#1 Skrevet November 15, 2011 Hei. Fattern lukter litt på å handle A8, Q5 eller Q7 om dagen. Han var innom Møller Hamar i forrige uke og prøvde en 08 modell A8 3.0TDI som har gått 42 000km, noe han ble svært begeistret for, meget sterk og god bil. Han har idag en Touareg 2.5TDI 05 modell som han skal bytte inn i noe nyere. Valget ligger hovedsakling mellom en Q5 2010 eller nyere med minimal km.stand, eller en 07/08 A8 med 3.0TDI eller 4.2TDI og der ligger km.standen fra 80-140 000km i prisklassen 600 000,- ++. Jeg tror nok en Q5 med 2.0TDI kan bli skuffende..? Noen som har erfaring eller vet om kjente feil med A8 med overnevnte motormodeller? Fordeler / ulemper? Takker for svar:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 15, 2011 Har ikke noe helt konkret å komme med, men har samme motor (3,0) i min A6. Sjekket før jeg kjøpte og det er visst svært lite problemer med disse. De første modellene kunne ha feil med kjedestrammer e.l., men dette gjelder nok da ikke disse årsmodellene. Ellers har en bekjent prøvd 4,2-literen, som visstnok er hinsides ift. krefter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 17, 2011 Bumper denne.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 18, 2011 Jeg har lest at noen gearkasser ryker på disse sterke dieselmotorene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 18, 2011 Ikke direkte egen erfaring, men.. : To av gutta i lokallaget (Dag og Cato) har hver sin A8 med oljebrenner, 3.0 og 4.2. Jeg har kjørt 3.0'en, og den virker smidig og sterk, og igrunn sprek nok til bilen. Turene med i 4.2'n er allikevel noe helt annet, og skulle jeg måtte handle oljefyr, hadde jeg nok lett en stund for å finne en med 4.2! I følge eierne er det lite tull, men oljeskift er nok vel så viktig på disse som andre (mindre) modeller, selv om Møller ikke tar i hvertfall giroljebytte så alvorlig. Det er såpass stor forskjell allerede fra 2.0 til 3.0 at eldre bil med større motor absolutt bør vurderes! Generelt har jeg oppfattelsen av at disse commonrail-motorene er solide, og matcher man evt. chipping med valgt girkasse, bør det ikke by på problemer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 18, 2011 Det man kan forvente seg av feil på en 3.0tdi er gass/stoppspjeld som kan ryke, og innsugsmanifoldspjeld 1 og 2 som kan ryke. Koster ca 5000,-stk alle disse. Ellers fine motorer med pent drag og fin gange:) 4.2 er helt rått, men ingen erfaring ang holdbarhet da det ikke går så fryktelig mange av disse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 19, 2011 Ser ut som det står mellom en A8 hos Møller Hamar med 3.0TDI nå, 2008 mod med 42k km. Eller en 2009 mod Q5 med 2.0TDI med 53k km hos Bilsentret Stjørdal. Jeg mener det at å gå ifra en 2.5TDI 174hk i Touareg, og ned til en 2.0TDI på 170hk Q5 kan bli skuffende? Ergo mener jeg at A8 med 3.0TDI kan være et bedre valg.. Han får igjen 400 000,- for Touaregen i bytte mot A8'n hos Møller Hamar og betaler mellomlegget der. Han har prøvd den A8'n og var veeeldig fornøyd, gikk godt og strøken bil. Deilig skinninteriør med hvit og sort skinn på setene:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 27, 2011 Tåler 4.2TDI motoren og bli chipet? Tenker på girkassa om de ryker? Man nærmer seg vell 400hk ved chiping av denne type motor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 27, 2011 Er vel gearkassen det står på mtp chipping. Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 27, 2011 Først og fremst: Det er dreiemomentet som "dreper" girkassene, ikke effekten. Denne motoren har fått begrenset moment (650 Nm, samme som 4,0 TDI), det finnes mulighet for å hente ut betydelig mer fra denne. Jeg tror Q7'en har mye mer moment når denne er utstyrt med 4,2 TDI motoren. Jeg tror det er girkassa som er begrensningen her. Hvis den har den samme kassa som 4,0 TDI så ville jeg i alle fall ikke chippet den så veldig mye høyere på momentet (men effekt kan du jo heve litt). Girkassa i 4,0 TDI er egentlig designet for max 600 Nm fra fabrikantens side, men her har de oppgradert litt sånn at den skal takle de originale 650 Nm. Jeg hadde 770 Nm i min bil etter chipping, og da tok kassa kvelden etter en - to mnd... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 27, 2011 Ja er klar over det med momentet og girkassa..var vell dårlig formulert av meg, beklager. Så det anbefales ikke å chipe en 4.2TDI med tanke på kassa. Kan man justere hk og moment selv ved software oppgradering, eller er dette ferdig oppsett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 27, 2011 Ja er klar over det med momentet og girkassa..var vell dårlig formulert av meg, beklager. Så det anbefales ikke å chipe en 4.2TDI med tanke på kassa. Kan man justere hk og moment selv ved software oppgradering, eller er dette ferdig oppsett? Om du velger å chippe eller ikke er jo opp til deg... Såvidt meg bekjent, så kan man ikke justere momentgrensene selv.... Dette er nomalt noe tuning-firmaet gjør i det ferdige mappet. Men jeg har fått tilbud om kun høyere effekt (og ikke moment) på mitt forrige mapp, så jeg vet at det skal være mulig å få til.... Dette blir i tilfelle en fastsatt verdi i softwaren, og kan ikke justeres opp av eier som man vil.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 27, 2011 Jeg har prøvd et slikt map med begrensning i moment for å få mer effekt bare, og jeg syns det var fullstendig bortkastede penger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 28, 2011 Om du velger å chippe eller ikke er jo opp til deg... Såvidt meg bekjent, så kan man ikke justere momentgrensene selv.... Dette er nomalt noe tuning-firmaet gjør i det ferdige mappet. Men jeg har fått tilbud om kun høyere effekt (og ikke moment) på mitt forrige mapp, så jeg vet at det skal være mulig å få til.... Dette blir i tilfelle en fastsatt verdi i softwaren, og kan ikke justeres opp av eier som man vil.... Jeg vet jo, at brukeren ikke kan justere mappet selv:p Men om et eventuelt tuningfirma kunne justere moment kurve iforhold til effekt kurven før oppgradering av motor. Men tror nok man konkluderer med at det anbefales ikke å chipe. Tror nok i grunn en 4.2TDI V8 på 326hk drar gått nok? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 28, 2011 Din far som var her å prøvde rød q5 å a8 samme dag eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 28, 2011 Din far som var her å prøvde rød q5 å a8 samme dag eller? Det stemmer nok det ja:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 1, 2011 Noen som vet om det er mye problemer med luftfjæringene på A8? Fattern er litt skremt over litt info han har fått fra andre, der nye (og nyere) audi har hatt veldig problemer med luftfjæringen. Gjelder allroad stort sett, både fra 2000-2005 og 2007-2010. Regner med det er samme på 3.0TDI og 4.2TDI? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 1, 2011 Syns nå luftfjæring etter 2005 har blitt veldig bra jeg. Etter de kom med skikkelig masjetter rundt belgene Osv. Kan ikke si vi opplever så mye tull med det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 1, 2011 Har ikke noe helt konkret å komme med, men har samme motor (3,0) i min A6. Sjekket før jeg kjøpte og det er visst svært lite problemer med disse. De første modellene kunne ha feil med kjedestrammer e.l., men dette gjelder nok da ikke disse årsmodellene. Ellers har en bekjent prøvd 4,2-literen, som visstnok er hinsides ift. krefter Kunne vært greit med en utdyping rundt problemet med kjedestrammeren. Hva regnes som de første modellene her ? Skulle tro at forventede driftskostnadene ville gjøre en forskjell på slike biler da typefeil kan bli vilt kostbart å utbedre, og er kjedestrammer et svakt punkt kan det jo lukte noen kr. Kjører for øvrig 3,0 tdi selv, og må si det er en fabelaktig motor selv med fattige 204 hk. Har vært absolutt 100% for mitt vedkommende, og jeg har kjørt på bilen 60 000 km uten noe tull overhodet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 1, 2011 Dette med kjedestrammer og strekt registerkjede gjelder for det meste 2.4 motoren (bdw) Kan også skje på 3.2. Men 3.0tdi har jeg ikke hørt ha noen problemer med dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 3, 2011 Dette med kjedestrammer og strekt registerkjede gjelder for det meste 2.4 motoren (bdw)Kan også skje på 3.2. Men 3.0tdi har jeg ikke hørt ha noen problemer med dette? Nei, jeg har bare lest det i en annen tråd her for en stund tilbake, men oppfattet det ikke som noe stort problem. Men det var altså de tidlige modellene. Motoren kom vel først i A8 i -03 og så i A6 i -04/-05? Ift. det med luftfjæringen så har jeg også hørt at det ikke er problemer med dette. Men man må vel regne med noe utskiftinger der når bilene har gått et stykke, vil jeg tro? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 4, 2011 Nei, jeg har bare lest det i en annen tråd her for en stund tilbake, men oppfattet det ikke som noe stort problem. Men det var altså de tidlige modellene. Motoren kom vel først i A8 i -03 og så i A6 i -04/-05? Ift. det med luftfjæringen så har jeg også hørt at det ikke er problemer med dette. Men man må vel regne med noe utskiftinger der når bilene har gått et stykke, vil jeg tro? Den A8'n det gjelder har gått 89 000km og er en 2007 modell. Selgeren (firma) har nå tilbytt seg å montere krok og vinterhjul på bilen, så fattern skal inn til uka for å se på bilen. Tror nok kanskje det blir bytte, fått god pris på touareg og blitt delvis enig om mellomlegg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 7, 2011 Er det noen vesentlige forskjeller på 2007 frontfanger kontra 2008? For meg ser det ut til at det kun er grillene til tåkelysene og tåkelyktene som er forskjell. Er det da mulig å montere facelift tåkelys og grill rundt tåkelys? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 7, 2011 En kompis skal selge denne om han vil ha noe nytt med garanti : http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31968853 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Desember 7, 2011 En kompis skal selge denne om han vil ha noe nytt med garanti : http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31968853 Denne blir nok i dyreste laget desverre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...