Skifte bremser bak Passat 2002, og mansjett foran. Trenger noen råd/tips..

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal igang med litt skruing på bilen i morgen. Det er 2 operasjoner som må gjøres, og klok av skade forhører jeg meg litt med ekspertisen her inne før jeg setter igang!

 

1: Jeg skal skifte kalipere, skiver og klosser bak på Passat 2002 1.9TDI. Har skiftet skiver og klosser bak før, så det mekaniske tror jeg skal gå greit.

Men,jeg har noen spørsmål... Jeg tenkte å unngå å måtte skifte bremseveske/lufte når jeg skifter, og lurer på om noen her inne tror det lar seg gjøre? Lurte nemlig på om det lar seg gjøre å "bare" klemme over bremseslangen (hvis der er slange da, husker ikke helt fra sist jeg skiftet skiver....) når jeg tar av de gamle kaliperne? Hvordan er det å få på slangen på de nye?

 

2: I tillegg til bremser bak, så skal jeg skifte venstre ytre mansjett foran på drivakslingen. Hvordan går man frem her? Dette har jeg nemlig ikke gjort før..

 

Fint hvis noen har noen tips, råd, vink eller advarsler, før jeg setter igang i morgen! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg la en tøy bit på bremseslangen og klemte med ei gripe tang, Når du har løsna caliperen er det bare og skru den av bremseslangen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort begge disse tingene(på samme kveld faktisk) på min 1997 Passat 1.8T. Regner med at det er ganske lik prosess på din.

 

Bakbremsene er en veldig grei sak som du sier, men jeg tror ikke du kommer utenom å måtte lufte litt når du skifter kalipperen. Husk at stempelet i kalipperen må fylles med bremsevæske, og da er det sikkert endel luft inni der som må ut også;) Forøvrig vet jeg, klok av skade, at det er viktig at man smører skikkelig bra under gummimansjetten på den nye kalipperen også slik at stempelet glir skikkelig.:o

 

Når det gjelder drivakselmansjetten er dette også en ganske grei sak. Bare å "løsne nedre bakre bærearm" først. Det gjør resten av prosessen veldig enkel, siden du kan flytte hjulnavnet ganske mye. Hos meg satt den bolten som et h******, men det er bare å ta fram hammeren, noe å varme med og litt rustløser. Etterpå må du ta ut navbolten som sitter i midten av hjulnavet. Her er det en fordel å ha en latmannsarm eller noe sånt som du kan legge litt skikkelig kraft med. Når navbolten er ute kan du skru den litt inn igjen og banke på denne til drivleddet kommer ut på baksiden.

 

Når du har fått drivleddet ut er det bare å løsne klemmene til mansjetten. Da kan du bare sette navbolten på plass igjen og skru den HELT inn, imens du holder drivleddet rett. Da presser skruen akslingen ut i fra drivleddet, og mansjetten er klar til å byttes.;)

 

Hadde sikkert trengt litt bilder her, men håper det kom med noen godt tips ihvertfall :)

Lykke til ;)

 

EDIT!: Ser på nettet mange steder at det står at man må ta løs flere skruer, og også ta ut driv akselen. Dette skal IKKE IKKE IKKE være nødvendig på din/min bil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort begge disse tingene(på samme kveld faktisk) på min 1997 Passat 1.8T. Regner med at det er ganske lik prosess på din.

 

Bakbremsene er en veldig grei sak som du sier, men jeg tror ikke du kommer utenom å måtte lufte litt når du skifter kalipperen. Husk at stempelet i kalipperen må fylles med bremsevæske, og da er det sikkert endel luft inni der som må ut også;) Forøvrig vet jeg, klok av skade, at det er viktig at man smører skikkelig bra under gummimansjetten på den nye kalipperen også slik at stempelet glir skikkelig.:o

 

Når det gjelder drivakselmansjetten er dette også en ganske grei sak. Bare å "løsne nedre bakre bærearm" først. Det gjør resten av prosessen veldig enkel, siden du kan flytte hjulnavnet ganske mye. Hos meg satt den bolten som et h******, men det er bare å ta fram hammeren, noe å varme med og litt rustløser. Etterpå må du ta ut navbolten som sitter i midten av hjulnavet. Her er det en fordel å ha en latmannsarm eller noe sånt som du kan legge litt skikkelig kraft med. Når navbolten er ute kan du skru den litt inn igjen og banke på denne til drivleddet kommer ut på baksiden.

 

Når du har fått drivleddet ut er det bare å løsne klemmene til mansjetten. Da kan du bare sette navbolten på plass igjen og skru den HELT inn, imens du holder drivleddet rett. Da presser skruen akslingen ut i fra drivleddet, og mansjetten er klar til å byttes.;)

 

Hadde sikkert trengt litt bilder her, men håper det kom med noen godt tips ihvertfall :)

Lykke til ;)

 

EDIT!: Ser på nettet mange steder at det står at man må ta løs flere skruer, og også ta ut driv akselen. Dette skal IKKE IKKE IKKE være nødvendig på din/min bil :)

 

Takker!

Har aldri luftet bremser før, så fint hvis du kan si litt om hvordan det gjøres??

 

Skal prøve meg på mansjetten, men ser jo at det er i overkant av hva jeg har forsøkt meg på før... Håper bare ikke bilen må hentes av NAF tilslutt... Hvilke skruer i nedre bakre bærearm er det som skal løsnes, hvor sitter disse? Er dette selvforklarende når jeg først er igang?

 

Smøre stemplene ja, hvilken smurning anbefales?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg legger bare rattet helt over så jeg får tatt ut drivleddet fra fjærbeinet:) Tar bare ut skruen til drivknuta:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare en liten opplysning.'

Du skal ikke smøre stemplene, men gliderne. (de som calipperen glir sidevis på)

Gliderne smører du med litt fett, fortrinnsvis MOS-2 som vanligvis er sort.

 

Hvis du skal smøre stempler, må du ha spesial bremsefett.

Hvis ikke vokser stempeltetningen, og stempelet står bom fast etter ca 14 dager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sleit voldsomt med myk pedal etter calipperbytte på en 2004 Touran i sommer. I etterkant fikk jeg to tips av en kompis. Trykk pedalen så langt inn du klarer før du åpner systemet og sett pedalen i press i denne posisjonen. Den skal stå slik helt til systemet skal luftes. På denne måten hindrer man at bremsevæskebeholderen og bremserørene tømmes. Strupe bremseslanger mente han kunne skade slangene. Det andre var at en ikke bør presse pedalen lengre inn enn den posisjonen en låste pedalen i under byttet, da pakningen kan bli skadet.

Har ikke fått prøvd ut dette selv, så det hadde vært bra om noen andre kunne bekrefte om det kompisen min sier er en OK fremgangsmåte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke skruer i nedre bakre bærearm er det som skal løsnes, hvor sitter disse? Er dette selvforklarende når jeg først er igang?

Når du tar av hjulet ser du at hjulnavnet er festet med to "armer" nede som igjen er festet i karosseriet på bilen. Hvis du løsner den bakre av disse to ifra ihjulnavet er du "good to go";) Det er bare en bolt som holder den:) Pass på hvilken vei den satt før du begynte.

 

Bare en liten opplysning.'

Du skal ikke smøre stemplene, men gliderne. (de som calipperen glir sidevis på)

Gliderne smører du med litt fett, fortrinnsvis MOS-2 som vanligvis er sort.

 

Hvis du skal smøre stempler, må du ha spesial bremsefett.

Hvis ikke vokser stempeltetningen, og stempelet står bom fast etter ca 14 dager.

 

Riktig det, ja! Da jeg kjøpte nye kalippere til min forrige bil fulgte det med en liten tube med "kaliperfett". Fikk beskjed av NBS(tror jeg det var) at det var viktig å smøre opp med dette, da kalipperene ikke var tilstrekkelig smørt fra før. Å glemme dette medførte at de etter ca. et halvt år også stod bom stille :P

 

Jeg legger bare rattet helt over så jeg får tatt ut drivleddet fra fjærbeinet:) Tar bare ut skruen til drivknuta:)

Hvordan får du til det? På min bil var jeg ikke i nærheten av å kunne gjøre det med mindre jeg tok løs den bare bærearmen. Da måtte jeg hatt rattutslag jeg ikke har sett maken til på annet enn gamle MB 190E :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må banne en stund for å få det til, går akkurat en vei ut :) Men da slipper du det styret å ta på igjen bærearmene:) Har gjort det på min passat og en kompis sin::)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.