#1 Skrevet April 4, 2005 Har handlet hjul til vogna. Men når jeg pakket ut av posene fikk jeg misstane, om at jeg hadde fått feil loadindex (88). I vognkortet står de 91. Så spørsmålet er: Bør jeg bytte dekk? Eller går det bra, hva risikerer jeg. Dekkerne miner er: Dunlop SP SPORT FM901 225/40ZR18 88W. På siden til Dunlop står det at jeg må opp på 235, hvis jeg skal ha riktig lasteindex?! Hva gjør jeg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 4, 2005 Har du 2.0 liter? På min 1.9 står det 89 i vognkortet på laste-indeks... Du vil slite om det skjer noe og du kjører med feil laste-indeks, samt du får "kjeft" om du blir stoppet.. Greiest og bytte dekka nå før du bruker dem i tilfelle da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 4, 2005 Du kan få lasteindex 92 på 225/40-18 (såkalte XL, extra load). De koster gjerne noe mer, evnt. er det noen rimeligere dekk som har XL, f.eks. Ultra Sport. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 5, 2005 På min står det 90 i vognkortet, mens dekka er 94.. Har dette noe å si når det går denne veien? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 5, 2005 På min står det 90 i vognkortet, mens dekka er 94..Har dette noe å si går det går andre veien? Regelen er at det som står i vognkortet er minimumsgrensen, dvs at du skal ha samme eller høyere loadindex på dekkene enn det som er oppgitt i vognkortet. Så det går fint med ditt oppsett. Har man lavere loadindex enn vognkortet krever vil man heller ikke få godkjent bilen på PKK (EU) om kontrolløren er "våken". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 5, 2005 Takk gutta! I vognkortet mitt står det også 90. Sjekka først gamle tråder her på forumet, og der fant jeg 91... Men i vognkortet står det jo også at min innpress er 47!? Jeg kjøpte A8 replica felgen med 45ET. Men det er vel lov, med avvik på 7mm x 2. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 5, 2005 Ringt Johs Bjerke nå. De sa: Siden dekken har hastighestsmerking W (noe touranen desverre aldrig når), går det bra. Det er viste et forrhold mellom fartsmerking og lasteindex. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 5, 2005 du skal ha minimum samme eller høyere load index enn det som står i vognkortet, og har ingen ting med hastighetsmerking min har merket 91 i vognkort og mine michelin ps2 har 92 (extra load) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...