#1 Skrevet November 18, 2011 (endret) Heisann! Kjøpte Audi A6 i sommer med Defa Warmup system med motorvarmer, lader og kupevarme. Har testet ut systemet et par ganger, men her en morgen så fungerte ikke sentrallåsen engang. Kupelys og normalt med lamper i dash var alt som fungerte. Jeg hadde ikke tatt ut kontakten før start, men displayet på Defa var det fint lite liv i. Etter å ha koblet ut og inn kabelen til bilen så ble det etter lang tid liv i displayet, men det så fortsatt ikke ut til å lade. Jeg lot bilen stå slik halve dagen og forsøkte igjen på kvelden. Fortsatt ikke tegn til å starte: mad : Da ble det til at man måtte starte einseren og prøve startkabler. Og da startet jævelskapen! Så tok en runde med Audien i 15min og skrudde av alt jeg kunne av elektronikk under kjøreturen. Stoppet så bilen hjemme igjen og forsøkte med en gang å starte...nada liv! For meg virker det som om batteriet har lagt inn årene. Er usikker på hvor lenge det har stått i bilen, men den har fungert fint hver dag, helt til det ble 5minus for første gang. Eller er det Defa som er synderen? Under kjøreturen reagerte displayet ca. 5sekund etter hvert tastetrykk... Håper noen av dere kan hjelpe en stakkars amatør... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 18, 2011 Høres ut som om batteriet har tatt kveld, men 15min kjøring er ikke nok til og ladde et flatt batteri. Ville ha målt om bilen ladder når du har kontakten i.. gjør den det så er det ikke noe feil med defa ladderen iallefall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 18, 2011 Stor sannsynelighet at det er batteri som er defekt. Mål ladingen på bilen og sjekk at den lader nok. Kan være dynamo som også er synderen. Defa laderen er en vedlikeholdslader og skal ha en lampe på seg som indikerer at den lader og er i orden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 18, 2011 Som allerede nevnt, sjekk laderen. Er denne i orden, sjekk batteriet. Opplevde noe med trucken min på jobb for 2 uker siden. Kjørte hele dagen og alt virket som normalt, ingen tegn til problemer. Parkerte trucken for å levere noen papirer på kontoret. Ut og opp i trucken igjen for neste jobb. Helt dødt. Det bare kom litt lyder fra noen rele'er og displayet (instrumentene) oppførte seg merkelig. Bl.a. så var plutselig tanken "tom", men lot jeg tenningen stå på, steg nivået på tankmåleren (en strek med lys). Det viste seg at batteriet bare kollapset. Gikk max 5 minutt fra jeg parkerte til jeg prøvde å starte igjen. Det jeg vil frem til er at et batteri plutselig kan ryke uten noe forvarsel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 19, 2011 En ting som er sikkert er at batteri som har blitt godt tappet vil aldri lade seg godt nok opp med hjelp av å bare bli ladet via dynamo i en bil. En ekstern lader over natten er det som får toppet batteriet. Et batteri som er dårlig vil fort miste spenningen under belastning, et friskt blybatteri kan ha alt imellom 12,8 til 13,4v uten belastning (standby), mens det går fint ann å lade 14,2-14,4v. om du vrir om nøkkelen uten å starte, så slår på nær og fjernlys og lar det stå på i i alt ifra 15-60 sekunder, nærmer batterispenningen seg 11.0-tallet er det bad, går det mot 10.8v og videre ned er bare å kaste. Det er korrekt det Freddy sier, batteri går istykker uten forvarsel, gjerne i kombinasjon med kuldegrader. Levetiden på et bilbatteri er ca. 5 år, men alt er relativt med ladesykluser og hvor mange ganger det har blitt dypt utladet Enkleste og billigste måten å teste dette på er å låne et batteri du vet er ok og koble dette på bilen, starter den uten problemer så har du fått bekreftet dårlig batteri Håper det hjalp litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 22, 2011 Takk for alle tips! Det ble til at jeg startet opp med startkabler og kjørte til nærmeste Bilxtra butikk, der testet de batteriet og mente det var kaput. Så jeg kjøpte nytt der og da og monterte når jeg kom hjem. Etterpå var det bare å starte opp og alt ser ut til å være i skjønneste orden. Eneste minus med dette er at batteriet jeg kjøpte ikke var på samme fysiske størrelse(avlangt) så jeg måtte improvisere for å få festet det skikkelig. Finnes det noe adapter eller lignende som fester dette på en ordentlig måte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...