Anbefalte innlegg

Har handlet hjul til vogna. Men når jeg pakket ut av posene fikk jeg misstane, om at jeg hadde fått feil loadindex (88). I vognkortet står de 91.

Så spørsmålet er: Bør jeg bytte dekk? Eller går det bra, hva risikerer jeg.

Dekkerne miner er: Dunlop SP SPORT FM901 225/40ZR18 88W. På siden til Dunlop står det at jeg må opp på 235, hvis jeg skal ha riktig lasteindex?!

Hva gjør jeg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du 2.0 liter?

På min 1.9 står det 89 i vognkortet på laste-indeks...

Du vil slite om det skjer noe og du kjører med feil laste-indeks, samt du får "kjeft" om du blir stoppet.. Greiest og bytte dekka nå før du bruker dem i tilfelle da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan få lasteindex 92 på 225/40-18 (såkalte XL, extra load).

De koster gjerne noe mer, evnt. er det noen rimeligere dekk som har XL,

f.eks. Ultra Sport.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min står det 90 i vognkortet, mens dekka er 94..

Har dette noe å si når det går denne veien?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min står det 90 i vognkortet, mens dekka er 94..

Har dette noe å si går det går andre veien?

Regelen er at det som står i vognkortet er minimumsgrensen, dvs at du skal ha samme eller høyere loadindex på dekkene enn det som er oppgitt i vognkortet. Så det går fint med ditt oppsett.

Har man lavere loadindex enn vognkortet krever vil man heller ikke få godkjent bilen på PKK (EU) om kontrolløren er "våken".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk gutta!

I vognkortet mitt står det også 90. Sjekka først gamle tråder her på forumet, og der fant jeg 91... Men i vognkortet står det jo også at min innpress er 47!? Jeg kjøpte A8 replica felgen med 45ET. Men det er vel lov, med avvik på 7mm x 2.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringt Johs Bjerke nå.

De sa: Siden dekken har hastighestsmerking W (noe touranen desverre aldrig når), går det bra. Det er viste et forrhold mellom fartsmerking og lasteindex.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du skal ha minimum samme eller høyere load index enn det som står i vognkortet, og har ingen ting med hastighetsmerking

min har merket 91 i vognkort og mine michelin ps2 har 92 (extra load)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.