Ke3-Jetronic/AAR går for fett og ikke på tomgang

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har akkurat kjøpt meg en 1992 Audi 100 Quattro i fin stand. Problemet er at motoren får for mye bensin og ikke går på tomgang. Synes den går ganske greit på de fleste turtallsområder, men den går tydligvis for fett da pluggene er svarte.

 

Bilen går muligens på tomgang når den er helt kald, men dette gir seg etter 30?sekunder. Gir seg veldig fort i hvertfall. Må innrømme at jeg ikke er helt sikker på dette da jeg har vært mest opptatt av å holde motoren i gang.

 

Bensinpumpe, bensinfilter, luftfilter, tennplugger, tennplugg kabler, fordelerlokk og rotor er nytt.

 

Jeg skal prøve å rette feilen og har noen spørsmål:

 

1. Hvordan sjekker jeg om tomgangsbryteren fungerer? Jeg kan høre den klikker når jeg vrir på gasspjeldet, men jeg vet ikke om den slutter/bryter. Hva har det å si om denne ikke fungerer?

 

2. Ser ut fra diverse søk at G62 sensoren pleier å gå dukken og at man bør bytte denne. Er det noen måte man kan ohme/måle seg fram til om denne er i orden eller ikke? Har en slik sensor fra en motor som gikk helt fint for 2-3 år siden men som har stått ute under en presenning siden. Kan jeg ha et godt håp om at denne er i orden selv om den har stått ute lenge?

 

3. Kan jeg utelukke at falskluft er årsaken til at bilen får for mye bensin? Mener den burde gå magert dersom den trekker falskluft.

 

4. Har tidligere lest noe om at den ElektroHydrauliske Aktuatoren (EHA - den svarte boksen som sitter foran mengdefordeleren) skal pendle mellom -10mA og +10mA eller 0mA og 20mA avhengig av versjon på innsprutet. Hvordan vet jeg hvilken versjon bilen min har? Chassisnummeret er WAUZZZ4AZPN001542.

 

5. Kan jeg glemme EHA hvis jeg får den til å pendle rett innenfor riktig interval av strømstyrke? Eller vil dette intervallet påvirkes av evt. andre endringer jeg gjør slik at jeg bør utelukke andre feil før jeg begynner å klusse med EHA? Forrige eier har skrudd mye på bilen så jeg kan ikke utelukke at EHA er justert.

 

6. Hvis jeg skal gjøre noe med EHA, hvilken av de to ledningene på den skal jeg måle/tappe for strøm?

Er det likegyldig hvem av dem jeg klipper og måler strøm på?

 

7. Kan jeg utelukke at lambdasonden er hovedfeilen? Bilen går som sagt ganske bra, men alt for fett.

 

 

Har ikke flere spørsmål i øyeblikket, de kommer kanskje senere.

 

 

Hvis noen i tillegg har noen tips og råd om hvordan man skal feilsøke dette er jeg takknemlig for det.

 

 

Mvh Martin Ulsaker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar spørsmål nr. 1: Tomgang og fullgasbryteren fungerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk for falskluft først som sist du. :)

Belgen som sitter på mengdefordleren. Ta den av og sjekk om det er sprekker på innsiden. Er ikke bestandig at de vises fra utsiden.

Slangene tilhørende tomgangsregulator.

Slangen til åndingen fra blokka.

Dette er typiske plasser det blir falskluft på, så kan du jo begynne der.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Da gjør jeg akkurat som du sier; søker etter falskluft først som sist. Kommer tilbake med svar her i tråden så fort jeg får gjort det. Dessverre tror jeg ikke det blir i kveld.

 

mu

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tjah. Falskluft vil jo føre til at bilen går for magert...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm.... det er vel det jeg også egentlig mener. Men det skader vel ikke å gå over innsuget for å se om det er falskluft noen steder.

 

Er du 100% sikker på at falsk luft noe sted ikke kan føre til at motoren går for fett?

 

Er det flere og/eller delte meninger om dette?

 

Håper på svar.

 

mvh mu

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg visst vært ute i garasjen en tur og skrudd litt... delte innsuget og fant ingen åpenbar falskluft, men to litt suspekte slanger; en liten en i fbm tomgangsregulatoren samt en stor på venstre side av motoren til olje åndinga.

 

Fant dog en annen åpenbar feil: Dårlig jordingsledning fra karosseri til motoren. Var ikke veldig mange tråder som var intakte på den selv om det var nok til å få startet motoren.

 

Kan dårlig jording av motoren føre til at motoren får for mye bensin?

 

Kan falskluft i kretsen til tomgangsregulatoren føre til at motoren får for mye bensin hvis falsklufta kommer inn på riktig sted?

 

 

Håper på svar.

 

 

mvh mu

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tjah. Falskluft vil jo føre til at bilen går for magert...

 

Men vil ikke lambda kompansere for dette og sørge for mere bensin?

Bare lurer da jeg ikke vet svaret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Jeg har akkurat kjøpt meg en 1992 Audi 100 Quattro i fin stand. Problemet er at motoren får for mye bensin og ikke går på tomgang. Synes den går ganske greit på de fleste turtallsområder, men den går tydligvis for fett da pluggene er svarte.

 

Bilen går muligens på tomgang når den er helt kald, men dette gir seg etter 30?sekunder. Gir seg veldig fort i hvertfall. Må innrømme at jeg ikke er helt sikker på dette da jeg har vært mest opptatt av å holde motoren i gang.

 

Bensinpumpe, bensinfilter, luftfilter, tennplugger, tennplugg kabler, fordelerlokk og rotor er nytt.

 

Jeg skal prøve å rette feilen og har noen spørsmål:

 

1. Hvordan sjekker jeg om tomgangsbryteren fungerer? Jeg kan høre den klikker når jeg vrir på gasspjeldet, men jeg vet ikke om den slutter/bryter. Hva har det å si om denne ikke fungerer?

 

2. Ser ut fra diverse søk at G62 sensoren pleier å gå dukken og at man bør bytte denne. Er det noen måte man kan ohme/måle seg fram til om denne er i orden eller ikke? Har en slik sensor fra en motor som gikk helt fint for 2-3 år siden men som har stått ute under en presenning siden. Kan jeg ha et godt håp om at denne er i orden selv om den har stått ute lenge?

 

3. Kan jeg utelukke at falskluft er årsaken til at bilen får for mye bensin? Mener den burde gå magert dersom den trekker falskluft.

 

4. Har tidligere lest noe om at den ElektroHydrauliske Aktuatoren (EHA - den svarte boksen som sitter foran mengdefordeleren) skal pendle mellom -10mA og +10mA eller 0mA og 20mA avhengig av versjon på innsprutet. Hvordan vet jeg hvilken versjon bilen min har? Chassisnummeret er WAUZZZ4AZPN001542.

 

5. Kan jeg glemme EHA hvis jeg får den til å pendle rett innenfor riktig interval av strømstyrke? Eller vil dette intervallet påvirkes av evt. andre endringer jeg gjør slik at jeg bør utelukke andre feil før jeg begynner å klusse med EHA? Forrige eier har skrudd mye på bilen så jeg kan ikke utelukke at EHA er justert.

 

6. Hvis jeg skal gjøre noe med EHA, hvilken av de to ledningene på den skal jeg måle/tappe for strøm?

Er det likegyldig hvem av dem jeg klipper og måler strøm på?

 

7. Kan jeg utelukke at lambdasonden er hovedfeilen? Bilen går som sagt ganske bra, men alt for fett.

 

 

Har ikke flere spørsmål i øyeblikket, de kommer kanskje senere.

 

 

Hvis noen i tillegg har noen tips og råd om hvordan man skal feilsøke dette er jeg takknemlig for det.

 

 

Mvh Martin Ulsaker

 

1. du kan måle det på kontakten. enten så har du brudd eller så har du ikke. Men bare en liten generell advarsel som du sikkert ikke trenger å tenke på nå men... Selv om multimeteret viser at du ikke har brudd så er det med såpass lite strøm at det trenger ikke være tilfellet når det går fullstrøm gjennompunktet..men er man på det punktet at man virkelig ikek har ideer og man begynner på såntså får man måle spenningsfall..

 

2. Ja du kan ohme den sensoren. Husker ikek verdiene, søk :)

 

3. Det enkleste er bare å sjekke grundig og bli ferdig med det slik andre sier. Lønner seg uansett å sjekke siden disse bilene ofte begynner å få litt lekasjer etter hvert som de blir gamle

 

4. Du mener DPR (differential pressure regulator). Måler du ampere, så skal vel den ligge på 0mA på ng/aar/nf(litt usikker på om det er både nf1 og nf2, men hvert fall siste)

 

5.Om du ikke frykter at DPR er pella på i utgangspunktet så la være. Utelukk andre feil først. Fordi regulerer du DPR og det er egentlig andre feil som har skylda så kan du ende opp med at du "aldri" får det til å stemme...

 

6. det har vel ikke noe å si? Lag deg et mellom stykke slik at du får kobla deg inn på med multimeter... er vel forklaringer på hvordan man gjør det hvis du søker :)

 

7. Prøv å mål deg frem til om den funker.. skal svinge så og så fort osv. søk :)

Men er den gammel så kjøp deg bare en universal fra biltema og bytt. Men er vel litt begrensa hvor mye ugang en lambda kan gjøre på disse bilene... er du i tvil så bare koble den fra. Bilen skal gå likevel :)

 

For meg så virker det nesten ut som det er noen som har vært å skrudd på co-skruen og evt. DPR...

 

Men ser nå at du har problemer med jordinga.. fiks dette.. dette kan påvirke tenninga...

 

Håper dette hjelper noe hvert fall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wow, tusen takk for bra svar! :)

 

 

Kan godt tenke meg at noen har rørt både DPR og Co skruen, men har fikset jordingsledningen og skal skru sammen innsuget og prøve bilen før jeg gjør noe mer.

 

Lurer dog på et par ting til:

 

1. Fra tomgangsregulatoren går det én tynnere slange vertikalt ned mot dyserekka. Denne er ikke av de beste på min bil. Kan hull i denne slangen medføre at bilen går for fett? Skal prøve å få bytta denne slangen uansett da den er suspekt.

 

2. Har nå to jordingspunkter i stedet for ett; dette fordi jeg ikke hadde noen veldig grov ledning. Kan dette på noen måte være noen ulempe? Den ene ledningen er ca. 10-12mm*mm og er jordet i samme punkt som jordingsledningen fra batteriet, den andre 4-6mm*mm og er jordet på samme sted som den som satt der. Begge er loddet på en ordentlig måte og er festet i samme punkt på motoren.

 

Mvh mu

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wow, tusen takk for bra svar! :)

 

 

Kan godt tenke meg at noen har rørt både DPR og Co skruen, men har fikset jordingsledningen og skal skru sammen innsuget og prøve bilen før jeg gjør noe mer.

 

Lurer dog på et par ting til:

 

1. Fra tomgangsregulatoren går det én tynnere slange vertikalt ned mot dyserekka. Denne er ikke av de beste på min bil. Kan hull i denne slangen medføre at bilen går for fett? Skal prøve å få bytta denne slangen uansett da den er suspekt.

 

2. Har nå to jordingspunkter i stedet for ett; dette fordi jeg ikke hadde noen veldig grov ledning. Kan dette på noen måte være noen ulempe? Den ene ledningen er ca. 10-12mm*mm og er jordet i samme punkt som jordingsledningen fra batteriet, den andre 4-6mm*mm og er jordet på samme sted som den som satt der. Begge er loddet på en ordentlig måte og er festet i samme punkt på motoren.

 

Mvh mu

 

Ok, da kan det sikkert være greit å prøve og stille inn grunninstillingene når du har fjernet alle feil, ikke før :)

 

1. Hva med å bare fikse den? ;)

Men skal vel i teorien ikke gjøre at motorn går for fett nei. Men er ikke alltid like lett å holde tunga rett i munnen. For selv om en lekasje vil føre til at spjeldet ikke løftes så mye opp så vil fortsatt lambda legge merke til feilen og pøse på med mer bensin så langt den kan. Men når motoren er kald så vil den ikke klare det fordi hjernen bruker ikke verdiene fra lambda før etter en stund da den må forvarmes.

 

 

2. Så lenge tverrsnittet og kontakten er bra nok, så skal det vel ha lite å si.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! :)

 

Da har jeg fikset jordingen, den suspekte slangen i kretsen til tomgangsregulatoren og sjekket for falsk luft.

 

Det er nå 'null hull' på disse punktene såvidt jeg kan forstå.

 

Kjølevæske temperatur sensoren til ECU er tatt ut og byttet mot den jeg hadde fra delemotoren. Begge er målt ved omtrent samme temperatur og de reagerer likt. Ca. 7000 ohm ved utetemperatur som synker ned mot 6000 ohm når man legger fingrene på dem. Bilen oppfører seg likt.

 

Det er derimot en ting som slår meg: bilen gikk normalt (nesten, jaget litt på tomgang) etter å ha stått en god stund (24-48 timer). Etter 30-45? sekunder ga jeg gass og motoren begynte å tulle igjen, dvs. gå bra, men med alt for fet blanding. Når jeg prøvde å starte motoren igjen etter å ha konstatert at den ikke gikk på tomgang er den vanskelig å starte, sannsynligvis fordi den druknet. Med kinning lenge og full gass kom den til slutt.

 

Er det et poeng at bilen oppfører seg normalt når den er (veldig) kald og at den slutter med dette etter kort tid?

 

Koblet for øvrig ut lambdasonden for å se om det gjorde noen stor forskjell; det gjorde det ikke.

 

I følge forrige eier gjør det heller ingen forskjell om man tar av kontakten til kaldstartdysa.

 

 

Forslag til hva jeg gjør nå mottas med takk!

 

 

mvh Martin U

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk gjerne tråden min som omhandler det samme problemet. Var MYE feilsøking, endte med å bytte hele innsprøytninga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Driver og finleser tråden din nå.

 

Har også kommet fram til følgende:

 

1. Tar jeg ut kontaktene til lambda sonden er det ingen forskjell

 

2. Tar jeg av kontaktene til DPR går bilen dårligere.

 

3. Har tatt av sparkeplata på høyre side foran og funnet et jordingspunkt som jeg synes ser bra ut.

 

 

Ut fra det jeg leser i tråden til Marius er dette en indikasjon på at det er noe mekanisk feil med innsprutet?

 

Fint om noen kan bekrefte dette, trenger litt moralsk støtte her føler jeg.

 

 

Føler vel at feilen min fort er den samme som Marius' Nygård sin; bilen hans ble bedre av å bytte lokket på luftfilterboksen med tilhørende herligheter.

 

 

Det er vel ingen som har god erfaring med å ta opp mengdemåleren og reparere denne?

 

 

mvh mu

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er det et sykt styr å demontere toppen av luftfilterboksen, mye momentskruing og smådeler.

 

Anbefaler deg å finne en ny innsprøytning, burde være å få tak i hos en høgger for rundt tusenlappen, kanskje litt mer :)

 

Jeg hadde ingen forskjell på motorgangen når jeg fjernet lambda, og bilen ble helt mongo når jeg fjernet DPR.

 

Som du ser på tråden min, så pågikk denne feilsøkingen i mange måneder, fikk heldigvis kjøpt meg en delebil og plukket av innsprøytninga.

 

Stå på og ikke gi opp, dette finner du ut av, følg mange av tipsene i tråden min, jeg har fått mye god hjelp.

Sjekk feks strømmen mellom DPR og den pluggen, og sjekk hvor mange mA det skal være der. Står i tråden min hvordan det skal være ;)

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har det skjedd litt her... har byttet lokket på luftfilterboksen med tilhørende herligheter (LMM, bensintrykksregulatoren og mengdefordeler.) og resultatet er at bilen starter og går, også på tomgang. Ble nødt til å bruke min gamle DPR da det ikke fulgte med en slik.

 

 

Har målt co med et billig hobby apparat og såvidt jeg kan skjønne slipper den ut ca. 2% co, da med gammel olje. Vet dog ikke om noen har skrudd på DPR eller hvor mye strøm som går gjennom denne.

 

 

Det er ikke skilter på bilen så det er litt problematisk å kjøre den ordentlig varm og prøve den under belastning, men det kan virke som om det tar en brøkdel av et sekund fra man gir gass fra lavt turtall til motoren svarer. Med andre ord litt dårlig gassrespons.

 

 

Noen som har en idé om hva dårlig gassrespons pleier å komme av? Fortsatt for fet blanding? Bør vel kanskje leie prøveskilt bytte olje og prøve en 'italian tune up' med gjennomvarm motor. Andre forslag mottas med takk.

 

 

Har for øvrig muligheten til å få tak i en annen 'pakke' med LMM, mengdefordeler, bensintrykksregulator og DPR for kr. 500. Det eneste jeg vet om denne er at selger sier at delebilen den er tatt fra var i bruk helt til bilen ble tatt ut av drift.

 

 

Kommentarer mottas med takk.

 

 

 

Mvh Martin U

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg funnet ut hvorfor bilen hadde litt dårlig gassrespons; den gikk altfor magert.

 

DPR var skrudd 8.5 omdreininger ut fra bunn og pluggene var helt fargeløse/hvite.

 

 

Spørsmål:

 

Er det slik at man skal bruke vekselstrøm innstillingene på multimeteret når man skal måle strømtrekket fra DPR?

 

Har målt og får forskjellige verdier avhengig av om jeg måler Ampere vekselstrøm og Ampere likestrøm.

 

 

Håper på svar.

 

 

Mvh Martin U

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det likestrøm som gjelder.

Limer med et par bilder, et hvordan du kopler til mulitmeteret. Jeg har lagd en ledning til dette formålet, så lang at jeg kan ha instrumentet inni bilen og lese av mens jeg kjører ;)

 

DPR4.jpg

 

DPR3.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder temp-giver til ECU så skal denne måle ~2500 Ω ved 20° og ~250 Ω ved 90°

 

VerditempECU-1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for bra svar! Beklager sen tilbakemelding fra min side, men pc'en min har visst gitt fullstendig opp og har sluttet å eksistere som pc.

 

Har koblet multimeteret slik som på 'koblingsskjemaet' på bilde nr 2 og motoren pendler nå rundt 0 mA på tomgang når motoren er varm. Har ikke hatt tid til noe særlig prøvekjøring enda men gassrespons og motorgange virker ok.

 

Mvh mu

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.