lettere kan slå nedi da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 13, 2011 Sliter vel litt mer på hjullager og drivaksler hvis du senker veldig mye og har mye camber 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 13, 2011 Bytta inn min Golf 4 som var (godkjent) senka 30 mm hos Vw forhandler. Sa ikke noe på det i 2006. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 13, 2011 Sliter vel litt mer på hjullager og drivaksler hvis du senker veldig mye og har mye camber Da må du vel opp i 45 grader med camber for at det skal være nevneverdig tror jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 13, 2011 (endret) Kjører senkesett og relativt harde bilstein dempere på S6`n , og begynte å høre en bankelyd på venstre side bak for en tid siden. Tok av demperen , for jeg trodde kansje at mutteren på toppen hadde løsna Men da hadde faktisk demperen slått kul på og slitt ut hullet igjennom fjærskåla og fikk dermed 2cm ekstra spillerom. Er jo ikke så store kanten demperstanga hviler mot på fjærskåla , Og den begynner jo å bli noen år. Men det er nok liten tvil om at hvis demperne hadde vært mykere , hadde den vært mye snillere med fjærskåla. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 13, 2011 er vell og forskjell på om senk er godkjent eller ikke.. ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 13, 2011 er vell og forskjell på om senk er godkjent eller ikke.. ? Hvorfor skal dette ha noe og si? Hvis settet er montert riktig så spiller det ingen forskjell om det er godkjent eller ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 13, 2011 Hvorfor skal dette ha noe og si? Hvis settet er montert riktig så spiller det ingen forskjell om det er godkjent eller ikke. regner med du vill få trekk i inbyttepris hvis du har gjort ting å tang med bilen slik at den ikke er godkjent for å brukes ? dvs bilbutikken må koste på bilen ekstra for å selge den ? eller selger de bilen "som den står" ? at det ikke skal ha noe å si tviler jeg sterkt på.. men vet ikke noe om det, var bare en tanke jeg luftet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 13, 2011 Hvorfor skal dette ha noe og si? Hvis settet er montert riktig så spiller det ingen forskjell om det er godkjent eller ikke. Nei, ikke med tanke på slitasje. Men er en fordel at det er godkjent hvis du skal levere inn bilen til en forhandeler slik som trådstarter skriver Edit: noen var visst før meg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 13, 2011 Flott med så mange tilbakemeldinger Takk for info! Tenkte at dette var til nytte for andre også, dersom noen lurte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 13, 2011 Det enkle svaret: "Ja", i den forstand man mener at ting som slites fortere er å "ødelegge" bilen. Det meste i hjulopphenget får en annen påkjenning enn originalt. Med en stivere bil får du også lettere knirke- og raslelyder i interiørdelene. Har ikke tall på hvor mange "lydløse" biler jeg har hatt inntil jeg har senket de, hvorpå de har blitt knirkete og raslete i alle bauger og kanter innvendig pga. den ekstra påkjenningen de får når bilen er stivere:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 13, 2011 Fikk ikke med meg siste del av første innlegg om salg av bil. Da ser jeg at den kanskje er lettere og selge hvis den er godkjent. Du vil og kanskje få trekk i innbytte pris hvis det ikke er godkjent. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 28, 2011 ikke at det nødvendigvis er relevant i det hele tatt.. jeg skjønner heller ikke helt at det kan stemme men jeg hadde en gammel bmw for en stund siden med 4x4. dette var en 325IX og den blei jeg anbefalt og ikke senke mer enn 40 mm pga stikkaksler, poenget til de som sa dette var det at stikkakslene blei "feil avstand" mellom diffen og navet så det kunne resultere i at akslene kunne bli dratt istykker hvis bilen blei lavere, men som sagt dette var en gammel bmw ifra 1986 og jeg skjønner ikke helt at det kan ha noe og si 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 28, 2011 men det er jo mange biler som kommer med sportsunderstell som ekstra utstyr da. er vell vanligvis rundt om 30 mm ca. er det skiftet mye i understellet da? eller bare demper og fjør. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 28, 2011 Min S4 hadde gått i årevis med senkefjærer og gule koni. Demperne ble etterhvert slitne slik at fjærskålene tok opp det meste av belastninger. TIl slutt rustet nedre fjærskål litt og knakk pga belastning på Svensek motorveier med telehiv. Det røyk bra av fordekket da fjærskåla ble presset ned i dekket i 120km/t. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 29, 2011 Om man senker bilen fornuftig, altså at det ikke lukter svidd fra subbing i en hver sving og det spruter gnister for for hver humpel man kjører over, så er min personlig oppfatning at senking ikke utsetter bilen for nevneverdig ekstra påkjenninger. Rasling... vel de var der stort sett i utgangspunktet... bilen min har ikke akkurat mye ulyder for å være en 88 mod, det eneste nevneverdig er vel førersetet som kan knirke i humpler og det hadde det gjort uansett om bilen var senka elelr ikke. For all del, det kan hende man sliter foringer o.l. fortere, men det kommer vel så mye ann på føreren som på senkinga. Steinar, det samme har skjedd meg på en volvo 850, men den var ikke mye senka. Men føler det er lite annet enn vedlikholdet å skylde på når sånt skjer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 30, 2011 Sitter selv med vurderingen av å senke A6'en min, 2000 moddell.. Hvordan er det mtp multilink dritet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...