Anbefalte innlegg

Hola!

 

Var å handlet en Audi S4 2.2T 92 mod i går. Bilen virker i grei stand (i forhold til pris..):P

 

Men det som irriterer meg er, ved pådrag drar den veldig godt opp til den digitale turbotrykksmåleren lader 2 bar (som man sikkert ikke kan stole på..) Da begynner bilen å riste og turboen blåser ut. Før den starter å lade igjen fra bunn..?

 

Holder jeg jevn gass og måleren sier 1.6- 1.9 bar er ikke dette noe problem. Da drar den jevnt hele veien. Men kjedelig da det er litt over halv gass.. :P

 

 

Noen tips til hva dette kan komme fra?

 

Bilen er chipet med 290 chip, og orginal turbo så vidt jeg vet.. Orker orginalturboen dette? Kan årsaken være feiljusteringer? Eller trenger bilen en litt heftigere turbo? Har på følelsen at chipen medvirker dette, da 2. bar høres mye ut på en orginalturbo (?)

 

Kan det komme av bensintilførsel? Følere?

 

Eller gjennom luft"inntak"? Luftfilteret er veldig møkkete da innerskjermen på høyre side foran er sprekt.. (Hvis noen har en innerskjerm liggende i Opplandområdet-> skrik ut :)

 

 

Mulig å lese ut feilen via vag.com?

 

 

Teste ut mer, da jeg har fått byttet regreim og vannpumpe i løpet av uke, tørr ikke teste så mye da det skulle vært byttet :)

 

 

Og til info har jeg ikke mye peiling på motor..;)

 

 

Takker for alle innspill !

 

Marius :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 bar i displayet er inkludert 1 bar atmosphere trykk,det vil si at du har da kun 1 bar turbotrykk.For meg så virker det som om at det er et tennings problem vist den begynner og riste og kutte med fult pådrag og trykk på høyere turtall. kan være coiler eller plugger som er problemet.vanskelig og stille en diagnose uten og ha prøvd bilen selv:).Men eg hadde sjekket dette.Tror du kan lese av feilkoder med vagcom.

Hola!

 

Var å handlet en Audi S4 2.2T 92 mod i går. Bilen virker i grei stand (i forhold til pris..):P

 

Men det som irriterer meg er, ved pådrag drar den veldig godt opp til den digitale turbotrykksmåleren lader 2 bar (som man sikkert ikke kan stole på..) Da begynner bilen å riste og turboen blåser ut. Før den starter å lade igjen fra bunn..?

 

Holder jeg jevn gass og måleren sier 1.6- 1.9 bar er ikke dette noe problem. Da drar den jevnt hele veien. Men kjedelig da det er litt over halv gass.. :P

 

 

Noen tips til hva dette kan komme fra?

 

Bilen er chipet med 290 chip, og orginal turbo så vidt jeg vet.. Orker orginalturboen dette? Kan årsaken være feiljusteringer? Eller trenger bilen en litt heftigere turbo? Har på følelsen at chipen medvirker dette, da 2. bar høres mye ut på en orginalturbo (?)

 

Kan det komme av bensintilførsel? Følere?

 

Eller gjennom luft"inntak"? Luftfilteret er veldig møkkete da innerskjermen på høyre side foran er sprekt.. (Hvis noen har en innerskjerm liggende i Opplandområdet-> skrik ut :)

 

 

Mulig å lese ut feilen via vag.com?

 

 

Teste ut mer, da jeg har fått byttet regreim og vannpumpe i løpet av uke, tørr ikke teste så mye da det skulle vært byttet :)

 

 

Og til info har jeg ikke mye peiling på motor..;)

 

 

Takker for alle innspill !

 

Marius :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 bar i displayet er inkludert 1 bar atmosphere trykk,det vil si at du har da kun 1 bar turbotrykk.For meg så virker det som om at det er et tennings problem vist den begynner og riste og kutte med fult pådrag og trykk på høyere turtall. kan være coiler eller plugger som er problemet.vanskelig og stille en diagnose uten og ha prøvd bilen selv:).Men eg hadde sjekket dette.Tror du kan lese av feilkoder med vagcom.

 

Okei, skjønner!

Kan igrunn virke som tenningsproblem ja, men er litt rart da turbo drar fint opp til 2bar i display (1bar: flau :) også kutter den, før den lader opp på nytt.. Pop offen plystrer, før den drar igang igjen. Får liksom ikke holdt flatt jern hele veien, og det er jo litt kjipt :P

 

Eller om det er noen justeringer som må til.. Aner ikke, får la verksted ta en titt på problmet når regreim og vannpumpe++ blir byttet :) Alle verksteder bør igrunn kunne finne ut av dette problemet, men noen anbefalinger i Oppland området som ikke tømmer lommeboka helt på feilsøking? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener du at turbotrykket går helt i 0 for så lade opp nytt igjen uten at du slipper gassen?.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener du at turbotrykket går helt i 0 for så lade opp nytt igjen uten at du slipper gassen?.

 

Det har jeg ikke tenkt over om trykket går helt til 0, tror ikke det. Sjekke det ut i morgen. Men det starter ved 2 bar på dig måler uansett, og vil ikke høyere enn det.

 

Høres mer og mer ut som om det er noe med bensintilførsel som nevnt tidligere ja. Plugger skal jeg bytte uansett, da det kan være greit før kulda setter inn for fult :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm,ikkje sikkert den ska lade noe særlig mer en 1 bar med den chipen.tror de ska ligge på rundt 1- 1.1 bar uten og sei det sikkert.kan og godt være at den ikkje leser av korrekt trykk, at du gjerne har høyere trykk en det du ser.tenker litt på fuelcut pga for høyt trykk kanskje.ville prøvd med analog måler for og se om trykket stemmer.er trykket feil i forhold til det du ser i displayet,så kan det tenkes at det er map sensoren som kødder til.berre et skudd i blinde hehe:).sikkert mangen her inne med samme bilen som kan disse motorene:).usikker på om det er chipen som styrer trykket,eller at du må justere det manuelt på wastegaten.du har ikkje prøvd og justere ner på wastegaten,for og se om problemet forsvinner?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk også om 'michelin-man-slangen' mellom crossover-røret og intercooler er tett, jeg synes det høres ut som en lekk slange.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med en sliten åpen dumpventil som kneler under trykk? Kan det være noe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle innspill, skal få sett mer på problemet i helgen+ en del til småtteri. Har ikke sjekket wastergaten, men du sier noe der.. Kan det komme fra tett luftfilter? Har en stor mistanke om det..? Innerskjerm og filter er bestilt, så håper jeg får det før helgen.. Eller dumpventil ja? Vært inne på den tanken, motorrommet er ikke veldig pent, så mange morkne slanger.. Når det begynner å "rykke" blåser av og til dumpventilen ut, eller så kommer den en slags plystrelyd, av ganske lys tone, men tror det også kommer fra ventilen :)

 

Da har jeg hvertfall noe å gjøre i helgen :) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 93 (94) mod S4 2.2t chippet til 280/290 har begynt å gjøre det samme nå. Virker som det dukket opp etter jeg koblet til N75 ventilen igjen, da den var koblet ifra. Uheldigvis justerte jeg på bleed ventilen som er motert i stedet for N75 ventilen. Tror ut i fr min at det ordner seg når jeg får satt på en ny slange uten bleed ventilen. Hvis ikke blir det bytte av N75 ventilen som er original og styres elektrisk.

 

Jeg tok opp coilene samme dagen som jeg koblet på N75 igjen, så misstenker jeg kan ha køddet til noe der :S Da de så slitt ut, og det var litt olje nedi der. Så lurer på om jeg sku prøvd å fått rengjort nedi coilene. Meget irriterende dette styret. Er akkurat som den stopper å gi gass/lugger/napper når jeg får nærmest fullt turbo trykk og maks pådrag. Men starter ikke før ganske høyt turtall hos meg. Så lurer på om N75 kutter når jeg gir på maks. Snodig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle innspill, skal få sett mer på problemet i helgen+ en del til småtteri. Har ikke sjekket wastergaten, men du sier noe der.. Kan det komme fra tett luftfilter? Har en stor mistanke om det..? Innerskjerm og filter er bestilt, så håper jeg får det før helgen.. Eller dumpventil ja? Vært inne på den tanken, motorrommet er ikke veldig pent, så mange morkne slanger.. Når det begynner å "rykke" blåser av og til dumpventilen ut, eller så kommer den en slags plystrelyd, av ganske lys tone, men tror det også kommer fra ventilen :)

 

Da har jeg hvertfall noe å gjøre i helgen :) hehe

 

Når du sier "rykke", snakker vi da om at det blir som om du skulle sluppet gassen helt. Eller er det mer nølende. At den fortsatt akselererer, bare litt i rykk og napp?

 

Hvis det blir som om du skulle sluppet gassen helt og du får type tryne-i-rattet følelsen er det mest sannsynlig fuel-cut som kommer av at du overlader turbo grunnet f.eks defekt/knekt N75 ventil i åpen stilling.

 

Konklusjon -> Kjøp deg VAG-COM og post resultatet her. Du får kjøpt billige kabler som lar deg lese ut feilkoder, som er den viktigste biten av programmet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er mer at den kutter turboen, nølende, som om man kveler turboen eller noe slikt. Har fått fjernet bleed ventilen nå, men ikke noe bedring. Prøver å finne ut om det er noen som forhandler N75 ventil her i strøket, men ser dårlig ut. Bestillt et par coiler i natt, samt nye plugger og litt slikt i natt, så om en uke eller to håper jeg å ha de som jeg kan prøve med. Venter på overgang OBD1-OBD2 så jeg kan bruke diagnose greiea til en kompis. Så satser på jeg kan få litt mer hidden da, i tilfelle coiler og slikt ikke hjelper. Alt funket når jeg bypasset N75 og ikke hadde rørt coilene, så vil tro det er en av delene.

 

BTW, AutohausAZ.com har tilbud på coilene nå, tror det var 132$ per stk, så løp å kjøp hvis dere trenger, dette er jo kjempe billig =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den er nølende kan du avskrive N75 ventilen ihvertfall.. Den kan bare gi deg høyere ladetrykk enn hva som er begrensen ut ifra grunntrykket i WG-fjæra. Så typiske feil når denne feiler er overboost i tilfelle der den knekker eller av annen grunn slipper ut luft. Og i tilfelle den slutter å fungere grunnet feil i ventilen eller kabelbrudd vil man merke at bilen går litt dårligere grunnet lavere ladetrykk. (Men ikke ekstremt mye dårligere)

 

Nøler den, er det vel mange som har hatt godt hell med å skifte coilene.

 

Bare sørg for at du har resirkulerende dumpventil på kjærra, og et greit filter. Gjerne originalt på slike effektuttak. Hvis du kjører konfilter som absolutt ikke er nødvendig før man når høøøøye effektuttak, så er det dødelig viktig at dette skjermes fra varmen fra manifolden. For hver grad innsugstempen øker, taper man effekt, som er meget kjedelig :P Og hvis du har BOV som dumper lufta, så kjøper du ny resirkventil og selger/kaster den du har ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått hevet i en resirk ventil, da en blå kreftventil stod på den før. Så skal være bedre det ihvertfall. Men får ikke 100% utelukket noe før jeg får tak i original IC og luftboks :-(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du sier "rykke", snakker vi da om at det blir som om du skulle sluppet gassen helt. Eller er det mer nølende. At den fortsatt akselererer, bare litt i rykk og napp?

 

Hvis det blir som om du skulle sluppet gassen helt og du får type tryne-i-rattet følelsen er det mest sannsynlig fuel-cut som kommer av at du overlader turbo grunnet f.eks defekt/knekt N75 ventil i åpen stilling.

 

Konklusjon -> Kjøp deg VAG-COM og post resultatet her. Du får kjøpt billige kabler som lar deg lese ut feilkoder, som er den viktigste biten av programmet.

 

Neinei, langt fra så ille, draget fortsetter, bare at det "rykker", ladetrykket ligger stabilt, er bare at den lugger svakt, så tror egentlig ikke det er bensintilførsel (Utenom at jeg skal si det sikkert), det er bare at det rykker litt, og hvis jeg slipper op gassen bittelitt, går den jevnt igjen..

 

Bytte luftfilter++ (aaner ikke om det vil hjelper, men det som sitter der nå er potte tett pga knust innerskjerm.. hvis det ikke hjelper, må jeg fyre i garasjen og sjekke litt.. Må få den til å gå ordentlig før snøen kommer hvertfall :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensinpumpen kan også gi deg lugging ved belastning når den begynner å bli gammel, er også en fin ting å skifte hvis den ikke er skiftet på en stund. Koster jo 1200 kroner eller noe, kan jo også oppgradere til 044 pumpe for framtidige planer ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer nok etterhvert det og, men for min del så funket bilen supert frem til jeg koblet på N75 ventilen og sjekket coilene. Plugger og coilene så ikke så bra ut. så tror nok litt problemer ligger der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=166504

 

Beksrivelsen her passer ganske godt med hvordan bilen min oppfører seg, så tror jeg går for coilskift.. Noen tips til hvor man kan bestille coiler til en grei pris. NBS har til 2100, er det rimelig?

 

Ligger et coilsett ute til 1000 spenn på forumet da.. Hvis de ikke er solgt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått byttet plugger og rør, men ikke rør coilene. Ble litt bedre jevnt over, men kutter mer drastisk med fullt ladetrykk på ca 3500-4500rpm.

 

Lurer på om det kan være problem at ECU kutter når bilen lader for høyt, DVS 2.5-2.6 bar på kjørekomputer??? Er bare da den kutter, går perfekt på alle turtall når den lader under 2.5 på kjørekomp. Kan det være at vacumslangen til recirk ventilen lekker litt, så den ikke klarer slippe ut litt av trykket for å unngå 2.5 bar og opp? Regner med det er 2.5bar map på bilen sammen med 280/290 chip. Hadde 3bar map kansje fikset dette? Den kutter mer drastisk nå enn den gjorde før tennplugg og rør bytte, høres nesten ut som en rally bil når den kutter nå. Dør ikke helt, bare mer tydlig enn før, er mer nykking enn lugging nå.

 

Eventuellt andre ting som kan være grunnen? Har 2 nye coiler liggende, men vet ikke hvilken jeg skal bytte ut da det ikke er lett å vite hvilke som er dårlige hvis det sku vært coilene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

resirk ventilen din har ingenting med at trykket ditt er for høyt og at den kutter, slakk litt på wastegaten til 1.4 bar så ser du da.er vel berre til og bytte en og en det så finner du det ut:)

Fått byttet plugger og rør, men ikke rør coilene. Ble litt bedre jevnt over, men kutter mer drastisk med fullt ladetrykk på ca 3500-4500rpm.

 

Lurer på om det kan være problem at ECU kutter når bilen lader for høyt, DVS 2.5-2.6 bar på kjørekomputer??? Er bare da den kutter, går perfekt på alle turtall når den lader under 2.5 på kjørekomp. Kan det være at vacumslangen til recirk ventilen lekker litt, så den ikke klarer slippe ut litt av trykket for å unngå 2.5 bar og opp? Regner med det er 2.5bar map på bilen sammen med 280/290 chip. Hadde 3bar map kansje fikset dette? Den kutter mer drastisk nå enn den gjorde før tennplugg og rør bytte, høres nesten ut som en rally bil når den kutter nå. Dør ikke helt, bare mer tydlig enn før, er mer nykking enn lugging nå.

 

Eventuellt andre ting som kan være grunnen? Har 2 nye coiler liggende, men vet ikke hvilken jeg skal bytte ut da det ikke er lett å vite hvilke som er dårlige hvis det sku vært coilene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey, hvordan slakker jeg på wastegaten/justerer den ned? =)

 

Hadde forresten feilkoden under når jeg leste de, kan jo stemme godt med for høyt trykk...?

 

00544 - Maximum Boost Pressure Exceeded

35-10 - - - Intermittent

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må slakke fjøra,så da må du justere oppover:).Stemmer bra med at trykket er for høyt med den feilkoden ja:)

Okey, hvordan slakker jeg på wastegaten/justerer den ned? =)

 

Hadde forresten feilkoden under når jeg leste de, kan jo stemme godt med for høyt trykk...?

 

00544 - Maximum Boost Pressure Exceeded

35-10 - - - Intermittent

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

funnet feilen? sliter med akkuratt det samme selv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.